Paskelbimo data: 2023-08-24

Sistema „Start-stop“ ir alyvos filtravimas automobilyje

Kaip pagerinti „Start-stop“ sistemos veikimą kruopščiai filtruojant alyvą? Automobilių gerbėjų diskusijos apie tai, kad anksčiau automobiliai buvo geresni, labai greitai pereina prie temos, susijusios su sistema „Start-stop“. Ko gero, nei vienas sprendimas, pastaraisiais metais įdiegtas automobilių pramonėje, nekelia tiek emocijų, kiek ši sistema.

Sistema „Start-stop“ ir alyvos filtravimas automobilyje

Transporto priemonės variklio automatinio išjungimo sustojimo metu sistema – tai vienas iš sprendimų, kuriuo siekiama sumažinti kenksmingų medžiagų emisiją transporto priemonės sustojimo metu. Ekologijos atžvilgiu ši funkcija labai praverčia važinėjant mieste, kai nemažai laiko leidžiame stovėdami kamščiuose ar prie raudono šviesoforo signalo. Transporto priemonės vartotojui, kuris daug laiko leidžia stovėdamas kamščiuose, vieninteliu privalumu bus nežymus degalų sąnaudų sumažėjimas (per valandą laiko tuščioje eigoje variklis sunaudoja 0,5-1,5 litro degalų, priklausomai nuo cilindrų skaičiaus). Dėl šios sistemos vairuotojas, kuris dažniausiai važinėja mieste, gali per metus sutaupyti apie 100 litrų degalų (jei skaičiuosime 1,5 valandos „važiavimo“ miesto kamščiuose kasdien). Situacijoje, kai  automobilis dažniausiai įveikia ilgas trasas užmiestyje, maksimali ekonomija gali siekti vos 20 litrų per metus.


Sistema „Start-stop“ – tai ne naujiena



Įdomu tai, kad idėja išjungti transporto priemonės variklį sustojimo metu nėra nauja. „Toyota“ sukūrė pirmąją tokią sistemą 1964 metais, modelis „Crown“ turėjo šią sistemą iki XX a. 70-ųjų metų vidurio. Europoje „Fiat“ (modelyje „Regata Energy Saving“) pasiūlė sistemą „Easymatic“, įgalinančią variklio išjungimą mygtuku. Pakartotinai variklis buvo įjungiamas nuspaudus akceleratoriaus pedalą. Pirmuoju serijiniu modeliu su sistema „Start-stop“ buvo „VW Golf 3 Ecomatic“ su dyzeliniu varikliu (išjungdavo variklį ne tik sustojus transporto priemonei, bet taip pat ir važiavimo metu, kai vairuotojas atleisdavo akceleratoriaus pedalą). Ši idėja buvo naudojama garsiuose VAG koncerno projektuose: „VW Lupo 3L“ bei „Audi A2 3L“ (transporto priemonės garantavo degalų sąnaudas 3 litrų lygyje kiekvienam 100 km).

Šiandien daug žmonių užduoda sau klausimą: kokia yra „Start-stop“ sistemos įtaka kitiems transporto priemonės komponentams ir atskiroms dalims? Daugeliui žinoma, kad didžiausias variklio elementų susidėvėjimas vyksta jo paleidimo metu (ne tik „šaltai“). Transporto priemonių su sistema „Start-stop“, kurios juda po miestą, variklio išjungimo ir įjungimo ciklų skaičius yra keliolika ar net iki keliasdešimties kartų didesnis nei automobiliuose be šios sistemos. Todėl buvo būtina užprogramuoti greito ir švelnaus variklio paleidimo procesą. Yra keli būdai: pradedant starteriu su padidintu sukimo momentu, sistemos su diržine pavara, paleidžiančia variklį, momentą tiesiogiai alkūniniam velenui perduodančiu starteriu ir baigiant sistema, kuri nustato stūmoklius patogiausioje padėtyje švelniam paleidimui (tuoj pat po išmetimo) ir paduoda degalus tik į tą cilindrą, kuris pradeda darbo ciklą.


Kaip apriboti „sauso“ variklio paleidimo pasekmes?



Net įmantriausios sistemos, švelninančios variklio paleidimą, negali visiškai panaikinti variklio „sauso“ paleidimo pasekmių – pirmosios kelios sekundės tuoj pat po variklio paleidimo yra pats destruktyviausias momentas.






Nuotrauka: Alyvos filtrai „Hengst Filter“



„Start-stop“ sistemos įvedimas automobiliuose pareikalavo iš filtravimo sistemų konstruktorių naujų filtrų, kurie maksimaliai apribotų alyvos nutekėjimą iš filtro po variklio išjungimo. Pavyzdys – įmonė „Hengst“, kuri sukūrė filtrus, atsparius alyvoje esančių agresyvių priedų arba aukštos temperatūros poveikiui, kurie užtikrina labai tikslią vandens separaciją iš alyvos ir patikimą veikimą netgi tipiniuose automobilių su „Start-stop“ sistema alyvos slėgio šuoliuose. Kitas žingsnis buvo filtruojančių medžiagų patobulinimas, kad jos užtikrintų dar tikslesnį alyvos filtravimą (didesnis darbo ciklų „sausai“ kiekis sukelia greitesnį švaistiklių-stūmoklių sistemos ir veleno bei paskirstymo velenų susidėvėjimą). Atsakant į šiuos iššūkius, „Hengst“ alyvos filtro įdėklas yra pagamintas iš gerokai tvirtesnių celiuliozės ir poliesterio pluoštų

Naudojant sistemą „Start-stop“ labai svarbu yra užtikrinti greitą alyvos patekimą į viršutines variklio dalis. Vienas iš veiksnių, užtikrinančių nuolatinį tepimą esant dažniems variklio paleidimo ir išjungimo ciklams, dažnai sekantiems vienas po kito, yra aukštos kokybės alyvos filtrų, skirtų konkrečiam varikliui, naudojimas.



Alyvos filtravimas automobiliuose su sistema „Start-stop“



Nepaisant to, kad sistema „Start-stop“ turi daugybę apsaugų nuo automatinio variklio išjungimo netinkamu momentu (yra kontroliuojama variklio temperatūra, alyvos temperatūra, išorinė temperatūra, energijos poreikis, paleidimo galimybė) bei užtikrina, pvz., variklio aušinimą arba turbokompresoriaus tepimą net po variklio automatinio išjungimo, kai kurių mechanikų vertinimu ši sistema net 1/3 sutrumpina variklio gyvybingumą. Ar galime tai kaip nors pakeisti? 







Nuotrauka: Alyvos filtravimo modulis „Hengst“ varikliams „Mercedes AMG M139“ su sistema „Start-stop“. Keičiamas alyvos filtro įdėklas „Hengst“, prekės kodas E155H D122.




  • Naudokite aukštos kokybės filtrus

Tokiuose automobiliuose montuojame aukštos kokybės filtrus – ne tokius, kurie tiesiog tinka, bet tokius, kurie buvo suprojektuoti ir pagaminti pagal originalios įrangos reikalavimus. Transporto priemonėse pradėjus naudoti „Start-stop“ sistemas, „Hengst“ alyvos filtro įdėkluose buvo pakeista filtruojanti medžiaga, o filtrai buvo pritaikyti konkrečiam varikliui arba automobiliui. Dėl to visada galite būti tikri, kad montuojate tinkamą filtrą.

  • Naudokite tik rekomenduojamą alyvą

Naudokite variklio alyvą rekomenduojamą konkrečiam varikliui – alyvos su „panašiais parametrais“ naudojimas gali gerokai paspartinti variklio elementų susidėvėjimą.

  • Nepamirškite dažniau keisti alyvą

Sutrumpinkite alyvos filtro ir variklio alyvos keitimo intervalus, ypač, jei automobilis dažniausiai eksploatuojamas mieste. Užtikrindami švarią alyvą ir tinkamą filtravimą, galite gerokai pagerinti elementų, kuriuos neigiamai veikia „Start-stop“ sistema, veikimą.

Atminkite, kad tepimo sistema ir alyvos filtravimas yra ne vieninteliai variklio elementai, kuriems dėl sistemos „Start-stop“ įvedimo buvo atlikta modifikacija. Šiame straipsnyje įvertinome tik padažnėjusio variklio paleidimo įtaką alyvos filtravimui, bet kiti automobilio su „Start-stop“ sistema elementai taip pat reikalauja ypatingo dėmesio.

Sistema „Start-stop“ turi savo pliusų ir minusų, savo šalininkų ir priešininkų. Skundimasis jos buvimu ar veikimu nieko nepakeis. Neturime įtakos tam, kaip keičiasi automobilių varikliai, taip pat neturime įtakos sprendimams, kurie turi sumažinti kenksmingų dujų emisiją. Bet galime turėti įtakos mažindami variklio dalių dilimą, susijusį su „Start-stop“ sistemos veikimu, ir tokių pasekmių žalos sumažinimui. Pasirūpinkime dažnesniu alyvos ir filtrų keitimu. Tai visiškai nepanaikins „Start-stop“ sistemų generuojamų apkrovų, tačiau turės teigiamos įtakos siekiant pratęsti variklio gyvybingumą ir apriboti arba atidėti remonto darbus, susijusius su „sauso“ paleidimo padariniais.

Jus taip pat gali sudominti:

Vidinė informacija apie uždegimo žvakės svarbą

Vidinė informacija apie uždegimo žvakės svarbą

Darbų planavimo kalendorius e-kataloge

Darbų planavimo kalendorius e-kataloge

ABDS sistemų evoliucija: diržai ir įtempikliai „Micro-V“®

ABDS sistemų evoliucija: diržai ir įtempikliai „Micro-V“®

„Denso“ kaitinimo žvakės: patikimas dyzelinių variklių paleidimas

„Denso“ kaitinimo žvakės: patikimas dyzelinių variklių paleidimas