Paskelbimo data: 2020-07-30
, autorius: ELRINGKLINGER AG

Velenų riebokšlių savybių apžvalga ir montavimo metodai

Per pastaruosius metus ir dešimtmečius šiuolaikinių transporto priemonių variklių sandarinimo technologijų srityje įvyko daug pokyčių. Keitėsi ne tik statiniai sandarinimo tarpikliai, bet ir dinaminiai velenų sandarikliai. Velenai sandarinami riebokšliais, kurie dar vadinami alyvos sandarikliais arba radialiniais velenų sandarikliais. Šiais laikais šie žiediniai sandarikliai, kurie pagal jų išradėjo pavardę dar vadinami Zimerio žiedais, su pirmuoju gaminiu, sukurtu trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, beveik nebeturi nieko bendra technologijos požiūriu, kuri smarkiai keitėsi didėjant automobilių prieinamumui. Anksčiau buvo naudojami veltinio kamšalai arba odinės juostelės, tačiau šias priemones išstūmė elastomerinės sandarinimo briaunos, kurios naudojamos ir šiandien. Apie 1980 metus išrastas naujas sandarinimo principas – PTFE arba tefloninis sandariklis, kurio tikslus cheminis pavadinimas yra politetrafluoretilenas. Vis dėlto, kad būtų paprasčiau, vadinsime jį PTFE.

Velenų riebokšlių montavimas.jpg

Elastomerinių riebokšlių veikimą užtikrina spyruoklė

Elastomerinių riebokšlių veikimą užtikrina už sandarinimo briaunos įtaisyta spyruoklė, kuri tam tikra jėga spaudžia elastomerą prie veleno. Papildomi maži rumbeliai ar barjerai, liejimo būdu suformuoti sandarinimo briaunos priekyje, atsižvelgiant į sukimosi kryptį (kampinį momentą), grąžina nedidelį pratekėjusios alyvos kiekį. „Ši technologija per ištisus dešimtmečius, kol buvo naudojama, pasitvirtino, tačiau jai būdingi tam tikri trūkumai, pavyzdžiui, cheminių plastifikatorių garavimas iš elastomero“, – sakė „ElringKlinger AG“ atsarginių dalių padalinio technikos instruktorius Joachim Goetz. Dėl to sandarinimo briauna ilgainiui vis kietėja, išgrauždama veleno paviršiuje griovelius, per kuriuos galiausiai ima sunktis alyva.

Variklio patvarumo ir techninės priežiūros periodiškumo reikalavimai

Šiuolaikinėms transporto priemonėms keliami griežtesni variklio patvarumo ir techninės priežiūros periodiškumo reikalavimai. Dėl to beveik visuose modernių automobilių varikliuose montuojami PTFE technologijos riebokšliai.

„Iš PTFE pagaminti riebokšliai gerai slysta ir yra ypač atsparūs karščiui. Jų sąlyčio su velenu paviršiaus plotas yra didelis, todėl veleno paviršius apsaugomas geriau, – paaiškino Joachim Goetz ir pridūrė. – Visos iš anksčiau pažįstamos ir keliančios nerimą paviršiaus nuotrynos bei sukimosi žymės ant veleno – jau praeitis.“

Dėl to PTFE riebokšliai atitinka šiuolaikiniams varikliams keliamus jų patvarumo ir eksploatavimo trukmės reikalavimus. Be to, šie riebokšliai atsparesni cheminiam naujausių variklio alyvų poveikiui.

Vis dėlto šie sandarinamosios briaunos principu gaminami riebokšliai, palyginti su elastomeriniais riebokšliais, nėra tokie lankstūs ir lengvai montuojami. Dėl šios priežasties juos lengviau pažeisti montavimo metu, todėl „Elring“ primygtinai rekomenduoja paisyti toliau pateikiamų nurodymų.

  • PTFE sandarinimo briaunos ar veleno netepkite tepalu ar alyva.
  • Norint užtikrinti, kad sandarinimo briauna tinkamai priglustų, jos skersmuo turi būti mažesnis už veleno skersmenį. Kad sandarinimo briauną stumiant ant veleno ji nenukentėtų, riebokšlį ant veleno reikia stumti montavimo įvore. Tokį montavimo įrankį naudoti privaloma.
  • Riebokšlius, kurie yra be korpuso, į lizdą įspausti reikia specialiu įrankiu. Jei riebokšliai yra su korpusu, varžtai turi būti veržiami laikantis nurodytų sukimo momento verčių.
  • Po sumontavimo reikia palaukti, kol sandarinimo briauna susitrauks. Trukmė priklauso nuo to, kiek briauna buvo išplėsta montavimo metu. „Elring“ rekomenduoja palaukti bent keturias valandas ir tik tada pilti variklio alyvą.

Atsižvelkite į konkrečių variklių ypatybes

Ypatingą dėmesį reikia atkreipti į „Volkswagen“ grupės riebokšlius. Šio amžiaus pradžioje PTFE buvo naudojamas riebokšliuose, kurie montuojami į aliumininius arba plastikinius korpusus. Šie moduliai naudojami įvairiausių tipų varikliuose ir juose atlieka ypatingą techninę funkciją. Stūmoklių viršutinio galutinio taško signalas dabar imamas ne nuo smagračio, bet matuojamas tiesiogiai, naudojant jutiklio ratą, pritaisytą prie alkūninio veleno galinės jungės, ir jutiklį, kuris įmontuotas į riebokšlį. Išmontuojant ir montuojant šiuos komponentus, būtina laikytis specialių procedūrų ir naudoti tam skirtą įrankį.

Darbų seka:

  • Išimkite riebokšlio modulį iš pakuotės, pašalinkite transportuojamą gaminį saugančią apsaugą ir ant plokščio paviršiaus pastumkite sandarinimo jungę į priekį, stengdamiesi nepasukti jutiklio rato.
  • Specialiojo įrankio suklio paviršius tam tikroje vietoje yra plokščias, kad jį būtų galima įtvirtinti spaustuve. Sukite šešiabriaunę veržlę, kol ji pasieks minėto plokščiojo paviršiaus pradžią, ir į viršų nukreiptą įrankį įtvirtinkite spaustuve.
  • Tvirtinimo laikiklis dabar remiasi į šešiabriaunę veržlę, kurią reikia sukti, kol tvirtinimo įtaiso vidinė dalis ir tvirtinimo laikiklis bus viename lygyje.
  • Dabar prie įrankio galima pritvirtinti riebokšlį. Įrankio kaištis turi įlįsti į jutiklio rato kiaurymę. Plastikinė įvorė lieka riebokšlyje.
  • Riebokšlio korpusas trimis rievėtaisiais varžtais prisukamas prie įrankio tvirtinimo laikiklio.
  • Dabar dalį galima pritvirtinti prie alkūninio veleno jungės, kuri turi būti švari ir nealyvuota / netepaluota. Viršutiniame galutiniame taške turi būti 1 cilindras.
  • Dabar šešiabriaunę veržlę sukite iki srieginio suklio pabaigos, pastumkite tvirtinimo įtaiso vidinę dalį ant suklio į priekį ir prisukite prie alkūninio veleno jungės dviem varžtais su šešiabriaunėmis lizdinėmis galvutėmis.
  • Dabar visą montavimo mechanizmą stumkite variklio jungės link. Galutinė montavimo padėtis nustatoma naudojant kreipiamuosius varžtus (benzininių variklių – raudoni, dyzelinių – juodi).
  • Riebokšlio modulis su jutiklio ratu ant alkūninio veleno užpresuojamas sukant šešiabriaunę veržlę ir priveržiant ją 35 Nm sukimo momentu.
  • Įrankį dabar galima išmontuoti (atraminis žiedas); riebokšlio korpusą reikia priveržti 15 Nm sukimo momentu.

Jei šios darbo sekos nesilaikysite, gali būti, kad jutiklio rato padėtis bus netinkama, todėl nepavyks paleisti variklio arba jis veiks avariniu režimu.

Gerai žinoma, kad daugelis servisų vengia įsigyti šį brangų įrankį. „Mes tam visiškai nepritariame, – įspėjo Joachim Goetz. – Mes žinome ir turime patirties, kad minėti ypatumai įprastiniame mechaniko darbe gali būti tikras iššūkis. Dėl to aktuali informacija dažnai visiškai ignoruojama arba nurodymų pradedama laikytis, kai jau būna per vėlu.“

Kiti klausimai ir abejonės, dėl kurių gana dažnai į mus kreipiamasi: „Išmontavau metalinį sandarinimo modulį ir dabar reikia sumontuoti plastikinį modulį. Ką daryti?“ Atsakymas yra paprastas – abu gaminiai montavimo ir veikimo požiūriu yra lygiaverčiai.

Tiems, kurie dar nevisiškai žino, kaip montuoti PTFE modulius, „Elring“ savo „YouTube“ kanale pateikia mechanikų gerai įvertintą vaizdo įrašą, kuriame aiškiai parodoma, ką, kur ir kada reikia daryti. Sėkmę nuo nesėkmės skiria vos 5 minutės ir 45 sekundės – tiek trunka ši vaizdo instrukcija!

Jus taip pat gali sudominti:

Stabdžių sistema: triukšmas, vibracija ir kietumas

Stabdžių sistema: triukšmas, vibracija ir kietumas

Alyva RENAULT ir DACIA automobiliams – EVO FULL-TECH R 5W30

Alyva RENAULT ir DACIA automobiliams – EVO FULL-TECH R 5W30

Kas svarbiausia renkantis antifrizą?

Kas svarbiausia renkantis antifrizą?

Dviguba sankaba VALEO, skirta KIA ir Hyundai automobiliams

Dviguba sankaba VALEO, skirta KIA ir Hyundai automobiliams