Paskelbimo data: 2020-12-11
Elektrinis rankinis stabdis EPB – kaip veikia jo mechanizmas?
Elektrinis stovėjimo stabdys yra labai populiarus įtaisas, kuris šiuo metu jau beveik išstūmė gerai žinomą rankinį stabdį. Jis atsirado apie 2001 metus, ir iki šios dienos, ko gero, viskas apie jį jau pasakyta ir parašyta. Kaip įprasta, šis sprendimas turi ir šalininkų, ir priešininkų. Elektrinio stovėjimo stabdžio (EPB) naudojimas kartu su elektroninėmis stabilumo sistemomis (ESP) lėmė, kad šio stabdžio funkcija buvo pritaikyta ir avariniam stabdžiui. Šiuolaikiniams EPB sprendimams, ko gero, būdingi vien privalumai, todėl jie naudojami daugelyje automobilių, nes suteikia komfortą ir patikimai veikia.
Elektrinis rankinis stabdis EPB – ką būtina patikrinti jį keičiant?
Dirbtuvės, keisdamos sistemų su EPB stabdžių trinkeles, šią operaciją privalo atlikti naudodamos tinkamą diagnostinę įrangą, kurią sujungus su valdymo elektronika galima pamatyti tikruosius duomenis. Šių duomenų interpretacija padeda aptikti eksploatacinius pažeidimus, kurie gali sukelti transporto priemonės vartotojui didelių problemų. Integruotas stabdys su EPB funkcija gali užsiblokuoti, ir kelionė baigsis. Tikriausiai nebus įmanoma apsieiti be dirbtuvių pagalbos.
Negalima pamiršti tokių stabdžių apkabų priežiūros ir patikros – tiek jų hidraulinės dalies, tiek elektrinės – servovariklio. Atliekant patikrą būtina įvertinti integruotų apkabų sandarinimo tarp apkabos ir servovariklio (su elektriniu varikliu ir pavara) būklę. Dėl blogo sandarinimo atsiranda pažeidimų, paties servovariklio, pagaminto iš dirbtinio pluošto, įtrūkimų. Esant įtrūkimų vanduo patenka į apkabos vidų. Tokį komponentą būtina pakeisti.
Nuo pirmųjų EPB sistemų sprendimų pasirodymo daug kas pasikeitė. Dabar šie sprendimai skirstomi į:
- tarpinius – valdymas vyksta naudojant centrinį servomechanizmą, kuris užtraukia lynus, sujungtus su standartinėmis stabdžių apkabomis (tokiomis, kokios naudojamos tradiciniuose rankinio stabdžio sprendimuose).
- tiesioginius (integruotus) – servovariklis pritvirtintas prie hidraulinės stabdžių apkabos ir tiesiogiai valdo mechaninį stabdžių trinkelės prispaudimą prie disko.
- elektrinius stabdžių cilindrus kaip tiesioginius stovėjimo stabdžius – šiame sprendime stovėjimo stabdžio funkcija grindžiama elektrinio stabdžių cilindro, kuris prispaudžia stabdžių trinkeles prie būgno (disko ir būgno sprendimuose) („Porsche“, „VW“), veikimu.
2013 metais „Volkswagen“ markės transporto priemonėse buvo pritaikytas tiesioginis elektrinis stovėjimo stabdys, sukurtas įmonėje, atstovaujančioje prekių ženklui „Ate“. Iki šiol šį sprendimą savo automobiliuose naudoja daugelis gamintojų. Šiame sprendime pasirinkta kitokios rūšies pavara, veikianti kartu su elektros varikliu ir naudojama įmonės „TRW“ sprendimuose, bei kitoks stabdžių stūmoklio prispaudimo pačioje apkaboje sprendimas.
Elektrinis rankinis stabdis EPB – ką gamintojas „Ate“ naudoja EPB sistemoje?
EPB sistemoje „Ate“pačiame servovariklyje naudojama sraigtinė pavara su tvirta guolių sistema.
1 pav. Atviro elektros variklio nuotrauka
Pačioje apkaboje stabdžių stūmoklio prispaudimas, įjungus EPB, atliekamas stūmikliu pasukus veleną. Stūmiklio ir veleno sujungimas turi iš rutuliukų ir spyruoklių sudarytą guolių sistemą, kuri yra tepama apkaboje esančiu stabdžių skysčiu.
2 ir 3 pav. Apkabos vidinis mechanizmas su matomais rutuliukais
Sujungus šiuos sprendimus gaunamas daug mažesnis EPB mechanikos valdymo pasipriešinimas ir sumažėja sistemoje tekančios srovės vertė. Dėl to reikšmingai sumažėjo įjungimo laikas, be to, padidėjo stabdžių apkabos veikimo tikslumas. Įjungiat EPB stabdį naudojamos srovės sumažinimas leido atsisakyti papildomo EPB valdymo elektroninio bloko. „Ate“ sprendimuose EPB valdymo blokas yra integruotas į ESP agregato elektronikos bloką – taip sumažinamas papildomų valdymo blokų, kurių netrūksta šiuolaikiškuose automobiliuose, skaičius.
Iki 2020 metų vidurio apkabą, kaip atsarginę dalį ir jos komponentus buvo galima gauti tik autorizuotose automobilių servisuose.
Stengdamasi padėti nepriklausomoms dirbtuvėms, įmonė „Ate“ per savo tiesioginius platintojus parduoda atsargines dalis, skirtas naudotų automobilių rinkai. Jau galima įsigyti sukomplektuotas stabdžių apkabas ir jų komponentus – hidraulinę dalį ir servovariklį.
4 pav. Apkaba, servovariklis
Šios dalys yra identiškos originalioms dalims, tik be automobilio gamintojo ženklų. Jas taip pat galima nusipirkti originalių dalių spalvos.
5 pav. Spalvotos apkabos
Dėl EPB apkabos veikimo specifikos reikia reguliariai keisti stabdžių skystį, nes juo tepama visa hidraulinės apkabos dalies sistema ir elektromechaninio stūmiklio sistema.
Dėl drėgmės, susikaupusios stabdžių skystyje, ant sąveikaujančių elementų, pvz., ant stūmiklio ir jo guolių, prasideda korozija. Toks pažeidimas taip pat gali atsirasti, jei pažeidžiama guminė stūmoklio apsauga nuo dulkių. Bandant išardyti apkabą išsukant stabdžių stūmoklį iškris keliasdešimties rutuliukų kartu su spyruoklėmis. Deja, nėra schemos, pagal kurią galima būtų tinkamai sudėti rutuliukus ir keliolika skirtingo ilgio spyruoklių. Vis dažniau „Ate“ karštąja linija gaunami klausimai „Ką daryti toliau?” Žinoma, kolegos iš „Ate“ karštosios linijos jau turi paruoštus atsakymus ir papildomos medžiagas tokioms užklausoms :).
Išardyti apkabą įmanoma, jei yra galimybė ištraukti stabdžių stūmoklį arba jį išstumti stabdžių skysčio slėgiu, o paskui ištraukti stūmiklio ir veleno sistemą.
6 pav. Mechanizmo stūmoklio, stūmiklio su velenu nuotrauka
Stabdžių trinkeles reikia keisti naudojant diagnostinį įrenginį, prijungtą prie valdymo bloko. Išaktyvinus sistemą, stabdžių stūmoklis įspaudžiamas į stabdžių apkabą. Pakeitus stabdžių trinkeles arba trinkelių ir diskų komplektą, įvyksta elektrinis stūmiklio prispaudimas prie stūmoklio. Tai atliekama kontroliuojant grandinėje tekančią srovę. Naujuose sprendimuose uždarant apkabą, diagnostinis testeris atlieka automatinę adaptaciją. Tačiau, jei reikia dėl valdymo elektronikos, kaip antai „TRW“ įmonės sprendimuose, pakeitus nustatomi pirminiai parametrai. Apkabos uždarymo operacija pakeitus stabdžių trinkeles arba stabdžių trinkeles ir diskus atliekama nevienodai ir priklauso nuo automobilio gamintojo.
Reikia atminti, kad bent kas antrą kartą keičiant stabdžių trinkeles būtina atsukti servovariklį nuo apkabos ir patikrinti riebokšlį jungties vietoje ir pačią jungtį. Taip pat reikia patikrinti veleno ašies sandarinimą, nes net nedidelis stabdžių skysčio prasisunkimas leis orui patekti į stabdžių sistemą ir dėl to sumažės stabdžių efektyvumas. Tinkama reguliari priežiūra, dažniausiai stabdžių trinkelių ir stabdžių skysčio keitimas, užtikrins ilgalaikį ir efektyvų elektrinio stovėjimo stabdžio „Ate“ veikimą.
Iškilus bet kokiems klausimams, „Ate“ kviečia susisiekti karštąja linija ir, žinoma, dalyvauti techniniuose mokymuose, kuriuose nagrinėjamos naujausių gamintojų sprendimų tinkamos priežiūros ir stabdžių sistemų elementų veikimo principų temos.