Paskelbimo data: 2021-01-07

Tepti ar netepti stabdžių sistemos elementus?

Atskirų stabdžių sistemos elementų tepimo, jos aptarnavimo metu, tema yra pakankamai kontroversiška. Rinkoje galima rasti tepalų, kurių gamintojai deklaruoja jų tinkamumą stabdžių sistemų tepimui, nors iš tikrųjų jie neturėtų ten patekti. Dirbtuvės taip pat dažnai naudoja tepimo priemones vietose, kuriose jos neturi būti tepamos. Netinkamos tepimo priemonės panaudojimas vietose, kurios neturi būti tepamos, gali būti pavojingas.

stabdžių tepimas.jpg

Kalbėdami apie tepimo priemones, taip pat negalime pamiršti apie priemones, skirtas stabdžių sistemų elementų nuriebalinimui ir plovimui. Valymui yra rekomenduojamas plovimas specialiuose įrenginiuose, naudojant karštą vandenį su galimu plaunančių priemonių priedu. Nerekomenduojama valyti apipučiant suslėgto oro srautu, nes dulkių nuo susidėvėjusių trinkelių sudėtyje yra kenksmingų sveikatai mišinio elementų. Galima naudoti chemines medžiagas, skirtas stabdžiams plauti, kurios yra laisvai prieinamos rinkoje. Jų naudojimas yra paprastas, o nuplautos dalys greitai išdžiūva. Jos pašalina stabdžių skysčio, tepalų, asfalto, o taip pat ir susidėvėjusių stabdžių trinkelių dulkių teršalus. Nerekomenduoja naudoti plovimui cheminių medžiagų, kurių sudėtyje yra naftos produktų, pvz., benzino ar žibalo. Jos pažeidžia stabdžių sistemose naudojamus guminius elementus. 

Stabdžių sistemose yra elementų, kurie tinkamo darbo užtikrinimui reikalauja tepimo priemonių panaudojimo. Tinkamų tepalų naudojimas atitinkamose vietose užtikrina gerą stabdžių suportų darbą bei atitinkamai ilgą jų eksploatacijos laikotarpį. Tepalus naudojame naujų suportų, stabdžių kaladėlių, cilindrų montavimo metu, o taip pat suportų regeneracijos metu bei atliekant eksploatacinius stabdžių trinkelių ir kaladėlių keitimo veiksmus.

Kaip tinkamai sutepti stabdžių trinkeles?

Pieš naujų stabdžių trinkelių komplekto montavimą turime kruopščiai paruošti stabdžių suportą. Kruopščiai išvalyti mechaniškai, pašalinti riebalus ir nuplauti suportą. Be to, būtina atkreipti dėmesį į stabdžių trinkelių kreipiančiąsias ir fiksuojančiąsias vietas (rodyklė A) bei į trinkelių susilietimo su suportu paviršius. Nepamirškite apie stabdžių suporto susilietimo su posūkio gembe paviršiaus paruošimą (rodyklė B) bei apie stabdžių suporto stūmoklio paviršių (rodyklė C).


Pav. 1, 2, 3. Suportų nuotraukos su žymėjimais rodyklėmis.

Koncernas ATE rekomenduoja naudoti tepalą „ATE Plastilube“ montuojant naujas stabdžių trinkeles arba periodinio aptarnavimo metu, vietose pažymėtose rodykleD (Pav. 1, 2, 3.), bei tepalą „ATE Bremszylinderpaste“ vietose, pažymėtose rodykle D*(Pav. 1, 3.).



Pav. 4. Tepalas „ATE Plastilube“.


Primename, kad elementų susijungimo vietose, pažymėtose rodykle E (Pav. 1, 2, 3.) negalima naudoti jokių tepalų. ATE sistemos suportuose šie elementai turi būti keičiami kas antrą stabdžių trinkelių komplekto keitimą bei rekomenduojama pakeisti suporto kreipiančiąją spyruoklę. Naujų guminių įvorių montavimo metu naudotinas tik „ATE Bremszylinderpaste“ tepalas (rodyklė D*) (Pav. 1.).

Stabdžių suportai turi tinkamai veikti įvairiomis oro sąlygomis bei esant įvairioms aplinkos temperatūroms. Nesvarbu, ar tai žiema ir žemos temperatūros, kontaktas su druska, vandeniu esant krituliams, ar aukšta temperatūra dėl stabdžių sistemos apkrovos, suportas visada privalo veikti tinkamai, užtikrindamas teisingą trinkelių padėtį ir jų judėjimą suporte tam, kad trinkelės būtų prispaudžiamos prie stabdžių disko vienoda jėga. Jei šios funkcijos atliekamos netinkamai, tai pagreitina stabdžių trinkelių susidėvėjimą, stabdžių sistemą veikia aukštos temperatūros ir po tam tikro laiko pasireiškia vairo „mušimas“ ir stabdžių pedalo pulsavimas stabdymo metu. Tai tipinis stabdžių diskų pažeidimo požymis.

Hidraulinėse stabdžių sistemose stabdžių trinkelės prispaudimo prie disko jėga yra reguliuojama stabdžių skysčio slėgio pokyčiais. Stabdžių skystis privalo turėti daug įvairių savybių, kad sistema veiktų tinkamai ir viena šių savybių yra hidraulinės sistemos tepimas. Šių sistemų sandara suteikia galimybę vandeniui patekti į sistemą ir tai sumažina stabdžių skysčio virimo temperatūrą bei sukuria korozijos židinius sistemos viduje. Dėl to yra rekomenduojamas ir net reikalaujamas periodinis stabdžių skysčio keitimas ir tinkamas jo parinkimas.



Pav. 5. Stabdžių skysčiai ATE.


Kaip tinkamai sutepti stabdžių suportus?

Atliekant stabdžių suportų remontą, stabdžių suporto sandarinančiųjų elementų keitimo metu arba tokio suporto regeneracijos metu yra naudojami tepalai, kurie gali turėti kontaktą su stabdžių skysčiu ir netrikdo jo veikimo po sumontavimo (Pav. 1. rodyklė F). Remontuojant stabdžių cilindrus, rekomenduojame naudoti tepalą, kuris naudojamas apsauginiams elementams (dulkių riebokšliams (F)) bei suporto arba stūmoklio nuorinimo sriegiams. Nuorinimo sriegio tepimas apsaugo nuo „prikepimo“ ir suteikia galimybę atsukti varžtą kito aptarnavimo arba stabdžių skysčio keitimo metu. Koncernas ATE rekomenduoja šiose vietose naudoti tepalą „ATE Bremszylinder Paste“. Šis tepalas yra parduodamas įvairiose pakuotėse, o populiariausias – metalinėje tūbelėje, kurios katalogo nr. yra 03.9902-0501.2.


Pav. 6. Tepalas „ATE Bremszylinder Paste“.


Atminkime, kad visuomet reikia naudoti tepalus, skirtus tam tikroms vietoms ir tam tikriems sąveikaujantiems elementams, rekomenduojamiems sistemos gamintojų. 

Nenaudokite „vario“ tepalų, kuriuos galite rasti įvairių įmonių asortimente su informacija, kad toks tepalas yra skirtas stabdžiams ir net nurodoma jo tinkamo naudojimo vieta. To neleidžia ir nenaudoja nei vienas stabdžių sistemų gamintojas. Problema yra susijusi su elektrocheminės korozijos procesu ir naftos produktų, esančių šiuose tepaluose, poveikiu, kuris trikdo stabdžių suporto, cilindro bei stiprintuvo darbą. Šią temą dažnai aptariame ir vaizdžiai parodome ATE praktinių mokymų metu. Tinkamas stabdžių suporto, stiprintuvo, stabdžių cilindro bei visos sistemos veikimas priklauso nuo tinkamo aptarnavimo pagal techninės dokumentacijos reikalavimus ir naudojant atitinkamos kokybės atsargines dalis, o taip pat tepalus, kurių tinkamas parinkimas ir naudojimas duoda laukiamų rezultatų eksploatacijos metu.