Paskelbimo data: 2021-10-11
Anglies pėdsako mažinimas TMD stabdžių elementų gamyboje
Pramonė nuolat vystosi, o stabdžių sistemos elementams yra keliami vis aukštesni reikalavimai, ypač efektyvaus stabdymo ir patogaus vairavimo srityse.
Taip pat auga lūkesčiai gamintojų atžvilgiu, mažinant neigiamą poveikį aplinkai. Bendrovė „TMD Friction“ yra pasaulinis frikcinių medžiagų gamybos lyderis ir atskleidžia, kaip keičia savo produktus ir procesus. Tuo siekiama sumažinti vadinamąjį anglies pėdsaką ir ryžtingai žengti į ateitį, kuriant gaires dar iki naujų teisinių reglamentų patvirtinimo.
Vario kiekio stabdžiuose mažinimas
Pastaraisiais metais pagrindine užduotimi frikcinių medžiagų gamintojams tapo vario naudojimo mažinimas. Tai nuo seno naudojamas labai svarbus frikcinių medžiagų mišinių komponentas. Tačiau stabdymo metu susidarančios smulkios vario dalelės nusėda ant kelio dangos ir tai kelia grėsmę kai kurioms gyvūnų rūšims. Dėl to automobilių pramonė privalo pritaikyti savo produktus ir procesus sumažindama neigiamą poveikį natūraliai aplinkai. Papildomai, reikia įvertinti augantį kiekį teisės aktų, kurie reglamentuoja tam tikrų žaliavų naudojimą. Pagal JAV galiojančius įstatymus, nuo 2025 metų šioje šalyje bus draudžiama naudoti varį stabdžių trinkelėse ir trinkelių antdėkluose. Stabdžių komponentų gamintojai susidūrė su poreikiu kurti naujus frikcinių medžiagų mišinius, kurie bus draugiškesni aplinkai ir užtikrins aukštą stabdymo efektyvumą. „TMD Friction“ bendrovė, būdama pasauliniu frikcinių medžiagų gamybos lydere, ne tik dalyvauja kuriant technologiškai pažangias frikcines medžiagas, bet ir pirmauja kuriant ekologiškesnius sprendimus, kurie yra taikomi ir įgyvendinant vario naudojimo stabdžių trinkelėse apribojimą.
Vario vaidmuo transporto priemonės stabdyme
Siekiant suprasti, kokiu būdu pramonė susidorojo su vario pašalinimo iš stabdžių trinkelių reikalavimu, pirmiausia reikia išsiaiškinti, dėl ko ši medžiaga taip efektyviai palaiko transporto priemonių stabdymą. Supaprastinus galima pasakyti, kad stabdymo procesą iš esmės lemia du reiškiniai. Pirmasis reiškinys – tai stabdančių elementų šiurkštumo panaudojimas. Šiuo atveju kalbame apie trintį, kuri sukelia dilimą. Tarp stabdžių trinkelės ir disko vyksta mikroskopinių dalelių susidarymo procesas ir šios dalelės yra tarsi „šlifuojamos“. Stabdžių trinkelė stipriai „įsigraužia“ į stabdžių diską. Stabdymas, sukeliantis dilimą, vyksta tuomet, kai stabdžių trinkelės ir diskai yra šalti.
Antrasis reiškinys, susijęs su stabdymu, vyksta tuo momentu, kai stabdžių trinkelė įkaista dėl stabdymo metu atsirandančios trinties. Tuomet prasideda vadinamasis adhezinis stabdymas. Nuo stabdžių trinkelės nutrintos dalelės migruoja į stabdžių disko paviršių ir sudaro savotiškai „lipnų“ tarpinį stabdymo sluoksnį, vadinamą perkeliančiu sluoksniu. Šis sluoksnis „sulipina“ stabdžių trinkelę ir diską, o dėl sukibimo jėgos poveikio yra stabdomas sukamasis rato judesys. Adhezinio stabdymo procese mažiau susidėvi sąveikaujantys elementai, generuojamas mažesnis triukšmas ir išsiskiria mažiau šilumos dėl trinties, o tai yra esminiai dalykai, lemiantys stabdymo efektyvumą.
Būtent tokią „karštą“ ir „lipnią“ stabdymo fazę užtikrina minkštas ir tąsus varis, gerokai padidinantis stabdymo efektyvumą. Daugelį dešimtmečių varis buvo vienu svarbiausių frikcinių medžiagų komponentu. Be to, jis padėdavo riboti stabdžių trinkelių ir diskų susidėvėjimą, mažino triukšmą ir jaučiamas vibracijas, o taip pat stabilizuodavo stabdžių sistemos veikimą plačiame temperatūrų diapazone.
Frikcinių medžiagų mišiniai be vario
Jau daugelį metų „TMD Friction“ kuriami frikcinių medžiagų mišiniai yra visuotinai pripažįstami vienais geriausių automobilių pramonėje. Bendrovės laboratorijos vienu metu tiria virš 200 skirtingų komponentų. Taip siekiama nustatyti šių komponentų tinkamumą naujų ir pažangių frikcinių medžiagų mišinių kūrimui. Bendrovė „TMD Friction“ jau seniai pradėjo darbus, susijusius su frikcinių medžiagų kūrimu be vario. Dėl to 2013 metais ji tapo pirmuoju frikcinių stabdžių elementų gamintoju, kuris gavo leidimą tiekti pirmąsias trinkeles be vario, skirtas pirmajam montavimui galinguose vokiečių gamybos automobiliuose – BMW M3 ir M4 modeliuose.
Didelę dalį „TMD Friction“ asortimento nepriklausomoje atsarginių dalių rinkoje sudaro produktai be vario, o tai reiškia, kad virš 95 % stabdžių trinkelių lengviesiems automobiliams pardavimų apima produktus be šio komponento. Vario pakeitimas nėra tokia lengva užduotis. Būtina sukurti visiškai naują medžiagų mišinį, o tai yra susiję su individualios receptūros, pakeisiančios varį, sudarymu. Būtina atminti, kad mišinių be vario plėtra yra didelis iššūkis temperatūros kontrolės srityje, nes naudojamas pakaitalas privalo pasižymėti geru šilumos laidumu.
„TMD Friction“ požiūris į ekologiją
Ekologija – tai ne tik investicijos į tyrimus ir plėtrą stabdžių trinkelių be vario srityje. Tai taip pat apima ir produktų inovacijas bei šiuolaikinius gamybos procesus. „TMD Friction“ šiuos metodus taiko nuo devintojo dešimtmečio vidurio. Bendrovės indėlis frikcinių medžiagų ekologinės klasifikacijos kūrime yra didžiulis. Šiuo metu ši klasifikacija yra privalomu standartu šioje gamybos srityje. Klasifikacija apima lygius nuo ECO I iki ECO IV ir yra kenksmingų medžiagų šalinimo iš gamybos procesų pagrindu.
„TMD Friction“ ne tik kuria ekologiškesnių frikcinių medžiagų receptūras, bet ir koncentruoja savo dėmesį į lengvesnių stabdžių trinkelių programą, pavadintą „TMD Friction“ lengvos technologijos“. Tai komerciniam transportui skirtų stabdžių trinkelių asortimentas, kurio gamybai naudojamos plonesnės pagrindo plokštelės. Tai dėl mažesnio svorio suteikia galimybę sumažinti kaštus, degalų sąnaudas, o taip pat ir CO₂ emisiją.
Bendrovė „TMD Friction“ pirmoji pristatė inovatyvius stabdžių sistemos produktus nepriklausomai atsarginių dalių rinkai.
Stabdžių dulkių kiekio mažinimas
„TMD Friction“ inovacijos taip pat apima stabdžių sistemų skleidžiamų dulkių kiekio mažinimą. Oro tarša smulkiomis dulkėmis yra labai opi problema, ypač dideliuose miestuose. Smulkias dulkes taip pat skleidžia ir kelių transportas. Tačiau kokiu būdu sumažinti stabdžių trinkelių ir diskų dilimą nesumažinant jų stabdymo efektyvumo? Tai galima pasiekti tik naudojant specialias frikcines medžiagas. „TMD Friction“ siūlo tokias medžiagas – jos yra naudojamos stabdžių trinkelių linijoje „Textar epad“.
Šios trinkelės pasižymi didesniu patvarumu, žemesniu triukšmo lygiu, maksimaliai sumažintu dulkių išskyrimu ir puikiu stabdymo efektyvumu.
Neišmeskite – atiduokite perdirbimui!
„TMD Friction“ tvarus vystymasis, atsižvelgiant į gamtą, taip pat apima gamybos procesų optimizavimą. Tai leidžia sumažinti atliekų kiekį – vis didesnė jų dalis yra perdirbama. 2019 metais bendrovė „TMD Friction“ perdirbo daugiau nei 8 000 tonų medžiagų. Be to, bendrovė įsipareigojo antriniam energijos ir šilumos, susidarančios gamybos metu, panaudojimui. Pavyzdžiui, Prancūzijoje tokia energija yra naudojama viešojo baseino šildymui.
Stabdžių trinkelės ir trinkelių antdėklai yra gaminami tik iš medžiagų, kurios yra saugios žmogaus sveikatai ir aplinkai. Didelis dėmesys yra skiriamas medžiagų švarai, todėl po rūšiavimo yra įmanomas jų perdirbimas. Taip pat daug dėmesio yra skiriama pavojaus sveikatai kasdieniuose gamybos procesuose pašalinimui ir darbuotojų saugumo užtikrinimui taikant tinkamas apsaugos priemones. Pavyzdžiui, naudojamos filtrų sistemos, kurios riboja dulkių lygį gamybos metu.
Mažiau plastiko – tai atgaiva gamtai
„TMD Friction“ kiek įmanoma riboja plastiko naudojimą ir renkasi ekologiškas produktų pakuotes. Pavyzdžiui, „Textar“ dengtų stabdžių diskų plastikinės apsaugos buvo pakeistos gofruotu kartonu. Tai sumažina plastiko sunaudojimą net 40 tonų per metus!
Krypčių nustatymasNuolat kintantis automobilių pramonės vaizdas reikalauja technologijų plėtros atsakingu ir ekologišku būdu. Bendrovė „TMD Friction“, būdama pasauliniu lyderiu frikcinių medžiagų projektavimo, gamybos ir testavimo srityje, užsibrėžė tikslą būti pradininke, kuriant produktus ir gamybos procesus taip, kad būtų sumažintas anglies pėdsakas. Tai pagrindinė investicija į geresnį rytojų.„Inter Cars Lietuva“ siūlo paskaityti kitus, su stabdžių diskais susijusius straipsnius:
„Brembo“ stabdžių diskai naujausiems automobiliams
„Formulės 1“ stabdžių diskai ir stabdymo ypatumai Prancūzijos trasoje
Patarimai autoservisui: kaip prižiūrėti ir remontuoti diskinius stabdžius?
„Bosch“ kompoziciniai stabdžių diskai: kaip su jais dirbti?
Stabdžių diskai ir trinkelės – vieno gamintojo pranašumas
Viskas, ką reikia žinoti apie stabdžių sistemos vibraciją
Stabdžių disko šoninio mušimo priežastys, problemos ir prevencija