Paskelbimo data: 2018-06-07

Viskas apie ratų geometriją ir jos svarbą

„Reikia atlikti ratų suvedimą“ – būtent tokiais žodžiais dažniausiai užbaigia savo darbą meistrai, atlikę priekinės pakabos remontą. Tai iš tikrųjų būtina padaryti net ir tada, kai buvo keičiami vairo traukių antgaliai. Ratų suvedimas suprantamas kaip priekinės, o kartais ir galinės ašies ratų kampo nustatymas ir reguliavimas.

aa_ratu geometrija.png

Kas yra ratų kampo nustatymas?



Viską aptarsime, remdamiesi priekinių ratų pavyzdžiu, nes jie yra valdomi – vadinasi, juda keliose plokštumose. Svarbiausia, kad judėdamas ratas turi likti vertikalioje padėtyje, kad ir kokia būtų kėbulo padėtis. Tai pati svarbiausia padangos sukibimo su kelio danga sąlyga. Bet pakaba nėra ideali, todėl ratas, veikiamas pakrypusio kėbulo, nukrypsta nuo vertikalės. O jei dar turėtume galvoje, kad jis pasisuka pagal horizontalią plokštumą, tai iš principo apie jokį sukibimą neverta net kalbėti.

Vienintelis dalykas, kurį galima padaryti, – nors kiek sumažinti nukrypimus ir jų poveikį automobilio valdymui. Atlikus ratų suvedimą, automobilį bus lengviau valdyti, nes jis bus stabilus.

Kokie būna ratų kampai?



Pirmas kampas – tai rato išvirtimas (angliškai camber) išilginės vertikalios rato ašies atžvilgiu. Paprasčiau sakant – kai viršutinė rato dalis truputį pakrypusi į vidų ar į išorę nuo automobilio kėbulo. Pirmu atveju sakoma, kad išvirtimo kampas neigiamas, antru – kad teigiamas.
Šis parametras reikalingas ir svarbus dėl kelių priežasčių. Viena iš jų – tai stebulės guolio krūvio sumažinimas. Dar teoretikai sako, kad išvirtimas būtinas ratų padėčiai kompensuoti, kai kėbulas juda per nelygumus ir posūkiuose. Jei pakaba leidžia ratui likti vertikalioje plokštumoje nepriklausomai nuo jo padėties kėbulo atžvilgiu, tai šis kampas gali būti minimalus. Jei tai MacPherson tipo pakaba ir jei ji turi jai būdingą poslinkį, tai išvirtimas gali būti šiek tiek neigiamas. Beje, didelį neigiamą išvirtimo kampą galima pamatyti lenktyniniuose automobiliuose. Taip yra dėl to, kad automobiliui pakrypus posūkyje ratas krypsta į išorę (teigiamas išvirtimo kampas) ir praranda kontaktą su pagrindu. Bet dėl per didelio neigiamo išvirtimo labai dyla padangos – sporte tai ne taip svarbu, čia kaip tik svarbiau, kad kuo greičiau įkaistų guma, ir būtent didelis ratų išvirtimo kampas padeda tai pasiekti.

Antras parametras
– suvedimas, kuris irgi būna teigiamas ir neigiamas. Suvedimas – tai ratų paralelinės padėties, žiūrint iš viršaus (kai mašina juda pirmyn), rodiklis. Jei jis teigiamas, tai atstumas tarp ratų priekinių briaunų mažesnis nei tarp galinių – „suvesti“ ratai tarsi žiūri vienas į kitą. Jei neigiamas, tai ratai, priešingai, „išsiskiria“.
Nors reguliavimas ir paprastas, suvedimas – vienas iš svarbiausių pakabos parametrų, kurie daro tiesioginę įtaką automobilio vairavimui. Be to, suvedimas būtinas dėl pakabos tamprių elementų – guminių atramų – elastinių savybių kompensavimo.
Nesigilinsime į teoriją – tiesiog atsiminkite: neteisingas sureguliavimas arba nesureguliavimas, pirma, gali lemti, kad padidės kuro sąnaudos ir greitai susidėvės padangos, o antra, automobilį bus sunku vairuoti bet kokiomis sąlygomis ir nesuprasite, ką darote ne taip.
Galinių ratų suvedimas taip pat turi įtakos automobilio vairavimui, bet ne tiek daug kaip priekinių (valdomų) ratų suvedimas. Visų ratų suvedimas atliekamas vienodai – keičiamas vairo traukių ilgis trumpinant jų antgalius.

Trečias parametras
– išilginis ašies pasvirimo kampas sukantis ratams, dar vadinamas „kasteriu“ (ang. caster). Teigiamas „kasteris“ reiškia, kad ši ašis „užversta“ atgal – tai gerai matyti automobiliuose su priekine pakaba MacPherson. Tokiu atveju posūkio ašimi yra visas statramstis ir galima pastebėti, kad jis yra atitinkamu kampu vertikalios ašies atžvilgiu.
Tai būtina dėl varomų ratų stabilumo užtikrinimo, kai važiuojama greitai – paprastai sakant, kad tiesiai važiuojant būtų galima nelaikyti vairo. Praktiškai taip tikrinti neverta, patikėkit – ratai tikrai stabilizuojasi ir gali judėti tiksliai tiesiai. Pavyzdys – dviračio ar motociklo priekinio rato šakės polinkis. Būtent dėl šio polinkio vaikystėje mes galėdavome važinėtis dviračiu nesilaikydami rankomis – atsilenkdami į vieną ar į kitą pusę.
Labai svarbu tiksliai nustatyti šį kampą, nes jį padidinus padidėja automobilio pasvirimas – posūkyje išorinis ratas kėbulo atžvilgiu šiek tiek pakyla, vidinis atitinkamai nusileidžia. Daugelyje šiuolaikinių lengvųjų automobilių nėra galimybės reguliuoti aprašomo parametro – viskas yra viena konstrukcija.

Ketvirtas, paskutinis, mus dominantis parametras
– skersinis ašies pasvirimo kampas posūkyje. Jis būtinas dėl ratų išsilyginimo važiuojant nedideliu greičiu, kai dar neveikia išilginis posvyrio kampas. Dėl šio parametro posūkyje abu ratai kėbulo atžvilgiu šiek tiek nusileidžia ir, jeigu automobilis stovi vietoje, tai jo priekinė dalis šiek tiek pasikelia, papildomai apkraudama pakabos elementus ir vairo mechanizmą. Todėl, kai tik Jūs pajudėsite iš vietos, automobilio masės veikiami priekiniai ratai judės tiksliai tiesiai.





Kaip teoriją pritaikyti praktikoje?



Automobilyje, kuriuo buvo važiuota nelygia kelio danga labai dideliu greičiu, nusprendėme pakeisti vairo traukių antgalius. Kaip jau išsiaiškinome, beveik po visų darbų, susijusių su pakaba, reikia patikrinti ratų padėties kampus. Tam yra įrengti specialūs stendai, kurių veikimo principas vienodas, o matavimo principai skirtingi. Kalbėsime apie populiariuosius 3D stendus su kameromis ir taikiniais.

Kadangi stendas turi naujausias technologijas, tai kampus sureguliuoti gali net vaikas, žinoma, iš anksto pasirengęs. Iš pradžių ant visų ratų pakabiname specialius taikinius, stendo kompiuteryje nustatome matavimo proceso pradžią ir pasirenkame modelį. Šiek tiek atitraukę automobilį atgal, nustumiame jį pirmyn iki priekinių posūkio lėkščių centro ir, naudodami specialų įrenginį, užfiksuojame nuspaustą stabdžių pedalą.

Visą šį laiką kompiuteris „pasakinėja“ meistrui, kokia eiga kokius veiksmus būtina atlikti: „nustumkite automobilį atgal, pastumkite į priekį, stipriai pasukite vairą į kairę...“ ir taip toliau. Paskui ekrane atsirado ratų padėties kampų parametrai: žalia spalva – leistinas kampas; raudona – būtina reguliuoti.

Šiuolaikinės technologijos leidžia padaryti taip, kad duomenys ekrane atsirastų realiu laiku. Meistrui reikia tik atsukti antgalio veržlę ir sukant vairo traukę bei žiūrint į ekraną sureguliuoti ratų išsidėstymą.

Vienas parametras gali turėti įtakos kitam, todėl, atliekant ratų suvedimą, galima išreguliuoti, pavyzdžiui, išilginį posvyrio kampą. Čia ir yra meistro sugebėjimas: sureguliuoti vieną nesugadinant kito. Stendas padės atlikti visa kita, netgi nustatyti, į kurią pusę būtina sukti vairo traukę, kad padidintumėt ar sumažintumėt suvedimo kampą. Jeigu Jums, pavyzdžiui, reikia sureguliuoti išilginį kampą – ekrane bus nurodyta, į kurią pusę būtina pasukti ekscentrinį varžtą. Bet sureguliavus (netgi naudojant tokį šiuolaikinį stendą) reikia atlikti važiavimo testą, kad įsitikintumėte, jog kelyje automobilis bus valdomas tiksliai.





Kodėl svarbu atidžiai rinktis ratų geometrijos reguliavimo įrangą bei jos tiekėją?



Apibendrinant tai, kas aptarta, reikia pasakyti, kad automobilyje nėra nesvarbių parametrų ir kad reikia laikytis gamintojo nustatytų reikalavimų. Akivaizdus pavyzdys gali būti ratų geometrijos nustatymo kampai, kurių pakeitimas ne laipsniais, o minutėmis gali kardinaliai pakeisti automobilio vairavimą bei išsaugoti ne tik padangas, bet ir žmogaus gyvybę. Todėl siūlome atidžiai rinktis ratų geometrijos reguliavimo įrangą bei jos tiekėją.

Norime priminti, jog įmonė UAB „Inter Cars Lietuva“ turi platų kokybiškos ratų geometrijos reguliavimo įrangos asortimentą bei kvalifikuotų specialistų, kurie padės išsirinkti tinkamiausią Jūsų servisui sprendimą ir suteiks darbui reikalingų žinių.