Paskelbimo data: 2021-08-19

Tepalo filtras

Tepalo filtras - automobiliuose su vidaus degimo varikliais yra neatsiejama dalis. Tepimo sistema tai pagrindas, užtikrinantis jiems tinkamas darbo sąlygas.

Filtrai
Tepalo filtras
Tepalo filtrai

Nors variklio tepalas dirba uždaroje sistemoje, jos valymas nuo teršalų yra būtinas. Specialistai iš PURRO paaiškina tepalo filtro sandarą ir jo veikimo specifiką.

Tepalo filtro sandara

Nors kai kurių markių automobiliuose (pvz. BMW) yra keičiamas tik tepalo filtro įdėklas, dauguma filtrų turi panašią sandarą. Tai nedidelė metalinė skardinė su tarpine, užsukama ant įsriegto piršto. Skardinės viduje yra sudėtas armonikėle filtruojantis įdėklas pagamintas iš pluošto arba filtruojančio popieriaus. Jis yra apsuktas aplink metalinę standinančiąją šerdį, kuri apsaugo filtrą nuo atsitiktinio suplėšymo. Norėdami būti tikri, kad filtras tinkamai atliks savo vaidmenį, verta rinktis patikrintus aukštos kokybės produktus. PURRO su savo asortimentu idealiai įsipaišo į šią liniją. 

Svarbių tepalo filtro elementu yra atbulinis vožtuvas. Jis apsaugo nuo tepalo grįžimo į tepalo karterį ir užtikrina nuolatinį filtro prisunkimą tepalas. Dėl to, tuoj pat po variklio paleidimo, tepalo magistralė iš karto yra pripildoma tepalas. Tai leidžia išvengti t. v. sauso paleidimo, kuris nepalankiomis sąlygomis galėtų nutraukti ploną tepalo sluoksnį nuo tepamų paviršių. Todėl verta atminti, kad judantys, metaliniai variklio elementai iš esmės nesitrina vienas į kitą, o slysta plonu variklio tepalo sluoksniu. Jei šį sluoksnį pašalinti, staigiai pakiltų elementų temperatūra ir variklis užsikirstų. 

Tepalo filtro saugos vožtuvas

Svarbiu tepalo filtro elementu yra saugos vožtuvas, taip pat vadinamas viršslėgio vožtuvu. Jis yra aktyvuojamas staiga pakilus tepalo slėgiui ir įgalina neišvalytos tepalo patekimą į tepalo magistralę. Kodėl jis yra toks svarbus? Jei ne saugos vožtuvas, užsikimšus tepalo filtrui, variklyje galėtų staigiai pakilti tepalo slėgis ir pažeisti kitus variklio komponentus, pvz. alsuoklį arba tepalo siurblį. Be to, variklis visiškai prarastų tepimą ir įvyktų stūmoklių, paskirstymo velenų arba įdėklų užsikirtimas.

Vožtuvas įgalinantis tepalo tekėjimą praverčia taip pat žiemą, kai vairuotojas naudoja netinkamą, per didelio klampumo tepalą. Sustingusi ir tiršta tepalas sunkiai teka pro filtruojantį įdėklą ir generuoja labai didelį slėgį. Kai kuriose situacijose tai gali pasibaigti filtro pažeidimu ir jo dalių patekimu į tepimo sistemą. Nefiltruotos tepalo praleidimas generuoja kur kas mažesnę riziką, nors, žinoma, nėra pageidaujamas. Dėl šios priežasties būtina atkreipti ypatingą dėmesį renkantis tepalą žiemai bei vengti tų pigiausių, mineraliniu pagrindu. Tai yra ypač svarbu, kai automobilis yra eksploatuojamas trumpose trasose, kuriose tepalas nespėja įkaisti. O būtina žinoti, kad variklio tepalas įkaista žymiai lėčiau nei aušinimo skystis.

Tepalo filtro veikimas

Pirmasis tepalo filtravimo etapas prasideda jau jos įsiurbimo iš tepalo karterio metu pro t. v. paėmiklį. Jame esantis sietelis sulaiko didžiausius teršalus, pvz. dideles metalo drožles arba degėsių nuosėdas. tepalo siurblys pumpuoja tepalą į tepalo filtrą. tepalas patenka į filtrą pro mažas, išorines skylutes išdėstytas aplink sriegį. Ji patenka ant tankiai sudėtos filtruojančios medžiagos. Įdėklo išdėstymas armonikėle leidžia padidinti filtruojančios medžiagos paviršių.

Išvalyta nuo teršalų, kurių dydis yra didesnis nei apie 20 mikrometrų (µm) tepalas patenka į sustandintą tepalo filtro šerdį, o po to pro vienos krypties atbulinį vožtuvą patenka į tepimo magistralę. Dėl daugybės tepalo kanalų ji pasiekia judančias variklio dalis, užtikrindama joms tinkamą tepimą. Po to, veikiama gravitacijos nubėga į tepalo karterį, iš kurio vėl yra įsiurbiamas tepalo siurblio. Saugos vožtuvas yra visą laiką uždarytas, o vožtuvo rutuliukas atidaro šį vožtuvą tik staigiai pakilus tepalo slėgiui. Tuomet tepalas teka tarp metalinio korpuso ir filtruojančio įdėklo ir pro saugos vožtuvą esantį filtro apačioje patenka į jo šerdį. 

Tepalo filtro ilgaamžiškumas

Pagrindinė variklio tepalo užduotis yra judančių elementų tarpusavio trinties sumažinimas. Nors ji yra labiau žinoma dėl savo tepančiųjų savybių, tačiau ji atlieka žymiai daugiau funkcijų. Variklio tepalas taip pat atlieka variklio aušinimo vaidmenį, paimdama šilumą iš metalinių elementų. Dėl šios priežasties yra svarbu nuolat palaikyti aukštą tepalo lygį, kad skysčio šiluminė talpa išliktų nepakitusi.

Dar viena variklio tepalo funkcija tai variklio valymas bei apsauga. Šviežioje variklio alyvoje yra valančios priemonės, kurios padeda pašalinti degėsių nuosėdas, šlaką ir kitus nešvarumus susidariusius variklio darbo metu. Visi šie teršalai patenka į tepalo karterį. tepalo filtro užduotis – pašalinti teršalus iš tepalo ir užtikrinti variklio darbą. Kuo geresnis filtras, tuo veiksmingiau jis užtikrina variklio darbą. Todėl verta rinktis aukščiausios kokybės produktus, pvz. PURRO, kurie atitinka griežčiausius transporto priemonių gamintojų reikalavimus. Net geros kokybės tepalas gali po trumpo laiko pasidaryti juodos spalvos. Tuomet tai yra ženklas, kad variklio viduje susikaupę nešvarumai ištirpo, o ne susidėvėjimo požymis. 

Kaip dažnai reikia keisti tepalo filtrą? Tai reikia daryti kaskart keičiant variklio tepalą, t. y. kas apie 10-15 tūkstančių kilometrų. Kai kurie gamintojai rekomenduoja naudoti tepalass longlife ir padidinti intervalą net iki 30 tūkstančių kilometrų, bet daugelyje atvejų tai gali sutrumpinti variklio tarnavimo laikotarpį. Automobilis dirbantis sunkiomis sąlygomis, pvz. kalnų vietovėje, velkantis priekabą arba naudojamas trumpose trasose sunaudoja tepalą žymiai greičiau. 

Papildomai, nesandariuose varikliuose į tepalą gali patekti drėgmė bei benzinas, kurie pagreitina tepalo senėjimą. Net šviesi ir skaidri tepalas gali prarasti savo priedus apsaugančius variklį nuo korozijos. Taip pat tepalasi yra kenksmingi cheminiai garai ir išmetamos dujos, kurių negali pašalinti tepalo filtras.  

Tepalo filtro keitimas

Nors kartais galima susidurti su tepalo filtro valymo aprašymais, tai ekonomiškai neapsimoka. Nauji tepalo filtrai dažniausiai kainuoja apie 10 EUR Todėl besirūpinant savo automobilio būkle verta pasiryžti tokioms išlaidoms, juo labiau, kad net geriausiai išvalytas tepalo filtras niekuomet neveiks taip pat našiai ir efektyviai kaip naujas produktas. Atsižvelgus į tai, kokį svarbų vaidmenį atlieka tepalo filtras, neverta taupyti jo sąskaita. Ir čia kalba eina ne apie patį keitimą, o apie geros kokybės filtro parinkimą. Verta rinktis geriausių gamintojų patikrintus sprendimus, iš kurių PURRO, be abejo, galima pastatyti pirmoje eilėje.

Kiekvienas tepalo keitimas turi taip pat reikšti filtro keitimą. Kadangi tai yra svarbus elementas užtikrinantis tinkamą variklio veikimą. verta patikėti jo keitimą kvalifikuotam mechanikui, kuris turi atitinkamas žinias ir be abejo atliks visą procesą profesionaliai. Žinoma, turint įrankius ir mechanikos pagrindus gali rištis savarankiškam filtro keitimui. Kaip tai padaryti? 

tepalo filtro aptikimas daugumoje automobilių nėra sunkus. Tai nedidelė skardinė esanti variklio apačioje, prie pat tepalo karterio. Tačiau, jei filtro aptikimas yra paprastas, tai jo atsukimas gali būti problematiškas. Reikia įveikti ne tik prikepusio sriegio, bet ir sandarinančios tarpinės pasipriešinimą. Dažniausiai nepavyksta atsukti filtro ranka, todėl verta iš karto nusipirkti specialų raktą tepalo filtro atsukimui. Tai nedidelė rankena su guminiu dirželiu arba grandine, kuria galima apkabinti filtrą. Nors pati procedūra nereikalauja ypatingų įgūdžių, tačiau reikia turėti atitinkamus įrankius, todėl rekomenduojame tepalo filtro keitimą patikėti profesionalams dirbtuvėse.

Automobiliuose su keičiamu filtruojančiu įdėklu priėjimas prie filtro yra iš variklio kameros pusės. Filtras yra sandariame, nekeičiamame korpuse užfiksuotame veržle. Reikia atsukti veržlę ir nuimti išnaudotą filtrą. Keičiant įdėklą taip pat būtinai reikia pakeisti gumines tarpines – tiek veržlės, tiek vožtuvo nuvedančio tepalą į magistralę. Sudėjus naujas tarpines ir naują įdėklą, visumą galimą sumontuoti po variklio gaubtu.

Savarankiškai keičiant filtrą atsiranda dar viena problema – ką daryti su senu tepalo filtru, kurio negalima išmesti su komunalinėmis atliekomis. Jį kartu su išnaudota tepalas būtina priduoti įmonei utilizuojančiai pavojingas atliekas.  Eiliniam vairuotojui tai gali būti papildomas rūpestis, kurio atsikrato keisdamas filtrą dirbtuvėse. Tuomet dirbtuvėms atitenka atsakomybė už filtro bei išnaudotos tepalo utilizavimą.