Paskelbimo data: 2020-04-06

Išmetamųjų dujų ištraukimo įrangos tipai ir jos našumas

Dyzelinių variklių išmetamąsios dujos yra ypač pavojingomis žmogaus sveikatai. Jos sukelia galvos svaigimą ir skausmus, pykinimą ir akių dirginimą. Todėl, servisuose išmetamųjų dujų ištraukimo įranga turi veikti nepriekaištingai.

Efektyviai veikianti dujų ištraukimo įranga yra svarbus gryno oro užtikrinimo servise elementas, ypač žiemos metu. Atidarius langus arba duris vėdinamose serviso patalpose tampa šalta, patiriami finansiniai nuostoliai, susiję su būtinybe pakartotinai sušildyti dirbtuves.

Automobilių servisuose yra privaloma naudoti išmetamųjų dujų ištraukimo įrangą, o techninės apžiūros centruose, be individualių išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginių, turi būti naudojama ištraukimo ir įpūtimo ventiliacija, užtikrinanti papildomą oro kaitą, bei ventiliaciją automatiškai įjungiantis pernelyg didelės anglies monoksido koncentracijos signalizacijos jutiklis.

Išmetamųjų dujų ištraukimo įrangos tipai

Priklausomai nuo objekto paskirties ir remontuojamų transporto priemonių tipo, išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginius galima suskirstyti į:

  • Individualius: viengubus, dvigubus arba būgninius,
  • kanalų sistemas, įrengiamas virš lubų arba po grindimis.

Išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginiai gali būti stacionarūs arba mobilūs. Mobilūs įrenginiai naudojami diagnostikos linijose, t. y. kai transporto priemonė juda.

Nedideliuose servisuose dažniausiai naudojami individualūs išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginiai – viengubi, dvigubi arba būgniniai. Dideliuose servisuose naudojamos centrinės išmetamųjų dujų ištraukimo sistemos, kurias sudaro ventiliacijos kanalai su prijungtais ištraukimo įrenginiais arba su ištraukimo magistralių sistema.

EVERT5000

EVERT-3.0

Individualūs išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginiai

Viengubi arba dvigubi išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginiai nedideliuose servisuose naudojami stovinčioms transporto priemonėms.Ištraukimo sistemą sudaro ventiliatorius ir lanksčios žarnos su antgaliais. . Antgalių forma priklauso nuo transporto priemonės tipo – lengvasis automobilis, sunkvežimis, priešgaisrinės ir gelbėjimo tarnybos transporto priemonė. Standartinė priešgaisrinės ir gelbėjimo tarnybos transporto priemonių išmetamųjų dujų ištraukimo įranga turi automatiškai atsijungiančius antgalius su elektromagnetu. Lanksčios išmetamųjų dujų ištraukimo žarnos yra kabinamos ant trosų, kurie valdomi rankiniu būdu arba naudojant svertus. Svertai užtikrina patogesnį naudojimą. Ištraukimo ventiliatorius gali būti montuojamas prie sienos arba kolonos, o ištraukimo anga yra sujungiama su išmetamųjų dujų pašalinimo į pastato išorę kanalu. Siekiant sumažinti triukšmą serviso patalpose, ventiliatoriai yra montuojami ant stogo.

Individualių būgninių išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginių privalumas yra automatinis lanksčios ištraukimo žarnos susivyniojimas ant būgno, kurio sukimąsi užtikrina spyruoklė arba nuotolinio valdymo pulteliu valdomas elektros variklis. Prie ventiliatoriaus dujų įsiurbimo antgalio prijungta lanksti žarna, o prie ventiliatoriaus dujų išmetimo antgalio – išmetamąsias dujas į išorę pašalinanti žarna.

P5-4601-105

EVERT-1.4

EVERT-2.0

Individualių išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginių trūkumas yra jų pritaikymas stacionarioms darbo vietoms. Todėl servisuose dažnai naudojami nešiojamieji išmetamųjų dujų ištraukimo įrenginiai, kurių ventiliatorius uždėtas ant vežimėlio, suteikiančio galimybę jį perkelti. Tipinis sprendimas – ventiliatorius, turintis keičiamos padėties dujų įsiurbimo antgalį, kurį reikia nukreipti kuo arčiau išmetimo vamzdžio. Todėl šis sprendimas nėra tinkamas visų rūšių transporto priemonėms.

Prie ventiliatoriaus išmetimo antgalio prijungta išmetamąsias dujas į išorę pašalinanti lanksti žarna. Dideliuose servisuose, turinčiuose daug darbo vietų, rekomenduojama naudoti centrines išmetamųjų dujų ištraukimo sistemas.

NORFI  P6-4994-673Z

EVERT5025

NORFI P6-4994-673

Kanalų sistema virš lubų

Centrinėse, virš lubų įrengtose išmetamųjų dujų ištraukimo sistemose ištraukimo angos įrengiamos prie stacionarių darbo vietų. Tai gali būti lanksčios žarnos su svertais arba patogesnės – su būgnais.

Atsižvelgiant į oro srauto pasipriešinimą ir keliamą triukšmą, nerekomenduojama naudoti kvadrato arba stačiakampio formos bendrųjų oro kanalų. Geriausia naudoti apskrito skerspjūvio žarnas, susukamas kiek įmanoma mažesniu kampu.

EVERT-TRACK 6

TECHNO.12H.1

S6-4996-101

Magistralinė sistema

Viena iš virš lubų montuojamos sistemos atmainų yra magistralinė sistema. Magistralė yra montuojama virš lubų, išilgai arba skersai darbo vietų, kartu ji sudaro ir išmetamųjų dujų ištraukimo kanalą, ir judančio vežimėlio su prijungta elastinga žarna kreipiamuosius bėgius. Kreipiamieji vežimėlio bėgiai ir išmetamųjų dujų ištraukimo kanalas yra atskirti. Magistralinė sistema turi daug privalumų – vežimėlis su lanksčia žarna gali judėti kartu su važiuojančia transporto priemone, o naudojamas automatiškai atsijungiantis antgalis atsijungs nuo išmetimo vamzdžio transporto priemonei išvažiavus iš serviso. Magistralės pabaigoje yra ribotuvai, sulaikantys vežimėlį galinėse padėtyse. Taip pat gali būti naudojami vežimėlio grįžimo bėgiai (skirti diagnostikos linijoms). Vienoje magistralėje gali būti keli vežimėliai, o ištraukimo kanalas, priklausomai nuo reikiamo sistemos našumo, gali būti prijungtas prie vieno arba daugiau ventiliatorių.

Magistralinė sistema turi daug privalumų:

  • Vežimėlis su lanksčia žarna gali judėti kartu su važiuojančia transporto priemone.
  • Naudojamas automatiškai atsijungiantis antgalis atsijungs nuo išmetimo vamzdžio transporto priemonei išvažiavus iš serviso.
  • Magistralės pabaigoje yra ribotuvai, sulaikantys vežimėlį galinėse padėtyse. Taip pat gali būti naudojami vežimėlio grįžimo bėgiai (skirti diagnostikos linijoms).
  • Vienoje magistralėje gali būti keli vežimėliai, o ištraukimo kanalas, priklausomai nuo reikiamo sistemos našumo, gali būti prijungtas prie vieno arba daugiau ventiliatorių.

TECHNO.12.2

TECHNO.12.2B


Kanalų sistema po grindimis

Po serviso grindimis sumontuota centrinė išmetamųjų dujų ištraukimo sistema yra patogi mechanikams, tačiau, atsižvelgiant į išlaidas, ji gali būti įrengta naujo objekto statybos metu. Galimi trys šios sistemos sprendimai:

  1. Automatinė, turinti cilindrais valdomų sklendžių sistemą, naudojama labai didelėse patalpose.
  2. Su lanksčia žarna, laikoma kanale po grindimis, – labai patogus sprendimas, tačiau jo trūkumas yra ribotas lanksčios žarnos skersmuo ir antgalio dydis, kuris priklauso nuo kanalo dydžio. Rekomenduojama naudoti mažesniuose servisuose.
  3. Su lanksčia žarna, prijungta prie lizdo grindyse, – šiuo atveju galima naudoti bet kokio skersmens lanksčias žarnas ir bet kokio dydžio antgalius. Privalumas yra galimybė naudoti vieną lanksčią žarną kelioms darbo vietoms. Mechanikas gali prijungti žarną prie to lizdo, prie kurio stovi automobilis.
Išmetamųjų dujų ištraukimo įrangos našumas

Atsižvelgiant į saugumą, išmetamųjų dujų ištraukimo sistemą pagal atitinkamo serviso poreikius turi suprojektuoti specialistas. Konsultacijas teikia ir išmetamųjų dujų ištraukimo įrangos gamintojų darbuotojai. Todėl pateikiame tik bendrą informaciją, į kurią reikia atkreipti dėmesį:

  • Mažiausią privalomą per vietinę ištraukimo žarną pašalinamų išmetamųjų dujų tūrį galima apskaičiuoti pagal tokią formulę:

V = Vh • n • 0,0363 • 1,25 (m3/val.),

kur:

V (m3/val.) – per ištraukimo žarną pašalinamų išmetamųjų dujų srauto tūris,

Vh (l) – transporto priemonės variklio darbinis tūris,

n (aps./min.) – transporto priemonės variklio sukimosi greitis.

  • Pagal Automobilių transporto instituto rekomendacijas, transporto priemonių, kurių bendras leistinas svoris siekia daugiau nei 3,5 t, pašalinamų išmetamųjų dujų srauto tūris turi siekti 1300 m3/val., o mažiausias išmetamųjų dujų ištraukimo žarnos skersmuo – 150 mm.
  • Pagal Europos servisų įrangos asociacijos (EGEA) rekomendacijas, mažiausias per vietinę žarną pašalinamų išmetamųjų dujų srauto tūris varikliams, kurių darbinis tūris yra didesnis nei 1,6 l, siekia:

- kai didžiausias variklio sukimosi greitis yra 1300 aps./min., – 1000 m3/val. (įprastinis darbas),

- kai didžiausias variklio sukimosi greitis yra 2500 aps./min., – 1800 m3/val. (išmetamųjų dujų bandymas).

• Mažiausias šiluminis lanksčių žarnų ir prie išmetimo vamzdžio tvirtinamų elementų atsparumas turi siekti 150 °C.

NORFI Išmetamųjų dujų ištraukimo įranga: