Paskelbimo data: 2021-10-22
Stabdžių skysčio keitimas
Stabdžių skystis yra neatsiejama stabdžių sistemos veikimo dalis. Todėl būtina nepamiršti keisti šį stabdžių sistemos elementą, norint užtikrinti funkcionalumą.
Tinkamas stabdžių sistemos veikimas yra esminis vairavimo saugumo veiksnys. Vienas sistemos elementų yra stabdžių skystis, kurio užduotis – perduoti ratų stabdžiams jėgą, sukurtą vairuotojui paspaudus stabdžių pedalą. Norint, kad šis veiksmas visuomet būtų vykdomas tinkamu būdu, stabdžių skystis turi būti reguliariai keičiamas aptarnavimo metu.
Stabdžių skysčio keitimas
Stabdžių skystis yra higroskopinis, o tai reiškia, kad jis sugeria drėgmę iš aplinkos. Maksimali leistina vandens koncentracija stabdžių skystyje – matuojama išsiplėtimo bakelyje – negali viršyti 3,0 %. Būtina priminti, kad stabdžių žarnelėse vandens gali būti dar daugiau, todėl neverta atidėlioti skysčio keitimo ilgesniam laikui. Skystyje esantis vanduo sumažina jo maksimalią virimo temperatūrą. Tai yra pavojinga situacijoje, kai stabdžiai yra naudojami ilgą laiką, pvz., leidžiantis nuo kalno, kai skystis pasiekia aukštą temperatūrą, didelė vandens koncentracija gali sukelti jo „užvirimą“, o dėl to smarkiai sumažėja stabdžių sistemos efektyvumas. Dėl šios priežasties stabdžių skystis, kaip ir kiekvienas kitas eksploatacinis skystis, turi būti reguliariai keičiamas.
„Stabdžių skystis turi būti keičiamas kas du metus. Keičiant stabdžių skystį, būtina laikytis transporto priemonės gamintojo nurodymų, nes yra klasių skirtumai: DOT 3, 4, 5 ir 5.1 – jos skiriasi virimo temperatūra ir klampumu. DOT 3, 4, 4LV ir 5.1 yra gaminami glikolio pagrindu, DOT5 – silikono pagrindu. Pastarasis buvo sukurtas kariuomenei, jis nesimaišo su vandeniu. Kuo aukštesnė DOT klasė, tuo aukštesnė sauso skysčio (t. y. naujo skysčio, kuriame nėra vandens) temperatūra ir šlapio skysčio (t. y. tokio, kuris jau sugėrė tam tikrą kiekį drėgmės) virimo temperatūra.
Skysčio kokybė yra labai svarbi tinkamam stabdžių sistemos veikimui. Dėl šios priežasties „Textar“ asortimentas apima išvardintas skysčių rūšis, išskyrus DOT 5. „Textar“ produktai visiškai atitinka kokybės standartus, kurių reikalauja stabdžių sistemų gamintojai“, – paaiškina Wojciech Sokołowski, technikos ir prekybos patarėjas iš „TMD Friction“.
Apie sistemos aptarnavimo poreikį dėl didelės vandens koncentracijos skystyje praneša sumažėjęs stabdymo efektyvumas. Vandens koncentraciją galima patikrinti optiniu refraktometru (glikometru), paėmus mėginį iš išsiplėtimo bakelio ir nustačius virimo temperatūrą. Taip pat galima pasinaudoti specialiu testeriu, kuris tikrina skysčio elektrinį laidumą – jis didėja kartu su H₂O kiekio didėjimu. Stabdžių skystis turi stiprias skiedžiamas savybes, todėl su juo reikia elgtis atsargiai.Stabdžių skysčio keitimo saugumo reikalavimai
„Geriausias būdas keičiant stabdžių skystį, panaudoti vakuuminio įrenginį. Komplektas, reikalingas šiam veiksmui atlikti, susideda iš bakelio susidėvėjusiam skysčiui surinkti, prie kurio yra pritvirtinama kompresoriaus žarna, guminės žarnelės ir bakelio, kuriuo yra pripildoma naujo skysčio. Kaip ir keičiant skystį rankiniu būdu, ant nuorinimo antgalio yra uždedama guminė žarnelė, sujungta su bakeliu. Jei skysčio lygis išsiplėtimo bakelyje yra pakankamas, atsukame nuorinimo antgalį ir vakuumu išsiurbiame seną skystį, kuris yra savaime papildomas nauju skysčiu iki reikiamo lygio išsiplėtimo bakelyje. Šį veiksmą pakartojame prie kiekvieno rato tol, kol skystis guminiame vamzdelyje bus švarus ir be oro burbuliukų. Tai gerokai efektyvesnis metodas už rankinį skysčio keitimą, kuris reikalauja antro asmens pagalbos. „Textar“ siūlo tam skirtą įrenginį TEX1004“, – pataria Wojciech Sokołowski.
Keitimo procedūrą privaloma pradėti nuo rato, esančio arčiausiai ABS siurblio. Degimas turi būti įjungtas, kad siurblys būtų maitinamas. Tinkamai parinkti stabdžių skystį padės gamintojo rekomendacijos, o taip pat informaciją galima rasti ant išsiplėtimo bakelio. Tai yra labai svarbu, nes skysčio klampumas turi įtakos jo greičiui stabdžių sistemoje – kuo jis yra mažesnis, tuo geresnis reakcijos laikas. Sumažinto klampumo skysčio pavyzdžiu gali būti DOT4 LV. Esant -40 °C temperatūrai, jis pasiekia apie 750 mm²/s klampumą, o paprastas skystis DOT4 – apie 1800 mm²/s. Mažesnio klampumo skystis yra naudojamas daugelyje transporto priemonių, kuriose yra įdiegtos sistemos ABS / ESP. Dėl skirtingų virimo temperatūrų, skysčių DOT3, DOT4 ir DOT5.1 nerekomenduojama maišyti tarpusavyje.
„Prieš skysčio keitimo procedūrą būtina patikrinti visų stabdžių sistemos elementų būklę, ypač elastines stabdžių žarneles ir tarpines. Kiekvienas įtrūkimas gali tapti oro patekimo į sistemą priežastimi, todėl nesandarumą reikia pašalinti. Be to, verta atminti, kad stabdžių sistema yra veiksminga tiek, kiek yra veiksmingas jos silpniausias elementas. Tai mūsų saugumo klausimas, todėl reikia naudoti aukščiausios kokybės skysčius, diskus ir trinkeles, atitinkančias transporto priemonės gamintojo rekomendacijas. „Textar“ tai žino, todėl mūsų produktus transporto priemonių gamintojai renkasi pirmajam montavimui“, – apibendrina Wojciech Sokołowski.
„Inter Cars Lietuva“ siūlo paskaityti kitus, su stabdžių diskais susijusius straipsnius:
Veiksminga triukšmo iš stabdžių sistemos prevencijaAnglies pėdsako mažinimas TMD stabdžių elementų gamyboje
Patarimai autoservisui: kaip prižiūrėti ir remontuoti diskinius stabdžius?
„Bosch“ kompoziciniai stabdžių diskai: kaip su jais dirbti?
Stabdžių diskai ir trinkelės – vieno gamintojo pranašumas
Viskas, ką reikia žinoti apie stabdžių sistemos vibraciją
Stabdžių disko šoninio mušimo priežastys, problemos ir prevencija