Paskelbimo data: 2019-09-03
, autorius: Simas Šančius

Sankabos ir dviejų masių smagračiai

Apie sankabą yra girdėję visi, kas bent kiek susiję su automobilio vairavimu. Tai ta „mistinė“ detalė, kuri sukuria stebuklą – priverčia automobilį pajudėti iš vietos. O jei rimtai, sankaba yra gana sudėtingas mechaninis mazgas, kuris iki mūsų dienų evoliucionavo taip, kad eksploatavimo metu nereikalauja papildomo aptarnavimo – susidėvi arba ne. Pagilinti turimas žinias šia tema padės į „Inter Cars Lietuva“ mokymų projektų koordinatorius Justinas Laurušonis, kuris yra dalyvavęs ne vieneriuose mokymuose ir šiais klausimais bendrauja su sankabų specialistais.

sankaba.jpg

Sankabos ir dviejų masių smagračiai – šis žodžių derinys išgirstas iš automobilių remonto dirbtuvių specialisto išgąsdina praktiškai kiekvieną automobilio savininką, nes šio mazgo kaina ir pakeitimas stipriai paplonina savininko piniginę, o kur dar nepatogumai likus be automobilio mažiausiai dienai. Taigi, kas yra toji sankaba?

Jei kalbėsime moksliškai, tai yra frikcinė mova, skirta atjungti sukimo momentą nuo varomosios ašies. Jei paprastai, tai – mazgas transporto priemonėje, skirtas atjungti variklį nuo pavarų dėžės trumpai akimirkai, sklandžiai pajudėti iš vietos arba perjungti pavarą.

Kokios dalys sudaro sankabos mazgą?

Nuo variklio iki pavarų dėžės seka būtų tokia: smagratis, sankabos diskelis, diskatorius, išminamasis guolis ir jo valdymo mechanizmas.

Kam automobiliui reikalingas sankabos mazgas?

Šiam mazgui yra keliami 5 reikalavimai:

  1. Atjungti variklio sukimo momentą nuo pavarų dėžės.
  2. Užtikrinti sklandų automobilio pajudėjimą iš vietos.
  3. Leisti sklandžiai perjunginėti pavaras automobiliui judant.
  4. Apsaugoti automobilio mazgus nuo variklio keliamų vibracijų.
  5. Būti silpniausia dalimi galios perdavimo grandyje, t. y., jei kažkas negerai variklyje ar pavarų dėžės pusėje, pirmas dalykas, kuris turi sugesti, yra sankabos mechanizmas. Santykinai tai yra pigiausia ir lengviausiai pakeičiama dalis šioje grandyje.

Kodėl susidėvėjus sankabos diskeliui reikia keisti visą sankabos komplektą su rekomendacija pakeisti smagratį?

Atlikti skaičiavimai parodė, kad vidutiniškai per 100 km atstumą sankabos mechanizmas yra aktyvuojamas 30 kartų, vadinasi, 30 kartų suveikė išmynimo guolis, diskatorius, sankabos diskelis, smagratis. Paskaičiuokime: įveikus 50000 km atstumą, visas mazgas suveiks 1,5 mln. kartų. Todėl visos dalys dėvisi vienodai ir keičiant jas po vieną dėl pakartotino pavarų dėžės numontavimo / sumontavimo automobilio remonto kaštai gali išaugti net keletą kartų.

Kokie požymiai nurodo sankabos mazgo nusidėvėjimą?

Priklausomai nuo to, kuris komponentas susidėvėjo, gali būti: padidėjusi jėga, reikalinga numinti sankabos pedalą, pasireikšti buksuojanti sankaba, girdėtis pašaliniai metalo garsai iš sankabos, pasijausti didelės vibracijos, einančios per automobilio kėbulą.

Ką galime padaryti, kad automobilio sankabos mazgas tarnautų kuo ilgiau?

Svarbiausia, ką galite padaryti, tai prižiūrėti automobilio techninę būklę nuolat ir neignoruoti automobilio netolygaus darbo ar ilgesnio užvedimo proceso, taip pat be reikalo nelaikyti nuspausto sankabos pedalo. Pats šiuolaikinės sankabos mazgas yra neaptarnaujamas, galima prižiūrėti tik aplinkinius mazgus, tiesiogiai nulemiančius sankabos mazgo tarnavimo laiką. Jau nebe tie laikai, kai reikėdavo papildomai reguliuoti išminamojo guolio laisvumą ir tikrinti jo įvaržą į diskatorių siekiant maksimalaus tarnavimo laiko.

Jei sankabos mazgas sugedo, kaip teisingai pasirinkti detales remontui?

Visų pirma, reikėtų atkreipti dėmesį, kad galutiniam klientui detalių parinkinėti pačiam nederėtų. Tai yra automobilių remonto dirbtuvių, kuriose dirba specialistai, parinksiantys tinkamą dalį, darbas. O jei jau nusprendėte, kad reikia pačiam pasirinkti, tuomet reikia rinktis pagal tai, kas automobilyje buvo sumontuota gamintojo. Automobilių gamintojams sankabų komplektus tiekia 3 pagrindiniai gamintojai, visi kiti gamintojai tik kuria pagal sukurtas originalias dalis ir jas kopijuoja / modifikuoja. Bet rekomenduočiau patikėti automobilį kvalifikuotiems meistrams, kurie tinkamai juo pasirūpins.

Kartais spaudoje ar internetinėje erdvėje tenka matyti nepatenkintų vairuotojų skundų, kad naujai sumontuotos detalės netarnauja tiek, kiek originalios dalys, su kuriomis automobilis išriedėjo iš gamyklos. Kiek šiame teiginyje yra tiesos? Ar iš tiesų naujos dalys nėra tokios kokybiškos kaip originalios?

Tenka ir man pasiskaityti tokių teiginių, bet, kaip jau minėjau, yra tik 3 gamintojai, kurie yra originalių dalių tiekėjai sankabų komplektams ir jiems tikrai nėra ekonomiškai naudinga turėti skirtingas gamybos linijas automobilių gamintojams ir antrinių detalių rinkai. Apskritai, pažvelgus į parduodamus sankabos mazgų kiekius, drįsčiau teigti, kad taip ir yra. Vertinant bendrą imtį parduotų detalių, skundų dėl to nekokybiškų dalių skaičius sudaro nepilną procentą, o pasigilinus dar labiau, net 70%  į tą procentą patenkančių skundų yra nepatvirtinami, nes dalys sumontuojamos netaisyklingai arba nepašalinus pirmojo gedimo priežasties.

Į ką reikėtų atkreipti dėmesį renkantis dirbtuves sankabos remontui?

Asmeniškai aš renkuosi dirbtuves, kurios investuoja į savo darbuotojus. Tai rodo, kad įmonė nori turėti savo srities profesionalus ir siekia juos užsiauginti. Šiuolaikinis automobilis senai nėra paprasta transporto priemonė su 5 laidais ir joje mazgų tolerancijos ribos yra labai mažos, nes siekiama maksimalaus komforto ir ilgo tarnavimo laiko. Visus šiuos niuansus remonto dirbtuvių meistrams sužinoti iš bendros praktikos nelabai įmanoma, o mokymosi procesas dirbant su klientų automobiliais gali būti labai brangus. Pasinaudodamas proga norėčiau visus pakviesti į „Inter Cars“ organizuojamą mokymų savaitę, kuri skirta išskirtinai sankabos mazgui. Jos metu aplankysime 3 didžiuosius Lietuvos miestus: Vilnių, Kauną ir Klaipėdą. Kaune turėsime labai detalius praktinius mokymus su specialistais iš LUK, kurie atsiveš tikras pavarų dėžes ir mokys keisti mazgo modelius realiomis sąlygomis. Kiti dveji mokymai bus surengti „Valeo“ atstovų ir orientuoti daugiau į teoriją, juose bus detaliai paaiškinta, kaip veikia komponentai ir kokios dažniausiai daromos montavimo klaidos. Detalesnės mokymų informacijos ieškokite www.intercars.lt, skiltyje mokymai.

Kviečiame dalyvauti sankabų mokymų savaitėje, kuri vyks rugsėjo 24-27 dienomis.

DATA

VIETA

KAINA

Mokymų aprašymas ir registracija

2019-09-24

MOKYMŲ PRADŽIA: 9 - 17

Bosch mokymu centras, Algirdo g. 56, Kaunas

129 EUR BE PVM / ASMENIUI

https://bit.ly/2lPD6zV

25.09.2019

MOKYMŲ PRADŽIA: 9 - 17

Bosch mokymu centras, Algirdo g. 56, Kaunas

129 EUR BE PVM / ASMENIUI

https://bit.ly/2kcAvQl

26.09.2019

MOKYMŲ PRADŽIA: 9 - 15

Green Park Hotel Klaipėda, Minijos g. 119, Klaipėda

6 EUR BE PVM / ASMENIUI

https://bit.ly/2lPD4bh

27.09.2019

MOKYMŲ PRADŽIA: 9 - 15

ibis Styles Vilnius hotel, Minsko pl.14, Vilnius, Lietuva

6 EUR BE PVM / ASMENIUI

https://bit.ly/2lsJSM3

Jus taip pat gali sudominti:

Sportiniai oro filtrai – sumažina pasipriešinimą oro srautui ir išlaiko optimalias filtravimo savybes

Sportiniai oro filtrai – sumažina pasipriešinimą oro srautui ir išlaiko optimalias filtravimo savybes

Ieškote pigiausios prekės? Prastos kokybės uždegimo žvakės gali kelti pavojų varikliui!

Ieškote pigiausios prekės? Prastos kokybės uždegimo žvakės gali kelti pavojų varikliui!

Sklandesnis sankabos pedalo veikimas, lengvesnis valdymas

Sklandesnis sankabos pedalo veikimas, lengvesnis valdymas

Ar keisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje?

Ar keisti alyvą automatinėje pavarų dėžėje?