Paskelbimo data: 2018-06-21

Priešlaikinių stebulių gedimų priežastys

Automobilių guolių konstrukcija buvo patobulinta nuo paprastos vienos eilės ritininių guolių sistemos iki integruotų trečios kartos stebulių, tvirtinamų prie stabdžių disko, statramsčio, rato, su papildomais ABS ir EPS sistemų jutikliais.

stebules slider.jpg
Šiuo metu mūsų keliais važinėjančiuose lengvuosiuose automobiliuose labai populiarus sprendimas yra antros kartos stebulės. Jų konstrukcija kompaktiška, o guoliai yra užpresuoti ant jos. Dažniausiai naudojamos VW, „Audi“, „Škoda“, taip pat „Ford“, „Mazda“, „Volvo“ automobiliuose. Pagrindinis šių rato stebulių privalumas yra modulinė konstrukcija, sumažinanti dalių skaičių ir neamortizuojamą transporto priemonės masę. Dėl to pailgėjo stebulių eksploatavimo trukmė, lyginant su pirmos kartos stebulėmis. Tačiau antros kartos stebulių ilgaamžiškumas labai priklauso nuo to, ar jos tinkamai sumontuotos. Automobilių gamintojai įspėja, kad dažniausiai pirma laiko guolių riedėjimo paviršiai susidėvi dėl montavimo klaidų, kurių galima išvengti naudojant tinkamus įrankius.
Gamintojas BTA siūlo guolius daugumai lengvųjų automobilių, komercinių transporto priemonių ir sunkvežimių, šiuo metu važinėjančių Europos keliais, be kitų, taip pat antros kartos stebules. Ilgalaikė gamintojui pateikiamų pretenzijų analizė išryškino dažnesnius nusiskundimų dėl tam tikrų stebulių modelių priešlaikinio gedimo atvejus. Siekiant patikrinti, kodėl taip yra, sugedusios stebulės buvo skirstytos į grupes pagal dažniausiai pasireiškiančius požymius. Daugiau nei 82 % nusiskundimų buvo susiję su garsiu guolio veikimu, o atlikus išsamų patikrinimą buvo nustatyta, kad ši problema susijusi su antros kartos stebulėmis. Norint gauti patikimus rezultatus, sugedusios stebulės perduotos įmonei „INTERMEKO Europe“, turinčiai automobilių pramonei skirtą tyrimų laboratoriją. Laboratorijoje atlikta išsami analizė, kiekviena stebulė perpjauta ir perduota tyrimams. Buvo analizuojama rutuliukų, tepalo, sandariklių ir paviršių būklė.

TYRIMŲ REZULTATAI

Atlikus tyrimus, nustatyta, kad buvo pažeisti ir susisluoksniavę vidiniai stebulių paviršiai. Būdingas pažeidimų požymis – atstumo tarp rutuliukų pasikeitimas. Guolių rutuliukai (išdėstyti simetriškai) pažeisdavo vidinius paviršius, todėl guolių veikimas būdavo triukšmingas.



TOKIŲ PAŽEIDIMŲ PRIEŽASTYS

Deja, tokio pobūdžio pažeidimus dažnai lemia netinkami montavimo įrankiai. Ratų stebulės yra labai jautrios montavimui. Atitinkamo nuėmiklių rinkinio neturintys mechanikai naudoja hidraulinį presą arba, dar blogiau, po ranka pasitaikiusius įrankius, pavyzdžiui, plaktuką. Paviršiaus įlenkimai susidaro hidraulinio preso jėgai veikiant stebulės antbriaunį arba jungę, o ne išorinį guolio žiedą. Tokiu atveju visa montavimo jėga per guolio rutuliukus veikia jautrų vidinį paviršių. Dėl netinkamo montavimo rutuliukai yra įspaudžiami į vidinį guolio paviršių, todėl atplyšta jo medžiaga ir atsiranda rimtų pažeidimų. Pradžioje nepastebimi pažeidimai su laiku didėja. Šiame etape transporto priemonės naudotojas girdi garsų triukšmą, sklindantį iš rato ir stebulės.
Nuvažiavus keletą tūkstančių kilometrų, vidinio paviršiaus pažeidimai išplinta, atplyšta viršutinis sluoksnis ir guolis sugenda. Jeigu į požymius nekreipiama dėmesio, pažeidimai dar labiau didėja, nes atplyšusios paviršiaus dalelės susimaišo su tepalu ir veikia kaip abrazyvinė medžiaga, sugadinanti ne tik vidinį guolio paviršių, bet ir jo sandariklį. Todėl į guolio vidų iš išorės patenka drėgmė ir purvas, pirma laiko sugadinantys stebulę. Analogiški pažeidimų pavyzdžiai ir priežastys išsamiai aprašyti visuotinai prieinamoje techninėje literatūroje. Tokiu būdu mechanikai, dažnai nesąmoningai netinkamai montuodami, sukuria situaciją, kai reikia pirkti naują guolį ir vėl jį keisti, t. y. patirti papildomų išlaidų ir gaišti laiką.

KAIP TO IŠVENGTI?

Populiariausių markių automobiliuose, tokiuose kaip „Ford“, „Volvo“ ar „Volkswagen“ grupės, antros kartos stebules su guoliais reikia tiksliai įpresuoti naudojant specialius įrankius, vadinamuosius nuėmiklius, skirtus atitinkamo tipo stebulėms. Naudojant šiuos įrankius, užtikrinamas paprastas stebulės pakeitimas nerizikuojant, kad ji bus sugadinta. Keičiant stebulę, reikia nustatyti, dėl ko ji buvo sugadinta. Jeigu tai ne natūralus susidėvėjimas, būtina išsiaiškinti eksploatacijos laiko sutrumpėjimo priežastis. Reikia patikrinti visus su stebule sąveikaujančius elementus ir komponentus, be kitų, statramstį, diską, stabdžių apkabą. Pažeistos dalys turi būti pakeistos, o netinkami parametrai – sureguliuoti, pavyzdžiui, vairo mechanizmo, pakabos geometrija.