Paskelbimo data: 2019-05-10
, autorius: MOTO REMO

8 turbokompresorių eksploatavimo patarimai

Turbokompresorius – ypač tikslus įrenginys. Jo mechanizmas yra palyginti paprastas, patvarus ir efektyvus. Tinkamai prižiūrimas turbokompresorius gali patikimai veikti daugelį metų, net jei jo sukimosi greitis kartais pasiekia 200 000 sūk./min.

BeFunky-collage.jpg

Turbokompresoriai sukonstruoti taip, kad veiktų visą variklio eksploatavimo laiką. Šiems įrenginiams nereikia jokio specialaus kapitalinio remonto. Tereikia laikytis tinkamų eksploatavimo sąlygų. Įrenginiui patikrinti pakanka vos kelių paprastų veiksmų, kurie nurodyti turbokompresoriaus gamintojo instrukcijoje.

Į minėtų veiksmų sąrašą įeina:

•    periodinis variklinės alyvos keitimas;
•    alyvos filtravimo sistemos (alyvos filtro ir vamzdelių) techninė priežiūra;
•    alyvos slėgio tikrinimas;
•    oro tiekimo sistemos (oro filtro, ortakių) techninė priežiūra.

Jei Jūsų automobilis turi turbokompresorių, naudinga žinoti keletą patarimų.

1. Turbokompresorius – neatsiejama variklio dalis.

Turbokompresoriai projektuojami taip, kad tiktų tik konkrečiam varikliui. Variklis ir turbokompresorius yra tarpusavyje susiję agregatai, užtikrinantys aukščiausią vienas kito veikimo efektyvumą. Turbokompresorius nėra tas įrenginys, kurio būtų galima atsisakyti jam nusidėvėjus ar sugedus. Jį prižiūrėti reikia lygiai taip kaip variklį. Ypač svarbu periodiškai keisti alyvą ir tikrinti tvirtinimo elementus.



2. Atsirado variklio trikčių? Priežastis gali būti ir ne turbokompresoriuje.

Labai dažnai puikios būklės turbokompresorius išmontuojamas ir pakeičiamas nauju įtarus, kad jis yra prasto variklio veikimo priežastis. Iš tikrųjų neretai priežastis būna ne pats turbokompresorius, o kiti variklio komponentai ar netinkamai suderinti jų parametrai:
- Melsvos spalvos išmetamosios dujos? Prieš išmontuodami turbokompresorių įsitikinkite, kad neužterštas oro filtras. Didelių alyvos sąnaudų priežastis gali būti pats variklis (pvz., atsiradęs „pūtimas“ iš variklio).
- Triukšmas iš turbokompresoriaus? Oro tiekimo vamzdžiai dažnai būna prastai užsandarinti.
- Juodi dūmai? Sumažėjusi variklio galia? Šiuo atveju taip pat pirmiausia tikrinkite variklį.



3. Trys pagrindiniai turbokompresoriaus priešai.

- Nepakankamas variklinės alyvos lygis.
Nukenčia turbokompresoriaus guolių sistema, todėl padidėja trintis tarp rotoriaus krumpliaračių ir abiejų korpuso dalių vidinių paviršių. Būna, kad dėl to netgi lūžta velenas. Reikia pabrėžti, kad variklinė alyva turbokompresorių ne tik tepa, bet ir aušina. Kad trūksta alyvos, rodo veleno spalvos pokytis, atsiradęs dėl terminio poveikio.
- Pašaliniai objektai įsiurbiamame ore arba išmetamosiose dujose.

Gali pažeisti kompresoriaus arba turbinos mentes. Dėl to atsiranda disbalansas ir kyla viso komponento suirimo pavojus.
- Nešvarumai variklinėje alyvoje.

Gali pažeisti guolius arba slystamuosius veleno paviršius. Minėti nešvarumai dažniausia yra mažesnės ar didesnės metalo dalelės, likusios nuo ankstesnio gedimo, arba anglies nuosėdos, susidariusios degant alyvai. Kiti teršalai, pavyzdžiui, vietoj sandarinimo tarpiklių naudojamas silikoninis sandariklis, gali užblokuoti alyvos srautą ir paspartinti turbokompresoriaus dėvėjimąsi.




4. Turbokompresoriaus techninė priežiūra – ne savo jėgomis.

Automobilių atsarginių dalių rinkoje prekiaujama turbokompresorių atsarginėmis dalimis ar net visais remonto komplektais, tačiau patiems remontuoti turbokompresoriaus nerekomenduojame. Nors turbokompresorius yra palyginti paprastas įrenginys, jo dalys gaminamos taikant kelių mikronų leidžiamuosius nuokrypius. Taip pat atminkite, kad negalima montuoti turbokompresoriaus, prieš tai nepatikrinus jo balanso, nes šio įrenginio rotorius pasiekia 250 000 sūk./min. greitį. Be to, turbokompresoriuose sumontuojama vis daugiau elektronikos komponentų.



5. Gedimų nustatymas
.

Jei iš turbokompresoriaus teka alyva, jis neįprastai vibruoja ar skleidžia triukšmą, tuoj pat išjunkite variklį. Turbokompresorius sukasi dideliu greičiu, todėl rimtą gedimą gali sukelti net menkiausias nukrypimas nuo normos (jei tepimas nepakankamas, guoliams negrįžtamai sugadinti pakanka vos kelių sekundžių). Tinkamai ir sparčiai nustačius priežastį, gedimą galima pašalinti lengviau ir pigiau.



6. Pagal variklį nepritaikytam turbokompresoriui – ne!

Kiekvienas turbokompresorius gaminamas konkretaus tipo varikliui ir pagal jo eksploatavimo sąlygas. Projektuojant turbokompresorių, atsižvelgiama į įvairius veiksnius, pavyzdžiui, variklio darbinį tūrį, variklio galią, veikimo principą, transporto priemonės apkrovą. Tik įgaliotasis servisas gali užtikrinti, kad, keičiant gamyklinį turbokompresorių nauju, bus išlaikyti gamintojo nustatyti variklio veikimo parametrai.

7. Kodėl į variklį tiekiamas suslėgtas oras?

Įvairių transporto priemonių, mašinų bei kitos technikos varikliuose turbokompresoriai montuojami dėl skirtingų priežasčių:

• variklio išvystomai galiai ir sukimo momentui padidinti,
• žemesniam oro slėgiui dideliame aukštyje virš jūros lygio kompensuoti,
• degalų sąnaudoms ir teršalų koncentracijai išmetamosiose dujose sumažinti.

Turbokompresoriaus oro slėgio nedidinkite, t. y. nekeiskite slėgio reguliatoriaus nuostatos. Jis suderintas taip, kad variklio efektyvumas būtų optimalus. Jei turbokompresoriaus oro slėgis bus per didelis, gali pakilti variklio temperatūra, nuo kurios nukentės stūmokliai arba variklio guolių paviršius.

8. Vairuotojų / operatorių mokymas.

Nepavyks išnaudoti visų net pačios pažangiausios technikos galimybių, jei naudotojas neišmanys, kaip su ja dirbti. Varikliams su turbokompresoriais reikia ypatingo dėmesio:

• turbokompresoriaus guoliai dėvėsis lėčiau, jei variklis nebus išjungiamas nesumažėjus jo greičiui, nes tokiu atveju alyvos slėgis krinta iki nulio, o turbokompresorius vis dar sukasi dideliu greičiu,
• paleidę variklį, palaukite bent 30 sekundžių, kol prisipildys visa alyvos sistema, ir tik tada didinkite variklio sūkių skaičių,
• jei variklis intensyviai ir ilgai veikė, rekomenduojama jį palikti veikti tuščiąja eiga bent 2–3 minutes (per tiek laiko turbokompresorius atvėsta). Minėjome, kad alyva aušina turbokompresorių. Staiga išjungus variklį, nustoja veikti alyvos siurblys, kuris tiekia alyvą varikliui ir turbokompresoriui.

Šiais laikais automobiliais daug važinėjame miestuose, o toks eismo režimas nėra pats geriausias ne tik dyzelino kietųjų dalelių filtravimo sistemai, bet ir turbokompresoriui. Todėl naudinga kartkartėmis pavažiuoti dinamiškiau, kad sudegtų išmetimo kolektoriuje ir labai dažnai turbokompresoriuje susikaupę suodžiai, kurie užkemša reguliuojamų geometrinių parametrų sistemą.