Paskelbimo data: 2023-02-22

Sezoninis ratų keitimas ir stabdžių sistema: į ką autoservisai privalo atkreipti dėmesį?

Intensyvi žiema pareikalavo dažno sniego valytuvų ir smėlio barstytuvų pasirodymo mūsų keliuose. Dalis transporto priemonių vartotojų nutarė apriboti nuosavų transportų priemonių naudojimą iki ankstyvo pavasario. Druska, smėlis ir smulkus žvyras keliuose iš vienos pusės padeda judėti apsnigtais ar padengtais ledu keliais, o iš kitos pusės – tai idealus korozijos židinių atsiradimo transporto priemonėse šaltinis.

Sezoninis ratų keitimas ir stabdžių sistema

Smėlio ir žvyro trupinėliai kartu su vandeniu ir druska patenka ant pakabos sistemos elementų, vairo mechanizmo ir stabdžių sistemos elementų. Taip pažeidžiami guminiai elementai, kurių elastiškumas mažėja kartu su krentančia temperatūra. Prie to pridėkime dar ir temperatūrų skirtumus, kurie skatina korozijos židinių susidarymą, tad gali paaiškėti, kad prieš vasaros sezoną laukia nemažos išlaidos. Šiuo laikotarpiu retsykiais naudojama transporto priemonė gali pareikalauti didesnių išlaidų, nei jos nuolatinė eksploatacija, pavyzdžiui, stabdžių diskų, stabdžių trinkelių korozija, įstrigę stabdžių stūmokliai, surūdiję rankinio stabdžio lynai. Daugeliu atvejų galimas tik elementų pakeitimas, nors prieš žiemą jie galėjo būti užkonservuoti.

Artėjantis padangų ir ratų keitimas į vasarinį komplektą – tai ideali proga paprašyti autoservise apžiūrėti transporto priemonę po žiemos sezono ir atlikti pažeistų pakabos, išmetimo sistemos, stabdžių sistemos ir vairo mechanizmo elementų remontą. Patikrinti lankstų, vairo traukių guminės apsaugos, stabdžių žarnelių ir stabdžių stūmoklių guminių apsaugų būklę. Taip pat verta patikrinti stabdžių trinkelių kreipiančiąsias ir stabdžių apkabos kreipiančiąsias. Rekomenduojama įvertinti ir stabdžių skysčio kokybę. Žiemos sezono metu į stabdžių sistemą patenka daug vandens, kuris sumažina virimo temperatūrą ir sukelia koroziją hidraulinėje sistemoje. Tokia apžiūra sumažins mūsų išlaidas vėlesniam pažeistų ir per daug susidėvėjusių elementų keitimui.

Šiltesnės dienos skatina išvykas į gamtą, tad norėsis važiuoti dinamiškiau ir labai pravers žinojimas, kad kiekviena sistema suveiks tinkamai, kai tik to prireiks.

Autoservisai, kurios specializuojasi tik ratų ir padangų keitime, atlieka aukštos kokybės patikrą, bet ar jos ras laiko profesionaliai transporto priemonės apžiūrai ir remontui padangų keitimo sezono piko metu? Pasitaiko, kad keičiant ratus, per skubėjimą autoservisai padaro pažeidimų, kurių pasekmės – brangus remontas. Pažeidimai gali būti labai įvairūs ir, blogiausia, jie pasireiškia tik po tam tikro eksploatacijos laikotarpio. Dažniausiai po trumpo laiko pasireiškia „stabdžių diskų mušimas“, tačiau teigiama, kad tai – gaminio brokas, nors iš tikrųjų problema atsirado ratų keitimo metu.

Į ką turėtų atkreipti dėmesį autoservisai sezoninio ratų keitimo metu?


Dalis gamintojų naudoja elementus, tvirtinančius stabdžių diską prie rato stebulės. Yra naudojami viengubi (VAG, BMW, „Mercedes“ ir kt.), dvigubi diskų tvirtinimo varžtai (PSA), specialios spyruokliuojančios skardelės ant smeigių (pvz., „Ford“). Taip pat yra gamintojų, kurie nenaudoja jokių tvirtinančių elementų (dažnai azijietiškų transporto priemonių). Sprendimuose su stabdžių diskų tvirtinimu pažeidimo problema yra mažesnė, o štai antruoju atveju pasitaiko stabdžių diskų ir trinkelių pažeidimų, kurie bus jaučiami tik po tam tikro eksploatacijos laikotarpio.

Stabdžių diskų ir trinkelių montavimo metu autoservisai vykdo montavimą šimtųjų milimetro dalių tikslumu, kad naujai montuojamų diskų ašinis nukrypimas neviršytų leistinų ribų. Yra valoma ir paruošiama rato stebulė, kad stabdžių diskas priglustų prie jos visa plokštuma. Ratas uždedamas ir priveržiamas atitinkamu sukimo momentu, dažnai keliomis fazėmis ir atitinkamu eiliškumu. Klientas išvažiuoja iš autoserviso ir važinėja nepastebėdamas jokių problemų po montavimo. O štai kiti autoservisai ratų arba padangų keitimo metu daro klaidų. Rato demontavimo metu nepritvirtintas stabdžių diskas atsitraukia nuo stebulės, o smulkios teršalų dalelės patenka tarp susilietimo paviršių ir atstumia diską. Po to sumontuojamas ir priveržiamas ratas. Dėl teršalų, patekusių tarp stebulės ir disko, atsiranda didesnis nei yra leistinas ašinis stabdžių disko mušimas. Dėl to atsiranda „mušimas“ stabdymo metu, kuris pastebimas nuvažiavus maždaug 1 000-3 000 km, bei stabdžių diskų pažeidimas.

Siekiant išvengti tokių situacijų, reikia ramiai ir atsargiai nuimti ratą ir priveržti stabdžių diską veržle arbo rato tvirtinimo varžtu. Tokiu būdu apsisaugosime nuo teršalų patekimo tarp disko ir stebulės paviršių. Jei įtariate, kad teršalų pateko tarp paviršių, reikia demontuoti diską ir nuvalyti susilietimo paviršius.

Kita stabdžių diskų pažeidimo priežastis po jų sumontavimo arba aptarnavimo autoservise yra ratlankio stebulės neparuošimas montavimui.

Stabdžių diskų pažeidimas įvyksta dėl nelygiagrečių susiliečiančių paviršių: stebulės prie stabdžių disko ir stabdžių disko prie ratlankio stebulės. Šiuo atveju, priveržiant ratą dideliu momentu, priveržiami nelygiagretūs paviršiai ir dėl priveržimo jėgos plona stebulė deformuojasi, atsiranda „mušimas“ stabdymo metu. Dėl to tokiais atvejais labai rekomenduojama gerai paruošti ratlankio stebulę prieš jos montavimą ant naujo stabdžių disko. 

Sprendimuose tiek su tvirtinamais, tiek su netvirtinamais stabdžių diskais taip pat reikia atkreipti dėmesį į stabdžių disko paviršių, kuris susiliečia su rato stebule. Kruopščiai nuvalyti ir lengvai sutepti vietą, kuria diskas susiliečia su ratlankio stebule (pvz., „ATE Plastilub“ nr. kat. 03.9902-1002.2).

Panaši problema atsiranda, jei po ratlankių regeneracijos, dažymo nenuvalomas ir neparuošiamas ratlankio stebulės paviršius. Nepamirškite ir rato tvirtinimo varžtų lizdų. Ratlankio stebulės užterštumas, po dažymo blogai paruošti tvirtinimo lizdai – tai taip pat viena iš ratų atsisukimo važiavimo metu priežasčių.

Deja, stabdžių diskų pažeidimai, kurių priežastimi buvo skubėjimas arba informacijos apie galimą problemos šaltinį stoka, atsiliepia vartotojui papildomų išlaidų pavidalu. Tai tampa pretenzijų autoservisams, kuriose buvo sumontuoti diskai ir trinkelės priežastimi, o iš tikrųjų problemos šaltinis atsirado kitame autoservise ir teikiant kitą paslaugą.

Šiandien autoservisams keliami reikalavimai verčia nuolat tobulėti ir įtvirtinti savo žinias. Šiuolaikiniai autoservisai turi nuolat sekti ir prisitaikyti prie dinamiškai besikeičiančių sprendimų naujai gaminamose transporto priemonėse.

Įmonė ATE jau keliolika metų organizuoja mokymus autoservisams. Jų metu yra pateikiama techninė informacija apie naujus sprendimus. Mokymai susideda iš teorinės ir praktinės dalių. Šio straipsnio turinys – tai mokymų metu pateikiamos susijusios informacijos fragmentas. Kviečiame aplankyti tinklapį: morecontinental.com.​

Jus taip pat gali sudominti:

„ATE“ ir „Continental“ stabdžių produktai – tvaresnės atsarginių dalių rinkos link

„ATE“ ir „Continental“ stabdžių produktai – tvaresnės atsarginių dalių rinkos link

ABDS sistemų evoliucija: diržai ir įtempikliai „Micro-V“®

ABDS sistemų evoliucija: diržai ir įtempikliai „Micro-V“®

NVR  sankabos sistema

NVR sankabos sistema

„Hankook iON evo“ nominuota „WhatTyre 2024 metų padanga“

„Hankook iON evo“ nominuota „WhatTyre 2024 metų padanga“