Paskelbimo data: 2024-04-05
„TotalEnergies Traxium“ – pavarų dėžių alyva
Pavarų dėžių alyva dažnai atsiduria variklinės alyvos šešėlyje. Pastarajai skiriama daug dėmesio žiniasklaidoje ir reklamose, tačiau pavaroms skirti produktai taip pat yra labai pažangūs ir itin svarbūs. „TotalEnergies“ pateikia labai įdomių pasiūlymų ir paaiškina, kiek kilometrų galima nuvažiuoti be alyvos keitimo, bei pagrindžia, kodėl tai saugu sunkvežimiams ir naudinga transporto bendrovių piniginėms.
Aptardami „Traxium“ pavarų alyvas, rašome apie mechaninėms pavarų dėžėms arba diferencialams (t. y. diferencialinėms pavaroms galinėse pavaros ašyse) skirtus tepimo produktus. Svarbu paminėti, kad moderniausiuose sunkvežimiuose naudojamos mechaninės pavarų dėžės, tačiau ir pažangus automatinis valdymas. Vairuotojų nuomone, jos veikia kaip automatinės mašinos, o pavarų alyvos kūrėjai mano – kaip mechaninės.Iš pirmo žvilgsnio pavarų alyvas nuo variklinių galima atskirti pagal SAE klampumo klasę. Aukštesnės klasės, pvz., 75W-80, 80W-90 ar 85W-140, nereiškia, kad šių alyvų klampumas yra atitinkamai didesnis. Kalbant apie klampumą, 5W-30 variklių alyvos yra panašios į 75W-85 pavarų alyvas. Toks žymėjimas skirtas atriboti produktų paskirtį: neteisingai pasirinkus produktą, laukia rimtos pasekmės. Transmisijoje naudojant variklio alyvą, pagreitėja dilimas, o variklyje, naudojant pavarų alyvą, susikauptų daug nešvarumų ir prasidėtų korozija.
Populiariausia alyvų (pvz., API GL-4, GL-5 ir GL-4/GL-5) klasifikacija nurodo tik produkto paskirtį (pavarų dėžei, ašiai arba abiem). Ji nenusako nei produkto kokybės, nei galimo kilometražo.
Kita būdinga pavarų alyvų savybė – reikšmingas skirtumas tarp trumpiausio ir ilgiausio alyvos keitimo intervalų, kuris neturi precedento variklio alyvų atveju. Šie skirtumai yra milžiniški, nes apatinė riba šiuo atveju yra 80–100 tūkstančių kilometrų, o viršutinė – daugiau nei 500 tūkstančių kilometrų. Įdomu tai, kad tam tikros alyvos tinkamumą nurodytam laikotarpiui patvirtina gamintojas (pvz., MAN 341.Z1 arba MAN 341.Z5. leidimuose). Įprastai laikoma, kad trumpesniems nei 80–100 tūkstančių kilometrų intervalams naudojama mineralinė, vidutinio ilgio – pusiau sintetinė, o ilgesniems virš 500 000 – sintetinė alyva.
„Traxium Gear“ ir „Traxium Axle“ serija
„Traxium Gear“ ir „Traxium Axle“ alyvos parduodamos tik bidonais.
Transmisijos alyvų („Traxium Gear“) klasifikacija yra API GL-4. Galinės ašies alyvų („Traxium Axle“) klasifikacija yra API GL-5. Pastarojoje yra daugiau EP („Extreme Pressure“ – atsparu aukštam slėgiui) priemaišų ašims, nes jos stipriau apkraunamos, be to, jos pasižymi geresniu sukimosi greičio, perduodamo į transporto priemonės ratus, mažinimu.
API GL-5 alyvos (ašims) netinka pavarų dėžių pavaroms, nes jose naudojamos EP priemaišos (dideli kiekiai) pagreitina sinchronizavimo elementų (ypač žalvarinių, kurie sukelia chemines reakcijas) dilimą.
Taip pat ir GL-4 alyvų negalima pilti į galines ašis, nes jose yra per mažai EP priemaišų.
Nuo 80 tūkstančių kilometrų iki 500 tūkstančių kilometrų!
Jau žinome, kad GL-4 yra skirta transmisijai, o GL-5 – ašims, tad kyla klausimas, kaip žinoti, kiek kilometrų galima nuvažiuoti? Tiek GL-4, tiek GL-5 kilometražą nurodo pavarų sistemos gamintojai. Pavyzdžiui, vienas iš pavarų dėžių gamybos lyderių, bendrovė ZF, GL-4 alyvas skirsto į TE-ML 01 ir 02 grupes. Prie skaičių esančios raidės (nuo A iki E) parodo alyvos kokybę ir intervalą tarp keitimų. Jei ant alyvos pakuotės prie GL-4 žymės nurodoma ZF TE-ML 01A, vadinasi, tai trumpo kilometražo alyva. Jei nurodoma ZF TE-ML -01E, vadinasi, alyva yra ilgiausio intervalo. Skirtumas tarp trumpiausio ir ilgiausio intervalų gali siekti net iki penkių kartų.
Svarbu pabrėžti, kad „TotalEnergies Traxium“ 01A ir 01E alyvų kainų skirtumas yra gerokai mažesnis nei keitimo intervalų. Vadinasi, griežtesnį leidimą turinčios alyvos naudojimas bus naudingas tiek ekologiniu, tiek finansiniu požiūriu.
Pavyzdys, kuris daro įspūdį
Siekiant suprasti, apie kokio dydžio sutaupymus kalbame, galima panaudoti MAN specifikacijas atitinkančių alyvų pavyzdį. 341 specifikacija alyvas suskirsto nuo Z1 iki Z5. Kuo didesnis numeris, tuo didesnis intervalas tarp alyvos keitimų, pavyzdžiui, Z1 ir Z5 atitinkamai – 80 000 km ir 540 000 km. Z1 ir Z5 alyvų kainų skirtumas yra mažesnis nei 50 %, tad nauda klientui išties didelė ir akivaizdi.
Be to, daugelis pagrindinių „TotalEnergies“ pavarų alyvų turi FE (degalų taupymas) žymėjimą, kuris nurodo degalus taupyti padedančias alyvas. Tai lemia mažesnis frikcinis atsparumas, tai itin aktualu sunkvežimiuose.
Ar nepakenks?
Vežėjams gali kilti klausimas: ar toks akivaizdus intervalų pailginimas nesutrumpins transmisijos tarnavimo laiko? „TotalEnergies“ ir automobilių gamintojai sutinka, kad daugiau kilometrų nuvažiuoti leidžiančios pavarų alyvos naudojimas yra rekomenduojamas toms transporto priemonėms, kurios nuolat apkraunamos lengva arba vidutine apkrova ir važiuoja ilgus atstumus. Didele apkrova ir kalnuotomis vietovėmis arba statybvietėse važinėjantiems sunkvežimiams trumpesni keitimo intervalai yra geresnis sprendimas, nors aukščiausios klasės produkto naudojimas vis tiek teikia privalumų. Išsamią informaciją šiuo klausimu visada galima rasti transporto priemonės vadove.
Viena geriausių „TotalEnergies“ asortimento pavarų alyvų yra „TotalEnergies Traxium Gear 9 FE 75W-80“. Ji atitinka griežčiausius daugelio pavarų gamintojų reikalavimus: API: GL-4; MB: 235.28; MAN: 341 Z-5 tipo; VOLVO: 97307; VOITH CLASS B; ZF TE-ML: 01E, 02E, 16P.
Tai galioja pavarų ašims ir „Traxium Axle“ asortimento alyvų keitimo intervalams. Daugelis transporto priemonių gamintojų vadovuose nurodo specifikacijas ir didžiausią kilometražą atitinkamomis eksploatavimo sąlygomis. Taip pat svarbu skirtumai tarp intervalų: nuo 100 iki 500 tūkstančių kilometrų, priklausomai nuo specifikacijų lygio.
„Traxium Dual“: tiek pavarų dėžei, tiek ašiai
„Traxium Dual 9 FE 75W-90“ atitinka griežčiausius galimus ašių standartus ir tuo pat metu gali būti sėkmingai naudojama pavarų dėžėms.
Speciali „TotalEnergies Traxium“ pavarų alyvų serija yra „Traxium Dual“ alyvos. Jos pažymėtos GL-4/GL-5 simboliu, todėl atitinka tiek pavarų dėžių, tiek diferencialų reikalavimus.
Pavyzdys yra „TotalEnergies Traxium Dual 9 FE 75W-90“ alyva, kuri atitinka griežčiausius galimus ašių standartus ir tuo pat metu gali būti sėkmingai naudojama pavarų dėžei: API: MT-1/GL-4/GL-5; SAE: J2360; MIL: -PRF 2105 E/-L 2105 D; MB 235.8; MAN: 341 Z2, 342 S1; SCANIA:STO 2.0 A FS / STO 1:0; ZF TE-ML: 02B/05A/12L/12N/16F/17B/19C/21A; VOLVO: 97312; EATON; IVECO RAS1.
Klientui naudinga transmisijai rinktis brangesnes sintetines alyvas su aukštesnėmis specifikacijomis, nes už nedidelį papildomą mokestį keitimo intervalą galima pratęsti iki penkių kartų. Viena vertus, naudojame geriausią įmanomą alyvą, o kita vertus, sutaupome alyvos keitimo kaštus neprarasdami suteptų komponentų kokybės. Svarbu nepamiršti, kad sutaupoma ne tik už paslaugos (alyva, filtras ir darbas) kaina, bet ir laikas dirbtuvėse – transporto priemonė gali būti nepertraukiamai eksploatuojama. Be to, geriausios alyvos iš „Traxium“ serijos su FE ženklinimu padeda sumažinti degalų suvartojimą (iki 0,5 %), palyginti su mineralinėmis alyvomis. Tai turi įtakos eksploatavimo sąnaudoms. Rekomenduojama rinktis specifikacijas, kurios užtikrins, kad alyvos keitimo intervalai transmisijoje bus kelis kartus ilgesni nei variklio. Verslo žargonu tai vadinama TCO (eksploatavimo sąnaudų) sumažinimu. Svarstantiems, kaip įvertinti veikimą ir automobilio tinkamumą ilgesniems intervalams tarp transmisijos alyvos keitimo, siūlau atkreipti dėmesį į degalų suvartojimą. Jei jis yra ties apatine tipinio modelio riba, vadinasi, automobilis naudojamas nedaug. Jei nusidėvėjimas intensyvus, tai visas maitinimo blokas yra veikiamas didelės apkrovos ir variklio alyvą geriau keisti dažniau.