Paskelbimo data: 2022-01-20
Žvilgsnis į ateitį: kaip autoservisai išgyvens radikalius pokyčius?
Naujos skaitmeninės technologijos negrįžtamai pakeis tiek automobilių pramonę, tiek klientus ir jų lūkesčius. Kaip prie radikalių pokyčių prisitaikys autoservisai?
Remiantis drąsiausiomis prognozėmis, jau po dešimtmečio vidaus degimo varikliams ateis galas. Šiandien įprastų asmeninių automobilių atsisakysime, o gatvėse pradės dominuoti autonominės elektrinės transporto priemonės, kuriomis naudosimės tik tada, kai reikės nuvykti iš vieno taško į kitą. Skaitmeninių paslaugų tobulėjimas, elektromobilių populiarėjimas ir autonominio vairavimo perspektyvos žada kardinalias permainas tiems, kurie dirba automobilių pramonėje.
Kokios grėsmės ir iššūkiai kyla?
Kalbėdamas apie ateitį, „Inter Cars Lietuva“ Veiklos nuomos skyriaus vadovas Vidas Starkus nesiūlo skubėti ir nurašyti dabartines technologijas. Jo nuomone, vidaus degimo variklių era baigsis ne anksčiau nei 2050 metais, tačiau net ir tada jie bus naudojami viena ar kita forma.
Jis pritaria prognozėms, kad vienam gyventojui tenkančių transporto priemonių bus gerokai mažiau, o autonominės transporto priemonės bus naudojamos kur kas efektyviau. Tai lems, kad automobilių priežiūros ir remonto poreikis sumažės, jie bus rečiau apgadinami eismo įvykiuose. Be to, elektrifikavus automobilius jiems reikės mažiau priežiūros ir daugeliu atveju juos teks rečiau remontuoti nei dabar. Vis dėlto V. Starkus pabrėžia, kad kai kuriuos komponentus, pavyzdžiui, stabdžius, pakabas, važiuokles, padangas ir toliau reikės keisti tokiu pat dažnumu.
Automobilių pramonei kyla grėsmė dėl prognozuojamų mažesnių pardavimų, autoservisų uždarymų ir masinių darbuotojų atleidimų. Vis dėlto kartu su naujomis technologijomis reikės ir kitokių darbuotojų įgūdžių, todėl naujoji autoservisų darbuotojų karta turi būti atitinkamai apmokyta. Klientų poreikis gauti konsultaciją taip pat pasikeis – ilgainiui bendravimas su jais persikels į skaitmeninę erdvę. Tačiau vis dar neaišku, kas ateityje valdys svarbiausią tokiam bendravimui reikalingą valiutą, t. y. duomenis. Automobilių gamintojai? Automobilių parkų operatoriai? Programinės įrangos gigantai? O gal nauji, šiandien dar nežinomi tarpininkai?
Nors iš pirmo žvilgsnio automobilių servisams toks scenarijus atrodo gana nykus, jų atstovams verta įvertinti naujas galimybes. Kai vyksta tokie radikalūs pokyčiai, visada yra laimėtojai ir pralaimėtojai. Nugalėtojais taps tie, kurie dar ankstyvame etape pritaikys savo verslo modelį prie naujos realybės, kad užsitikrintų naujus pajamų šaltinius. Ateityje autoservisai galėtų tapti skaitmeniniais techninės priežiūros paslaugų teikėjais arba robotizuotų taksi aptarnavimo stotelėmis.
Skaitmeniniai techninės priežiūros paslaugų tiekėjai
Pirmasis scenarijus: automobilis žmonių gyvenime tampa skaitmeniniu prietaisu, koks šiandien yra telefonas, išmanusis laikrodis ar planšetė. O atsiradus skaitmeninėms sąsajoms tarp transporto priemonių ir klientų gimsta naujos paslaugos.
Padedant išmanioms sistemoms, būtų galima prognozuoti automobilių komponentų nusidėvėjimą ir technines problemas, todėl autoservisai gali padidinti klientų pasitenkinimą eliminuodami brangesnius ir ilgesnius remontus.
Starkaus nuomone, tai būtų lyg savotiška gedimų prevencija, suteikianti daugiau pridėtinės vertės tiems autoservisams, kurie sugebėtų ją realiai pritaikyti, pavyzdžiui, siųsdami pranešimus tiesiai į automobilio informacinį kompiuterį ir taip užsitikrindami atgalinį ryšį su automobilio vairuotoju.Išmani pagalba galėtų skubiai padėti spręsti technines problemas, atsakyti į rūpimus klausimus. Autoservisų darbuotojai taptų konsultantais, padedančiais klientams atnaujinti automobilių programinę įrangą, pakeisti ar sutaisyti komponentus.
Robotizuotų taksi aptarnavimo stotelės
Antrasis scenarijus: šiandieniniai automobilių savininkai yra ateities mobilumo paslaugų vartotojai – jie nebebus autoservisų klientai.
Įsigalėjant autonominiams automobiliams, autoservisai turės persikvalifikuoti ir tapti automobilių parkų aptarnavimo centrais. Norėdami tai pasiekti, jie turės bendradarbiauti su gamintojais ir automobilių parkų operatoriais. Esminės užduotys bus užtikrinti, kad autonominės transporto priemonės būtų tvarkingos, pasirūpinti įkrovimo infrastruktūra ir valyti bei prižiūrėti autonominių taksi parkus.
Automobilių aptarnavimo stotelių valdytojai galės pasinaudoti naujomis mobilumo eros galimybėmis. Tai padės jiems įsitvirtinti ir susikurti verslo pagrindą ateičiai – specializuotis vienoje ar kitoje sferoje, teikti naujas paslaugas ar plėtoti naujus verslo modelius.
Tik tokiu būdu jiems pasiseks prisitaikyti prie radikalių pokyčių.
Ateities klausimai
Mums šiandien suprantamas mobilumas ateityje keisis, todėl autoservisai susidurs su dideliais iššūkiais. Norėdami išgyventi ir rasti savo nišą, jie turės prisitaikyti prie ateities mobilumo vartotojų poreikių.
„Manau, kad ateityje iškils ir gyvuos tie autoservisai, kurie sugebės greitai keistis, prisitaikyti ir transformuotis bei papildyti savo teikiamas transporto priemonių aptarnavimo paslaugas. Aišku, kad tiek vairuotojams, tiek įmonėms ateityje rūpės ne kaip ir kur nusipirkti stabdžių trinkeles, arba kuriame autoservise jas keisti. Svarbu bus tai, kaip kuo greičiau ir nesvarbu kokia transporto priemone nusigauti iš taško „A“ į tašką „B“. Tai reiškia, kad autoservisų pagrindiniais klientais taps ne pavieniai fiziniai ar juridiniai asmenys, o įmonės-tarpininkai, kurie sugebės kuo greičiau, patogiau ir ekonomiškai naudingiau išspręsti žmonių mobilumo klausimus. Būtent jie „surinks“ ir nukreips priežiūros reikalaujančius automobilius į autoservisų-partnerių „boksus“. Šis procesas jau vyksta ir dabar, bet ateityje ši tendencija tik stiprės. Tikėtina, kad autoservisai, kurie nesugebės pasiūlyti greito priėmimo, greitos gedimo diagnostikos, pakaitinio automobilio, paslaugos „nuo durų iki durų“, pagalbos kelyje, autotralo paslaugos ilgainiui dings iš tokių įmonių-tarpininkų duomenų bazių ir turės tenkintis pavieniais iš inercijos vis dar jų adresu atvykstančiais klientais“, – teigia „Inter Cars Lietuva“ Veiklos nuomos skyriaus vadovas V. Starkus.