Paskelbimo data: 2019-12-19
, autorius: BRECK

Originalas ar pakaitalas?

Nusprendę pirkti naują eksploatacinę dalį savo transporto priemonei, turime išspręsti dilemą, kokį produktą pasirinkti – originalų, pažymėtą transporto priemonės gamintojo logotipu (OE, OES ar OEM), ar pakaitalą („After Market“)? Jei pakaitalą, tai kurio gamintojo? Ar jis bus saugus ir nekels problemų jį eksploatuojant? Kuo vadovautis perkant atsarginę dalį, ypač tą, kuri atsakinga už saugumą?

Breck stabdziu trinkeles.jpg

Panagrinėkime šį klausimą, remdamiesi stabdžių trinkelių pavyzdžiu.  

Automobilizmo srityje jau keliolika metų galioja daug normų, standartų, reikalavimų ir teisinių nuostatų, kurių turi laikytis atsarginių dalių gamintojai: saugumo, funkcionalumo ir gamybos procesų pakartojamumo. Geriausiai žinomi ir tiksliausiai parengti yra Jungtinių Tautų Europos ekonominės komisijos nustatyti standartai. Neoriginalioms stabdžių trinkelėms taikomas standartas UNECE R90.

Tiek ant pačių stabdžių trinkelių, tiek ant jų pakuočių turi būti homologacijos numeris, kurį suteikia įgaliota valstybinė institucija, remdamasi tyrimų ataskaita, kurią išduoda akredituotas tyrimų institutas, gavęs teigiamus visų testų rezultatus. Pagal tarptautinę normą visų neoriginalių stabdžių trinkelių trinties koeficientas gali skirtis nuo originalių maksimaliai +-15 proc. Tokie tyrimai apima tik tam tikrus trinkelių naudojimo transporto priemonėje parametrus, o patys testai gali būti atliekami laboratorijoje (dinamometriniai matavimai) arba transporto priemonėje. Be stabdžių trinkelių medžiagos patikros, taip pat tikrinamos mechaninės trinkelių savybės, atsakingos už saugumą stabdant, – atsparumas nukirtimui (pagal normą ISO 6310, kurią nurodo R90) bei frikcinės medžiagos elastiškumas, t. y. vadinamasis susispaudimo laipsnis tiek kambario temperatūroje, tie aukštoje temperatūroje (400 °C). Periodiniai trinties koeficiento tyrimai atliekami norint įsitikinti gamybos procesų tinkamumu.    

Būtent todėl turime pirkti tik trinkeles, ženklinamas R90 homologacija (pasitaiko padirbtų trinkelių su fiktyviais homologacijos numeriais arba išvis be jų). Daugelyje Europos šalių galima turėti rimtų problemų, jei bus nustatyta, kad transporto priemonėje naudojamos dalys be homologacijos, ypač jei įvyko eismo įvykis ir yra nukentėjusiųjų.

Tad teoriškai visos Europoje parduodamos stabdžių trinkelės turi būti saugios, užtikrinti pakankamą efektyvumą bei tinkamai atlikti savo funkcijas. Kuo jos skiriasi nuo originalių trinkelių, montuojamų naujuose automobiliuose? Visų pirma, originalios trinkelės (montuojamos gamyklose naujose transporto priemonėse) kuriamos ir testuojamos daugelį mėnesių ar net metų. Jos projektuojamos taip, kad galėtų užtikrinti:

  • aukštą stabdymo kokybę net labai sudėtingomis sąlygomis
  • pakankamą diskų ir trinkelių patvarumą
  • žemą cypimo lygį
  • kuo mažesnę vibraciją, perduodamą į vairą stabdant
  • pakankamą atsparumą korozijai
  • tinkamą stabdžių pedalo eigą
  • neaukštą šilumos laidumą, kad stabdžių skystis būtų apsaugotas nuo užvirimo
  • neagresyvų poveikį stabdžių diskų paviršiams, nes tai gali sukelti terminius diskų darbinių paviršių įtrūkimus
  • pakankamai aukštą statinės trinties koeficientą (rankinis stabdis)

Tačiau būtina paaiškinti, kad net originalios trinkelės nebus tobulos, atsižvelgiant į faktą, kad stabdžių sistemos veikimas – tai subalansuotas ir sudėtingas kompromisas tarp labai skirtingų, dažnai prieštaringų stabdžių savybių. Pavyzdžiui, trinties koeficiento didinimas virš tam tikros kritinės ribos (stabdymo efektyvumo didinimas) padidina stabdant atsirandančio cypimo lygį. Taigi, jei stabdžių trinkelių gamintojas nori pakeisti vieną iš anksčiau minėtų parametrų, tai gali pablogėti kiti parametrai. Todėl stabdymo sistemos kūrimas (ypač stabdžių trinkelių mišinio) yra sudėtingas ir reikalaujantis daug pastangų. Transporto priemonių naudotojai – tai labai skirtingi vairuotojai, dažnai turintys labai skirtingus reikalavimus transporto priemonėms ir teikiantys pirmenybę skirtingiems vairavimo stiliams. Vieni vairuoja labai agresyviai ir reikalauja aukšto stabdžių efektyvumo, kiti nekreipia į tai dėmesio ir jiems svarbesnis ilgas stabdžių eksploatavimo laikotarpis bei tylus veikimas (be cypimo) vairuojant mieste (pvz., taksi vairuotojai), o dar kiti vertins labai lengvai pašalinamas dulkes nuo ratlankių, susidarančias dėl trinkelių susidėvėjimo, ir t. t. Beveik visuomet atsiras nepatenkintų, pageidaujančių, pvz., kad trinkelės išvis necyptų ir nepurvintų ratlankių.

Vykdant naujai pradedamos gaminti stabdžių sistemos tyrimus ir patikras, atliekama dešimtys testų (taip pat dinamometrinių) specialiuose laboratoriniuose stenduose bei transporto priemonėse tam, kad kiekviena reikalaujama stabdžių funkcija, susijusi su saugumo užtikrinimu, būtų įvykdyta 100 proc., o kitos stabdžių savybės būtų aukščiausio įmanomo lygio. Dauguma automobilių gamintojų, stabdžių sistemų konstruktorių bei sąmoningų stabdžių trinkelių gamintojų turi savo vidines procedūras ir normas, pagal kurias tikrinama, ar stabdžiai atitinka numatytus reikalavimus. Dažniausiai naudojamas vienas ar keli panašūs testai vienos konkrečios charakteristikos patikrai (pvz., disko termodinaminis atsparumas tikrinamas atliekant „crack“ tipo dinamometrinį testą, stabdymo kokybės patikrai naudojamas specialus testas dinamometriniame stende arba transporto priemonėje ir t. t.).

Užtikrinti idealų stabdžių sistemos funkcionavimą nepaprastai sunku, beveik neįmanoma. Be to, reikia prisiminti, kadkonkreti stabdžių sistema bus montuojama skirtingose transporto priemonėse (skirtingi varikliai, pavarų dėžės, atstumai tarp ašių, įrangos versijos ir t. t.). Šios transporto priemonės naudojamos tūkstančių vairuotojų, kurių vairavimo stiliai labai skirtingi, be kita ko, daugelyje šalių transporto priemonės naudojimo būdai taip pat yra skirtingi (pvz., Vokietijoje, kur greitis neribojamas, statistinis transporto priemonės naudojimas, įskaitant stabdymą, bus kitoks nei, pavyzdžiui, Šveicarijoje, kuri yra kalnuota šalis ir kurioje važinėjama lėčiau, bet yra daug nusileidimų kalnų keliuose, Kinijoje automobiliai dažnai būna perkrauti, Brazilijoje važinėjama agresyviai, be to, keliai yra prastos kokybės ir t. t.), todėl gali atsirasti kitų problemų, dažnai susijusių su tų pačių stabdžių naudojimu skirtingose rinkose. Autorizuotuose servisuose vis rečiau siūlomos OEM kokybės stabdžių trinkelės, dažniausiai tai būna pigesnės OES stabdžių trinkelės arba net ir ekonominės klasės produktai.

Todėl reikėtų įvertinti vadinamąjį atsarginių dalių („Aftermarket“) asortimentą, kuriame yra tarpusavyje nedaug besiskiriančių parametrų produktų (prisiminkime, kad galioja R90, pagal kurią stabdymo efektyvumas turi būti artimas OEM trinkelių efektyvumui). Taigi vairuotojams, kurie nori turėti labai tylius ir patvarius stabdžius, siūlomos vadinamosios keraminės arba NAO trinkelės (tipinės JAV ir Japonijos rinkose). Bet gyvenime niekas negaunama už dyką. Jei vairuojama agresyviai ir dažnai staigiai stabdoma, šios rūšies trinkelės daug greičiau dėvisi, nors normaliomis sąlygomis jos dėvisi labai lėtai. Kita vairuotojų grupė – vairuotojai, kuriems labiausiai rūpi puikus efektyvumas ir maža stabdžių pedalo nuspaudimo jėga bet kuriomis įmanomomis sąlygomis. Tačiau jie turi susitaikyti su smarkiai padidėjusiu stabdžių sukuriamo triukšmo lygiu. Vairuotojai, reikalaujantys ekstremaliai aukšto efektyvumo, gali pasirinkti sportines trinkeles be R90 homologacijos, kurios labai skirsis nuo originalių trinkelių, ir naudoti jas tik uždaruose keliuose arba lenktynių trasose.

Daugelis pigių pakaitalų gamintojų siūlo produktus, kurie bet kuriuo požiūriu bus tik „vidutiniokai“ (be abejo, jie turi būti saugūs) ir nekels statistiniam naudotojui didesnių problemų. Jie sugebės užtikrinti neblogą efektyvumą (bet tik palankiomis, neagresyviomis eksploatacijos sąlygomis), gali (nors ne visais atvejais) užtikrinti atitinkamą ridą nuo keitimo iki keitimo. Kai kurioms trinkelėms gali būti būdingas aukštas cypimo ir / arba vibracijos lygis stabdant. Atsarginių dalių rinkoje yra produktų, kai kuriais parametrais labai besiskiriančių tarpusavyje. Kaip buvo minėta anksčiau, nelabai sudėtingomis sąlygomis visi produktai privalo užtikrinti stabdymo efektyvumą ir būti panašūs į originalius produktus. Tačiau teisės normose nenustatytas tam tikro triukšmo, virpesių lygio arba trinkelių ar diskų susidėvėjimo lygio užtikrinimas.

Daugelis pigių ir vidutinės kokybės frikcinių medžiagų gamintojų neturi techninės bazės ir žinių, kad galėtų sukurti produktus, pasižyminčius aukšta kokybe. Tačiau yra įmonių, gaminančių daugumą produkcijos atsarginių dalių rinkai, kurių trinkelės nedaug skiriasi nuo produktų, montuojamų naujuose automobiliuose. Taip yra todėl, kad jos turi pakankamai įrangos medžiagoms, kurių savybės atitinka teisės aktuose nustatytas normas (R90), kurti, kurios, beje, daugeliu požiūrių net panašios į originalias trinkeles. Atlikdamos laboratorinius testus, jos gali greitai palyginti šiuos iš savo mišinių pagamintų trinkelių ir originalių trinkelių parametrus: stabdymo efektyvumą net labai sudėtingomis eksploatacijos sąlygomis, trinkelių ir diskų susidėvėjimą, esant labai skirtingoms apkrovoms, ar cypimo lygį. Šie tyrimai atliekami pakankamai greitai, yra pakartojami ir labai tikslūs. Šiam tikslui reikalingas labai brangus ir sudėtingas įrenginys, vadinamas dinamometru. Dėl realių darbinių sąlygų, sukuriamų jo kabinoje, kurioje testuojami stabdžiai, užtikrinamas atliekamų tyrimų pakartojamumas. Pavyzdžiui, stabdžius aušinančio oro srauto greitis, jo temperatūra ir drėgnumas yra ne tik stebimi, bet taip pat gali būti nustatomi inžinieriaus, priklausomai nuo taikomos testavimo procedūros. Testų metu nuolat stebimi ir fiksuojami šie duomenys: greitis, slėgis stabdžių sistemoje, stabdymo momentas, disko temperatūra (pasirinktinai papildomai trinkelių ir stabdžių skysčio), stabdžių cilindro stūmoklio eiga ir t. t. Papildomai, naudojant specialius tūrinius daviklius, galima tikrinti terminę stabdžių diskų deformaciją, naudojant sudėtingą aparatūrą, skirtą vibroakustinių reiškinių tyrimui ir analizei, – triukšmo lygį.


1 pav. Stabdžių diskas, įkaitęs atliekant agresyvaus sportinio važiavimo testą.


2 pav. Tyrimų kamera tikrinant triukšmo lygį (įmonės „Lumag“, Sp. z o.o., Tyrimų ir plėtros skyriuje).

Atlikus laboratorinius tyrimus, toliau tikrinamas transporto priemonėje sumontuotų trinkelių veikimas. Automobilyje montuojama speciali įranga, kurią naudojant galima patikrinti ir užfiksuoti daugybę parametrų: transporto priemonės greitį ir lėtėjimą, slėgį kiekvienoje stabdžių apkaboje, stabdžių pedalo nuspaudimo jėgą ir jo eigą, stabdžių diskų ir / ar trinkelių temperatūrą. Triukšmo lygis matuojamas specialiais, labai brangiais, atspariais dulkėms ir oro sąlygoms mikrofonais, pritvirtintais prie kiekvieno stabdžio. Stabdžių trinkelių cypimo ir susidėvėjimo testai atliekami, pvz., Ispanijoje, Mojacar vietovės apylinkėse, kuriose dėl idealių šiam tikslui sąlygų stabdžius testuoja daug žinomų transporto priemonių ir stabdžių sistemų gamintojų. Toje vietovėje sąlyginai nedideliame plote yra sričių, kuriose greitai keičiasi klimatas (temperatūra ir oro drėgmė), kuris daro neigiamą įtaką stabdžių triukšmingumui. Jei norima stabdžių sistemų elementus testuoti ekstremaliomis sąlygomis, tai paprastai daroma, pvz., Austrijos Alpėse, Grossglockner viršūnės apylinkėse. Pakrautam lengvajam komerciniam automobiliui keliolika minučių leidžiantis kalnų keliu, stabdžiai įkaista iki 600 °C ar net iki 800 °C. Tuoj pat nusileidus stabdžių skysčio temperatūra stabdžių apkabose neturi viršyti apie 220 °C, o stabdžiai privalo pasižymėti reikalaujamu stabdymo efektyvumu. Nusileidus ir ataušus stabdžiams, trinkelės kruopščiai tikrinamos – ar nepatyrė nepataisomų, nuolatinių matomų pažeidimų. Palyginamiesiems frikcinių medžiagų efektyvumo testams labai gerai tinka dinamometras, tačiau visgi geriausia galutinį AMS tipo testą atlikti automobilyje saugiomis eismo sąlygomis. Tam tikslui galima nuvykti į išnuomotą lenktynių trasą arba į oro uosto taką. Atlikę kelis testus, inžinieriai analizuoja laboratorijoje gautus rezultatus, padaro galutines išvadas ir paruošia atitinkamas testų rezultatų ataskaitas.


3 pav. „Breck“ stabdžių trinkelių testas Alpėse, leidžiantis nuo kalno „Grossglockner“ apylinkėse.

Taigi matome, kad nepriklausomoje atsarginių dalių rinkoje taip pat galima rasti technologiškai pažangių stabdžių trinkelių gamintojų, kurie sugeba sukurti ir gaminti technologiškai labai pažangias (to, žinoma, nepamatysite plika akimi) stabdžių trinkeles, kurios kartais tik šiek tiek nusileidžia originalioms trinkelėms, gamyklose montuojamoms naujuose automobiliuose.