Paskelbimo data: 2023-06-16

Nesertifikuotus keltuvus galima atskirti ir plika akimi



Vienas svarbiausių įrenginių automobilių servisuose yra keltuvas, naudojamas transporto priemonėms pakelti jas remontuojant. Tokiai įrangai būtinas visoje Europoje pripažįstamas sertifikatas, tik juos sugeba pateikti ne visi pardavėjai. O nesertifikuoti keltuvai ne tik pasižymi prastesne kokybė: jie gali tapti ir skaudžios nelaimės priežastimi.



Ant įvairių gaminių ar jų pakuočių dažnai matomos dvi raidės CE, kurios kai kam gali pasirodyti bereikšmės, iš tiesų yra labai svarbios. „Conformite Europeene“ – taip prancūziškai skamba ši santrumpa, reiškianti, jog produktas atitinka esminius Europos Sąjungos (ES) normų reikalavimus dėl sveikatos ir naudojimo saugumo bei aplinkos apsaugos.

Tokius sertifikatus gamintojams gali išduoti tik notifikuotos ES arba Turkijos įstaigos. Jiems gauti būtina atlikti atitinkamus bandymus, įrodančius gaminio kokybę ir saugumą. Tačiau kai kuriose srityse apstu nesertifikuotos įrangos, kuri legaliais būdais patenka į Lietuvą, o atitinkamos institucijos žiūri į tai pro pirštus.


Sąskaitose nurodomos tik detalės



Bendrovės „Inter Cars Lietuva“ Autoservisų įrangos ir įrankių skyriaus vadovas Darius Verbyla pasakojo, jog kai kuriuose servisuose būna naudojami automobilių keltuvai, kurių CE sertifikatų patikrinti nepavyksta. Paprastai jie būna ženkliai pigesni už sertifikuotus.

„Kelių savo klientų, kurie iš kitų įrangos pardavėjų gavo pasiūlymus dėl pigesnių keltuvų įsigijimo, esame paprašę, kad tiekėjai jiems atsiųstų sertifikatus. Tačiau jų taip ir nepavyko gauti – tai laiko neranda, tai dar kažkokių kliūčių kyla. Nors keltuvo pasas – naudojimo instrukcija ir CE sertifikatas – yra visiškai įprasti tokiems įrenginiams dokumentai“, – stebėjosi D.Verbyla.

Tokia įranga į Lietuvą kone visais atvejais atkeliauja iš Kinijos. Šios Azijos valstybės gamintojai tiekia Europos rinkai nemažai keltuvų, taip pat ir turinčių CE sertifikatus – tokius importuoja bei platina ir „Inter Cars Lietuva“. Tačiau tuo pat metu plūsta ir nesertifikuota įranga.

Tai daroma iš pirmo žvilgsnio oficialiai. Mat atskiroms detalėms CE sertifikatai nereikalingi, tik galutiniam produktui. Todėl nesertifikuotų įrenginių pardavėjai sąskaitose dažnai nurodo, kad tai yra atitinkamos dalys – kolona, variklis bei kitos, nors pirkėjui atgabena jau patį keltuvą.


Praslysta pro tikrintojų akis




Patikrinti, ar į Lietuvą patekęs gaminys turi CE sertifikatą, gali net kelios inspektuojančios institucijos. Pirmiausia – Muitinės tarnyba, kuri tikrina ne tik CE ženklinimą, bet ir gali pareikalauti atitikties deklaracijos. Tačiau kai į šalį gabenama įranga dokumentuose įforminama kaip atskiros detalės, muitininkams tai gali ir neužkliūti.

Įrangos CE ženklinimą bei turimų sertifikatų originalumą gali patikrinti ir Valstybinės darbo inspekcijos pareigūnai. Vis dėlto dažniausiai jie lankosi didesnėse įmonėse, o mažuose automobilių servisuose – kur kas rečiau.

„Dalyvaudamos viešuosiuose pirkimuose perkančiosios organizacijos gali patikrinti, ar tas sertifikatas galioja, ar jį išdavė tam turinti teisę įstaiga. Tą padaryti gali ir kiti pirkėjai. Nes keltuvo pasas yra labai svarbus dokumentas“, – teigė “Inter Cars Lietuva” atstovas D.Verbyla.






Gamintojams sertifikavimo procesas papildomai kainuoja. Keltuvų serijos patikra gali atsieiti nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių eurų, priklausomai nuo gaminio sudėtingumo.

Notifikuota sertifikavimo įmonė tokio proceso metu prašo iš gamintojo atitinkamų dokumentų – gamybinių ir technologinių brėžinių, kad galėtų įvertinti visus įrangos parametrus. Tik jei jie atitinka reikalavimus, gali būti išduotas CE sertifikatas, reiškiantis, jog produktas yra pagamintas kokybiškai.

Visa „Inter Cars Lietuva“ platinama autoservisų įranga, taip pat ir keltuvai, turi CE sertifikatus. „Žinoma, dėl to jie šiek tiek brangesni nei tie, kuriuos kai kurios įmonės sugeba parduoti be reikalingų dokumentų. Šiuo atveju gerokai daugiau pastangų įrenginių patikrai galėtų skirti muitinės bei kitos tarnybos“, – teigė D.Verbyla.



Netinkami pavyzdžiai.



Kelia didžiulę riziką



Tinkamų dokumentų neturintys keltuvai būna pigesni ne tik dėl to, kad sertikavimo procesas kainuoja. Paprastai tokios įrangos gamintojai stengiasi taupyti kaip įmanydami. Kai ką galima atskirti net plika akimi: pavyzdžiui, vieni keltuvai būna padengti milteliniais dažais, kiti – įprastais. Pastaruosius net ir nestipriai užkliudžius kokiu nors įrankiu iš karto atsiranda įbrėžimai, gadinantys gaminio išvaizdą.

Tokius keltuvus galima atskirti ir pagal suvirinimo kokybė: siūlės dažnai būna netolygios, neturi prasiskverbimų, todėl po kurio laiko visa detalė tampa nepatikima ir nesaugi.

Sertifikuoti keltuvai yra akivaizdžiai stabilesni. Jie tinkamai suvirinti, pagaminti iš storesnio metalo, todėl sveria gerokai daugiau, atramos būna atitinkamai ilgesnės bei tvirtesnės, sinchronizavimo trosai bei skriemuliai patvaresni nei įrenginiuose, kurių kokybės neįmanoma patvirtinti. Dar vienas požymis – tyliau dirbantys keltuvo vidiniai mazgai bei elektromagnetiniai fiksatoriai, kurie būna tikslesni bei patikimesni.

Daugiausia pavojų kelia CE sertifikato neturinčių keltuvų gamintojų siekis taupyti saugumo sąskaita. Tarkime, jei nutrūksta hidraulinio cilindro žarna, kokybiškuose įrenginiuose tokiam atvejui numatyti apsauginiai vožtuvai, kurie padeda išvengti staigaus automobilio kritimo. Juose būna ir kiti saugumą lemiantys techniniai sprendimai – atramų fiksatoriai, kojų pėdų apsaugos ir pan. Tačiau mažinant kainą tokių mechanizmų nesertifikuotuose keltuvuose neretai gali būti atsisakyta.

„Atpiginti keltuvą galima ploninant jam naudojamą metalą, pasirenkant pigesnį dažymo būdą ar atsisakant saugumo elementų, kitaip piginant medžiagas bei visą konstrukciją. Tokį gaminį įsigijęs pirkėjas rizikuoja, kad jo tarnavimo laikas bus kur kas trumpesnis, nei turinčio atitinkamus sertifikatus.

Vis dėlto didžiausias pavojus kyla dėl servisų, kuriuose sumontuota tokia įranga, darbuotojų saugumo. Kol kas skaudžių nelaimių išvengti pavyksta, tačiau rinka tokia, kad bet kurią dieną jų gali nutikti“, – įspėjo D.Verbyla.

* * *



Ką svarbu žinoti įrangos pirkėjams?



CE sertifikatas parodo atitiktį susijusiems ES sveikatos, saugos ir aplinkosaugos reikalavimams. Gaminiai, kurie juos tenkina, gali būti žymimi šiuo sertifikatu ir laisvai judėti ES erdvėje. CE ženklinimo reikalauja visos Europos Sąjungos šalys bei Islandija, Lichtenšteinas ir Norvegija, sertifikatas taip pat pripažįstamas Turkijoje ir Šveicarijoje.

Jeigu įranga yra pagaminta už ES ribų, tuomet asmuo, kuris produktą komercializuoja ES, privalo prisiimti visą atsakomybę bei tiek gamintojui, tiek importuotojui keliamus reikalavimus.

Gamintojas atsakingas, kad produktas būtų suprojektuotas ir pagamintas pagas ES direktyvas ir reglamentus. Tam turi būti sukurta gaminio techninė byla, apimanti visą dokumentaciją ir atitikties vertinimo procedūrą.

Gamintojui taip pat privaloma saugoti techninius įrašus, užtikrinti gamybos sąlygas bei visos produkcijos identifikavimą, tinkamai ir vartotojui suprantama kalba pateikti naudojimo instrukcijas, taip pat turėti numatytas procedūras įrangos neatitikties ar gedimo atveju.




Tinkamas CE sertifikatas.