Paskelbimo data: 2022-08-18

TÜV sertifikatas padangoms

Ką vartotojams reiškia padangai ar kitam produktui suteiktas TÜV sertifikatas? Kokiu būdu yra atliekamas sertifikavimas? Ar sertifikuoti produktai lenkia nesertifikuotus įvairiais parametrais, o jei taip, tai kodėl?

Automobilistų forume buvo aprašytas įdomus atvejis. Vienas automobilio savininkas pamatė padangų reklamą su jų savybių aprašymu. Be to, buvo paminėta, kad padangoms suteiktas TÜV sertifikatas. Tai nebuvo „premium“ klasės padangos, jos buvo iš „vidurinės lentynos“, bet žinomo gamintojo ir pasižymėjo pakankamai aukšta kokybe. Vyras susidomėjo jomis ir pradėjo skaityti atsiliepimus bei nepriklausomų padangų testų vertinimus. Ir labai nustebo, kai pamatė, kad padangos su TÜV sertifikatu, kurios jį sudomino, pagal kai kuriuos parametrus nusileidžia kitiems modeliams be sertifikatų. Automobilio savininkas suirzęs paklausė: „Tai ką, TÜV sertifikatas nėra rodiklis?“

Vyro nuostaba yra dalinai suprantama, tačiau klausimas užduodamas ne vietoje. TÜV – tai neabejotinai autoritetinga organizacija, kuri vertina savo reputaciją. Bet yra viena svarbi pastaba: TÜV sertifikatas nereiškia, kad produktas yra geriausias panašių produktų sąraše. Sertifikato suteikimas reiškia, kad produktas atitinka tam tikrus reikalavimus. Čia yra svarbus Europos reglamentas dėl padangų ir jų ženklinimo. Etiketė aiškiai nurodo, kad vienas ar kitas padangos modelis, pavyzdžiui, pagal sukibimą su šlapia kelio danga, priklauso aukštai A kategorijai, bet pagal degalų sąnaudas priklauso kategorijai C, tai yra degalų sąnaudos su šia padanga nebus pačios mažiausios. Tuo pat metu tokia padanga atitinka europietiškus reikalavimus ir gali turėti sertifikatą. Bet gali ir neturėti: sertifikavimas yra savanoriškas. Kalbant paprasčiau, sertifikavimo metu gamintojas deklaruoja parametrus, kurie turi būti sertifikuojami, o ekspertai tikrina, ar padanga atitinka deklaruojamus parametrus ir galiojančius teisės aktus.

Šaltinio informacija

Štai kokia informacija apie padangų sertifikavimą skelbiama interneto tinklalapyje TÜV SÜD: „Sertifikavimo ženklas yra išduodamas savanoriškų tyrimų ir sertifikavimo pagrindu. Testavimo procedūra buvo sukurta TÜV SÜD produktų skyriuje. Tam, kad būtų išduotas sertifikatas TÜV SÜD, testuojama padanga privalo pasiekti nustatytas konkrečias ribines vertes. Ribinės vertės yra paremtos arba etaloninėmis sąlygomis, arba pastoviomis etaloninėmis vertėmis. Taip pat padanga privalo atitikti visus minimalius reikalavimus, apibrėžtus Reglamente R30 EEK ir Reglamente R117 EEB.“

Analogišku pavyzdžiu gali būti TÜV sertifikavimas automobiliams, importuojamiems į Europą iš kitų (ne ES) šalių, pvz., iš JAV. Sertifikavimas yra būtinas automobilio registracijai ir vietinio techninio paso išdavimui. Automobilis privalo atitikti tam tikrus europietiškus reikalavimus. Pavyzdžiui, vienas tokių reikalavimų yra susijęs su reikalavimais apšvietimo prietaisams. Kaip žinome, Amerikoje reikalavimai žibintams yra kiek kitokie – tai susiję su šviesos srauto išdėstymu. Automobilis su amerikietiškais žibintais negaus sertifikato, todėl juos būtina pakeisti į žibintus su žymėjimu ECE. Ar norint gauti TÜV sertifikatą, reikia sumontuoti geriausius šiam modeliui rinkoje pasiekiamus žibintus? Ar privalu sumontuoti originalius žibintus, nupirktus iš platintojo? Tai nėra privalomai reikalaujama, bet taip pat galima sumontuoti iš patikimo gamintojo įsigytus aukštos kokybės pakaitalus, kurie atitinka europietiškus reikalavimus ir turi ECE ženklinimą.

Proceso eiga

Siekiant geriau suprasti situaciją, ko gero, verta pasakyti, kas yra TÜV ir kodėl buvo įsteigtos šios organizacijos, kaip vyksta sertifikavimo procesas. TÜV – tai Techninės priežiūros asociacijos (vok. Technischer Überwachungsverein) trumpinys. Šios asociacijos – tai nepriklausomos ekspertų įmonės. Pramonės revoliucija Vokietijoje turėjo įtakos tokių organizacijų steigimui. Nepriklausomų techninių ekspertizių idėja gimė po garsaus įvykio fabrike su garų katilu. Iš pradžių buvo kuriamos į TÜV panašios organizacijos, kurių užduotimi buvo techninių priemonių ir taikomų technologijų patikra ir nelaimingų atsitikimų prevencija.

Kalbant apie produktus, TÜV ekspertizės vaidmuo yra ne tik produkto savybių patikra, bet taip pat ir gamybos proceso stebėjimas. Jei ekspertų atlikta patikra nustato neatitikimų, gamintojas gauna nurodymą pašalinti juos ir sertifikatas jam suteikiamas tik po to, kai ekspertai įsitikina, kad neatitikimai buvo pašalinti.

Padangų sertifikavimas

Padangų atveju sertifikavimo ženklas yra pasiekiamas gamintojams, kurie yra sertifikuojami kaip originalios įrangos gamintojai automobilių pramonei pagal normą VDA 6.1. Procedūra yra standartizuota ir smulkiai aprašyta kiekvienam padangų tipui. Pavyzdžiui, dinaminiai vasarinių ir universalių (M+S) padangų testai yra vykdomi ant sausos ir šlapios kelio dangos. Žieminėms padangoms su žymėjimu 3PMSF yra atliekami papildomi testai, pvz., stabdymo ir važiavimo ant sniego. Arktinio tipo žieminės padangos (radialinės, skandinaviškos) taip pat yra papildomai testuojamos ant ledo.

Sertifikavimui pateiktoms padangoms taip pat yra atliekami pasipriešinimo riedėjimui testai pagal metodą, aprašytą normoje ISO 28580. Testai yra atliekami esant 80 km/h greičiui, o radialinių padangų atveju – pasirinktinai. Panašiai vertinamas ir sertifikuojamų padangų triukšmo lygis – jis negali viršyti parametrų, apibrėžtų EEK reglamente R 117, bet tai nėra taikoma dygliuotoms padangoms. Sertifikavimo metu padangoms yra atliekami įvairių parametrų testai, pvz., apkrovos, atsparumo akvaplanavimo reiškiniui, patvarumo esant dideliam greičiui ir pan. Komercinių transporto priemonių padangoms yra atliekami papildomi testai su padidinta apkrova, o taip pat su sumažintu slėgiu. Visa tyrimų metodika – tai pakankamai platus dokumentas. Pavyzdžiui, TÜV SÜD metodologijos yra aprašytos vidinėse normose PPP 90006A ir PPP 90028A.

Kompleksinis vertinimas

Kaip jau buvo minėta, padangų sertifikavimo procese jų gamintojui taip pat yra atliekami specialūs testai: vertinama daug parametrų, pradedant nuo naudojamų medžiagų ir įrangos susidėvėjimo lygio, kurie gali turėti įtakos galutinio produkto kokybei, ir baigiant gamybos ekologiškumu ir darbo sauga. Dažniausiai sertifikavimas reikalauja reguliarių pasikartojančių tiek gamintojo, tiek produktų kontrolės procedūrų. Jis yra dalinai panašus į auditą ISO 9001 ir privalo užtikrinti nuolatinę produkcijos kokybę.

Saugodama savo reputaciją, TÜV nori įsitikinti, kad testavimui pateikti padangų mėginiai nėra „vieninteliai egzemplioriai“, specialiai pagaminti sertifikatui gauti. Kitaip tariant, po tam tikro laiko TÜV ekspertai gali pasirinktinai ištirti gamybos mėginius iš partijų, pateiktų rinkai. Beje, prieš kurį laiką internete buvo aprašytas atvejis, kai tam tikro modelio padangai, pagamintai ne Europoje, buvo suteiktas TÜV sertifikatas, kurio ji vėliau neteko – po kurio laiko atsitiktinai pasirinktoms padangoms atlikus testą paaiškėjo, kad jų parametrai neatitinka sertifikuotų padangų parametrų. Be to, kiekvienas sertifikatas turi savo numerį, kurį galima patikrinti TÜV tinklapyje.

Apibendrinimas

TÜV sertifikatas, be abejo, yra rimtas įrodymas, kad padangos atitinka tam tikrus parametrus. Tačiau ne paslaptis, kad TÜV sertifikatai arba ISO yra dažnai naudojami kaip rinkodaros įrankiai. TÜV sertifikavimas – tai pakankamai ilgas procesas, kuris taip pat yra susijęs su tam tikromis išlaidomis. Būtina pakartoti, kad ši procedūra yra savanoriška ir kiekvienas gamintojas pats sprendžia, kaip išleis pinigus: investuodamas, pavyzdžiui, į naujus sprendimus ir technologijas, ar į sertifikatą. Tačiau šie du elementai nepaneigia vienas kito. Kiekvienas gamintojas turi savo strategiją. Kai kurie mano, kad TÜV sertifikavimas prisidės prie didesnio pasitikėjimo produktais ir tame yra dalis tiesos. O štai kiti padangų gamintojai, pavyzdžiui, puikiomis savybėmis pasižyminčių „premium“ klasės padangų gamintojai, nelaiko sertifikavimo būtina procedūra. Šią strategiją patvirtina ir augantys pardavimai.

Padangų sertifikavimas apima tiek testus bandymų stenduose, tiek plataus diapazono važiavimo testus. Nuotrauka: padangos triukšmo matavimas, parametrų  atitikimo normai ECE R 117 patikra.

Jus taip pat gali sudominti:

Padangų slėgio davikliai TPMS

Padangų slėgio davikliai TPMS

Ratų balansavimo staklės – patarimai norintiems įsigyti

Ratų balansavimo staklės – patarimai norintiems įsigyti

Kokių ilgiklių (prailgintuvų) ieškoti ir kaip jais naudotis, kad darbo vietoje jie nekeltų pavojaus?

Kokių ilgiklių (prailgintuvų) ieškoti ir kaip jais naudotis, kad darbo vietoje jie nekeltų pavojaus?

Nauji komercinių transporto priemonių diržai pritaikyti didelėms apkrovoms

Nauji komercinių transporto priemonių diržai pritaikyti didelėms apkrovoms