Paskelbimo data: 2022-01-25
Alyvos automatinėse pavarų dėžėse
Šiandien automatinės pavarų dėžės jau tapo tokios įprastos, kad jų sunku įsivaizduoti kai kuriuos automobilių modelius.
Dėl hibridų, elektromobilių ir autonominių transporto priemonių plėtros automatinės pavarų dėžės įgis vis didesnį pranašumą rinkoje prieš jų mechaninius atitikmenis. Dėl šios priežasties verta žinoti pagrindinius automatinės pavarų dėžės eksploatacijos principus, o taip pat transmisinės alyvos keitimo klausimą. Ar dėžės rūšis čia turi reikšmės? Jei taip, ką reikia atsiminti renkantis transmisinę alyvą?
Tradicinės automatinės pavarų dėžės (automatinės grečių dėžės)
Klasikinės automatinės pavarų dėžės pasižymi komfortišku ir tolygiu pavarų perjungimu, galimybe perduoti labai aukštus sukimo momentus ir kiek žemesniu našumu – tai reiškia didesnes degalų sąnaudas, palyginti su mechaninėmis dėžėmis. Visos šios savybės atsiranda dėl specifinės šio tipo įrenginių konstrukcijos. Variklį su pavarų dėže jungia hidrokinetinė sankaba, kuri užtikrina tolygų pajudėjimą iš vietos, galimybę važiuoti su „pusiau išminta sankaba“ ir apsaugo nuo perkrovos dėl mechaninio sujungimo stokos. Elementas, kuris užtikrina pavarų perjungimą, yra planetinų pavarų sistema su valdymo mechanizmu, susidedančiu iš daugiadiskių sankabų komplekto ir šlapių stabdžių. Automatinėse pavarų dėžėse, panašiai kaip ir mechaninėse, dėžės konstrukcija lemia reikalavimus, susijusius su tepimo priemonėmis. Konstrukcija reikalauja iš gamintojų naudoti žemesnio klampumo skysčius tam, būtų sumažinti hidrauliniai nuostoliai ir naudoti priedų paketus trinties modifikatorių pavidalu.
„Trinties modifikatoriai veikia pavarų perjungimą valdančio mechanizmo vietoje. Šlapių sankabų frikcinių diskų susilietimo vietose modifikatoriai užtikrina aukštą statinės trinties koeficientą ir apsaugo nuo praslydimo. O aukštas dinaminės trinties koeficientas, kuris atsiranda stabdžių srityje, leidžia greitai perjungti pavaras. Priklausomai nuo gamintojo, alyva automatinėje pavarų dėžėje turi būti keičiama kas 60 000 ir 150 000 km ridos. ATF (angl. Automatic Transmission Fluid) tipo produktu, skirtu tokio tipo pavarų dėžėms, pavyzdžiu gali būti alyvos TOTAL FLUIDMATIC MV LV, FLUIDE XLD FE arba FLUIDE G3“, – paaiškina Andrzej Husiatyński, „TotalEnergies Polska“ techninio skyriaus vadovas.
Automatizuotos pavarų dėžės
Tai pavarų dėžės, kurios mechaniniu požiūriu yra tipinės mechaninės dėžės, bet su pridėta sankabos darbo sistema ir pavarų perjungimo mechanizmu. Vartotojui ši dėžė nelabai skiriasi nuo klasikinės automatinės pavarų dėžės – panaši važiavimo režimo perjungimo svirtis, transporto priemonėje nėra sankabos pedalo. Praktikoje pastebimas skirtumas vairuotojui – ne toks patogus ir tolygus pavarų perjungimo momentas. Šio tipo pavarų dėžių vartotojai kartais skundžiasi jų „kietu“ darbu ir labai švelnaus elgesio būtinybe. Dėl savo sandaros automatizuotos pavarų dėžės tepimui reikalauja tokių pat alyvų, kaip ir mechaninės pavarų dėžės, todėl parenkant alyvą reikia būti tikram, kad „automatas“ tikrai nėra mechaninė automatizuota pavarų dėžė. Informaciją apie transporto priemonės įrangą lengviausia yra gauti tikrinant pavarų dėžės tipą pagal VIN kodą. Pateikus VIN kodą, atitinkamos markės autorizuotas autoservisas suteiks patikimą informaciją.
Dviejų sankabų pavarų dėžės (DCT – angl. Dual Clutch Transmission)
Šis tipas yra labai įdomus, itin populiarus gaminant „Volkswagen“, „Audi“, „Ford“ arba „Porsche“. Vairuotojui – tai yra automatinė pavarų dėžė (nėra sankabos pedalo, pavarų perjungimo svirtis kaip „automate“), tačiau mechaniškai tai yra dvi automatizuotos dėžės, uždarytos viename korpuse. Viena dėžė yra atsakinga už porines pavaras, o kita – už neporines. Dvi sankabos ir atitinkama valdymo sistema užtikrina atskirų pavarų įjungimą ir perjungimą tarp dėžių. Dėl šios priežasties pavarų perjungimas vyksta akimirksniu, o degalų sąnaudos yra mažesnės.
„Produktai rekomenduojami dviejų sankabų pavarų dėžėms priklauso nuo naudojamų sankabų: dėžės su sausomis sankabomis kelia alyvoms panašius reikalavimus kaip mechaninės pavarų dėžės, o dėžėms su šlapiomis sankabomis privaloma naudoti specialią tepimo priemonę, kuri užtikrina trinties savybes sankaboms ir suderinamumą su jų medžiagomis. Laikotarpiai tarp keitimų priklauso nuo gamintojo ir naudojamų sankabų rūšies, jie siekia nuo 60 000 km (šlapioms sankaboms) ridos arba tepimo priemonė nėra keičiama (sausoms sankaboms). DCT dėžių su šlapiomis sankabomis alyvos pavyzdžiu gali būti produktas TOTAL FLUIDMATIC DCT MV. Tai tinkamas pasiūlymas tiek dėžėms VW DSG, „Porsche“ PDK, BMW DTC, tiek koncerno PAS arba „Mercedes-Benz“ pavarų dėžėms“, – sako Andrzej Husiatyński.
Bepakopės pavarų dėžės CVT (angl. Continously Variable Transmission)
Tai dėžės, kurios yra sudarytos iš diržu arba grandine sujungtų dviejų kūgių - jie dėl hidraulinės ir valdymo sistemų teoriškai užtikrina begalinį pavarų skaičių. Dėl tokio sprendimo galimas sukamojo momento perdavimas ratams be pertraukų pavarų perjungimui ir tinkamos pavaros parinkimas, nepriklausomai nuo transporto priemonės greičio ar apkrovos. Prie CVT privalumų galima priskirti mažesnes degalų sąnaudas, palyginti su klasikiniais „automatais“, o prie nedaugelio trūkumų – neįprastus pojūčius važiavimo metu (pavyzdžiui, greitėjant variklio apsukos gali nesikeisti). Alyvos rekomenduojamos šio tipo dėžėms turi būti keičiamos maždaug kas 60 000-120 000 km ridos. Jos privalo užtikrinti tinkamas trinties savybes, suderinamumą su visa gama medžiagų ir gerą apsaugą nuo dilimo kūgiams bei grandinei arba metaliniam diržui.
„Taigi matome, kad naudojamos alyvos tipas ir rekomenduojami keitimo intervalai priklauso nuo konkretaus gamintojo ir naudojamos pavarų dėžės rūšies. Būtina atminti, kad parenkant alyvą reikia žinoti, kokia dėžė yra sumontuota transporto priemonėje, nes „iš išorės“ jos gali niekuo nesiskirti. Tiksliausią informaciją gausime pasinaudoję VIN kodu, o dėžės alyvos keitimo intervalus rasime transporto priemonės aptarnavimo instrukcijoje. Pasirinkdami transmisines alyvas taip pat turime vadovautis jų kokybe. Taip, kaip prekės ženklo TOTAL atveju, verta pasirinkti įmones tiesiogiai bendradarbiaujančias su automobilių gamintojais“, – apibendrina Andrzej Husiatyński.