Paskelbimo data: 2021-02-23

Tepalas be vario komercinio transporto stabdžių sistemose

Kartu su komercinio transporto stabdžių sistemų plėtra labai svarbų vaidmenį įgauna tai, kad mechanikai, atsakingi už sunkvežimių, komercinio transporto bei visų flotilių aptarnavimą, naudotų produktus, pritaikytus šiuolaikiškoms transporto priemonėms. Tai turi ypatingą reikšmę stabdžių sistemose naudojamų tepalų atžvilgiu.

tepalas be vario komerciniam transportui.jpg

Kokios yra vario pagrindu pagaminto tepalo ypatybės? Kokį neigiamą  poveikį jis daro stabdžių sistemos elementams?



Wojciech Sokołowski, technikos-prekybos patarėjas iš įmonės „TMD Friction“, kuri yra „Textar“ prekės ženklo savininkė, paaiškina su vario pagrindu pagamintu tepalu susijusias ypatybes ir neigiamą jo poveikį stabdžių sistemos elementams, o taip pat pateikia tepimo priemonių, kurios turėtų būti naudojamos privalumus.

Visi flotilių operatoriai bei dirbtuvės, aptarnaujančios sunkvežimius, puikiai suvokia, koks svarbus yra stabdžių sistemos išvalymas stabdžių trinkelių keitimo metu. Tinkamas aptarnavimas užtikrina saugų ir efektyvų transporto priemonės stabdymą. Vis dėlto dėmesys į tepalo rūšį, naudojamą stabdžių sistemos elementams, atkreipiamas ne visada. O būtent tepalas turi didelės įtakos stabdžių sistemos veikimo efektyvumui.

Labai dažnai dirbtuvėse galima pastebėti atvirą vario tepalo pakuotę. Jei į tepalą pateks dulkių ir drėgmės, jis praras savo veikimo efektyvumą ir tuo pat metu taps problemų stabdžių sistemoje priežastimi. Geriausias būdas tokių problemų išvengti – preparato be vario pasirinkimas. Juo labiau, kad tepalas vario pagrindu neigiamai veikia stabdžių sistemos funkcionavimą. Visų pirma, vario tepalai nėra atsparūs aukštoms temperatūroms. Stabdžių trinkelės negali laisvai judėti sistemoje, o tai gresia greitesniu elementų susidėvėjimu. Vario tepalai taip pat gali reaguoti su plienu ir aliuminiu, sukeldami kontaktinę koroziją tarp šių dviejų metalų.

Antra, tepalas vario pagrindu gali turėti įtakos transporto priemonės elektroninėms sistemoms. Stabdžių sistemos tampa vis sudėtingesnės ir kasmet atsiranda vis daugiau elektronikos, užtikrinančios saugų stabdymą. Kadangi varis yra laidininkas, metalo buvimas stabdžių sistemoje gali trikdyti magnetinių daviklių, naudojamų ABS bei kitose elektroninėse sistemose, darbą. Jei tai įvyks, ABS sistemoje gali atsirasti trikdžių, kuriuos signalizuos kontrolinė lemputė prietaisų skydelyje, o ekstremaliu atveju gresia ratų užblokavimas.

Ir tai dar ne viskas. Vario tepalas gali padidinti stabdžių disko šoninio mušimo riziką, jei jis buvo panaudotas rato stebulės paviršiuje. Taip atsitinka dėl anksčiau minėto tepalo užteršimo pašaliniais kūnais, pvz., metalo dalelėmis, kai pakuotė stovi atvira. Be to, vario tepalas yra kenksmingas aplinkai, nes metalas pilnai nesuyra ir teršia dirvą, taip keldamas grėsmę augalams ir gyvūnams.

Akivaizdu, kad tepalo vario pagrindu naudojimas gali sukelti mechanikams daug problemų. Dėl to yra siūlomas tepalų, kurių sudėtyje nėra metalų, asortimentas. Vienas jų – „Cera Tec“ prekės ženklo tepalas „Textar“. Tokio tepalo privalumų yra daug. Svarbiausia, jis yra atsparus aukštoms temperatūroms stabdžių sistemoje. Tai, priešingai nei vario tepalų atveju, leidžia stabdžių trinkelėms laisvai judėti ir nesukelia prikepimo arba greito susidėvėjimo efekto. Kadangi jo sudėtyje nėra metalų, tepalas yra nelaidus elektros srovei ir gali būti naudojamas stabdžių sistemose su elektroninėmis sistemomis. Be to, kad yra geriau pritaikytas stabdžių sistemoms, toks tepalas taip pat yra universalesnis ir malonus vartotojui. Papildomai šis tepalas apsaugo nuo įbrėžimų ir korozijos. Tinkamai naudojant ant numatytų sąlyčio taškų, vienos tūtelės (75 ml) turi užtekti apie 18 stabdžių trinkelių komplektų.

Tariamai patikimas ir mechanikų išbandytas tepalas vario pagrindu gali būti problemų šaltiniu šiuolaikiškų komercinių transporto priemonių stabdžių sistemose. Komercinis transportas sudaro transporto įmonių veiklos pagrindą. Flotilių valdytojai negali sau leisti transporto priemonių prastovų ar, juo labiau, kelti pavojų vairuotojo ir kitų eismo dalyvių saugumui. Esminiu dalyku tampa tepimo priemonių be vario pasirinkimas – maži dalykai dažnai turi didelės įtakos.