Paskelbimo data: 2022-06-27

Kodėl reikia rūpintis tinkamu amortizavimo sistemos darbu?

Stiprus kėbulo siūbavimas, nepatikimas vairavimas posūkiuose ir keistas automobilio elgesys stabdymo metu – visa tai požymiai, kad reikalinga amortizatorių patikra.

Amortizatorių susidėvėjimas vyksta laipsniškai, dėl to pastebėti jų parametrų pablogėjimą nėra labai lengva.

Vairuotojas, kasdien vairuodamas automobilį, pripranta prie vis minkštesnių ir vis mažiau veiksmingų amortizatorių. Maža to, tai dažnai nėra laikoma trūkumu. Minkšta pakaba gali atrodyti net patogesnė, tačiau tai pražūtinga mintis. Realybėje amortizatorių susidėvėjimas labai neigiamai veikia vairavimo saugumą ir labai apsunkina avarinį manevravimą. Taip pat tai sumažina kelionių patogumą – nuolatinis siūbavimas ir šokinėjimas ant sėdynės tikrai nėra malonus. Jei pravažiavus greičio mažinimo kalnelį automobilis dar ilgą laiką siūbuoja, stabdymo metu stoja „piestu“, o posūkiuose pasvyra į šoną – atėjo laikas patikrinti jo pakabos sistemos būklę. Paaiškiname, dėl ko tinkamas amortizatorių veikimas yra toks svarbus.

Kodėl tinkamas amortizatorių veikimas turi tokią svarbią reikšmę?

Automobiliuose naudojami amortizatoriai turi labai didelės įtakos aktyviajam saugumui, t. Y. Apsaugai nuo avarijų. Jie yra atsakingi už automobilio stabilizavimą važiavimo metu, o taip pat už pastovų ratų prispaudimą prie kelio dangos. Būtent dėl tinkamai veikiančių amortizatorių automobilis išlaiko stabilumą įveikdamas skersinę kliūtį, o ratas nepašoka įvažiavus į duobę kelyje.

Pastovaus ratų prispaudimo prie kelio dangos išlaikymas – labai svarbus, nes padangose yra vieninteliai automobilio susilietimo su kelio danga taškai. Jei bent vienas ratas atsiplėšia nuo asfalto arba pradeda šokinėti, automobilis praranda ¼ viso susilietimo su kelio danga ploto. Jei taip nutiktų posūkyje, automobilis gali tapti nevaldomu. Prie viso pridėkime faktą, kad blogai amortizuojama masė pradeda stipriai vibruoti ir ši vibracija yra aiškiai jaučiama keleivių kabinoje.

Lygiai taip pat pavojinga, kaip automobilis su susidėvėjusia pakaba elgiasi paslydęs. Automobilis su tvarkingais amortizatoriais išlaiko standumą ir yra valdomas, o tai suteikia galimybę išlyginti automobilio trajektoriją. Ne be reikalo automobiliai naudojami driftui turi žemesnę ir kietesnę pakabą. Kaip elgsis automobilis su stipriai susidėvėjusiais amortizatoriais? Deja, tokia transporto priemonė turi ryškų polinkį apvirsti. Pakabos spyruoklės, neribojamos amortizatorių slopinimu, veikia kaip katapultos ir apverčia automobilį. Panašus reiškinys gali pasireikšti dinamiškai pakeitus važiavimo kryptį.

Kaip susidėvėję amortizatoriai veikia stabdymo kelią?

Blogos žinios tiems, kurie ignoruoja prastą amortizatorių būklę, nesibaigia tik stabdant ar paslydus kylančiais pavojais. Kaip jau anksčiau minėjome, automobilis su pažeistais arba netinkamai veikiančiais amortizatoriais yra likęs „nardyti“ stabdymo metu ir kelti priekį staigiai greitėjant. Toks elgesys stipriai veikia stabdymo kelią. Trys svarbiausi elementai, atsakingi už stabdymo kelio sutrumpinimą, yra: stabdžiai, padangos ir amortizatoriai.

Jei du pirmieji nekelia abejonių, tai apie trečiąjį elementą dauguma vairuotojų pamiršta. Kokiu būdu amortizatoriai sumažina stabdymo efektyvumą? Pradėkime nuo priekinių ratų. Nuspaudus stabdžių pedalą, automobilio svorio centras persikelia į priekį. Tačiau stipriau apkrauti priekinės ašies ratai nėra tinkamai prispaudžiami prie kelio dangos ir pradeda vibruoti panašiai į pneumatinį kūjį. Ratai šokinėja ant asfalto ir nesudaro tinkamos trinties tarp padangos ir kelio dangos. Galiniai ratai taip pat praranda sukibimą, nes staigiai sumažėja galinės ašies apkrova. Dėl to visa pakaba veikia netinkamai.

Negalima pamiršti elektroninių pagalbos vairuotojui sistemų. Abs ir esp sistemos naudoja signalus iš daviklių, esančių prie ratų. Tačiau, jei ratų elgesys yra netinkamas, nei vairavimo stabilizavimo sistema, nei abs nepritaikys atitinkančios reakcijos. Todėl verta pasirūpinti tinkama amortizatorių būkle ir naudoti patikimų gamintojų produktus, pavyzdžiui „magnum“. Tai gali turėti daugiau įtakos stabdymo keliui nei stabdžių ar padangų būklė.

Nuo ​​ko priklauso amortizatorių efektyvumas ir kaip jis matuojamas?

Automobilio amortizavimo sistemą verta patikrinti bent du kartus per metus. Sezoniniai padangų keitimai tam yra gera proga. Tuomet yra lengva nustatyti pažeidimus, kurie yra pastebimi iš pirmo žvilgsnio, pvz., alyvos prasisunkimai, stūmoklio korozija arba amortizatoriaus elementų įtrūkimai. Esant galimybei, taip pat verta patikrinti, ar amortizatorių tvirtinimai neturi jokių laisvumų.

Amortizatorių efektyvumas turi būti matuojamas techninės apžiūros metu. Amortizatorių efektyvumo testas yra atliekamas ant specialaus vibracinio stendo, kuris matuoja slopinimo efektyvumą. Gautas rezultatas yra išreiškiamas procentais, tačiau net nauji amortizatoriai nepasiekia 100 % efektyvumo. Taip yra dėl matavimo paklaidos, kuri turi įtakos matavimo rezultatams. Amortizatorių, sąveikaujančių su aukšto profilio padangomis, efektyvumas tyrimo metu bus aukštesnis nei automobilyje su žemo profilio padangomis. Laikoma, kad amortizatoriai veikia tinkamai, jei tyrimo rezultatai telpa į ribas tarp 40 ir 80 %.

Tačiau didžiausią reikšmę amortizatorių efektyvumo nustatyme turi ne visų ratų vertės, bet skirtumas tarp vienos ašies ratų. Efektyvumo skirtumas neturi būti didesnis nei 20-30 %. Jei kairysis amortizatorius pasiekė 30 % efektyvumo rezultatą, o dešinysis – 70 %, tikėtina, kad teks keisti abu amortizatorius. Amortizatoriai visuomet yra keičiami poromis.

Automobilio amortizatorių keitimas – ką reikia atsiminti?

Jei turite mechaniko gabumų, galite imtis savarankiško amortizatorių keitimo. Vis dėlto rekomenduojame apsilankyti automobilių dirbtuvėse, nes darbo metu taip pat gali kilti papildomų problemų, pvz., surūdiję arba „prikepę“ varžtai. Kvalifikuotas mechanikas taip pat patikrins kitų pakabos elementų būklę ir užkirs kelią tolesniems gedimams. Faktas, kad gerame autoservise naudojami kokybiški įrankiai, kurie nepažeis tvirtinančių varžtų, taip pat svarbus.

Ypač pavojingas momentas amortizatorių keitimo metu yra susidėvėjusių elementų pašalinimas iš pakabos spyruoklių. Šis darbas reikalauja specialių įrankių spyruoklių suspaudimui, o netinkamas įrankio panaudojimas gresia spyruoklių ir fiksuojančių veržlių iššovimu. Papildomu argumentu, kuris skatina amortizatorių keitimą patikėti autoservisui, yra faktas, kad po tokios operacijos būtina atlikti pakabos geometrijos koregavimą.