Paskelbimo data: 2021-04-06
Geras verslo planas – sėkminga autoserviso pradžia?
Automobilių remonto paslaugas teikiančių įstaigų Lietuvoje netrūksta, tačiau kol vieni šios srities verslininkai nuolat galvoja, kaip išgyventi rytojų, kiti strateguoja keleriems metams į priekį ir vis didina verslo apimtis. Tad kaip pasiekti, kad įkurtas autoservisas startuotų sėkmingai ir padėtų siekti ambicingų tikslų? Ekspertų nuomone, be gerai apgalvoto verslo plano tai – sunkiai įgyvendinama užduotis.
Kiekvienoje jaunam verslui skirtoje konsultacijoje dalijami patarimai, kad reikia užsispyrimo ir tikėjimo savo verslo idėja. Vis dėlto sėkmė versle neatsiejama ir nuo kruopštaus pasirengimo. Prieš imantis automobilių serviso verslo, vertėtų atlikti „namų darbus“ ir išsamiai ištirti rinką, kurioje planuojate veikti. Būtina įvertinti lokaciją, kurioje ketinate atidaryti autoservisą, išsiaiškinti, kokių paslaugų poreikis čia yra didžiausias. Kokie specialistai dirbs jūsų dirbtuvėse? Iš ko uždirbsite daugiausiai? Kas bus jūsų tiksliniai klientai? Kokio dydžio biudžetą turėsite verslo pradžiai? Turėdami atsakymus į šiuos ir panašius klausimus, galėsite lengviau nuspręsti, koks bus jūsų verslo modelis ir kurioje srityje specializuositės, o galbūt nuspręsite teikti įvairias automobilių remonto paslaugas.
Kokia verslo plano nauda?
Objektyviai įvertinus savo galimybes ir nusprendus įkurti autoservisą, pradžioje patariama sukurti verslo planą. Kam to reikia? Tam, kad kur kas geriau suprastumėte šio verslo perspektyvas ir galėtumėte į priekį suplanuoti savo veiksmus. Ilgametę patirtį versle sukaupęs, šiuo metu autoservisui R2L vadovaujantis Rimvydas Vaštakas sako, kad autoservisas yra toks pats verslas, kaip ir bet kuris kitas, o norint geriau jį perprasti, suprasti egzistuojančius procesus, pravartu pasimokyti verslo, ekonomikos.
„Pradedant veiklą verslo planas yra būtinas – pirmiausia tam, kad po pusmečio įtempto darbo neatsitiktų taip, kad pritrūksite apyvartinių lėšų. Paprastai reikia gerokai daugiau pinigų, nei manoma steigiant verslą. Apyvartinių lėšų trūkumas gali „pargriauti“ naują įmonę, nes naujoms įmonėms bankai kreditų neduoda, dažniausiai tam reikia skirti savas lėšas, kad galėtum gauti paramą. Augant verslui apyvartinių lėšų reikia vis daugiau ir daugiau. Atrodo, uždirbi daug, tačiau pinigus reikia laikyti įmonėje, kad jų nepritrūktum tolimesnei veiklai – reikia investuoti į įrangą, detales, nes iš klientų pinigus atgausite geriausiu atveju tik po 30 dienų, o pasitaiko, kad atidėti mokėjimai užtrunka ir iki 60 dienų. Tokie tarpai gali sukurti finansinę duobę, iš kurios bus sunku išlipti“, – apie šio verslo subtilybes pasakojo R. Vaštakas.
Neturintiems verslo plano rašymo patirties, palengvinti šią užduotį gali internete pateikiama informacija. Pavyzdžiui, verslumą skatinančios organizacijos „Versli Lietuva“ interneto svetainėje verslilietuva.lt/verslo-planas siūloma užpildyti specialią formą, atsakyti į pateiktus klausimus ir gauti parengtą verslo planą. Taip pat ieškant patarimų galima bandyti kalbėtis su šios srities specialistais, kolegomis iš kitų autoservisų.
Vis dėlto net ir turint aiškų planą reikia pasirengti netikėtumams. Nutinka ir taip, kad veiklą pradėjęs verslininkas dažniausiai galvoja, kad teiks vienas paslaugas, tačiau po kelių mėnesių paaiškėja, kad galima siūlyti ir kitas paslaugas, o kai kurių planuotų paslaugų rinkai visiškai nereikia. Keičiant veiklą reikia naujų investicijų, kurias būtų gerai nusimatyti verslo plane.
„Reikia pasiskaičiuoti, kiek reikės investicijų į įrangą, taip pat įvardinti, ar tų investicijų reikės iškart, ar jas galima skirti palaipsniui. Verslo plane iš anksto reikia pasidėlioti, kokių pinigų ir kam gali prireikti; planuojama bent jau keleriems metams į priekį, kol pradėsite dirbti pelningai ir pradės atsipirkinėti įdėtos investicijos. Būtina aiškiai įsivardinti, kiek kiekvieną mėnesį reikės pinigų ir kam. Net jeigu tai ir apytikslis skaičiavimas, jis padeda neišleisti uždirbtų pinigų“, – verslo plano reikalingumą kalbėjo autoserviso R2L vadovas.
Verslo plane nesvarbių dalių nėra – visos jos darys įtaką tam, kaip jums seksis pasiekti savo tikslų. Vis dėlto R. Vaštako teigimu, verslo plane esminės dalys yra planuojamos išlaidos ir pajamos.
„Pavyzdžiui, kalbant apie išlaidas, reikia įsivertinti, kokios kas mėnesį bus išlaidos patalpų nuomai ar kiek reikės turėti pinigų statyboms, jeigu planuojama patalpas statyti. Atlyginimai darbuotojams, komunalinės paslaugos, atliekų išvežimas ir kt. – visa tai taip pat bus išlaidos. Kita svarbi plano dalis – kada ir kiek pinigų jūs gausite. Dažniausiai pasiruošimas pradėti autoserviso veiklą užtrunka bent keletą mėnesių, tad šį laikotarpį visai neuždirbsite pinigų. Tad tam tikrą sumą pinigų reikia turėti vien tam, kad būtų galima išgyventi dar negaunant lėšų, – pabrėžė verslo ekspertas. – Itin svarbu žinoti kada, kiek ir iš kokių paslaugų jūs gausite pajamų. Kai susiplanuojate pajamas ir išlaidas, pamatote jų balansą. Iš pradžių yra išlaidos, o pajamų dar nėra, tada atsiranda pajamos, bet išlaidos dar būna didesnės, po to pajamos auga, išlaidos susibalansuoja, pajamos viršija išlaidas ir tada pradedate skaičiuoti pelną. Bet dažnai tokiu atveju vėl reikia investuoti.“
Kodėl būtina skirti dėmesį reklamai ir buhalterijai?
Kad ir kaip stengtumėtės, kad ir kokią modernią įrangą naudotumėte ar kokybiškas paslaugas teiktumėte, visas darbas bus nieko vertas, jeigu apie jūsų veiklą nesužinos potencialūs klientai. Kuriant verslo planą nereikėtų pamiršti ir marketingo srities. Būtina apgalvoti, kaip apie savo veiklos startą pranešite visuomenei, kaip reklamuosite paslaugas, ar būsite matomi „Google“ paieškoje, kaip atrodys jūsų reklaminės iškabos ir kur jos bus matomos.
„Kartais reikia penkių ir daugiau metų, kad susiformuotų savų klientų srautas, kurio užtenka tam, kad net ir finansinių krizių metu būtų galima išgyventi. Siekiant greitai gauti pajamų, be marketingo plano ir išlaidų reklamai niekaip neišsiversite“, – pabrėžė R. Vaštakas.
Nemažai iššūkių veiklos pradžioje gali kelti ir finansinės apskaitos tvarkymas. Dėl to patariama iš anksto apgalvoti, kokius atsiskaitymo būdus siūlysite klientams, ir kas rūpinsis įmonės buhalterija. R. Vaštako teigimu, yra du būdai, kaip tvarkyti finansinę apskaitą – šį darbą turi atlikti pats įmonės savininkas ar direktorius, arba užduotis turi būti patikėta buhalteriui.
„Jeigu finansus tvarko buhalteris, kažkurį laiką jis turi būti tikrinamas. Šioje sferoje gali atsitikti ir atsitinka nemažai bėdų. Savininkas to gali net nepajusti, nes visą pinigų apskaitą patiki buhalterijai. Deja, bet tarp finansininkų irgi pasitaiko nesąžiningų darbuotojų. Neretai tai paaiškėja po metų arba dar vėliau, kai nuostolis jau būna labai nemažas“, – atkreipė dėmesį patyręs verslininkas.
Tad nors verslo plano sudarymas iš pažiūros gali atrodyti kaip ne itin sudėtinga užduotis, tačiau įvertinus autoserviso verslo subtilybes tampa aišku, kad norint nepaklysti naujuose verslo vandenyse, būtina aiškiai nusimatyti konkrečius veiksmus, kaip sieksite ilgalaikių savo tikslų.