Paskelbimo data: 2022-06-03

Nekalbėkite nesąmonių – griauname mitus apie salono filtrus ir smogą.

Tomis dienomis, kai oro užterštumas viršija leistinas normas, miestų valdžia ir savivaldybės ragina nesinaudoti nuosavais automobiliais ir neteršti oro dar labiau, o persėsti į nemokamą viešąjį transportą. O kaip su tarša kitomis dienomis ir automobilio viduje? Apie tai retas susimasto…

Pagal rekomendacijas, tam apsisaugoti nuo smogo, neatidarome langų, važiuojame į darbą autobusu, užsidedame apsauginę kaukę… o sekančią dieną užsidarome automobilyje ir jei neturime švaraus, tinkamai veikiančio salono filtro, tai įkvepiame visą tai, kas tvyro ore virš kelio dangos ir važiavimo metu yra įsiurbiama pro ventiliacijos sistemą į automobilio vidų – tai yra visą tai kas yra blogiausia, taip pat smogą. Būdami mechaniku, automobilių atsarginių dalių savininku arba pardavėju neretai susiduriate su situacija, kurioje turite įtikinėti klientą, kodėl verta investuoti į tinkamą salono filtrą. Šiame straipsnyje patarsime, kaip paneigti argumentus ir kovoti su skleidžiamais mitais, bet pradėkime nuo to, kad išsiaiškinkime, kas yra tas smogas gąsdinantis mus laikraščių nuotraukose ir televizorių ekranuose.

Mitas 1: Smogas pasirodo tik žiemą ir yra matomas.

Taigi ne visuomet – nes yra dvi smogo rūšys. Pirmasis tai redukuojantis arba rūgštus smogas, dar vadinamas „Londono tipo” arba pramonine migla. Jis dažniausiai susidaro drėgnomis sąlygomis, šildymo sezono metu, kai nepučia vėjas, o orą teršia pramoninės dulkės ir jis gali būti matomas plika akimi pilkšvo rūko pavidalu.

Antrasis - tai fotocheminis smogas, dar vadinamas „Los Andželo tipo”, kuris atsiranda dažniausiai vasaros metu, esant saulėtam orui ir dažnai nėra matomas akimi. Šis smogo tipas susidaro iš automobilių išmetamų dujų, kuriose yra anglies oksido, azoto oksidų ir angliavandenių, kurie veikiami ultravioletinių spindulių susiskaido į dar toksiškesnes medžiagas, o taip jis susidaro iš asfalto dulkių, dylančių padangų bei stabdžių sistemų dylančių dalių (frikcinės medžiagos dulkės). Didžiausia šių teršalų koncentracija yra 0,9-1,5m aukštyje, tai yra ten, iš kur oras yra įsiurbiamas į automobilio saloną, arba į mūsų plaučius jei einame pėsčiomis.

Jei nesekame Lietuvos smogo žemėlapio Internete arba kitose programose (o susitarkime – kiek mūsų tai daro?), tai nežinome kuo kasdien kvėpuojame. Tačiau, jei turime tinkamai veikiantį, aukštos kokybės salono filtrą, tai galime atsikvėpti bent jau kelionės automobiliu metu, nes salono filtras vienintelis buvo sukurtas būtent mums - žmonėms.  

Mitas 2: Salono filtrą po vasaros galima prapūsti sulėgtu oru ir jis galės tarnauti žiemą.

Tai lygiai tas pats, kas pasakyti, kad pakanka nupusti dulkes nuo komodos ir ji bus švari. O dabar įsivaizduokite, kad panašiai į dulkių siurblį, automobilio ventiliacijos sistema per valandą įsiurbia apie 540 000 litrų oro???, o kartu su juo alergenus, išmetamas dujas ir nemalonius kvapus. Dėl to teršalų, patenkančių į automobilio saloną ir tuo pačiu į mūsų plaučius, koncentracija gali būti virš penkių kartų aukštesnė nei šalia kelio. Ar juos matome plika akimi? Ne. Bet ar tai reiškia, kad automobilio vidus yra švarus ir sterilus? Taip pat ne… Ar vis dar manote, kad filtrą galima „prapūsti”? Na… tikimės, kad ne… bet dėl visa ko aiškiname toliau.

Žiemos metu, kai oro sąlygos yra sunkesnės, salono filtras dirba su dviguba galia, bet ir šiam sezonui pasibaigus salono filtrai turi nelengvą gyvenimą. Nuo sausio pabaigos iki pirmųjų spalio dienų jie papildomai dirba filtruodami augalų žiedadulkes ir kitus alergenus, kurie tuo metu yra labiausiai aktyvūs. Kiekvienas alergikas žino, kad žiedadulkių ir alergenų nepavyks „nupūsti” nuo bet kurio paviršiaus su kuriuo jie turi kontaktą, taip pat ir nuo filtro.   

Todėl Hengst rekomenduoja keisti salono filtrą du kartus per metus arba kas 15 000 km. Nepakeistas salono filtras gali turėti įtakos ne tik Jūsų sveikatai, bet ir Jūsų automobilio „sveikatai”. Tai gali sukelti slėgių skirtumo augimą, o po to net ventiliatoriaus pažeidimą ir kondicionavimo sistemos darbo efektyvumo kritimą. prie to prisideda dar vienas aspektas – saugumas – aprasoję langai dėl silpnos oro cirkuliacijos tikrai nepalengvins kelionės. Vietoj to, kad susikoncentruoti ir stebėti kelią, ieškosime kempinės ir nuolat valysime langus. Be to, susikaupusios ant filtro bakterijos ir mikrobai dauginsis ir sudarys tikras kolonijas, taip pat, pats filtras taps jų inkubatoriumi, o mes patogiai sėdėdami automobilyje kvėpuosime užterštu oru. Nieks nepageidauja tokių „neprašytų svečių (keleivių)”.

Mitas 3: Salono filtrai apsaugantys nuo smogo praverčia tik miestuose.

Tai, kad smogo tipai byloja apie Londoną ir Los Andželą, o televizijoje dažniausiai kalbama apie Krokuvą, Varšuvą ir kitus didmiesčius, nereiškia, kad smogas tai tik didelių mestų problema. Smogo susidarymui įtakos turi geografinė vietovės padėtis, todėl net mažas kaimas arba vietovė žemoje vietoje, arba apsupta kalnų, turės dažnas problemas dėl smogo, bet, pavyzdžiui, Klaipėdos gyventojai, kur yra lyguma ir dažnai pučia vėjas  - nebūtinai. 

Kvėpavimas užterštu oru gali sukelti vairuotojo koncentracijos susilpnėjimą, nuovargį, alergines reakcijas ir dėl padidinti eismo įvykio tikimybę. Nesvarbu, ar važinėjate po miestą, ar trasoje, verta pasirūpinti tuo, kad automobilio salone kvėpuotumėte švariu oru be smogo, išmetamų dujų, dulkių ir alergenų. Važinėjimas mieste gali kelti stresą, o važinėjimas trasoje būna varginantis  - neverta jų sau papildomai apsunkinti. Aukštos kokybės salono filtras padės išvalyti orą ir tai netiesiogiai padės neprarasti koncentracijos labai reikalingos Jūsų ir Jūsų keleivių saugumo užtikrinimui.  

Mitas 4: Kiekvienas salono filtras apsaugo nuo smogo ir alergenų.

Filtruojanti medžiaga naudojama salono filtrų gamybai yra nuolat tobulinama, todėl ji tampa atsparesnė atmosferinių veiksnių poveikiui. Kuo kvėpuojame ir kuri filtro rūšis padės mums išvalyti orą kuriuo kvėpuojame?

Pakibusios dulkės PM10 tai dalelės, kurių skersmuo yra mažesnis nei  10 mikrometrų, t. y. apie 1/5 žmogaus plauko storio, absorbuojamos kvėpavimo sistemos – su jomis susidoros filtrai nuo dulkių. Tačiau, ne visi filtrai nuo dulkių apsaugo vienodai – pagrindinį vaidmenį atlieka naudojama filtruojanti medžiaga bei visų filtruojančios medžiagos sujungimų su filtro rėmeliu kokybė.  Prekės ženklo Hengst filtruose nuo dulkių, pertvara yra pagaminta iš sintetinio pluošto, kuris nesideformuoja nuo vandens poveikio, o tai teigiamai veikia filtravimo kokybę per visą laikotarpį tarp keitimų ir yra labai svarbu mūsų pakankamai drėgname klimate. Filtrai nuo dulkių sulaiko mikrobų plitimą, apsaugo kondicionavimo sistemą, sulaiko smulkias dulkes, pelėsių poras ir taršalus 1 mikrono lygyje (iki 99% dalelių PM10) bei apsaugo langus nuo rasojimo.

Pakibusios dulkės PM 2,5 tai smulkiausios dalelės, kurios gali patekti į kraują, o iš ten į kitus organus – iki 99% tokių dalelių sulaiko filtrai nuo dulkių su aktyviąja anglimi. Įdomų, kodėl skirtingų gamintojų salono filtrai su aktyviąja anglimi turi skirtingą svorį? Atsakymas yra banalus: tai panaudotos aktyviosios anglies kiekis. Tai taip pat atsakymas į klausimą, kodėl vieni filtrai yra efektyvūs, o kiti ne. Filtruose Hengst naudojama net 300g/m2 aktyviosios anglies, kuris taip pat efektyviai sulaiko pavojingas dujas (ozoną, smogą, benzolą), išmetamas dujas ir nemalonius kvapus. Naudojama filtruose Hengst anglis dėl specialios išgavimo technologijos turi specifinę vidinę struktūrą (1 gramas = 1000 kv. m), o vienas šaukštelis šios anglies atitinka filtruojantį plotą lygų futbolo aikštės dydžiui. Filtras su aktyviąja anglimi šiais laikais - tai absoliučiai minimalus standartas, kuris turi atsirasti kiekviename automobilyje.

O kas su smogu ir alergenais? Šiuo atveju yra reikalingi filtrai specialioms užduotims tokie, kaip penkių sluoksnių filtras Blue.care iš Hengst Filter. Lyginant su standartiniu filtru su aktyviąja anglimi, Blue.care papildomai neutralizuoja alergenus ir bakterija bei sulaiko smogą. Žemiau pateikta schema tiksliai pavaizduoja visų penkių sluoksnių veikimą:

  1. Elektrostatinė medžiaga sulaiko stambiagrūdes daleles
  2. Mikropluoštas sulaiko žiedadulkes, absorbuoja skysčius, suteikia filtrui elastingumą
  3. Aktyviosios anglies sluoksnis sulaiko kvapus, garus ir dujas
  4. Sluoksnis Meltblown sulaiko daleles, kurių skersmuo yra mažesnis nei 2,5 μm
  5. Biofunkcis skydas su cinko formule sulaikančia mikroorganizmus

Ypatingo dėmesio čia nusipelno penktas, biofunkcis sluoksnis padengtas inovatyvia, mėlyna danga su cinko formule, kuri turi unikalias savybes neutralizuojančias bakterijas ir stabdančias jų plitimą ventiliacijos sistemoje. Filtrai Blue.care tai didžiulis žingsnis į priekį švaraus oro automobilio salone linkme, o tai turi didžiulę reikšmę, nes kasmet praleidžiame automobilyje vis daugiau laiko. Salono filtrai Blue.care suteikia vairuotojui bei keleiviams švarų, be nemalonių kvapų ir alergenų automobilio vidų ir švarų, be smogo ir kitų kenksmingų medžiagų orą.

Mitas 5: Smogas tai rinkodaros sumanymas, nejaučiu jokio poveikio.

Visi žinome apie rūkymo žalą. Kai kurie tyrimai rodo, kad priklausomai nuo vietovės, kurioje gyvename, gauname kenksmingų medžiagų dozę prilygstančią nuo 3 iki 10 surūkytų cigarečių per dieną. Neapgaudinėkime savęs – nepriklausomai nuo to, ar mums dabar 20, 30, 40 ar 50 metų, anksčiau ar vėliau pajusime kvėpavimo smogu rezultatus lygiai taip pat, kaip pajaustume rūkymo pasekmes.

Tomis dienomis, kai smogo koncentracija yra aukštesnė yra pastebimas didesnis pacientų paguldytų į ligonines skaičius, astmos priepuoliai, šienligės atvejai, alerginiai akių uždegimai, kosulys, apsunkintas kvėpavimas, dusulys, arba asmenų, sergančių kvėpavimo takų bei turinčių kraujotakos  sutrikimų, sveikatos būklės pablogėjimas.

Smogas yra ypač pavojingas vyresnio amžiaus žmonėms, nes smulkiausio dalelės PM 2,5 gali patekti į kraują, o po to patenka į visą organizmą ir trikdo kitų organų darbą, pvz. kvėpavimo ir kraujotakos sistemų, kurių tinkamas veikimas vyresnio amžiaus asmenų atveju turi lemiamą įtaką ne tik jų sveikatai, bet ir gyvybei. Sekančią labiausiai pažeidžiamą grupę sudaro vaikai, kurie turi silpniau išvystyta imuninę sistemą ir absorbuoja didesnį toksiškų medžiagų kiekį kūno svorio vienetui. Dalelės PM 2,5 taip pat gali būti pavojingos nėščioms moterims, nes jos gali patekti į vaisiaus organizmą.

Minėtose visuomenės grupėse, be abejo, atsiras kas nors, kieno sveikatą norėtumėte apsaugoti. Ne svarbu, ar tai Jūsų vaikas, ar Jūsų pagyvenę tėvai. ar Jus pats/pati, tinkamas filtras suteiks galimybę kvėpuoti švariu, be smogo, kenksmingų medžiagų ar alergenu oru bent jau kelionių automobiliu metu.  

Mitas 6: Smogas į automobilį patenka tik atidarius langą važiavimo metu.

Šių laikų paradoksas yra tame, kad iš vienos pusės, automobiliai daugiau ar mažiau prisideda prie smogo susidarymo… o iš kitos pusės, jų viduje galime sau užsitikrinti švarų orą. Smogu užterštas oras patenka į automobilio vidų kaskart atidarius dureles arba bagažinę, o kadangi į automobilio vidų negalime magišku būdu „teleportuotis“, todėl negalime naudotis automobiliu visiškai be smogo. Eidami į darbą be atitinkamos kaukės negalime apsisaugoti nuo smogo ir kitų kenksmingų medžiagų. Tačiau naudodami atitinkamą filtrą galime sumažinti jų kiekį automobilio salone. Įjungus ventiliaciją, salono filtras sulaikys kenksmingų medžiagų patekimą į automobilio vidų.

Apsižvelgus į potencialias ligas ir sveikatos problemas, investicija į aukštos kokybės salono filtrą tai iš tikrųjų investicija į sveikatą – galų gale, prevencija yra lengvesnė nei gydymas. Salono filtras kainuoja mažiau nei apsilankymas privačioje klinikoje, o jo pirkimas ir montavimas užtuks mažiau laiko nei apsilankymo viešoje gydymo įstaigoje laukimas. Išvados yra akivaizdžios.

Negalime sulaikyti kvėpavimo visai dienai, bet galime ženkliai sumažinti kenksmingų medžiagų kiekį ore, kuris patenka į automobilio saloną ir kuriuo kvėpuojame.

Kvėpavimas smogu yra dažnai palyginamas su rūkymu ir nors tai, kas patenka į mūsų plaučius nėra tiek toksiška kiek cigarečių dūmai, tai juk net užkietėję rūkoriai nerūko 24h per parą…. o oru kvėpuojame visą laiką. Naudodami aukštos kokybės salono filtrus pajusite oro kokybės bei montavimo ir vairavimo komforto skirtumą. Todėl,NEKALBĖKITE NESĄMONIŲ, kad neverta, kad brangiai kainuoja, kad tai žiniasklaidos paistalai, o pasirūpinkite tinkamu filtru ir mėgaukitės švaresniu oru Jūsų automobilio salone.

Jus taip pat gali sudominti: