Paskelbimo data: 2020-08-03

Tiesa ir mitai: ką turite žinoti apie paskirstymo grandines?

Jei šis straipsnis būtų rašomas prieš 30 metų, jis būtų labai trumpas. „Grandinė – tai vienas iš paskirstymo sistemos pavaros elementų. Eksploatacijos metu ji nėra keičiama.“ Visi, kas pamena variklius OM 615.913, OM 615.940 arba OM 601.912, juos sieja su neremontuojamomis (negendančiomis) paskirstymo sistemomis. Toks mitas, susijęs su grandinine paskirstymo mechanizmo pavara, ilgiems metams įstrigo daugelio vairuotojų ir mechanikų galvose. Laikui bėgant, pakeitimai taip pat palietė ir paskirstymo mechanizmus (išskyrus keletą variklių) ir visi gamintojai pradėjo naudoti dantytų diržų pavaras. Sunku vienareikšmiškai pasakyti, kodėl taip atsitiko – vieni tai argumentavo svoriu, kiti, pvz., variklio apsukomis (tariamai greitesnis „raudonos ribos“ pasiekimas) arba variklio darbo charakteristikomis – elastinis diržas, būdamas nuolat įtemptoje padėtyje leidžia dinamišką apkrovą staigaus greitėjimo metu. Kita vertus, turime sukamąjį momentą, kuris neturi jokios įtakos apkrovoms atspariai grandinei.

paskirstymo grandinė.jpg

Prieš keletą metų grandinė (o tiksliau grandinėlė) vėl sugrįžo VAG grupėje montuojamuose varikliuose. Kartu su ja grįžo legendos, mitai ir... problemos. Susikoncentruokime į pagrindinės grandinės vaidmenį, t. y. paskirstymo velenų pavarą, palikdami šone papildomos įrangos pavaros grandines arba balansuojantį veleną (nors čia taip pat kyla rūpesčių – kam teko susidurti, tikrai žino kokių).

MITAS 1. Grandinė laimi prieš diržą. Vairuotojai nuolat ginčijasi: „Corrado“ ar „Calibra“, „Camaro“ ar „Mustang“, benzinas ar dyzelis bei diržas ar grandinė. Ilgus metus dominavo diržų šalininkai, bet variklis 3.0 TDI, 1.2/1.4 TSI arba „Opel“ Z13DTH veiksmingai visiems priminė, kad grandininė paskirstymo pavara ne visuomet yra geriausias pasirinkimas. Azijietiškų automobilių varikliuose grandinės visuomet turėjo stiprią ir stabilią poziciją, bet europietiškose konstrukcijose būdavo įvairiai. Deja, šiuo metu daugelis pradėjo kartoti dar vieną mitą… grandinė negenda.

MITAS 2. Grandinė negenda. Tik dėl sau žinomų priežasčių automobilių savininkai (deja, dažnai ir mechanikai) nenumatydavo paskirstymo grandinės keitimo varikliuose. Dėl to greitai susidarė minios tokių automobilių savininkų, besiskundžiančių šių variklių ypatingu avaringumu. Kai mechanikai pradėjo vertinti paskirstymo keitimo kainas pagal variklio tūrį, padaugintą iš geografinio koeficiento (gyventojų pragyvenimo lygio), variklis 3.0 TDI buvo keikiamas taksistų, o 1.2/1.4 TSI buvo pripažinti blogiausiais VAG koncerno varikliais ir net pralenkė blogai pagarsėjusią 1.8 variklių šeimą. Prie šios grupės taip pat prisijungė benzininis 1.6 variklis su turboįpūtimu, montuojamas BMW / „Mini“ bei „Peugeot“ – jo pradžia buvo iš tiesų sunki. Tačiau šių problemų priežasčių reikia ieškoti automobilių savininkų klaidose: jie dažnai nesidomėdavo rekomenduojama rida iki paskirstymo keitimo ir atidėdavo šį momentą iki to laiko, kol „pradės žvangėti“. Dar vienas svarbus faktas – dauguma šių variklių retai turėdavo ridą, neviršijančią 120 tūkst. km, o ji yra gerokai per maža, kad būtų pagalvota apie paskirstymo elementų keitimą. Kita vertus, varikliuose VR6 daugelis norėjo keisti paskirstymą kiekviena pasitaikiusia proga.

Dažnai negendanti grandinė yra siejama su „Mercedes“ W123, kuris net 55 arklio galias pasiekdavo prie 4200 aps./min. Gali atrodyti per žemai, bet palyginimui W213 iš dviejų litrų talpos generuoja 194 arklio galias prie 3800 aps./min. Kaip tai yra susiję su kitu mitu?

MITAS 3. Grandinė yra idealus sprendimas aukštų apsukų varikliams. Aukštų apsukų varikliai dažniausiai yra siejami su japonų gamybos automobiliais. Pasiutęs „Type-R“ FN2, varomas serijiniu varikliu K20Z4 suka iki 7800 aps./min. Kitoje vandenyno pusėje turime nesunaikinamus GM koncerno variklius SBC, kurie buvo montuojami vietiniuose SUV, fermerių pikapuose bei varė „Camaro“ / „Firebird“ ir „Corvette“. Variklis su neįtikėtinu potencialu, leidžiantis pasiekti gerokai virš 700 AG, kuris serijiniu būdu dirbdavo prie 5200-5500 aps./min., bet gerai paspaustas neprotestavo ir sukamas virš 7200 aps./min. Paskirstymo pavarai neturi reikšmės nei maksimalus apsukų greitis, nei tai ar variklis yra su ar be turbokompresoriaus. Kiekvienoje kombinacijoje paskirstymas gali būti varomas krumpliniu diržu arba grandine (žinoma, reikalinga papildomos įrangos pavaros diržo arba grandinės kombinacija).

MITAS 4. Grandinė nekeičiama. Keičiama ir kartais tai yra aiškiai apibrėžta transporto priemonės gamintojo – verta pasitikrinti informaciją automobilio knygelėje. Kitas klausimas – tai krumpliaračių, kreipiančiųjų ir grandinės susidėvėjimo patikra – rekomenduojama tikrinti sistemos būklę kas antrą alyvos keitimą. Visų pirma, būtina reaguoti į garsų grandinės darbą esant šiltam varikliui – tai pirmieji (ir kartais paskutinieji) požymiai, įspėjantys apie virš normos išsitempusią arba per silpnai įtemptą grandinę. Šiuo momentu būtina prisiminti dar vieną faktą, skiriantį diržinę pavarą nuo grandininės – tai alyvos įtaka! Kitos alyvos, nei rekomenduoja gamintojas, taikymas gali pasibaigti netinkamu hidraulinio įtempiklio veikimu ir sukelti netinkamą grandinės darbą.

Kokia yra grandinės ateitis paskirstymo mechanizmo pavaroje?

Niekas nėra tikras, ar kitos variklių kartos turės kintamą pavaros sistemą. Tokiu pavyzdžiu gali būti populiarus variklis 2.0 TDI, kuris praeitoje kartoje turėjo paskirstymo mechanizmą, paremtą diržine pavara, o naujausioje laidoje su komerciniu pavadinimu 2.0 TDI EVO (vidinis variklio apibrėžimas yra „Gen.3B“) paskirstymas yra varomas grandine. Tai atvirkštinis veiksmas nei variklių 1.4 TSI atveju, kuriuose grandinė serijoje EA111 buvo pakeista diržu serijoje EA211.

Žinoma, dalių gamintojai greitai sureagavo į grandinių sugrįžimą. Šiuo metu geriausieji gali pasigirti plačiu asortimentu, užtikrinančiu beveik viso automobilių parko padengimą. Iš Vokietijos kilusi įmonė HEPU, puikiai žinoma dėl aušinimo siurblių gamybos bei siūlanti plačiausią rinkoje asortimentą „diržinių“ komplektų su aušinimo siurbliais, praplėtė savo asortimentą paskirstymo grandinių komplektais. Kodėl pilni komplektai? Nes kaip ir diržinių pavarų atveju, būtina keisti visą tarpusavyje sąveikaujančių elementų komplektą, o ne vien tik grandinę. Priklausomai nuo variklio gamintojo rekomendacijų, komplektuose gali būti tarpiniai krumpliaračiai, paskirstymo fazių reguliatoriai arba sandariklių komplektas. Būtina atsiminti, kad paskirstymo mechanizmas, nepriklausomai nuo to ar tai diržinė, ar grandininė pavara, yra lemiamas tinkamam variklio darbui. Jis netoleruoja saviveiklos, keitimo „gabalais“ arba intervalų „ištempimo“ ir veikia „nulio-vieneto“ pagrindu, o avaringuose varikliuose jo gedimas gali kainuoti tūkstančius eurų.

Reikalavimai, keliami transporto priemonių ir variklių gamintojų, persikelia į vis sudėtingesnes šiuolaikinių automobilių konstrukcijas ir tiesiogiai veikia mechanikų darbą. Nuolatiniai mokymai ir anksčiau nesutiktos problemos – tai „kasdienė duona“, su kuria susitinkate kasdien remontuodami naujesnius automobilių modelius. Jau daugiau nei 50 metų HEPU padeda mechanikams ir rinkai. Džiaugiamės, kad kur bepasirodytume, visuomet susiduriame su klientų palankumu ir komplimentais mūsų adresu. Kviečiame susisiekti ir dalyvauti mūsų rengiamuose mokymuose – tik dėl jūsų stengiamės tapti geresniais.

Kodėl verta rinktis žinomų prekių ženklų remontinius komplektus?

Ką daryti, kad paskirstymo elementų keitimo paslauga būtų paslauga, apie kurią... greitai pamirtame? Visų pirma, keičiame visą komplektą. Ne tik diržą, aušinimo skysčio siurblį, guolį, įtempiklį, bet ir visus kitus komplekte esančius montavimo ar papildomus elementus. Kiekvienas esame girdėjęs apie TDI varikliuose įvykusius gedimus dėl įtempiklio varžto sriegio perveržimo. Tai būtent yra didžiausias prekiniais ženklais pažymėtų komplektų privalumas: ten rasite visas paskirstymo mechanizmo keitimui reikalingus elementus. Be to, tai labai patogu (vienas remontas – viena pakuotė) bei paprastesnė reklamacijos, jei tokia atsirastų, procedūra (visos naudotos dalys iš vieno tiekėjo). Kiekvienam paskirstymo mechanizmo keitimui būtina pasiruošti – pasirūpinti blokuojančių įrankių komplektu (vis dažiau juos galima išsinuomoti iš savo tiekėjo) bei tikslia montavimo instrukcija su krumpliaračių nustatymais pagal ženklinimą, bei, kas yra labai svarbu, su atskirų montuojamų elementų tvirtinančių varžtų priveržimo momentais. Be abejo, būtina atkreipti dėmesį į krumpliaračių būklę – jei jie yra nusidėvėję, arba ant jų matome mechaninių pažeidimų žymes - juos būtina besąlygiškai pakeisti.

ĮmonėHEPUžengė žingsnį į priekį išleisdama į rinką paskirstymo komplektus XT-Professional. Komplektai yra papildyti grandine ir įtempikliu (dyzeliniai varikliai Ford, PSA 1.6 ir 2.0) bei paskirstymo fazių reguliatoriais benzininiams Opel varikliams. Pilnas remontinis komplektas tai sprendimas palengvinantis mechanikų darbą (vienas, pilnas remontinis komplektas) ir platintojams (sandėlių plotų optimizavimas – viena pakuotė lentynoje vietoj kelių).

www.hepu.de