Paskelbimo data: 2023-03-31
Padangų slėgio davikliai TPMS
TPMS sistema (Tire Pressure Monitoring System) – tai padangų slėgio stebėjimo sistema, kuri realiu laiku perduoda informaciją vairuotojui apie netinkamą padangų slėgį. Ši sistema yra privaloma visuose naujuosiuose lengvuosiuose automobiliuose, Europos Sąjungos rinkoje nuo 2014 metų, o JAV – nuo 2007 metų.
TPMS nauda
- Visada tiksli informacija apie padangų būklę – oro slėgį ir temperatūrą.
- Mažesnės degalų sąnaudos.
- Mažesnis padangų nusidėvėjimas.
- Pagerėjęs transporto priemonės valdymas, saugumas.
- Sumažėjęs stabdymo kelias ir slydimo rizika.
Į automobilius diegiamos dviejų tipų sistemos:
Netiesioginė TPMS sistema (Indirect TPMS):
HAM-ATE-D001
Netiesioginės TPMS sistemos privalumai:
- Naudojamos automobilyje esančios sistemos ABS/ESP, bei nereikia papildomų investicijų slėgio jutikliams, paprastesnis aptarnavimas (nereikia spec. įrangos).
Netiesioginės TPMS sistemos trūkumai:
- Padangų slėgis nematuojamas stovint. Pradedama matuoti tik automobiliui pasiekus 30km/h.
- Sistema nematuoja faktinio kiekvienos padangos slėgio.
- Jei visų padangų slėgio skirtumas bus apytiksliai vienodas, automobilio kompiuteris įspėjimo vairuotojui nepraneš.
- Sumontavus naujas padangas yra būtinas kalibravimas.
Tiesioginė TPMS sistema (Direct TPMS):
Automobiliuose su tiesiogine TPMS sistema padangų slėgio jutikliai yra sumontuoti atskirai kiekvienoje padangoje (ventiliuose). Padangos oro slėgiui nukritus daugiau nei 25% nuo rekomenduojamos ribos, apie tai vairuotojas informuojamas prietaisų skydelyje. Ši sistema dažniau montuojama į aukštesnės klasės ar prabangesnius automobilius.
Tiesioginės TPMS sistemos privalumai:
- Šios sistemos pagrindinis privalumas yra tas, jog kiekvienas jutiklis matuoja atskiroje padangoje esantį slėgį ir temperatūrą, todėl nepavyks „apgauti“ ir automobilio kompiuterio jei visų padangų slėgis bus per žemas.
- Slėgis matuojamas visada – net ir automobiliui stovint.
Tiesioginės TPMS sistemos trūkumai:
- Įsigyjant naują ratlankių komplektą, reikalingos papildomos išlaidos naujiems TPMS slėgio jutikliams.
- Jutiklio baterijos tarnavimo laikas – apie 5–10 metų. (esant žemai oro temperatūrai tarnavimo laikas trumpėja greičiau). Dažniausiai baterijos būna nekeičiamos, todėl išsikrovus tenka pirkti visą naują daviklį.
- Papildoma įranga ir sudėtingesnis aptarnavimas (reikia spec. įrangos).
Automobilių, turinčių tiesioginę TPMS sistemą, kasmet daugėja, todėl profesionaliam padangų servisui, norint aptarnauti klientus ir užtikrinti paslaugų kokybę, reikalinga ir slėgio jutiklių diagnostikos įranga.
Padangų slėgio daviklių TPMS remonto įrankiai
Kokybiškam TPMS jutiklių remontui yra reikalingi: įrankiai, populiariausių jutiklių ir ventilių asortimentas bei kvalifikuoti meistrai.
Darbo vietos įrankių ir detalių sąrašas galėtų būti toks:
- TPMS diagnostinis testeris ir geriausia rinktis prietaisą su OBD II jungtimi. Jei tai specializuotos ratų remonto dirbtuvės kuriose nėra kitų diagnostikos testerių galinčių jungtis prie transporto priemonės ECU, tuomet OBD jungtis yra būtina kadangi pakeitus ar suprogramavus jutiklį reikia jį adaptuoti prie automobilio t.y. jutiklių ID išsaugoti automobilio ECU atmintyje. Rekomenduojama pvz.: HAM-D065/MKT ar aušktesnės klasės.
- Turėkite bent minimalų universalių jutiklių asortimentą:
- EU-Pro Hybrid 3.5 433MHz “Snap-In pvz.: HAM-HTS-A68BA ir Clamp-In pvz.: SCHR2200B, HAM-HTS-A68BP” jutiklius, tinkančius daugeliui Europietiškų automobilių markių;
- U-Pro Hybrid 2.0 jutiklius, skirtus US automobiliams pvz HAM-HTS-A66DH;
- Hybrid BLE (Bluetooth Low Energy) jutiklius skirtus Tesla pvz.: HAM-HTS-B10BN
- Turėkite TPMS Tool Kit jutiklių montavimo įrankių rinkinį HAM-6-313
- TPMS “Clamp-in; Snap-in” jutiklių atsarginių dalių rinkinį apimantį 99% Europos transporto priemonių HAM-6-348
- Turėkite bent po 1 komplektą guminių (VL-TPMS-04), aliuminių pilkų (VL-TPMS-20), juodų (HAM-6-266B) ir grafito (HAM-6-266B-BK) spalvos vožtuvų.
PASTABA: Svarbu greitai atpažinti įjungiamo stiliaus jutiklį:
- Clamp-in jutiklis tvirtinamas per rato vožtuvo angą ir tvirtinamas tvirtinimo veržle. Jis užsandarinamas atskiru tarpikliu.
- Snap-in stilius pasižymi tradiciškai sumontuotu guminiu vožtuvu.
TPMS Daviklis su Guminiu Snap-In & Metaliniu Clamp-In vožtuvo koteliu
TPMS programavimo įranga
Įmontuoti TPMS jutikliai tarnauja iki 10 metų. Dėl atsiradusių pažeidimų, korozijos ar išsikrovusios baterijos tenka juos keisti naujais. Tam reikalinga TPMS diagnostinė įranga. Naują jutiklį būtina „pririšti“ – suprogramuoti prie automobilio.
Renkantis TPMS diagnostinę įrangą būtina atkeipti dėmesį į atliekamas funkcijas. Naujausios kartos bazinių funkcijų TPMS programavimo įranga gali:
- aktyvuoti visus TPMS jutiklius;
- patikrinti TPMS jutiklių ir visos sistemos būklę;
- programuoti tam tikrus jutiklius;
- atlikti TPMS jutiklių klonavimą.
Aukštesnio lygio TPMS diagnostika leidžia atlikti dar daugiau funkcijų: nuskaityti ir kopijuoti ID numerį į jutiklį, skenuoti QR kodus, turi mokymo funkcija, įskaitant visų universalių jutiklių programavimą, o ne tik vienos rūšies kaip baziniuose modeliuose.
Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tai, kad Europoje TPMS jutiklių leidžiamas radijo bangų dažnis yra 433MHz, o Amerikoje leidžiamas tiek 433 MHz, tiek 315 MHz dažnis. Dėl to rekomenduojama rinktis TPMS įrangą, kuri palaiko abiejų dažnių jutiklius. TPMS diagnostiniai prietaisai jungiami per OBD II sąsają. Jutiklio diagnostika paprastai atliekama prietaisą laikant netoliau nei 10 cm nuo jutiklio.
TPMS programavimas
Po jutiklio keitimo paprastai yra būtinas priprogramavimas prie automobilio. Kai kuriems modeliams reikia nuskaityti serijinius VIN kodus įmontavus daviklį arba rankiniu būdu suvesti jutiklio ID numerį į automobilio sistemą.
Prabangūs automobiliai, kaip BMW ar Mercedes-Benz, turi automatinę padangų priprogramavimo sistemą. Naudojant specialią įrangą nustatomas neveikiantis jutiklis, jis pakeičiamas ir tuomet važiuojama automobiliu, kol sistema aptiks jutiklio skleidžiamas bangas ir prisiprogramuos.
Rinkoje yra gausus pasirinkimas diagnostikos prietaisų universalių TPMS jutiklių aptarnavimui ir programavimui. Lentelėje rasite populiarios TPMS diagnostikos įrangos funkcijų palyginimą:
HAM-ATE-D001 | HAM-D065/PROMO | TEX D13340 | CUB TESTER | HAM-ATE-D063 | HAM-D030 | |
Funkcijos | ||||||
Jutiklių aktyvacija | Taip | Taip | Taip (CAR+TRUCK+BIKE) | Taip | Taip | Taip |
(TRUCK) | ||||||
TPMS visų jutiklių diagnostika (ID, slėgis, temperatūra, baterija) | Taip | Taip | Taip | Taip | Taip | Taip |
TPMS jutiklių klonavimas / Taiprogramavimas | HAMATON EU-PRO / TPro Hybrid | HAMATON EU-pro/T-Pro Hybrid 3,5 | Aligator sens.it; EU-PRO / T Pro HYBRID; EZ-Sensor 2.0; HUF InteliSens; | CUB Uni-sensor | Nėra | EU-PRO / T Pro HYBRID, EZ-Sensor 2.0; HUF InteliSens; Aligator sens.it; ALCAR |
Duomenų bazė | Taip | Taip/ HAMATON Tyresure, OE | Taip | Nėra | Nėra | Taip/ HAMATON Tyresure, OE |
Mokymas | Taip | Taip | Nėra | Nėra | Nėra | Taip |
Jutiklio klonavimas pagal jutiklio ID numerį | Taip | Taip | Taip | Taip | Nėra | Taip |
Jutiklio klonavimas pagal ID numerį iš ECU | Taip | Taip | Taip | Taip | Nėra | Nėra |
Mokymo procedūrų duomenų bazė | Taip | Taip | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra |
Priėmimo dažnis 315/433 MHz | 315 / 433 MHz | 315 / 433 MHz | 315 / 433 MHz | 315 / 433 MHz | 315 / 433 MHz | 315 / 433 MHz |
Ekranas | 4,3“ spalvotas | 2,8“ spalvotas | 3,5“ spalvotas | vienspalvis | 2,8“ vienspalvis | 2,8“ vienspalvis |
Sinchronizacija su komp. | USB, Wi-Fi | USB | Wi-Fi | USB | USB | USB |
QR kodo skaitytuvas | Taip | Nėra | Taip (5 Mpx) | Nėra | Nėra | Nėra |
OBD modulis | Taip | Nėra | Nėra | Galima užsakyti IC.: CUB OBD | Nėra | Nėra |
Įkrovos stotelė | Galima užsakyti | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra |
Spausdintuvas | Galima užsakyti | Nėra | Galima užsakyti | Nėra | Nėra | Nėra |
Protektoriaus gylio matuoklis | Galima užsakyti | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra |
Duomenų bazės atnaujinimas | 1 metai | 5 metai | Mokama IC kodas: TEX ABO TPS | Nemokama | Nėra | 5 metai |
Galimybė išplėsti visų universalių jutiklių programavimą | Taip | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra | Nėra |
Padangos slegio daviklio TPMS jutiklių montavimo įrankiai
TPMS jutikliai yra jautri įranga, todėl jutiklių montavimui reikalingi specialūs įrankiai. Montuojant naujus jutiklius, būtina užveržti reikiamu sukimo momentu. Priklausomai nuo jutiklio modelio - užveržimo momentas paprastai būna ribose nuo 1,5 iki 8 Nm. Svarbu ir tinkama jutiklio korpuso padėtis ratlankio atžvilgiu. Klonuotus jutiklius būtina sumontuoti tose pačiose vietose, kur buvo originalūs jų atitikmenys, kitu atveju bus fiksuojama klaida.