Paskelbimo data: 2024-06-13
Motociklų alyva – kam jos reikia?
Šylant orams, miestų gatvėse pastebime vis daugiau motociklų. Daugybė motociklininkų stengiasi pratęsti sezoną, kad galėtų efektyviau važinėti užkimštais miesto keliais. Motociklų priežiūra – nelengva užduotis, net jei pasirinkti tinkamą variklio alyvą yra lengviau nei automobiliams. Iš tiesų, šiais laikais motociklų priežiūra (specialios procedūros ir bendrieji aptarnavimo darbai) tapo panaši į automobilių priežiūrą. Seniau ši sritis buvo siejama vien su aistra motociklams ir net reguliari periodinė apžiūra buvo kaip tam tikra šventė, o šiais laikais tai laikoma tiesiog būtinybe. Be to, techninė priežiūra atliekama bet kokiose dirbtuvėse, ne tik skirtose vien motociklams. Norėdami padėti, paaiškinsime, kaip pasirinkti tinkamą variklio alyvą savo motociklui ir kodėl tą reikia daryti labai kruopščiai. Negalima kliautis atsitiktiniu pasirinkimu – tai šio straipsnio tema.
Motociklų alyvų pokyčiai ir naujos tendencijos
Motociklų naudojimo būdai stipriai paveikė naujų alyvų, pasižyminčių geresnėmis savybėmis esant žemoms temperatūroms, rinkos augimą. Prieš kelis ar tuziną metų daugelis savininkų naudojo 15 W ir 20 W žieminės klampos variklio alyvas. Šiais laikais daugiau kaip ketvirtadalį Europoje naudojamų alyvų sudaro 5 W žieminės klampos alyvos. Šis pokytis įvyko dėl to, kad motociklus pradėta naudoti ankstyvą pavasarį ir vėlų rudenį. Gamintojai suprato jų naudą ir įvertino didėjančią mopedų paklausą. 2021 m. užregistruotų mopedų skaičius beveik pasiekė klasikinių motociklų skaičių (nuo 7,0 iki 7,8 mln.). Taip pat svarbu pastebėti, kad motociklų rinkoje elektrifikacijos procesas vyksta gerokai lėčiau nei automobilių. 2022 m. Europos keliuose buvo apie 31 tūkst. elektrinių motociklų, o 2023 m. jų skaičius išaugo iki 49 tūkst. Dėl galiojančių aplinkosaugos standartų buvo nutraukta motociklų su dviejų taktų varikliais gamyba. Šis sprendimas išliko daugiausiai tik konkurentų mašinose be patvirtinimo viešiesiems keliams. Be to, dėl aplinkosaugos reikalavimų motocikluose tapo privaloma turėti katalizinius konverterius – o tai dar vienas kartelę variklių alyvoms pakėlęs faktas.
Alyvos pasirinkimas
Norint pasirinkti tinkamą alyvą, svarbu suprasti, kokią svarbą ji turi motociklo varikliui. Klasikinis ir dažniausias sprendimas yra tiek tepimui ir variklio aušinimui, tiek transmisijos ir sankabos apsaugai naudoti vienos kategorijos alyvą. Tokia integruota koncepcija atsirado dėl variklio išorinio dydžio ir svorio apribojimų. Ten, kur naudojama tokia technologija, labai svarbu pasirinkti tinkamą variklio alyvą. Kaip ir automobilių atveju, motociklų segmentui galioja keli alyvos reikalavimų tipai.
Pirmasis ir akivaizdžiausias yra klampos kategorijos kriterijus. Klampa įprastai siekia nuo 5W-30/40 iki 10W-40/50/60 ir iki 15W/20W-40/50. Kokybės standartai yra dar vienas esminis kriterijus. Čia svarbiausias yra JASO standartas, kuris aiškiai atskiria alyvas motociklams su šlapio ir sauso tipo sankabomis. Pirmosios žymimos MA, o antrosios – MB. Kalbant apie sankabų kategorijas, JASO standartas jas dar papildomai dalina į MA-1 ir MA-2, priklausomai nuo sankaboje vykstančios trinties (kuo didesnis numeris, tuo didesnė trintis). MB alyvos daugiausiai yra skirtos mopedams su CVT transmisijomis arba motociklams su sauso tipo sankaba. Nepaisant JASO reikalavimų, gali kilti problemų su pavaros transmisija motocikluose su šlapio tipo sankaba, nes jiems skirtose alyvose yra specialių trinties modifikatorių. Mėginimai naudoti trintį mažinančią keleivinių automobilių variklių alyvą įprastai baigiasi sankabos sugadinimu. Ar galima mopedo variklio tepimui naudoti automobilio alyvą? Vertinant tik iš techninės pusės – įmanoma, jei nėra šlapio tipo sankabos. Vis dėlto, svarbu nepamiršti, kad mopedų varikliai veikia esant didelei terminei apkrovai: gana nedidelis tepalo kiekis ir ribotas aušinimas dėl kompaktiško variklio tampa aukštos alyvos darbinės temperatūros priežastimi. Esant labai aukštai temperatūrai, paspartėja alyvos oksidacija – procesas, kurio metu susidaro tepalo kokybę prastinančių teršalų. Apibendrinant, galima rekomenduoti naudoti tik motociklams skirtas alyvas. Jų atsparumas oksidacijai yra gerokai didesnis nei įprastų automobilių variklių alyvų.
1 pav. Stūmoklis su teršalų likučiais ir dėl didelės variklio alyvos oksidacijos užblokuotas stūmoklio žiedas
Kalbant apie MA kategorijos alyvas, svarbu nepamiršti, kaip motociklo transmisija paveikia tepalus. Didelis sūkių dažnis, greičio pavaros naudojimas ir didelė apkrova paveikia pavaros dantukus ir gali juos pažeisti. Dažniausias motociklų pavarų pažeidimas yra kiaurymių ir mikrokiaurymių atsiradimas. Tai reiškia, kad dantukų dalys iškrenta dėl viršijamo pavaros varginamojo stiprio. Į šį fenomeną bei pavaros nusitrynimą atsižvelgiama rengiant su alyva susijusius reikalavimus, kuriuos nurodo motociklų gamintojai (pvz., BMW).
2 pav. Pavaros dantukų pažeidimas, vadinamas kiaurymėmis
Pavaros nusitrynimas ypač pasimato tada, kai transmisija veikia esant labai didelėms apkrovoms (t. y. varikliams veikiant dideliu sūkio momentu) arba dideliam sūkių skaičiui. Šį fenomeną įveikti padeda tiksliai pagal sūkių skaičių ir darbines apkrovas parinkta alyva. Be to, motociklų gamintojų numatyti reikalavimai dažnai grindžiami API standartais, kurie įprastai taikomi automobilių variklių alyvoms. Motociklams naudojama API SM kategorija arba aukštesnė.
Taigi, kuri alyva yra tinkama? Motociklų varikliai veikia efektyviai, kalbant apie jų pajėgumą, todėl jiems sutepti būtina naudoti specialią motociklams skirtą alyvą. Labai svarbu naudoti gamintojo reikalavimus atitinkantį produktą. Negalima jų nepaisyti. Tai galioja ir alyvos klampos klasei. Šiuolaikiniams motociklams dažnai pasirenkama tokia variklio alyva, kuri yra mažos klampos bei padeda taupyti energiją. Vis dėlto, net laikantis visų reikalavimų, galite rinktis iš skirtingų geriausių tepalų gamintojų produktų. Pavyzdžiui, tinkamą produktą galite rinktis pagal tai, kaip naudojate savo motociklą. Renkantis „Castrol“ prekių ženklą, siūlomos keturių taktų motociklų varikliams skirtos alyvos, pagamintos taikant skirtingas technologijas, kad tenkintų skirtingų galutinių naudotojų poreikius. Sportinių motociklų gerbėjai, kuriems svarbu didelė variklio galia bei variklių apsauga esant labai didelei apkrovai, gali rinktis „Power1 Racing“ alyvų liniją su „Race Derived“ technologija arba, kaip alternatyvą, „Power1“ su „Power Release“ technologija, kuri užtikrina geresnį pagreitėjimo laiką bei geresnį variklio sutepimą, palyginti su konkurentų produktais.
Kasdien naudojamiems motociklams rekomenduojama rinktis „Castrol Actevo“ liniją: dėl „Actibond“ technologijos su aktyviomis molekulėmis šios alyvos saugo variklį nuo dilimo užvedant, įprastai veikiant ir išjungus, nes jos prikimba ir išlieka ant variklio judančių dalių paviršių. Tai puikus pasirinkimas, kai motociklas naudojamas kaip kasdienė transporto priemonė, darbui ar kelionėms. „Actibond“ molekulės saugo variklį nuo vidinės korozijos prastovų metu ir stipriai sumažina nuosėdų kiekį varikliui veikiant. Prie judančių elementų prikimbančios „Actibond“ molekulės stipriai sumažina variklio dilimą užvedimo metu, tai labai svarbu, kai alyvos kiekis nėra pakankamas tinkamai variklio apsaugai.
Motociklų variklių alyvų asortimente yra ir netipiniams motociklams skirtų sprendimų, pavyzdžiui, alyvų, kurios taip pat sutepa pavarų dėžę arba galutinę transmisiją. „Castrol“ pasiūlymas tokiems motociklams apima specialias motociklų transmisijų alyvas, pavyzdžiui, MTX liniją. Be to, motociklams naudojamiems darbiniams skysčiams, pavyzdžiui, aušalams ar stabdžių skysčiams, taip pat keliami aukštesni reikalavimai. Reaguojant į tokius reikalavimus, „Castrol“ sukūrė „Motorcycle Coolant“ – aušinimo skystį, kuris pasižymi išskirtinėmis terminėmis savybėmis ir geba apsaugoti variklį nuo perkaitimo, arba „SRF React“ – stabdžių skystį su aukštesne virimo temperatūra, kad būtų užtikrintas saugumas ir efektyvumas susidūrus su labai didele darbine apkrova. Galiausiai, „Castrol“ siūlo specialius tepalus (alyvas ir tepalus) grandinėms, oro filtrams bei motociklų priežiūros kosmetiką.