Paskelbimo data: 2023-07-13
Ekologiškas plienas sunkvežimiuose. Ką tai reiškia?
Ekologiškas plienas sunkvežimiams jau yra pasiekiamas rinkoje. Tai pirmasis plienas, kurio gamyba apriboja šiltnamių dujų emisiją iki reikalaujamo minimumo.
Ar įsivaizduojate gyvenimą be plieno? Deja, net 9 % pasaulinės CO₂ emisijos į atmosferą yra plieno gamybos rezultatas. Laimei, pasirodė šviesa tunelio gale – švedų įmonė SSAB, kurios žaliavos apyvarta siekia 7 milijardus eurų per metus, sukūrė ekologišką plieno gamybos technologiją. Kuo yra pagrįstas šis ekologiškumas? Tradicinio plieno gamyba vyksta naudojant didelius kiekius anglies ir kokso.
Procesas HYBRIT vyksta elektrinėse krosnyse, o elementas, redukuojantis geležies rūdą, yra vandenilis. Galutinis produktas turi savybes artimas standartiniam anglies plienui, bet gamybos procese nenaudojamas iškastinis kuras. Tai taip pat pirmasis pasaulyje plienas, kurio gamybos metu nėra anglies dioksido emisijos.
Be to, elektros energija, reikalinga plieno gamybos krosnims, yra gaunama iš atsinaujinančių šaltinių, o vandenilis išgaunamas vietoje, elektrolizės būdu. Metalo apdirbimo metu kartais yra reikalinga aukštesnė temperatūra nei sukuria elektros lankų krosnis, tuomet yra naudojamos specialios ekologiškos biodujos. Deja, tokiu būdu gaunami produktai yra apie 20-30 % brangesni, palyginti su gaunamais naudojant tradicines technologijas. Masinė tokio plieno gamyba turi būti pradėta nuo 2026 metų, o „Volvo Trucks“ šią technologiją savo sunkvežimiuose naudoja jau dabar.
„Volvo“ sunkvežimiai – iš ekologiško plieno
Prieš pusantrų metų koncernas pranešė, kad pradės gaminti sunkvežimius iš ekologiško plieno. Ir štai pirmieji egzemplioriai jau pasiekė klientus. Kol kas iš ekoplieno yra gaminamos tik rėmo išilginės sijos, bet padidėjus žaliavos pasiekiamumui augs ir jos dalis transporto priemonės konstrukcijoje. Siekiant pabrėžti ekologiškumą ir nulinę emisiją, pavarai buvo pasirinkti elektriniai varikliai su nuline teršalų emisija. Pirmiausia, šių transporto priemonių gavėjais tapo įmonės „Unilever“, „DFDS“ bei „Amazon“. Tuo galėtume užbaigti, bet verta atidžiau pažvelgti į šią naujos epochos technologiją.
ATEITIES TECHNOLOGIJA
Elektromobilumas kelia daug diskusijų tarp konservatyvių vartotojų, pvz., dėl nepakankamo įkrovimo stotelių skaičiaus arba baterijų įkrovimo laiko. Utilizavimo technologijos nebuvimas arba padidintos elektros energijos sąnaudos visuomeniniuose tinkluose – tai argumentai prieš elektros mobilumą. Tačiau elektrinės transporto priemonės turi daug privalumų: neteršia oro mieste ir yra tylios, o tai leidžia padidinti gyventojų komfortą bei pagerinti jų sveikatą.
Nuolat didinant iš atomo ir atnaujinamų šaltinių gaunamos energijos dalį, tankinant įkrovimo stočių tinklą bei diegiant daug naujoviškų patentų akumuliatorių srityje, elektra greitai išstums tradicines pavaras, nes suku neįvertinti pavaros efektyvumo, siekiančio 100 %, palyginti su 50 % efektyviausių dyzelinių variklių efektyvumu. Tai reiškia, kad beveik visa varikliui tiekiama energija yra panaudojama darbui, o ne šilumai ar trinčiai.
PLIENO GAMYBA BE IŠKASAMO KURO NAUDOJIMO
Automobilių gamybai reikia daugybės žaliavų, kurios palieka milžinišką anglies pėdsaką. Iki šiol ekologų argumentai, susiję su aplinkosauga, naujų automobilių gamyboje turėjo prasmę. Tačiau ekologiško plieno gamybos atveju šie argumentai tarsi praranda savo prasmę. Ir tai yra susiję ne tik automobilių pramone. Kiekvieno plieninio elemento gamyba – nuo stalo įrankių iki jūrinių laivų – tai anglies dioksido emisija. Dabar atsirado šansas ją sumažinti ir šios pažangios technologijos kūrėjai labai to tikisi. Laikas pasirūpinti mūsų vaikų ir anūkų aplinka.