Paskelbimo data: 2023-03-07
Tinkamas kryptinių stabdžių trinkelių montavimas
Vystantis transporto priemonių technologijoms ir kartu su jomis augant klientų lūkesčiams važiuoti tylesniais automobiliais, gamintojai ieško pažangesnių medžiagų ir konstrukcinių sprendimų, padėsiančių sumažinti triukšmą, vibraciją ir grubumą. Vienas tokių variantų – kryptinės stabdžių trinkelės.
Naujausios technologijos trinkelėmis džiaugiasi ir techninės priežiūros rinkos dalyviai, nes stabdžių keliamas triukšmas yra viena dažniausių priežasčių, dėl kurios servisų klientai grįžta su priekaištais. Servisų specialistams, aišku, reikės atkreipti daugiau dėmesio, palyginti su įprastinėmis trinkelėmis, į šiokius tokius formos skirtumus ir, svarbiausia, tinkamai sumontuoti. Mat šias mažinančias triukšmą trinkeles įtaisius atvirkščiai, efektas gali būti priešingas, tai yra stabdžiai bus triukšmingesni, nei turėtų.
Kryptinė stabdžių trinkelė. Kas tai?
Stabdant automobilį įprastinės stabdžių trinkelės prie disko spaudžiamos vienodai, dėl to jas diskas gali tempti sukimosi kryptimi. Taip atsiranda vibracija, sukelianti stabdžių triukšmą, mažinanti stabdymo efektyvumą ir trukdanti trinkelėms tolygiai dėvėtis. Kryptinių trinkelių frikcinis paviršius nupjaunamas su nuožulna arba skiriamajame tarpiklyje išpjaunamas pusmėnulis. Šios trinkelės, priešingai nei įprastinės, montuojamos tik tam tikra kryptimi ir prie disko spaudžiamos kampu. Parinkus geriausią kampą užtikrinamas optimalus trinkelių ir disko sąlytis, todėl tokios trinkelės yra tylesnės ir mažiau vibruoja.
Daugiau informacijos apie skiriamuosius tarpiklius ir nuožulnas
Viena dažniausių stabdžių cypimo priežasčių yra poslinkiai tarp trinkelių, apkabos ir disko. Šiam efektui susilpninti naudojami skiriamieji tarpikliai. Jie prie trinkelių pritaisomi mechaniniais tvirtikliais, užspaudžiami ir (arba) priklijuojami aukštoje temperatūroje. Šie tiksliai suderinti slopinamosios medžiagos sluoksniai mažina virpesius ir slopina vibracijos jėgų perdavimą ir amplitudę. Be to, jie didina sistemos masę, slopina trinkelių ir apkabos vibraciją ir atlieka šilumos izoliavimo funkciją, paskirstydami temperatūrą per visą trinkelę. Taip užtikrinamas vienodesnis stabdymo efektyvumas ir mažiau šilumos perduodama į apkabą ir stabdžių skystį. Kryptinės stabdžių trinkelės skiriamajame tarpiklyje papildomai išpjautas pusmėnulis leidžia stūmokliui stabdžių trinkelę stumti šiek tiek pakreiptą, kad ji keltų mažiau triukšmo ir vienodai dėvėtųsi.
Panašią funkciją atlieka ir nuožulna, kuri yra įstrižai nupjauta arba pereinamoji briauna tarp dviejų trinkelės paviršių. Nuožulna yra frikcinę medžiagą ir trinkelės formą gerinantis elementas, kuriuo efektyviai reguliuojama trinkelės sąveika su disku. Nuožulniųjų kryptinių trinkelių, kuriose nuožulna daroma priekiniame arba (kai kuriose trinkelėse) ir užpakaliniame kraštuose, priekinis kraštas nekyla ir neatsitraukia nuo disko. Šios trinkelės optimaliai priglunda prie disko, todėl yra tylesnės ir vienodžiau dyla.
Tinkamas kryptinių stabdžių trinkelių montavimas
Kryptinės trinkelės nuo įprastinių skiriasi ne tik forma, bet ir montuojamos kitaip. Jas reikia įtaisyti tam tikra kryptimi. Dėl to jos taip ir vadinamos. Tai reiškia, kad specialistams reikia skirti laiko apžiūrėti senas ir naujas trinkeles ieškant jų orientacijos požymių. Tai gali būti visai paprasta – tereikia žiūrėti, kur nukreipta rodyklė. Daugelis kryptinių trinkelių ženklinamos raide, nurodančia, kurioje transporto priemonės pusėje trinkelė montuojama (R reiškia dešinį šoną, o L – kairį), arba rodykle, nurodančia disko sukimosi kryptį, vadinasi, ir trinkelės montavimo kryptį.
Jei rodyklės nėra, reikia imtis kitų priemonių. Pavyzdžiui, montuodamas nužulniąsias kryptines trinkeles specialistas turi susirasti įžambųjį frikcinės medžiagos kraštą. Jei yra tik viena nuožulna, trinkelę reikia montuoti taip, kad nuožulna būtų priekiniame krašte. Kitaip tariant, ji turi būti toje pusėje, kur trinkelė pirmiausia susiliečia su disku. Jei nuožulnūs yra abu kraštai, didesnė nuožulna turi būti priekiniame krašte.
Panašiai yra ir su trinkelėmis, kuriose išpjautas pusmėnulis. Trinkelę reikia montuoti taip, kad pusmėnulis būtų priekiniame krašte. Labai svarbu, kad išpjova skersai stabdžių disko eitų horizontaliai. Taip užtikrinamas tolygus trinkelės dėvėjimasis ir tinkamas jėgos pasiskirstymas visame stabdžių trinkelės paviršiuje, trinkelė mažiau vibruoja ir nekelia triukšmo.
Jei kryptinės trinkelės sumontuojamos atvirkščiai, tikėtina, kad stabdžiai vibruos ir skleis ypač aukšto dažnio garsą. Problemos šalinimas ne tik kainuos laiko ir pinigų, bet, blogiausia, susvyruos kliento pasitikėjimas. Jis yra neįkainojamas, todėl verta rinktis „Delphi Technologies“ kryptines stabdžių trinkeles ir ne mažiau svarbu iš anksto skirti laiko sužinoti, kaip jas montuoti tinkamai!