Paskelbimo data: 2021-10-19
Veiksminga triukšmo iš stabdžių sistemos prevencija
Stabdžių sistemos aptarnavimas ir remontas yra vieni dažniausiai atliekamų darbų automobilių dirbtuvėse.
Dėl darbų sudėtingumo ir laiko stokos gali pasitaikyti daugybė neatitikimų. Nors šie remonto darbai yra laikomi nesudėtingais, daugybė autoservisų klientų pretenzijų yra susijusios būtent su stabdžių sistema. Tiesa, dažniau sulaukiama priekaištų dėl garsaus stabdžių darbo, bet ne dėl jų efektyvumo.
„TMD Friction“ – tai pirmaujantis frikcinių medžiagų gamintojas, kuris tiekia stabdžių trinkeles ir trinkelių antdėklus lengvųjų automobilių ir sunkvežimių gamintojams visame pasaulyje. Dirbtuvės, aptarnaujančios ir remontuojančios stabdžius, plačiame bendrovės asortimente taip pat suras daugybę stabdžių sistemos elementų. „TMD Friction“ valdo šiuos prekės ženklus: „Textar“, „Nisshinbo“, „Mintex“, „Don“, „Pagid“ ir „Cobreq“. Wojciech Sokołowski, technikos ir prekybos patarėjas iš „TMD Friction Services“ skyriaus Lenkijoje, dalijasi dirbtuvėms naudingais patarimais, kurie leidžia išvengti triukšmo atsiradimo lengvųjų automobilių ir sunkvežimių stabdžių sistemose.
Stabdžių trinkelių ir diskų keitimas
Stabdžių trinkelių ir diskų keitimo metu ypatingą vaidmenį atlieka tinkamo švaros lygio palaikymas. Teršalai ir rūdys ne tik riboja stabdžių apkabos judesius, bet ir gali turėti neigiamos įtakos stabdžių trinkelės patvarumui ir padėčiai stabdžių apkaboje. Jei stabdžių trinkelė stabdžių apkaboje guli ne ant jai skirtų atraminių paviršių, gali sumažėti stabdymo efektyvumas ir greičiau susidėvės stabdžių sistemos elementai. Be to, stabdymo metu trinkelė gali pradėti vibruoti, dėl to vairuotojas girdės stabdžių cypimą. Puikiu įrankiu stabdžių apkabų valymui yra metalinis šepetys. Aliumininėms stabdžių apkaboms valyti reikia naudoti žalvarinius šepečius, tai leidžia išvengti pažeidimų, o apkaboms iš ketaus galima naudoti plieninius šepečius. Daugelyje automobilių dirbtuvių sistemos valymui tebėra naudojamas suslėgtas oras, nors tai nėra rekomenduojama dėl sveikatos: į orą nekontroliuojamu būdu patenka didelis kiekis smulkių dulkių.
Be to, reikia atkreipti ypatingą dėmesį į preparatus, naudojamus stabdžių sistemoje. Visų pirma, ant stabdžių trinkelių ir diskų darbinių paviršių negali patekti net mažiausias tepalo kiekis. Naudodamas preparatus, skirtus stabdžių sistemai, montavimo darbus atliekantis mechanikas privalo atminti tai, kad stabdžių diskų darbinės temperatūros yra labai aukštos, dėl to netinkamas tepalas gali pakeisti savo būseną į skystą, o po to gali nubėgti ir patekti ant kitų elementų, pvz., ant stabdžių disko. Be to, tepalas turi būti neutralus medžiagoms, iš kurių yra pagaminti stabdžių sistemos elementai. Jei tepalo sudėtyje yra mineralinės alyvos, iš natūralios arba sintetinės gumos pagaminti sandarinimo elementai išbrinksta, o tai gali juos pažeisti. „Textar“ savo asortimente turi visą gamą produktų, skirtų stabdžių sistemų aptarnavimui ir remontui.
Saugumo sumetimais, panaudojus tepalą stabdžių sistemoje, visuomet rekomenduojama kruopščiai nuvalyti stabdžių diskus naudojant stabdžių sistemų valymo priemonę.
Tinkamų stabdžių trinkelių parinkimas
Jei standartinė stabdžių trinkelė turi slopinantį įdėklą (ploną plokštelę galinėje dalyje), kuris izoliuoja triukšmą, tai ir naujai montuojama trinkelė privalo jį turėti – pigios stabdžių trinkelės dažnai turi tik guminę dangą. Toks sprendimas neatlieka slopinančios plokštelės funkcijos, todėl generuojamas triukšmas. Dirbtuvės taip pat turi atkreipti dėmesį, kokios yra stabdžių trinkelės: kryptinės ar skirtos vidinei arba išorinei pusei. Žymėjimą dažniausiai galima rasti ant trinkelės galinės plokštelės, o pakuotėje yra atitinkama montavimo instrukcija.
Visą reikalingą informaciją dirbtuvės taip pat gali rasti tinklapyje „TMD Friction Brakebook“ – internetiniame kataloge, kuris padeda lengvai ir patikimai parinkti stabdžių trinkeles bei montavimo aksesuarus. Katalogas supaprastina ir paspartina aptarnavimo ir remonto procesą bei užtikrina aukštą atliktų darbų kokybę.
„TMD Friction“ gaminamų stabdžių trinkelių frikcinė medžiaga užtikrina tinkamą trinties koeficientą stabdymo metu. Ji taip pat yra tiksliai parinkta konkrečiam transporto priemonės modeliui – mišinio, medžiagos ir struktūros atžvilgiu. Frikcinės medžiagos mišinyje taip pat gali būti metalų, kurie dėl savo savybių leidžia išvengti triukšmo susidarymo stabdymo metu. Frikcinės medžiagos mišinio parinkimas konkrečiai transporto priemonei yra labai sudėtinga užduotis – „Textar“ atlieka testus ne tik nuosavuose bandymų stenduose, bet ir intensyviai tikrina produktus keliuose bei specialiose bandymų trasose. Tokie testai suteikia galimybę patikrinti gerokai daugiau parametrų, palyginti su minimaliais reikalavimais, kuriuos kelia standartas ECR 90.
Taip pat stabdžių diskų keitimo metu ypatingą vaidmenį atlieka švaros palaikymas. „Net menkiausias stebulės užterštumas labai neigiamai veikia stabdžių disko darbą. Dėl to yra labai svarbu kruopščiai nuvalyti stebulę“, – paaiškina Wojciech Sokołowski. Stebulės užterštumas – tai pagrindinė vibracijos atsiradimo priežastis, kai stabdoma važiuojant didesniu greičiu. Keičiant stabdžių diskus dirbtuvės visada privalo patikrinti stebulių užterštumą. Stebulė privalo būti nublizginta iki metalo švarumo, o tai lengviausia padaryti naudojant šepetį, skirtą rato stebulės valymui. Nuvalius stebulę, reikia patikrinti jos ašiškumą. Taip pat negalima praleisti ratlankio susilietimo paviršiaus – jis turi būti švarus, kad ratlankis, stabdžių diskas ir rato stebulė būtų tinkamai sujungti tarpusavyje.
„Inter Cars Lietuva“ siūlo paskaityti kitus, su stabdžių diskais susijusius straipsnius:
„Brembo“ stabdžių diskai naujausiems automobiliams
„Formulės 1“ stabdžių diskai ir stabdymo ypatumai Prancūzijos trasoje
Patarimai autoservisui: kaip prižiūrėti ir remontuoti diskinius stabdžius?
„Bosch“ kompoziciniai stabdžių diskai: kaip su jais dirbti?
Stabdžių diskai ir trinkelės – vieno gamintojo pranašumas
Viskas, ką reikia žinoti apie stabdžių sistemos vibraciją
Stabdžių disko šoninio mušimo priežastys, problemos ir prevencija