Paskelbimo data: 2017-12-29

Akumuliatorių diagnostika ir gedimų prevencija

Dažniausios priežastys, dėl kurių vairuotojai priversti neplanuotai sustoti, yra įvairūs variklio gedimai, padangų pažeidimai ir elektros sistemos problemos. Kiekvienu atveju būtina skubi pagalba kelyje arba servise. Tačiau, atsižvelgiant į savotišką trijų posistemių simbiozę (akumuliatoriaus, starterio ir generatoriaus), ypatingo dėmesio nusipelno elektros sistema.

Mechaniniai starterio gedimai pasireiškia vos pasukus užvedimo raktelį. Variklio užvedimas sugadintu starteriu labai neigiamai veikia akumuliatorių, iš kurio kiekvieną kartą yra paimama didesnė arba daug didesnė už nominalią užvedimo srovė, todėl šiek tiek deformuojasi plokštelės, o tai bėgant laikui gali sugadinti aktyviąją akumuliatoriaus medžiagą. Todėl starterį reikės restauruoti, o akumuliatorių – keisti. Pagrindinė generatoriaus funkcija yra elektros energijos, kuri skirta visiems elektros energijos imtuvams ir akumuliatoriui įkrauti, tiekimas varikliui veikiant. Akumuliatorius – tai energijos sandėlis, todėl labai svarbu, kad generatorius užtikrintų tinkamą įkrovimo įtampą, kuri turi atitikti nurodytą akumuliatoriaus garantijos lape. Bet kokie nukrypimai nuo šios vertės gali lemti per didelį arba per mažą akumuliatoriaus įkrovimą, t. y. daryti neigiamą įtaką jo eksploatavimo trukmei.

Akumuliatoriaus įkrovimo lygis taip pat priklauso nuo transporto priemonės naudojimo būdo, pavyzdžiui, važinėjimo trumpais arba ilgais atstumais. Kasdien naudojant transporto priemonę pasitaiko situacijų, kai naudojamas vienas arba daugiau įrenginių varikliui neveikiant, t. y. kai energija yra tiekiama tik iš akumuliatoriaus, todėl jis yra iškraunamas.

Su panašia situacija susiduriama ir transporto priemonėse, turinčiose „Start-Stop“ sistemą, kurioms stovint išjungtu varikliu vienintelis energijos šaltinis yra akumuliatorius – tačiau tik tol, kol akumuliatoriaus įkrovimo lygis nenukrenta žemiau nustatyto minimalaus lygio, kuriam esant variklis yra automatiškai užvedamas, kad akumuliatorius būtų įkrautas iš generatoriaus.

Atsižvelgiant į atskirų, vienas kitą tarpusavyje veikiančių elektros instaliacijos komponentų sutrikimus, vairuotojams rekomenduojama reguliariai apsilankyti akumuliatorių servisuose, kuriuose galima patikrinti atskirus elektros sistemos elementus. Pagrindinis tikrinimas turėtų apimti ne mažiau kaip akumuliatoriaus techninės būklės, generatoriaus įkrovimo srovės, srovės sunaudojimo užvedant variklį ir jam veikiant laisvomis apsukomis patikrinimą.

Pastaruoju metu automobilio akumuliatoriaus svarba labai padidėjo, todėl požiūris į jo priežiūrą taip pat turėtų keistis. Akumuliatorius jau nebėra paprasta atsarginė dalis, bet tapo vienu svarbesnių transporto priemonės eksploatacinių elementų, kuriam reikia tinkamos priežiūros.

Dar prieš kelerius metus akumuliatoriaus pakeitimas nebuvo didelė problema ir tai buvo galima atlikti savarankiškai. Tačiau dabartinės transporto priemonių elektros sistemos aptarnauja vis daugiau ir daugiau komfortą, pramogas ir ekologinius sprendimus, tokius kaip „Start-Stop“ sistema, užtikrinančių technologijų. Dažnai tam, kad būtų galima tinkamai pakeisti akumuliatorių, reikia ne tik specialių įrankių, bet ir tinkamos patirties.

Remiantis ADAC turimais duomenimis, daugiau kaip 33 % automobilių gedimų yra susiję su akumuliatoriaus problemomis, kylančiomis dėl netinkamo jo eksploatavimo. Dažniausi veiksniai, darantys didelę įtaką netinkamai akumuliatoriaus būklei, yra tokie:

  • Ilgos transporto priemonės naudojimo pertraukos – nereguliarus transporto priemonės naudojimas. Priklausomai nuo aplinkos temperatūros ir akumuliatoriaus amžiaus, dėl savaiminio išsikrovimo proceso akumuliatorius per keletą savaičių gali visiškai išsikrauti.
  • Važinėjimas trumpais atstumais – automobiliu įveikiant trumpus atstumus, nepakanka laiko akumuliatoriui įkrauti. Žiemą situacija yra dar blogesnė, nes naudojama daug papildomų funkcijų, pavyzdžiui, stiklo arba sėdynių šildymas.
  • Ekstremalios temperatūros (tiek didelės, tiek ir mažos) bei nepalankios oro sąlygos.
  • Netinkamas transporto priemonės akumuliatoriaus pasirinkimas.
  • Netinkamas naudojimas.
  • Natūralus susidėvėjimas.

Įmonė „Johnson Controls“, akumuliatorių VARTA gamintoja, bendradarbiaudama su savo produkcijos platintojais, jau beveik dvejus metus servisams siūlo prisijungti prie nemokamo akumuliatorių tikrinimo programos.

Pavyzdžiui, daugelyje transporto priemonių pakeistą naują akumuliatorių reikia užregistruoti sistemoje, o tai gali būti gana sudėtinga. Jeigu bus nutraukta elektros grandinė tarp akumuliatoriaus ir transporto priemonės kompiuterio, gali būti prarasti transporto priemonės valdymo blokų ir informacijos bei pramogų modulių duomenys. Elektroninius komponentus, pavyzdžiui, saugos ir komforto sistemas, gali reikėti užprogramuoti iš naujo.

Kitas iššūkis, susijęs su akumuliatoriaus keitimu, yra jo vieta transporto priemonėje. Akumuliatorius gali būti įdėtas po kapotu, bet taip pat gali būti paslėptas bagažinėje arba po sėdyne.

Didėjantis akumuliatorių vaidmuo automobiliuose suteikia naujas servisų veiklos plėtros galimybes

Vairuotojams pagalbos reikia jau ne tik keičiant akumuliatorių, kai jis nustoja veikti, vis dažniau jiems prireikia profesionalaus aptarnavimo, konsultacijų ir žinių visu akumuliatoriaus eksploatavimo laikotarpiu.

Reguliarus automobilio akumuliatoriaus būklės tikrinimas užtikrina saugų važiavimą vairuotojams bei suteikia servisams galimybes gauti papildomų pajamų. Tikrinant visų į servisą atvykstančių transporto priemonių akumuliatorius, galima nustatyti prastą techninę būklę prieš tai, kai ji pradės kelti problemas. Atlikdami tokią diagnostiką, servisai klientams užtikrina važiavimą be problemų bei padeda išvengti nereikalingų išlaidų ir rūpesčių, galinčių kilti dėl netikėto akumuliatoriaus gedimo. Prevencinės priemonės ir profesionalus aptarnavimas padidins klientų lojalumą, todėl jie bus labiau linkę sugrįžti į tą patį servisą.