Paskelbimo data: 2019-05-17
, autorius: SKF

Ką gali reikšti cypimas po gaubtu paleidžiant variklį?

Paleidimas yra vienas iš sunkiausių darbo etapų kiekvienam varikliui. Paleidimo metu, ypač žiemą, iš po variklio gaubto gali pasigirsti cypimas. Jis gali dingti varikliui įšilus iki darbinės temperatūros, tačiau taip nutinka ne visada. Kur ieškoti variklio paleidimo metu girdimo cypimo priežasčių ir ko nepamiršti remontuojant?

Screenshot_2.png

Keisti garsai po variklio gaubtu yra problema, su kuria kasdien susiduriama daugelyje automobilių servisų. Klientai pasakoja apie tokius nesklandumus, kurie paprastai kyla variklį paleidžiant iš ryto arba šaltyje. Šiuolaikiniai varikliai ir jų įranga yra labai sudėtinga, todėl priežastį iš karto nustatyti pavyksta ne visada – reikia tikslesnės diagnostikos. Priežasčių gali būti daug ir kiekvienos iš jų šalinimas gali sudaryti skirtingus kaštus.

„Paprastai skundžiamasi, kad cypimas po variklio gaubtu pasigirsta vadinamojo šaltojo paleidimo metu. Dažna priežastis yra briaunotasis pagalbinės įrangos diržas. Juo sukamas, pavyzdžiui, generatorius, oro kondicionieriaus kompresorius ir vairo stiprintuvo siurblys. Visi diržai yra periodiškai keičiamos dalys. Pirmasis jų nusidėvėjimo požymis yra minėtas cypimas. Informacijos apie diržų keitimo periodiškumą pateikia automobilio gamintojas. Remdamiesi praktika galime pasakyti, kad paprastai diržus reikia keisti kas 100 000 km ridos. Senesniuose automobiliuose diržą būdavo galima įtempti, tačiau toks sprendimas – laikinas. Dabar visuose automobiliuose montuojami automatiniai įtempikliai, todėl kiekvienas nusidėvėjusio diržo pokytis yra tarsi nurodymas diržą pakeisti“, – sako bendrovės SKF atstovas Tomasz Ochman.

Pagalbinės įrangos diržo cypimas nebūtinai reiškia, kad susidėvėjo būtent jis. Tai gali būti bet kurio iš juo varomų komponentų gedimas. Diržas ant skriemulio pradeda slysti atsiradus apkrovos perviršiui. Padidėjęs pasipriešinimas, kurį diržui tenka nugalėti, dažniausia yra sukeliamas generatoriaus gedimo (pvz., jo guolio), taip pat kaltas gali būti išsikrovęs akumuliatorius arba elektros instaliacija. Cypimas ir susidėvėjusiems guoliams būdingas ūžimas gali reikšti pagrindinio skriemulio gedimą. Jei įtartinus garsus skleidžia minėtos dalys, jas ir su jomis susijusius komponentus reikia kruopščiai patikrinti ir įvertinti ne tik jų išorinę būklę, bet ir veikimą.

„Minėtą cypimą gali sukelti ne tik briaunotasis diržas, bet ir susidėvėjusi klampioji radiatoriaus ventiliatoriaus sankaba, valdanti ventiliatorių pagal variklio temperatūrą. Susidėvėjus klampiajai sankabai pasigirsta cypimas ir ventiliatorius veikia nuolat, net jei tai nėra būtina. Ar klampioji sankaba veikia tinkamai, galima patikrinti, kol variklis neįšilęs. Pasukus ventiliatorių ranka jis turi suktis laisvai. Jei yra pasipriešinimas, klampioji sankaba gali būti susidėvėjusi arba sugedusi“, – sako Tomasz Ochman.

Su klientais kalbant apie gedimą, verta paklausti, į kurią padėtį nustatytą vairaratį jie palieka išlipdami iš automobilio. Cypimas po variklio dangčiu gali atsirasti dėl vairo stiprintuvo siurblio, o jei tiksliau – dėl jį sukančio diržo, perkrovos. „Reikia kelių sekundžių, kad vairo stiprintuvo siurblys pradėtų veikti optimaliai efektyviai. Jei ratai susukami iki galo, siurblys labai apkraunamas. Jei cypimas pasigirsta iki galo susukus ratus, pirmiausia reikėtų įtarti siurblio pavaros diržą arba siurblio guolį. Ypač svarbu, jei cypimas nedingsta varikliui įšilus ir vis pasigirsta kas kartą susukus ratus“, – priduria Tomasz Ochman.

Neįprastas cypimas po variklio gaubtu gali atsirasti sugedus generatoriaus sankabai arba vienkryptei sankabai. Šios dalies paskirtis – pašalinti vibraciją, atsirandančią dėl alkūninio veleno netolygaus sukimosi ir neleisti, kad generatorius sustotų staiga. Generatoriaus sankaba taip pat slopina viso komplekso vibraciją. „Generatoriaus sankabos gedimą galima nustatyti, kol generatorius neišmontuotas. Paleidžiant variklį reikia atidžiai stebėti generatoriaus diržo įtempiklį. Jei jo nuokrypis yra labai didelis, gali būti, kad sugedusi sankaba. Laikui bėgant atsiras ir cypimas, nes diržas ant skriemulio ims slysti. Tiksliausiai gedimą nustatyti pavyks tik išmontavus generatorių ir nusukus sankabą. Tada laikant vidinį žiedą reikia pasukti išorinį žiedą. Jei sankaba sugedusi, ji suksis laisvai ir skleis triukšmą. Tinkamai veikianti sankaba sudaro šiokį tokį pasipriešinimą ir nė viena kryptimi laisvai nesisuka“, – pasakoja Tomasz Ochman.

Taigi, cypimas po variklio gaubtu priklauso nuo daugelio veiksnių. Svarbiausia – nustatyti, kuris pagalbinis įtaisas skleidžia triukšmą. Gal ritinėliai, skriemuliai, briaunotasis diržas, generatoriaus sankaba ar klampioji sankaba, o gal visi jie vienu metu? Daugiausia kainuoja pakeisti sankabas, tačiau dėl minėto triukšmo jos kaltos būna rečiausiai. Ką reikia prisiminti, nusprendus keisti pagalbinės diržinės pavaros komponentus?

„Jei priežastis yra pagrindinis skriemulys, neverta keisti tik jį vieną. Jei susidėvi viena dalis, yra rizika, kad kitos dalys taip pat netrukus susidėvės ir problema sugrįš. Dėl to patartina keisti visas dalis, susijusias su komponentu, kuriam įtariamas susidėvėjimas arba gedimas. Be to, svarbu montuoti kokybiškus gaminius. SKF yra žinoma bendrovė, gaminanti ne tik guolius, bet ir visų tipų diržus bei grandines. Sumontavus mūsų dalis garantuojamas dešimtimis tūkstančių kilometrų matuojamas jų eksploatavimo laikotarpis. Šį faktą patvirtina daugelis įgaliotųjų ir nepriklausomų servisų”, – pasakoja Tomasz Ochman.