Paskelbimo data: 2022-01-31

Variklio mažinimas (Downsizing) ir variklio alyvos kokybė bei jos keitimo dažnis

Transporto priemonių variklių mažinimas tai tendencija, kuri jau daugelį metų yra plačiai taikoma transporto priemonių gamintojų.

Iš vienos pusės tai yra susiję degalų sąnaudų ir vietos po variklio gaubtu optimizavimu, iš kitos pusės būtinybė įvykdyti vis griežtesnius teršalų emisijos normų reikalavimus. Tačiau šio reiškinio apibrėžimas nėra vienalytis. Be to, verta susimąstyti, ar sumažinti varikliai reikalauja kitų taisyklių taikymo, jei kalba eina apie variklio alyvos kokybę ir jos keitimo dažnį?

Priešingai nei atrodo, variklių mažinimo (downsizing) apibrėžimas nereiškia „mažų variklių montavimas dideliuose automobiliuose”. Variklių mažinimas tai didesnio variklio pakeitimas į mažesnį, efektyvesnį ir tuo pačiu našesnį, turintį panašius arba geresnius galios ir sukamojo momento parametrus. Toks variklis tuo pat metu pasiekia geresnių rezultatų degalų sąnaudų ir išmetamų dujų užterštumo testuose. Tai nereiškia automatiškai, kad tai bus mažas variklis, nes be abejo, 1.6 arba 1.8 tūrio variklis nėra mažas, bet po variklio mažinimo jie pasiekia galią, kurią anksčiau išvystydavo trijų ir daugiau litrų tūrio varikliai. Šiuo metu yra siekiama to, kad esant nedidelei apkrovai varikliai būtų maksimaliai ekonomiški, o esant vidutinei apkrovai sunaudotų nedidelį kiekį degalų. Žinoma, variklio mažinimas, tam tikra prasme yra susijęs su fiziniu variklio matmenų sumažinimu – tiesiog daugiau daiktų yra „sukemšama“ į mažesnę erdvę ir tai yra pastebima pažvelgus į papildomą variklio įrangą. Tai leidžia sumažinti variklio svorį, o tai netiesiogiai atsispindi degalų sąnaudose. Kaip ši tendencija yra susijusi su alyvos parinkimu ir jos keitimu?

Mažo tūrio varikliuose su turbokompresoriais ir tiesioginiu degalų įpurškimu (GTDi) gali pasireikšti L.S.P.I (Low Speed Pre-Ignition) reiškinys, t. y. per ankstyvas uždegimas esant mažoms apsukoms. Tai yra labai pavojingas reiškinys, dėl kurio gali būti pažeisti stūmokliai ar jų žiedai. Labai išsamūs tyrimai atlikti daugelyje automobilių gamintojų tyrimų centruose bendradarbiaujant su alyvų gamintojais įrodė, kad tinkamo klampumo, kokybės, bazių kompozicijos ir tinkamų priedų alyvos naudojimas gali sumažinti arba net panaikinti šį reiškinį. Automobilių gamintojai paskelbė naujas alyvų homologacijas būtent GTDi varikliams. Alyvų su tinkama homologacija naudojimas yra labai svarbus šio tipo variklių gyvybingumui. Nauji varikliai yra labiau „suveržti“ diržu ir labiau apkrauti termiškai. Todėl būtina naudoti žemo klampumo alyvą, pvz. 0W-30,  0W-20 ar net 0W-16. TotalEnergies gamoje Quartz turi produktus su naujausiomis homologacijomis, būtent šio tipo varikliams. – paaiškina Andrzej Husiatyński, techninio skyriaus vadovas įmonėje TotalEnergies Marketing Polska.  

Kas liečia papildomą įrangą plačiai naudojamą mažinant variklius tai turbokompresorius. Varoma išmetamų dujų, jis padidina į cilindrus tiekiamo oro kiekį. Turbokompresoriuje suslėgtas oras yra papildomai aušinamas oro aušintuve (intercooler). Tai būtent dėl turbokompresoriaus pavyksta padidinti variklio su mažesniu darbiniu tūriu galią. Tarpinis turbokompresoriaus naudojimo efektas tai varančiojo vieneto charakteristikos pakeitimas, bet taip pat mažesnė teršalų emisija, o tai puikiai įsipaišo į variklių mažinimo idėją. Turbokompresorius yra tepamas variklio alyva. Turbinos sukimosi greitis gali siekti net 200 000 apsukų/min. Dėl šios priežasties jis yra labai jautrus alyvos kokybei, jos užterštumui bei perkaitimui, kuris dažniausiai įvyksta dėl nepakankamo tepimo (pvz. dėl alyvos nuotėkio).

Tokių varikliu atveju nepaprastai svarbų vaidmenį atlieka jų reguliarus aptarnavimas. Kaip taisyklė, jų resursas yra apskaičiuotas apie 200-300 tūkst. kilometrų ridos, o tai turėtų papildomai skatinti reguliariai juos aptarnauti, nuolat tikrinti alyvos būklę ir ją keisti. Šiuo atveju reikia vadovautis automobilio gamintojo nurodymais, tačiau atsižvelgiant į sąlygas kokiomis yra eksploatuojamas variklis.

Šiuolaikiška alyva suteikia galimybę nuvažiuoti didesnį kilometrų skaičių tarp keitimų, tai yra susiję su ekonomija ir ekologija. Tačiau kiekvienas gamintos automobilio aptarnavimo instrukcijoje pabrėžia, kad tai yra taikoma normalioms eksploatacijos sąlygoms, pvz. tolygiam važiavimui greiteliais, be ypatingos apkrovos. Tuomet turime pastovų slėgį ir pastovią temperatūrą. Sunkios darbo sąlygos reikalauja ridos tarp alyvos keitimų sutrumpinimo. Čia yra svarbus, pvz. variklio paleidimų skaičius. Jei kažkas išvežioja picas arba dirba kurjeriu ir užkuria variklį po 30-40 kartų per dieną, tuomet alyvai tenka labai didelė apkrova. Taip pat alyvą neigiamai veikia važinėjimas trumpose trasose arba stovėjimas kamščiuose, kuomet alyva nespėja įkaisti iki darbinės temperatūros ir aktyvuoti joje esančius priedus bei išgarinti į ją patekusius degaus – paaiškina Adam Klimek, ekspertas Team TotalEnergies.