Paskelbimo data: 2022-06-23
Skysčio kokybė ir stabdžių sistemos būklė – kaip išvengti brangių gedimų.
Atsiimdami naują automobilį iš salono gauname paketą dokumentų bei įrangą, kad galėtume saugiai keliauti ir džiaugtis nauju pirkiniu. Taip pat gauname informaciją, kad „norėdami išlaikyti garantiją suteiktą mūsų automobiliui privalome juo naudotis pagal paskirtį bei atlikti periodinius aptarnavimus pagal automobilio gamintojo rekomendacijas”.
Tokių aptarnavimų metu dirbtuvės atlieka automobilio technines apžiūras, kėbulo bei dažų būklės patikrą, atlieka eksploatacinių elementų nurodytų gamintojo keitimą pagal nurodytą aptarnavimo sąrašą. Tokie aptarnavimai yra atliekami priklausomai nuo ridos arba nuo automobilio eksploatacijos laikotarpio.
Pasibaigus automobilio garantiniam terminui, dauguma vartotojų perkelia techninių aptarnavimų atlikimą į nepriklausomus automobilių servisus. Dažniausiai tikėdamiesi aptarnavimo tokiame pačiame arba palyginamame lygyje už mažesnę kainą už medžiagas bei pačias paslaugas. Dėl to nepriklausomos dirbtuvės privalo turėti pakankamas žinias, dokumentaciją bei dirbtuvių įrangą tam, kad galėtų tinkamai atlikti aptarnavimą labai greitai besikečiančiai technikai.
Nors automobilis patenka į nepriklausomą servisą, tam kad automobilis tinkamai ir saugiai funkcionuotų, dirbtuvės privalo aptarnauti jį, keisti dalis bei atlikti visus gamintojo rekomenduojamus darbus. Deja, dagelis dirbtuvių, norėdamos sumažinti kainą už paslaugas neatlieka kai kurių gamintojo reikalaujamų veiksmų. Toks elgesys, kuris, be abejo, sumažina kainą šiuo momentu, bet generuoja papildomas išlaidas ateityje. Blogiausia, jei konkretus komponentas įtakoja keliaujančių saugumą.
Vienas tokių neatliekamų veiksmų yra periodinis stabdžių sistemos aptarnavimas. Tokios apžiūros, keitimo nepriklausomai nuo susidėvėjimo lygio reikalauja, pvz. stabdžių suportų elementai, elastinės stabdžių žarnelės, stabdžių skystis. Pats gamintojas reikalauja keisti stabdžių skystį po numatytos ridos arba automobilio eksploatacijos laikotarpio. Šios labai svarbios operacijos neatlikimas pagreitina stabdžių suportų, stabdžių vamzdelių bei ABS/ESP agregatų susidėvėjimą ir pažeidimą.
Įmonė ATE per 18 mėnesių atliko stabdžių skysčio kokybės tyrimus transporto priemonėse iki 3,5 tonų visoje Lenkijos teritorijoje. Paaiškėjo, kad 70 % tiriamų automobilių turėjo stabdžių skystį, kuris turi būti nedelsiant pakeistas, o 15% automobilių turi būti pakeistas artimiausio aptarnavimo metu. Tai suteikia informacijos apie nepriežiūros mastą ir šios labai svarbios aptarnavimo operacijos nepaistymą.
Stabdžių skysčio keitimo operacija automobilyje, kuriame šis veiksmas nebuvo atliekamas periodiškai gali kelti daug problemų. Būna „nusukami” nuorinimo varžtai – nes jie nebuvo atsukami per ilgą laikotarpį.
Jei keitimas yra atliekamas taip vadinamu tradiciniu būdu, t. y. pumpuojant skystį stabdžiu pedalu, dažnai yra pažeidžiamas pats stabdžių cilindras ir stabdžių stiprintuvas. Stabdžių cilindro ir dažnai stabdžių stiprintuvo pažeidimai įvyksta dėl to, kad abu komponentai normalaus darbo, eksploatacijos metu atlikdavo grįžtamąjį judesį ribotame diapazone. Šis judėsis yra apsprendžiamas ir ribojamas stabdžio skysčio tūrio stabdžių sistemoje ir stabdžių cilindro sukuriamu slėgiu. Stabdžių cilindro stūmokliai „stumiami” stabdžių stiprintuvo strypo, atlieka tokius judesius kelis tūkstančius kartų normalios eksploatacijos metu, bet jie dirba ribotame diapazone. Kai yra atliekamas stabdžių skysčio keitimas arba yra nuorinama stabdžių sistema po aptarnavimo pumpuojant stabdžiu pedalu, stabdžių cilindro riebokšliai pradeda veikti tose cilindro dalyse, kuriose dažnai per labai ilgą laikotarpį nedirbo.
Dažnai tai jau yra korozijos, atsiradusios dėl vandens esančio senajame stabdžių skystyje, paveikti paviršiai.
Nuotrauka 1 Stabdžių cilindras
Paties stiprintuvo pažeidimas būna tos pačios operacijos efektu. Po apsauga nuo dulkių, stiprintuvo dalyje iš stabdžių pedalo svirties pusės yra kreipiančioji įvorė su riebokšliu. Kasdienės eksploatacijos metu įvorės judėjimą riboja stabdžių cilindro eiga. Panašiai, kaip ir stabdžių cilindro atveju, būna pažeidžiamas paties stiprintuvo riebokšlis. Įvorė yra pagaminta iš plastiko ir sandarinama guminiu riebokšliu. Įvorės susidėvėjimas, dėl stabdžių pedalo darbo bei teršalų ant jos paviršiaus, sukelia briaunos atsiradimą ant įeinančios įvorės. Susidariusi briauna keliasdešimt kartų praeidama pro įeinantį riebokšlį sukelia jo pažeidimą. Deja, riebokšlis nėra pasiekiamas kaip atsarginė dalis. Todėl tenka keisti visą stabdžių stiprintuvą.
Nuotrauka 2,3 Stabdžių stiprintuvo kreipiančioji įvorė ir riebokšlis
Stabdžių cilindro ir stabdžių stiprintuvo pažeidimo tikimybės sumažinimui, įmonė ATE rekomenduoja naudoti įrenginius skirtus stabdžių skysčio keitimui ir stabdžių sistemos nuorinimui. Šių įrenginių naudojimas nereikalauja pumpavimo stabdžių pedalo svirtimi. ATE įrenginiai pumpuoja stabdžių skystį tam tikru slėgiu tiesiogiai į išsiplėtimo bakelį. Be to, šiuolaikiškose stabdžių sistemose stabdžių skysčio pakeitimas ir sistemos nuorinimas nėra įmanomas be šios rūšies įrenginio. Be abejo, atliekant aptarnavimo darbus yra būtinas diagnostinio įrenginio prijungimas prie automobilio kompiuterio.
Nuotrauka 4 Stabdžių sistemų gamintojo, įmonės ATE rekomenduojami įrenginiai stabdžių skysčio keitimui: ATE FB30, FB30SR
Nuotrauka 5 Rekomenduojama papildoma įranga – Kamščių komplektas, Tipas standartinis, nr. kataloge 03.9302-0800.3
Naujose stabdžių sistemose yra naudojami įvairūs sprendimai, vienas jų - tai sistema ATE MKC1(C2), kurioje nuspaudžiant stabdžių pedalą nesukuriame tiesiogiai slėgio stabdžių sistemoje. Slėgis sistemoje priklauso nuo stabdžių pedalo nuspaudimo arba nuo aktyviųjų tempomatų veikimo, aktyvaus stabdymo sistemų bei rekuperacinio stabdymo. Šiose sprendimuose stabdžių skysčio keitimas ir sistemos nuorinimas tradiciniu būdu pumpuojant stabdžių pedalu sukelia viso integruoto agregato pažeidimą. Jo kaina yra labai aukšta, o naujo agregato montavimas sudėtingas.
Nuotrauka 6 ATE MKC1
Taip pat negalima pamiršti, kad nereguliarus stabdžių skysčio keitimas sukelia ABS/ESP agregatų pažeidimus. Jei dirbtuvės vykdo stabdžių trinkelių keitimą taip pat tradiciniu metodu tiesiogiai įspaudus stabdžių cilindrą į suportą, dėl nereguliaraus stabdžių skysčio keitimo užterštas skystis patenka į išsiplėtimo bakelį. Deja, pakeliui yra būtent ABS/ESP agregatas, pro kuri užterštas skystis turi praeiti ir turime problemą – galime pastebėti teršalus išsiplėtimo bakelyje. Tai yra užterštas stabdžių skystis, kuris šiuo atveju buvo perpumpuotas pro agregatą iš stabdžių suportų keičiant trinkeles tradiciniu metodu. Todėl ATE rekomenduoja, keičiant stabdžių trinkeles atsukti nuorinimo varžtą suporte ir išleisti užterštą skystį į surinkimo indą. Tuo pat metu galima pamatuoti stabdžių skysčio virimo temperatūrą ir šiuo atveju matavimo rezultatas bus tikslesnis nei mėginys paimtas iš išsiplėtimo bakelio.
Apibendrinant, jei stabdžių skystis nėra reguliariai keičiamas, tai sukelia brangius stabdžių sistemos pažeidimus, kurių galime išvengti prisilaikydami automobilių gamintojų rekomendacijų. Ir kas svarbiausia, atminkime, kad efektyvi stabdžių sistema turi tiesioginės įtakos tiek mūsų, tiek kitų eismo dalyvių saugumui.