Paskelbimo data: 2021-10-05

Stabdžių disko šoninio mušimo priežastys, problemos ir prevencija

Stabdžių disko vibracija gali atsirasti tiek senesnėse, tiek naujesnėse transporto priemonėse. Nepriklausomai nuo automobilio amžiaus, jos negalima nuvertinti.

TMD stabdžių diskai

Vibracija ne tik sumažina vairavimo patogumą ir neigiamai veikia vairo mechanizmą ir pakabą, ji taip pat yra signalas apie tam tikrus gedimus. Vibracijos atsiradimo priežastimi gali būti problemos, susijusios su stabdžių sistema, o tiksliau – stabdžių diskų šoninis mušimas. Greitas problemos nustatymas ir jos pašalinimas turi labai didelę įtaką vairavimo saugumui.

Stabdžių disko šoninio mušimo atsiradimo priežastys

Su stabdžių diskais susijusios vibracijos, per pakabą perduodamos į automobilio vairavimo mechanizmą, gali atsirasti esant įvairiems greičiams. Jų intensyvumas gali kisti nuo vos juntamo iki labai stipraus.

Problemų gali kilti dėl įvairių priežasčių. Kelių tarnybų naudojama druska pagreitina stabdžių sistemos elementų koroziją. Chemija, naudojama automobilių plovimui, nuplauna tepalą nuo stabdžių trinkelių kreipiančiųjų ir gali net tirpdyti gumines apsaugas. Problemų su stabdžiais dažnai kyla ir dėl netinkamo stabdžių diskų arba trinkelių montavimo.

„Rato stebulės ir stabdžių disko sukimosi ašys turi sutapti. Net minimalus nukrypimas gali sukelti mažiau ar daugiau jaučiamą šoninį disko mušimą. Šio reiškinio atsiradimo priežastimi gali būti netinkamai nuvalyta arba kreiva stebulė. Taip pat šoninį disko mušimą gali sukelti ir blogai veikianti, nenuvalyta stabdžių apkabos trinkelių apkaba, užstrigęs stabdžių stūmoklis, įtrūkimas stabdžių vamzdelio viduje, dėl kurio stabdžių skystis negali sugrįžti, užsikirtusios stabdžių apkabos kreipiančiosios, atsipalaidavusi spyruoklė arba kitos klaidos montavimo metu, pvz., per didelis ratų priveržimo momentas. Pavyzdžiui, dėl netinkamo kryptinės stabdžių trinkelės montavimo pasikeis jėgų ir temperatūrų pasiskirstymas, o tai šiuolaikinėse stabdžių sistemose turi didžiulę reikšmę ir tai taps viena iš šoninio mušimo atsiradimo priežasčių“, – paaiškina Wojciech Sokołowski, technikos ir prekybos patarėjas iš „TMD Friction“, valdančios „Textar“ prekės ženklą.

„Rimtas montavimo klaidas vairuotojas gali pastebėti vos išvažiavęs iš dirbtuvių, tačiau smulkios klaidos dažniausiai pastebimos tik nuvažiavus apie 2 tūkstančius kilometrų. Štai pavyzdys: leistinas šoninis disko mušimas konkrečiai transporto priemonei yra 0,05 mm, bet dirbtuvės nepatikrino šios reikmės ir ji siekia 0,1 mm. Laikui bėgant, mušimas, kuris viršija nustatytą normą, sukelia disko susiaurėjimą, o vėliau – ir vairo mušimą bei stabdžių pedalo pulsavimą. Dažnai keli išvardinti neatitikimai pasireiškia kartu. Netinkamai sumontavus, net naujų stabdžių trinkelių ir diskų komplektas gali būti sugadintas labai greitai – nuvažiavus vos keliolika kilometrų. Tokie patys padariniai laukia ir dėl netinkamo stabdžių apkabos ar visos stabdžių sistemos aptarnavimo“, – priduria Wojciech Sokołowski, technikos ir prekybos patarėjas iš „TMD Friction“, valdančios „Textar“ prekės ženklą.

Stabdžių disko šoninio mušimo požymiai

Priklausomai nuo virpesių dažnio, išskiriamos kelios stabdžių disko šoninio mušimo rūšys. Žemo dažnio vibracijos (nuo 10 iki 30 Hz) atsiranda dėl statinės arba dinaminės stabdžių disko deformacijos. Jos yra jaučiamos ant stabdžių pedalo, vairo arba prietaisų skydelio. Taškinis disko perkaitimas sukelia 100-500 Hz dažnio virpesius. Tuomet stabdymo metu gali būti girdimas traškėjimas, girgždėjimas arba švilpimas.

Pagal mušimo priežastį galima išskirti žemos ir aukštos temperatūros šoninį mušimą. Pastarasis, kaip rodo pats pavadinimas, pasireiškia aukštoje temperatūroje ir gali atsirasti dėl stabdžių disko minimalaus storio ribos peržengimo arba netinkamo montavimo. Nežymus nukrypimas nuo normos esant mažam greičiui nebus jaučiamas, bet pasiekus didesnį greitį taškinis disko perkaitimas sukels mušimą. O štai žemos temperatūros mušimas pasireiškia nepriklausomai nuo greičio, o dažniausia jo atsiradimo priežastis – disko deformacija, pvz., dėl disko perkaitimo.

Stabdžių diskų šoninio mušimo prevencija

Laikantis kelių paprastų taisyklių, galima lengvai išvengti šoninio stabdžių diskų mušimo. Prieš stabdžių trinkelių keitimą būtina įsitikinti, ar nereikia pakeisti ir stabdžių diskų – būtina pamatuoti jų darbinius storius. Matavimai turi būti atliekami keliose vietose, o jų rezultatai turi atitikti gamintojo specifikacijų reikalavimus. Informaciją apie minimalų stabdžių diskų storį galima rasti techninėje dokumentacijoje, pavyzdžiui, kataloge „Textar Brakebook“. Diskai, stebulė ir stabdžių apkaba turi būti gerai nuvalyti nuo purvo ir rūdžių. Sumontavus, specialiu prietaisu būtina patikrinti šoninį disko mušimą. Tai leidžia užtikrinti montavimo kokybę, o taip pat atskleidžia galimus naujo disko pažeidimus, pvz., atsiradusius dėl kritimo transportavimo metu. Naujo stabdžių disko šoninis mušimas neturi viršyti 0,05 mm, tačiau dalis automobilių gamintojų nurodo individualius parametrus ir jais privaloma vadovautis.

„Maksimalus leistinas stabdžių disko šoninis mušimas yra nustatomas automobilio gamintojo ir jį būtina patikrinti transporto priemonės instrukcijoje. Eksploatacijos metu būtina vengti stabdžių diskų perkaitimo. Reikia vengti ilgo stabdymo esant dideliam greičiui. Negalima staigiai atvėsinti įkaitusių diskų, nes tai gali sukelti jų deformaciją. Atminkime, kad besirūpindami gera stabdžių diskų būkle, rūpinatės automobilio saugumu. Dėl to negalima nuvertinti stabdžių sistemos gedimų“, – primena Wojciech Sokołowski, technikos ir prekybos patarėjas iš „TMD Friction“, valdančios „Textar“ prekės ženklą.

„Inter Cars Lietuva“ siūlo paskaityti kitus, su stabdžių diskais susijusius straipsnius:

„Brembo“ stabdžių diskai naujausiems automobiliams

„Formulės 1“ stabdžių diskai ir stabdymo ypatumai Prancūzijos trasoje ​​​​​​​​​​

Patarimai autoservisui: kaip prižiūrėti ir remontuoti diskinius stabdžius?

„Bosch“ kompoziciniai stabdžių diskai: kaip su jais dirbti?

Stabdžių suportai iš „Ferodo“

Stabdžių diskai ir trinkelės – vieno gamintojo pranašumas

Viskas, ką reikia žinoti apie stabdžių sistemos vibraciją