Paskelbimo data: 2022-06-30
Robotinių procesų automatizavimas – privalumas kiekvienam verslui
Istorijoje galime rasti daugybę pavyzdžių, kai sėkmingi verslai, nesusidoroję su savo laikmečio iššūkiais, buvo priversti užleisti vietą kur kas novatoriškesniems konkurentams.
Inovacijos visais laikais skatino progresą, o šiuo metu vykstanti vadinamoji ketvirtoji pramonės revoliucija kelia skaitmeninimo bangą, kuri pažangiai mąstančius gali iškelti, o gyvenančius vakarykštės dienos pasiekimais – negrįžtamai nušluoti.
Kai kalbama apie ketvirtąją pramonės revoliuciją, dažniausiai minimi jos akcentai yra dirbtinis intelektas, daiktų internetas, duomenys ir jų panaudojimas. Šios naujovės iš esmės keičia verslo pasaulį, pradedant nuo darbo organizavimo, klientų aptarnavimo ir pereinant į kitas sritis. O viena esminių naujosios eros sudėtinių dalių – robotinių procesų automatizavimas (angl. Robotic Process Automation, RPA).
Tai yra technologijos, kurios leidžia automatizuoti įvairius paprastus pasikartojančius veiksmus, kad jų nereikėtų daryti darbuotojams. Taip siekiama suskaitmeninti rankinius darbus ir pagreitinti procesus. Robotams galima patikėti užduotis, kurios reguliariai kartojasi, yra vienodos, monotoniškos ir kurių vykdymui nereikalinga intuicija, empatija, emocijos ar sudėtingų sprendimų priėmimas. RPA robotai padeda darbuotojams už juos atlikdami paprasčiausius darbus ir suteikia daugiau laiko resursų didesnę pridėtinę vertę kuriančiai veiklai.
RPA itin sparčiai populiarėja tokiose srityse kaip bankininkystė, finansai, draudimas, sveikatos priežiūra ir pan. Tai yra verslai, kuriuose daugiausiai vyksta didelių ir daug žmogiškųjų išteklių reikalaujančių procesų. Kita vertus, RPA yra labai lanksti technologija, kuri lengvai pritaikoma prie konkrečių verslo reikalavimų. Kad procesų robotizavimas gali būti sėkmingai įgyvendinamas ir automobilių dalių ar autoservisų įrangos versle, patvirtina tarptautinės kompanijos „Inter Cars“ pavyzdžiai.
40 robotų pakeičia 60 darbuotojų
„Inter Cars“, antrasis pagal dydį automobilių dalių platintojas Europos rinkoje ir aštuntasis pasaulyje, savo veiklą RPA srityje skaičiuoja nuo 2018 metų. Procesų automatizavimui diegti buvo pasirinkta „UiPath“ technologija, viena iš RPA rinkos lyderių. Pirmasis įmonėje „įdarbintas“ robotas buvo pavadintas simbolišku vardu - „Adam“. 2019 metų kovo mėnesį pradėjęs veikti programinės įrangos robotas buvo įtrauktas į pirkimų procesus – jo užduotis buvo įvedinėti padangų pristatymo duomenis į ERP sistemą.
Robotas Adamas iki šiol dirba kartu su savo „seserimi“ Anna, kuri tą patį daro įvairiuose departamentuose. Adamas ir Anna surenka sąskaitas iš „Inter Cars“ tiekėjų (iš el. laiškų arba internetinių platformų), nuskaito jas ir galiausiai į sistemą įveda duomenis apie gaminius, jų kainas ir jų kiekius. Skaičiuojama, kad šie du robotai atlieka 5-6 pilnu etatu dirbančių žmonių darbą. Abu jie vis dar tobulinami, nes RPA technologija taip pat toliau vystosi.
2022 metų pavasario duomenimis, „Inter Cars“ įmonėje yra įdiegta daugiau nei 40 programinės įrangos robotų, kurie atlieka maždaug 55-60 žmonių darbą. „Virtualūs kolegos“ dirba daugelyje skirtingų verslo sričių – pirkimų, logistikos, finansų, pardavimo ar tvarkant elektroninius dokumentus. Robotai duoda naudos visai įmonių grupei – ne tik centrinei „Inter Cars“ įmonei, bet ir Lenkijoje bei užsienyje veikiančioms dukterinėms įmonėms.
Nebūtina išmanyti IT
Vadinamoji ketvirtoji pramonės revoliucija neišvengiamai turės platų poveikį darbo santykiams, verslams, verslo modeliams, galiausiai – visuomenei. Ekonomikos ekspertai tvirtina, kad nuo to, kaip sėkmingai įmonės įgyvendins su skaitmenizacija susijusius pokyčius, priklausys, kokią naują vertę jos įgis. Todėl „Inter Cars“ skiria vis daugiau dėmesio RPA technologijos diegimui.
Pavyzdžiui, prieš keletą metų „Inter Cars“ įmonėje pradėjus diegti RPA technologiją, pirmieji robotai buvo sukurti bendradarbiaujant su išorės partneriais. Tačiau labai anksti reikiamos RPA kompetencijos buvo sutelktos „Inter Cars“ įmonės viduje – taip buvo sukurta komanda, dedikuota procesų automatizavimo kūrimui.
Vis dėlto naujus automatizavimo sprendimus kompanijoje plėtoja kur kas daugiau nei tik viena komanda. Pagrindinis skirtumas tarp RPA ir klasikinės IT sampratos – RPA įgalina ir net reikalauja aktyvaus už verslo vystymą atsakingų kolegų įsitraukimo kuriant automatizuotus sprendimus. Šis reiškinys net turi savo pavadinimą – „IT demokratizacija“. Taip yra todėl, kad neatsiejama automatizavimo kūrimo dalis yra kruopšti proceso analizė, kuri neįmanoma be įsitraukimo tų, kurie atsakingi už verslo vystymą. Be to, norint sukurti paprastą automatizavimą nėra būtina išmanyti IT.
Siekiant dar didesnio darbuotojų įsitraukimo, „Inter Cars“ įmonėje buvo sukurta programa „IC Robot Ninja“, kuri skatina už verslo procesus atsakingų sričių ir kitų departamentų darbuotojus aktyviai dalyvauti automatizavimo projektuose. Ši iniciatyva greitai pradėjo duoti apčiuopiamų rezultatų – šiuo metu maždaug pusė visų automatizavimo sprendimų yra kuriami dirbant su „Robot Ninjas“ programos dalyviais.
Perrašoma darbo istorija
Pripažįstama, kad RPA supaprastina darbo procesus, todėl įmonės tampa pelningesnės, lankstesnės ir greičiau prisitaiko prie verslo aplinkos pokyčių. Įdiegti automatizuoti procesai taip pat padidina darbuotojų pasitenkinimą, įsitraukimą ir produktyvumą, pašalindami rutinines užduotis iš jų kasdienių darbų sąrašo.
Pažangioje šių laikų įmonėje pasikartojančius ir mažesnės vertės darbus turėtų atlikti ne žmonės, o programinės įrangos robotai. Prie tokių darbų galima priskirti failų ar duomenų perkėlimą, kopijavimą, formų užpildymą, statistikos analizes, ataskaitų paruošimą ir kt. Pažangūs robotai jau netgi gali atlikti pažinimo procesus, pavyzdžiui, interpretuoti tekstą, dalyvauti pokalbiuose ir suprasti nestruktūrizuotus duomenis bei pritaikyti pažangius mašininio mokymosi modelius, kad priimtų sudėtingus sprendimus.
Kai robotai atlieka tokio tipo pasikartojančias didelės apimties užduotis, žmonės gali sutelkti dėmesį į tai, ką daro geriausiai, ir labiau mėgautis savo darbu sutelkiant dėmesį tam, kas suteikia didesnę vertę: kurti, planuoti, diegti naujoves, bendrauti su klientais. Procesų automatizavimas įmonėms taip pat suteikia neabejotinos naudos.
Taigi, šiuo metu RPA dėka jau perrašoma darbo istorija, o ateityje galima tikėtis dar didesnio automatizavimo, RPA technologijos integracijos su kitomis technologijomis, dirbtiniu intelektu pagrįstų sprendimų. Neabejojama, jog RPA technologija lems vieną didžiausių IT sistemų technologinių pokyčių artimiausiu me