Paskelbimo data: 2024-08-20

Kodėl verta palaikyti gerą amortizavimo sistemos būklę?

Stiprus kėbulo siūbavimas, nestabilumas sukant ir neįprastas stabdymas – tai ženklai, kad laikas patikrinti amortizatorius. Šie elementai dėvisi palengva, todėl būklės pablogėjimas iškart nėra pastebimas.

Magnum Technology amortizatoriai
Vairuotojas, diena iš dienos vairuodamas automobilį, pripranta prie minkštesnių ir mažiau efektyvių amortizatorių. To nebūtina vertinti kaip trūkumo. Minkšta pakaba gali būti net šiek tiek patogesnė, tačiau tai klaidingas požiūris. Iš tikrųjų amortizatorių dėvėjimasis turi itin neigiamos įtakos važiavimo saugumui ir gali trukdyti atlikti staigius manevrus.


Be to, tai mažina kelionių automobiliu patogumą, nes šokčiojimas automobilio sėdynėje nėra smagus. Jei pervažiavus greičio mažinimo kalnelį automobilis toliau vinguriuoja, stabdant sunkiai juda arba posūkyje stipriai pasvyra į vieną pusę, laikas tikrinti pakabos sistemą. Paaiškinsime, kodėl amortizatorių veikimas yra toks svarbus.

Kodėl efektyvūs amortizatoriai yra tokie svarbūs?



Amortizatoriai atlieka labai svarbų vaidmenį aktyviai užtikrindami saugumą, t. y. užkirsdami kelią nelaimingiems atsitikimams. Jie svarbūs stabilizuojant automobilį vairavimo metu ir užtikrinant nuolatinį spaudimą kelyje. Dėl efektyviai veikiančių amortizatorių važiuojant per nelygumus automobilis išlieka stabilus, o ratai nepašoka įvažiavus į duobę.

Amortizatoriai taip pat svarbūs norint išlaikyti nuolatinį kontaktą tarp ratų ir kelio, nes padangos yra vienintelis sąlyčio taškas tarp automobilio ir kelio. Taigi, jei vienas iš ratų pakiltų nuo skalda dengtos dangos arba pradėtų ant jos šokinėti, automobilis prarastų ketvirtadalį savo kontaktinio paviršiaus. Jei taip nutiktų atliekant posūkį, galite prarasti transporto priemonės kontrolę. Be to, prastai amortizuojamos bespyruoklės masės sukuria dideles vibracijas, kurios aiškiai jaučiamos keleivio pusėje.

Lygiai toks pat pavojingas fenomenas – nusidėvėjusios automobilio pakabos elgesys po slydimo. Gerus amortizatorius turintis automobilis po slydimo išlieka stabilus ir suvaldomas. Ne veltui šonaslydžiui naudojami automobiliai turi žemesnę ir sutvirtintą pakabą. Taigi, kaip elgsis stipriai nusidėvėjusius amortizatorius turintis automobilis? Deja, tokia transporto priemonė yra linkusi suktis. Nevaržomos amortizatorių, pakabos spyruoklės veikia tarsi katapulta ir dėl to automobilis ima suktis. Panašiai nutinka ir dinamiškai pakeitus judėjimo kryptį.

Kaip nusidėvėję amortizatoriai paveikia stabdymo atstumą?



Tiems, kurie neįvertina amortizatorių būklės, yra ir dar prastesnių žinių. Kaip jau minėjome, pažeistus ar netinkamai veikiančius amortizatorius turintis automobilis stabdymo metu turi tendenciją „nerti“, o greitėjant – pakelti priekį. Tai turi didelės įtakos stabdymo atstumui. Trys pagrindiniai stabdymo atstumą mažinantys komponentai yra stabdžiai, padangos ir amortizatoriai.

Dėl pirmųjų abejonių nekyla, tačiau daugelis vairuotojų pamiršta paskutinį komponentą. Kaip amortizatoriai veikia stabdymo efektyvumą? Pradėkime nuo priekinių ratų. Numynus stabdžių pedalą, automobilio svorio centras persikelia į priekį. Priekiniai ratai nėra spaudžiami taip stipriai kaip turėtų, todėl susidaro vibracija panaši į patiriamą veikiant kūjiniam perforatoriui. Ratai ant asfalto ima šokinėti ir negali susidoroti su trintimi tarp padangų ir kelio. Galiniai ratai praranda trauką, nes stipriai nukrenta priekinės ašies spaudimo jėga. Dėl to visa pakaba veikia netinkamai.

Taip pat nereikėtų pamiršti elektroninės sistemos, kuri padeda vairuotojui. ABS ir ESP naudoja signalus, generuojamus ties ratais esančių jutiklių. Vis dėlto, jei ratai veikia netinkamai, nei stabilumo sistema, nei ABS tinkamai taip pat neveiks. Dėl to rekomenduojama palaikyti gerą amortizatorių būklę ir naudotis išbandytų bei patikimų gamintojų, pavyzdžiui, „Magnum“, produktus. Nepamirškite, kad amortizatoriai gali turėti didesnės įtakos stabdymo atstumui nei stabdžių ar padangų būklė.

Kaip vertinamas amortizatorių efektyvumas ir koks rezultatas?



Automobilio pakabos sistemą rekomenduojama tikrinti bent du kartus per metus. Gera proga tai padaryti – sezoninis padangų keitimas.

Po to lengva patikrinti žalą, matomą iš pirmo žvilgsnio, pavyzdžiui, alyvos pratekėjimus, stūmoklio koroziją ar įtrūkimus amortizatoriaus komponentuose. Taip pat rekomenduojama patikrinti amortizatoriaus montavimo elementų laisvumą.


Amortizatorių veikimą reikėtų tikrinti kasmetinės techninės patikros metu. Amortizatorių veikimo testas atliekamas specialioje vibravimo mašinoje, kuri matuoja amortizavimo efektyvumą. Rezultatas pateikiamas procentine išraiška, bet net ir nauji amortizatoriai nepasiekia 100 % efektyvumo. Taip yra dėl matavimo paklaidos. Su aukšto profilio padangomis veikiančių amortizatorių efektyvumas testo metu bus didesnis nei automobiliuose su žemo profilio padangomis. Laikoma, kad amortizatoriai veikia efektyviai, jei jų rezultatas siekia nuo 40 iki 80 %.


Vis dėlto amortizatorių būklės tikrinimui svarbiausia ne visų ratų vertė, o skirtumas tarp vienos ašies ratų. Skirtumas tarp efektyvumo negali būti didesnis nei 20–30 %. Taigi, jei kairysis amortizatorius pasiekia 30 % rezultatą, o dešinysis – 70 %, ko gero, teks keisti abu komponentus. Nepamirškite, kad amortizatoriai keičiami poromis.

Ką prisiminti keičiant automobilių amortizatorius?



Jei turite mechaniko įgūdžių, amortizatorius galite pakeisti savarankiškai. Tačiau mes rekomenduojame apsilankyti dirbtuvėse, nes keitimo metu susidūrus su užstrigusiais ar surūdijusiais varžtais, gali kilti papildomų problemų. Kvalifikuotas mechanikas taip pat patikrins kitų pakabos komponentų būklę ir užkirs kelią problemoms netolimoje ateityje. Svarbu, kad būtų naudojami aukštos kokybės įrankiai, kurie nepažeistų montavimo varžtų.

Labai pavojingas momentas amortizatorių keitimo metu yra nusidėvėjusių dalių iš pakabos spyruoklių ištraukimas. Tam reikia naudoti spyruoklių spaustuvus, o netinkamai naudojant įrankius kyla spyruoklių ir fiksavimo veržlių iššokimo rizika. Dar vienas argumentas, kodėl amortizatorius reikėtų keisti dirbtuvėse: po šios procedūros visada reikia pakoreguoti pakabos geometriją.