Paskelbimo data: 2019-10-29

„Valeo“ DMF apžvalga

Dviejų masių smagračio (angl. Dual Mass Flywheel – DMF) technologija vystoma jau daugiau kaip 30 metų. Šis sudėtingas mechanizmas atlieka smagračio ir sukamųjų virpesių slopintuvo funkcijas. Ši technologija išpopuliarėjo pradėjus augti dyzelinių variklių skaičiui. Naujų išmetamo CO2 ribojimo normų taikymas privertė gamintojus į naujus modelius montuoti mažesnius variklius ir juose mažinti cilindrų skaičių. Ši tendencija dar vadinama mažinimo procesu. Naujiesiems varikliams būdinga didesnė alkūninio veleno vibracija ir didesnis sukimo momentas.

valeo dvieju masiu smagračiai.jpg

Dėl to kinematinėje grandinėje reikia montuoti vis daugiau modernių komponentų, galinčių slopinti iš variklio sklindančius sukamuosius virpesius ir apsaugoti pavarų dėžę. Bendrovė „Valeo“ yra stambi naujosios kartos jėgos pavarose diegiamų sistemų tiekėja. Viena iš produkcijos krypčių – įvairių konstrukcijų dviejų masių smagračiai. Neseniai pristatyta pažangiausia technologija, kurios pagrindas – sumanymas pakeisti dažniausiai naudojamas senąsias lankines spyruokles į „Valeo“ išradimą „Blade“.

Klasikinę DMF konstrukciją sudaro dvi nepriklausomos masės (inercijos). Mechanizmas sukonstruotas taip, kad variklio ir transmisijos inercija būtų atskirta ir jėgos pavaros rezonansinis dažnis būtų mažesnis už variklio tuščiosios eigos sukimosi dažnį. Skirtumas yra akivaizdus, nes sistemose, kuriose montuojami standieji smagračiai, rezonansas susidaro esant tokiam sukimosi dažniui, kuris pasiekiamas važiavimo metu. Būtent dėl to ši konstrukcija užtikrina didžiausią komfortą vairuotojui ir keleiviams. Pirminis smagratis varžtais tiesiogiai prisukamas prie alkūninio veleno. Šiame smagratyje yra komplektas slopinamųjų lankinių spyruoklių, judančių specialaus tepalo terpėje. Antrinis smagratis montuojamas su įprastiniu sankabos gaubtu. Jam būdingas mažesnis inercijos momentas, užtikrinantis sklandesnį pavarų perjungimą. Pagrindinis lankinių spyruoklių naudojimo privalumas – didesnis kampinis slopinimas, maksimaliai filtruojantis sukamuosius virpesius.

Kai variklio velenas sukasi dideliu dažniu, išcentrinei jėgai spaudžiant spyruokles prie kreipiklių, susidaro trintis. Veikiant spyruoklių ir kreipiklių trinties jėgai, sumažėja aktyvių cilindrinių spyruoklių skaičius. Dėl šios priežasties padidėja efektyvusis spyruoklės standis ir sumažėja vibracijos slopinimo geba. Ši problema sprendžiama modifikuojant klasikinės konstrukcijos DMF, t. y. papildant jį vidinėmis cilindrinėmis spyruoklėmis (1 nuotrauka). Taip sumažinamas DMF jautrumas išcentrinei apkrovai, todėl pagerėja jo slopinamoji geba. Kai kuriais ypatingais atvejais (ypač automobiliuose su galinių ratų pavara) būtina užtikrinti ypač žemą pavarų dėžės varančiojo veleno vibracijos lygį. Šiam reikalavimui įgyvendinti „Valeo“ sukūrė ilgosios eigos slopintuvo (angl. Long Travel Damper– LTD) technologiją.


1 pav. DMF su vidiniu slopintuvu

LTD technologija sukurta siekiant užtikrinti ypač didelio sukimo momento moderniųjų variklių (pavyzdžiui, „Mercedes BlueTec“) gamintojų keliamus reikalavimus. Tiems automobiliams, kuriuose su varikliu jungiamai įrangai keliami aukščiausi reikalavimai, „Valeo“ užpatentavo atsarginių dalių rinkai skirtą visiškai naują technologiją, vadinamą „VBlade DMF“. Išorinių skirtumų nėra, tačiau šiam dviejų masių smagračiui būdingas unikalus slopinamasis mechanizmas ir vidinė konstrukcija. Išsprendžiama viena pagrindinių DMF problemų: jei tepale esančios plokštelės įprastinio tipo dviejų masių smagračiuose perkaista, jos nebeatlieka spyruoklių funkcijos. Optimizavus šiluminius procesus, naujos konstrukcijos mechanizme tepalo nereikia, nes plokštelės remiasi ne į kreipiklius (kaip įprastinės konstrukcijos mechanizme), o į atraminį ritinėlį. Atraminiai ritinėliai rieda plokštelių paviršiumi, todėl nėra destruktyviosios trinties.

Visapusis „Valeo“ dviejų masių smagračių asortimentas sudarytas atsižvelgiant į visų pirkėjų poreikius. Tai yra puikus sprendimas, tinkamas naudoti ne tik transporto priemonių gamintojų sukurtose modernios konstrukcijos jėgos pavarose, bet ir automobilių atsarginių dalių rinkoje veikiantiems klientams. Gamintojai vis daugiau ir daugiau automobilių projektuoja su dviejų masių smagračiais, kurie užtikrina sklandų sukimo momento perdavimą iš variklio veleno į pavarų dėžę.



2 pav. Ilgos eigos slopintuvas



3 pav. „Vblade DMF“