Paskelbimo data: 2019-03-25
, author: SKF Polska S.A.

Pažeistas rato guolis: pažeidimo priežastys ir tinkamas diagnozavimas

Guoliai, vis dažniau integruojami su stebule ir ABS davikliu, yra kiekvieno automobilio rato elementai, kurie teoriškai privalo atlaikyti visą transporto priemonės eksploatacijos laikotarpį. Tačiau yra daugybė išorinių veiksnių, kurie nei-giamai veikia guolių patvarumą. Kokios gali būti guolių pažeidimų priežastys ir kaip tinkamai jas nustatyti?

Screenshot_2.jpg

Automobiliuose yra daug mazgų, kuriuose naudojami guoliai. Pagrindinis jų, žinoma  ratas. Naudojamos trys pagrindinės ratų guolių rūšys. Pirmoji – tai seniausias keičiamas guolis, susi-dedantis iš dviejų rutulinių arba kūginių guolių komplekto, uždaryto viename korpuse. Guolio viduje yra alyva, o gamintojas nusako jo pirminę įvaržą. Kita rūšis yra guolis, integruotas su stebule. Šis modulis nėra ardomas, jis yra keičiamas visas. Tai – elementai, įpresuojami į posūkio gembę. Tre-čioji karta, panašiai kaip antroji, yra integruoti mo-duliai su briaunomis ir paviršiais, skirtais stabdžių diskų, posūkių gembių bei ratų tvirtinimui. Tokie komplektai dažniausiai turi integruotus apsukų skaičiaus daviklius, kurių duomenis naudoja ABS / ESP sistemos. Jų montavimas yra pakankamai paprastas, tačiau šie moduliai atitinkamai yra brangesni.

Tinkamai eksploatuojant automobilį, ratų guoliai neturėtų kelti problemų, tačiau iš tikrųjų nutinka kitaip. Guolių pažeidimo priežasčių gali būti dau-gybė ir ne visuomet lengva jas nustatyti dalies neišmontavus. Kas labiausiai lemia šių elementų patvarumą?

„Be abejo, ratų guolių patvarumui yra nepalankus agresyvus vairavimo stilius. Staigūs vairo posūkiai esant dideliam greičiui sukelia guoliams didžiules šonines apkrovas. Guolis, nors ne visuomet tai su-vokiame, taip pat gali nukentėti smūgio atveju, kai automobilis ratu atsitrenkia, pvz., į šaligatvio bor-telį. Taip pat neigiamą poveikį guolio patvarumui turi netinkamai nustatyta pakabos geometrija bei vairavimo mechanizmo laisvumai, kurie gali sukelti stiprių vibracijų“, – paaiškina Tomasz Ochman iš firmos SKF.

Vairavimo būdas bei plačiai suprantama auto-mobilio techninė būklė – lemiami veiksniai, kurie gali sukelti priešlaikinį ratų guolių nusidėvėjimą. Kai nustatoma, kad guolis turi būti pakeistas dėl natūralaus nusidėvėjimo arba pažeidimo, pasi-reiškia du pagrindiniai požymiai – jo laisvumas arba garsus darbas. Tinkamas diagnozavimas visų pirma yra svarbus todėl, kad būtų išvengta kitų vairavimo mechanizmo arba pakabos elementų pažeidimų įvertinimo. Kaip jį atlikti?

„Pažeistų guolių patikra vykdoma atliekant ban-domąjį važiavimą automobiliu. Taip nustatoma, prie kurio rato girdimas būdingas šiam gedimui garsas. Pažeistas guolis važiavimo metu skleis triukšmą, šis garsas primena kylantį triukšmą arba krebždesį. Atliekant bandomąjį važiavimą, būtina atlikti testą esant įvairioms automobilio apkrovoms ir ne tik tiesiame kelyje, bet ir posūkiuose. Statinis metodas atliekamas pakėlus automobilį keltuvu ir stipriai pasukus ratą, kuriame įtariamas gedimas. Pažeistas guolis skleis jau minėtą būdingą garsą. Taip pat būtina patikrinti guolio laisvumą. Patikra vyk-doma paėmus ratą iš viršaus ir apačios ir bandant jį paklibinti. Labai svarbi yra rato klibinimo plokštuma, nes kai kurie bando jį klibinti iš dešinės į kairę pusę, o toks metodas taikomas kitų pakabos elementų patikrai“, – sako Tomasz Ochman.

Guolių pažeidimai taip pat gali būti susiję su netinkamu jų montavimu dirbtuvėse. Kai kurio-se, menkai įrengtose dirbtuvėse, guoliai tiesiog įkalami plaktuku – tai vienas blogiausių galimų sprendimų. Kita vertus, guolio įpresavimas į ste-bulę hidraulinio preso pagalba gali būti pakanka-mai sudėtingas. Jei šią operaciją atlieka nepatyręs mechanikas, yra rato stebulės deformavimo tiki-mybė. Taip pat guolio patvarumą gali sumažinti netinkamas stabdžių diskų, kurie dėl „mušimo“ sukelia papildomas vibracijas, montavimas. Ką turime prisiminti atlikdami aptarnavimo darbus?Visų pirma, kad prieš naujo guolio montavimą būtina patikrinti su juo sąveikaujančių elementų būklę, t. y. posūkio gembės ir stabdžių disko. Taip pat būtina atkreipti dėmesį į visas metalines bei gumines apsaugas, o pačiam guolio keitimui naudoti tik profesionalius, šiam guoliui reko-menduojamus įrankius.

„Kaip pavyzdį galime pateikti stebules HBU 2.1, kurios yra naudojamos daugelyje „Volkswagen“ ir „Ford“ grupių automobilių (pvz., „Volkswagen“ T5) ir gali būti montuojamos tik naudojant specialius įrankius, pvz., SKF gamoje siūlomus VKN 600 ir 601. Viskas turi būti priveržiama atitinkamais, gamintojo nu-rodytais, momentais. Patvarumo atžvilgiu svarbus yra dalių pasirinkimas iš patikimų gamintojų, kurie užtikrina atitinkamą kokybę. Firmoje SKF kokybei skiriame ypatingą dėmesį, todėl mūsų guolių mo-dulius su integruotomis stebulėmis ir ABS davikliais dažnai pasirenka automobilių gamintojai pirmajam montavimui“, – apibendrina Tomasz Ochman.