Paskelbimo data: 2022-11-11

Sužinokite daugiau apie deguonies daviklius (lambda zondą)

Deguonies daviklis (lambda zondas) – tai labai svarbus elementas, kuris yra atsakingas už deguonies kiekio matavimą išmetamose dujose. Nors tai neatrodo labai sudėtinga užduotis, tačiau nuo tinkamo deguonies daviklio veikimo priklauso tinkamas degalų-oro mišinio paruošimas. O tai yra labai svarbu optimalaus teršalų emisijos lygio užtikrinimui. Dėl to verta žinoti, kaip veikia deguonies daviklis, kas gali sukelti jo pažeidimą ir, svarbiausia, kaip jį pakeisti.

Kaip veikia deguonies daviklis (lambda zondas)?

Daugumoje automobilių yra sumontuoti bent du deguonies davikliai, kurie yra patalpinti išmetimo sistemoje: bent vienas – prieš katalizatorių ir vienas ar daugiau – po katalizatoriaus. Pirminis daviklis (prieš katalizatorių) reguliuoja degalų tiekimą, o daviklis po jo tikrina katalizatoriaus veikimą.

Deguonies davikliai dažniausiai yra klasifikuojami kaip siaurajuosčiai arba plačiajuosčiai. Matavimo elementas yra daviklio viduje – jis yra uždarytas plieniniame korpuse. Deguonies dalelės iš išmetamų dujų pro mažus plyšelius arba skylutes plieniniame daviklio korpuse pasiekia matavimo elementą arba Nernsto ląstelę. Kitoje Nernsto ląstelės pusėje deguonis iš išorinio oro pasiekia deguonies daviklį, kur yra matuojamas jo kiekis. Deguonies kiekio skirtumas išoriniame ore ir išmetamose dujose sukelia deguonies jonų srautą, kuris generuoja elektros įtampą.

Jei išmetamų dujų mišinys pernelyg „riebus“ ir jame yra per mažai deguonies, į elektroninį variklio valdymo bloką (ECU) yra siunčiamas signalas, dėl kurio yra sumažinamas į cilindrą tiekiamų degalų kiekis. Jei išmetamų dujų mišinys yra pernelyg „liesas“, yra siunčiamas signalas, dėl kurio yra padidinamas į degimo kamerą patenkančių degalų kiekis. Dėl per didelio degalų kiekio susidaro didesnis angliavandenilių ir anglies oksido kiekis. O štai dėl per mažo degalų kiekio susidaro kenksmingi junginiai su sieros oksidu. Deguonies daviklis užtikrina tinkamo degalų-oro mišinio paruošimą. Plačiajuostis deguonies daviklis turi vadinamąjį alyvos siurblį, kuris reguliuoja matavimo elemente esančio deguonies kiekį. Tai suteikia galimybę išmatuoti gerokai platesnį oro ir degalų santykio diapazoną.

Kas sukelia deguonies daviklių pažeidimus?

Deguonies daviklis yra išmetamų dujų sraute, dėl to gali būti užteršiamas. Dažniausios užteršimo priežastys – pernelyg „riebus“ degalų-oro mišinys, alyvos išpūtimas senesniuose varikliuose arba aušinimo skysčio patekimas į degimo kameras dėl nesandarios cilindrų galvutės tarpinės. Taip pat daviklį veikia labai aukštos temperatūros. Kaip ir kiekvienas automobilio elementas, laikui bėgant daviklis gali susidėvėti. Visi šie veiksniai gali turėti įtakos deguonies daviklio reakcijos charakteristikai, todėl gali padidėti reakcijos laikas ar pasislinkti daviklio įtampos kreivė, o tai ilgainiui mažina šio elemento našumą.

Į ką reikia atkreipti dėmesį lambdos zondo gedimo atveju?

Jei deguonies daviklis sugenda, kompiuteris negali gauti informacijos apie oro ir degalų proporcijas, todėl jis privalės tą santykį apskaičiuoti. Dėl šios priežasties gali atsirasti keli įspėjantys požymiai, į kuriuos būtina atkreipti dėmesį:

  • patikrinkite variklio kontrolinę lemputę: tiesa, variklio kontrolinė lemputė gali aktyvuotis dėl daugelio priežasčių, bet naujausiuose automobiliuose labai dažnai tai yra susiję su netinkama išmetamų dujų emisija;
  • aukštos degalų sąnaudos: pažeistas deguonies daviklis trikdo degalų-oro mišinio proporcijos apskaičiavimą, dėl to padidėja degalų sąnaudos;
  • netolygus tuščios eigos darbas arba uždegimo sistemos trikdžiai: deguonies daviklio gedimas turi įtakos uždegimo sistemos veikimui, degimo ciklų ilgiui ir oro ir degalų kiekių proporcijoms – pažeistas daviklis gali būti variklio netinkamo darbo priežastimi;
  • sumažėja variklio našumas, automobilis sunkiau greitėja.

Kaip pakeisti deguonies daviklį (lambda zondą)?

Prieš deguonies daviklio keitimą, visų pirma, būtina diagnozuoti problemos priežastį. Šiam tikslui reikia prijungti diagnostikos įrenginį, pvz., „DS Delphi Technologies“, pasirinkti transporto priemonę ir nuskaityti gedimo kodą(-us).  Po to reikia patvirtinti klaidos kodą: pasirenkant duomenis realiuoju laiku palyginti tikrinamo daviklio parametrus su tinkamai veikiančio daviklio parametrais. Esant poreikiui, reikia susipažinti su transporto priemonės gamintojo duomenimis ir rasti tinkamą etaloninę vertę. Gali prireikti kitų įrankių arba įrangos nustatyti, ar problema yra susijusi su davikliu ar, pvz., su instaliacijos laidais.  

  • Atsižvelgus į tai, kad daugelis naujausių transporto priemonių modelių turi po kelis deguonies daviklius, reikia įsitikinti tuo, kad buvo identifikuotas būtent pažeistas daviklis. Gamintojai identifikuoja pozicijas „bank1“ arba „bank2“ ir „priekis / galas“ arba „prieš / po“ kiek kitokiu būdu, todėl būtina įsitikinti, kad buvo aptiktas tinkamas (pažeistas) komponentas. Geriausias būdas tai padaryti – duomenų analizė realiuoju laiku, naudojant diagnostikos įrenginį.
  • Po to reikia atjungti jungiantį laidą.
  • Reikia išsukti daviklį iš lizdo užmetamu raktu arba rekomenduojamu tokiam darbui įrankiu. Išsukus seną daviklį, jis yra išmetamas, o į jo vietą yra montuojamas naujas.
  • Deguonies davikliai dažniausiai yra tiekiami su ant sriegio uždėta specialia medžiaga, kuri apsaugo nuo prikepimo, bet yra laidi elektrai, todėl tiesiog tereikia įsukti naują daviklį į senojo vietą.
  • Siekiant apsaugoti daviklio sriegį nuo prikepimo, visi įmonės „Delphi Technologies“ deguonies davikliai yra padengti medžiaga, apsaugančia nuo prikepimo. Ši medžiaga yra atspari aukštų temperatūrų poveikiui ir gali būti uždėta ant daviklio sriegio gamybos metu arba tiekiama kaip atskira komplekto dalis. Esant poreikiui, cheminę priemonę reikia užtepti ant naujo daviklio. Būtina atsiminti, kad šios priemonės negalima naudoti per daug, nes tai gali užteršti deguonies aptikimo jutiklį.
  • Priveržti daviklį rekomenduojamu momentu.
  • Kai daviklis jau yra savo vietoje, būtina prijungti elektroninę jungtį.
  • Dabar vėl reikia prijungti diagnostikos įrenginį ir pašalinti visas susijusias klaidas.
  • Po to reikia įjungti variklį ir patikrinti, ar užgeso variklio kontrolinė lemputė. Atlikus šiuos veiksmus, reikia atlikti bandomąjį važiavimą.

Jus taip pat gali sudominti:

Ką reikia žinoti montuojant amortizatorius, spyruokles ir pakabos montavimo komplektus?

Ką reikia žinoti montuojant amortizatorius, spyruokles ir pakabos montavimo komplektus?

FORTELOCK – surenkamoji grindų danga jūsų autoservisui, garažui ir ne tik

FORTELOCK – surenkamoji grindų danga jūsų autoservisui, garažui ir ne tik

Kodėl autoservisams reikėtų patikrinti, kaip veikia kliento automobilio START-STOP sistema?

Kodėl autoservisams reikėtų patikrinti, kaip veikia kliento automobilio START-STOP sistema?

Ar įmanoma, kad automobilis žiemą nekeltų jokių rūpesčių?

Ar įmanoma, kad automobilis žiemą nekeltų jokių rūpesčių?