Paskelbimo data: 2020-08-17

Naudingi patarimai: stabdžių diskų keitimas ir diagnostika

Jei vairuotojų paklaustume, kuri iš nuolat naudojamų transporto priemonės saugos sistemų yra svarbiausia, daugelis nesuabejotų – tai stabdžių sistema. Iš tikrųjų, ji yra viena svarbiausių sistemų, užtikrinančių ne tik mūsų pačių, bet ir kitų eismo dalyvių saugumą. Šio fakto nevalia pamiršti, ypač autoservisų darbuotojams. „ZF Aftermarket“ ne tik gamina aukštos kokybės produkciją, bet ir teikia techninę informaciją, padedančią autoservisų specialistams montavimo darbus nepriekaištingai atlikti iš karto pirmojo karto ir išvengti perdarymo.

stabdžių keitimas ir diagnostika.jpg

Kaip prižiūrėti stabdžių sistemą?

Tinkamai veikianti stabdžių sistema be jokios abejonės, turi daug įtakos transporto priemonės saugumui, nuo kurio priklauso ir jos ekipažo saugumas. Ko reikia, kad stabdžių sistema būtų saugi? Tai užtikrina tinkamas naudojimas ir techninė priežiūra. Visi stabdžių sistemų remonto darbai turi būti atliekami pagal automobilių gamintojų parengtas procedūras, o montuojamos atsarginės dalys turi atitikti tokius pačius kokybės reikalavimus, kurie keliami automobilio gamykloje naudojamoms dalims. „ZF Aftermarket“ atskleidžia, kaip sėkmingai pakeisti stabdžių diskus ir kaip tinkamai įvertinti jų techninę būklę.

Kiekvieną stabdžių techninės priežiūros darbą būtina pradėti nuo kruopščios visų sistemos dalių patikros. Minėtą patikrą reikia atlikti šiais atvejais: pavyzdžiui, automobilis remontuojamas atliekant periodinę patikrą (pasiekus tam tikrą ridos ribą (pavyzdžiui, kas 15 tūkst. km) arba eksploatavimo trukmės ribą (pavyzdžiui, kasmet), jei atliekant diagnostinį tyrimą nustatoma stabdžių triktis arba jeigu ją važiuodamas pastebi automobilio savininkas. 

Periodinė stabdžių sistemos patikra

Jei atliekama periodinė patikra, diskus pakanka apžiūrėti, atkreipiant ypatingą dėmesį į koroziją, įtrūkius ir griovelius, bei išmatuoti diskų storį. Kiekvienas gamintojas nustato mažiausią leistiną diskų storį. Yra ne viena priežastis, kodėl automobilyje reikia montuoti tik reikiamo storio stabdžių diskus. Pirmoji priežastis – mechaninis disko atsparumas. Jei diskas bus labai plonas, jis gali atitrūkti nuo elementų, kuriais jis tvirtinamas prie stebulės, ir iškristi iš apkabos. Antra, labai plonų diskų šilumos išsklaidymo geba yra mažesnė, todėl jie gali perkaisti. Nuo perkaitimo diskai „persimeta“ arba degina stabdžių trinkeles. Stabdžių diskų storis matuojamas mikrometru arba stormačiu. Matuoti reikia maždaug 10 mm atstumu nuo disko išorinio krašto. Jei stabdžių diskai yra per ploni, juos būtina pakeisti.

Kalbant apie stabdžių diskų storio matavimą, reikia paminėti diskų mechaninį apdirbimą. Šią paslaugą siūlo daugelis autoservisų, tačiau įvertinus bendrą išmontavimo, tekinimo ir montavimo darbų kainą, tai daryti vargu ar apsimoka. Tekinto disko storis dažniausiai būna arti mažiausios priimtinos vertės, todėl jo eksploatavimo trukmė bus trumpesnė, be to, stabdžių diskus, kurių storis nesiekia mažiausios leistinos vertės, eksploatuoti, žinoma, yra pavojinga. Trumpai tariant, esame įsitikinę, kad tokia restauracija yra rizikingas laiko ir pinigų investavimas.

Stabdžių triktis atliekant diagnostinį bandymą

Jei vairuotojas skundžiasi, kad stabdymo metu juntama vairaračio ir stabdžių pedalo vibracija, viena iš galimų priežasčių, kurią reikia patikrinti, yra stabdžių diskai. Stabdžių disko storio skirtumus visame jo apskritimo ilgyje reikia matuoti 1 μm tikslumo mikrometru. Storis matuojamas bent aštuoniose skirtingose disko vietose (kas 45o) ir maždaug 10 mm atstumu nuo išorinio krašto. Tada iš didžiausios vertės atimama mažiausia vertė. Skirtumas vadinamas disko storio variacija, kurios ribinė vertė yra 0,015 mm. Stabdžių diskų storio skirtumai dažniausiai atsiranda dėl netinkamo diskų montavimo arba prasto tam tikrų stabdžių sistemos komponentų (pavyzdžiui, apkabos kreipiklių) veikimo. Taip dėl sąlyčio su viena iš stabdžių trinkelių atsiranda taškinis disko dėvėjimasis. 

Dar vienas dalykas, kurį reikia patikrinti, yra ašinis disko mušimas, kuris matuojamas rodykliniu indikatoriumi, pritvirtintu prie magnetinio pagrindo, kol diskas nenuimtas nuo automobilio. Šiuo atveju taip pat matuojama maždaug 10 mm atstumu nuo disko išorinio krašto. Naudotų stabdžių diskų didžiausia leistina vertė turi būti intervale nuo 0,15 iki 0,06 mm. Mažesnis skaičius taikomas didesnio skersmens diskams. Labai didelis disko mušimas gali atsirasti ne tik dėl prastos jo būklės, bet ir dėl labai didelių guolio tarpelių ar stebulės išlinkio. Prieš priimant sprendimą keisti diską, šias galimas priežastis reikia atmesti atliekant vien stebulės ašinio mušimo matavimą. Didžiausia leidžiamoji stebulių mušimo vertė yra 0,02 mm.

Stabdžių sistemos remontas

Pakėlus automobilį nuimami jo ratai ir stabdžių apkabos. Apkabas reikia pakabinti specialiais kabliais, tačiau nuo hidraulinės sistemos jų atjungti nereikia. Taip stabdžių žarnelės apsaugomos, kad nenukentėtų nuo didelio apkabų svorio arba susisukimo, jei apkaba užkliūtų už pakabos elemento.

Trumpai aptarsime stabdžių diskų ir stabdžių trinkelių keitimo procesą. Pirmas etapas – kataloge susirasti reikalingas dalis. TRW katalogai išleisti elektroniniu ir spausdintiniu formatu. Labai svarbu kruopščiai parinkti atsargines dalis, nes stabdžių sistemą sudarančių dalių įvairovė yra labai didelė. Be įprastinės informacijos, pavyzdžiui, automobilio modelio, pagaminimo metų ar variklio tūrio, dar gali prireikti nurodyti stabdžių sistemos gamintoją (pvz., prancūziškiems arba japoniškiems automobiliams) arba sužinoti PR numerį („Volkswagen group“). Be to, gali būti naudinga palyginti keičiamų ir naujų dalių matmenis.Kai kurių automobilių kairiajam ir dešiniajam stabdžių diskui suteikti skirtingi katalogo numeriai. Taip yra dėl to, kad kai kurie aušinamieji diskai optimaliai veikia tik tam tikrame automobilio šone. Sumontavus tokį diską netinkamoje pusėje, jis negalės pakankamai atvėsti. Montavimo metu apie tai nevalia pamiršti! 

Parinkę dalis galime tęsti keitimą. Nuėmus senus stabdžių diskus reikia nuvalyti stebules. Tam galima naudoti gręžtuve tvirtinamus specialius šepetėlius, tačiau metalo šlifuoti nereikia. Valymas gali šiek tiek užtrukti, ypač jei į stebulę įsuktos rato tvirtinimo smeigės, tačiau šio darbo praleisti negalima, nes daugiausia skundų sulaukiama dėl naujų stabdžių diskų tvirtinimo prie korozijos pažeistų stebulių. Tokiais atvejais, akivaizdu, garantija negalioja. Juodai dažyti TRW stabdžių diskai pakuojami į specialų popierių, apsaugantį juos nuo korozijos laikymo ir gabenimo metu. Dėl to prieš montavimą nebereikia stabdžių valikliu valyti jų paviršiaus, tai leidžia taupyti laiką.

Stabdžių sistemas gaminanti bendrovė ZF nerekomenduoja tepti stabdžių disko ir stebulės sąlyčio paviršiaus.

Kitas etapas, jei to reikia automobilyje, kurį remontuojate, yra stabdžių disko tvirtinimas montavimo varžtu prie švarios stebulės. Tada labai svarbu patikrinti stabdžių disko ašinį mušimą. Prieš tikrinimą stabdžių diską reikia pritvirtinti visais komplekte esančiais montavimo varžtais (nesumontavus rato). Jei varžtai yra per ilgi, galima naudoti tinkamas poveržles arba veržles. Jei mušimas viršija 0,1 mm, gali būti, kad stebulė prastai nuvalyta arba persikreipusi.Problemą galima nustatyti matuojant stebulės mušimą šalia disko. Jis turi neviršyti 0,02 mm. Jei stabdžių disko, kuris pritvirtinamas prie persimetusios arba nešvarios stebulės, mušimas bus labai didelis, stabdžių diskas trinsis į trinkelę. Dėl to, nuvažiavus keletą tūkstančių kilometrų, ant stabdžių disko gali atsirasti melsvų plotų, galinčių sukelti vibraciją stabdymo metu.

Persimetusi stebulė yra vis dažnesnė neprofesionalių padangų autoserviso paslaugų pasekmė. Ratai dažnai perveržiami pneumatiniu smūginiu veržliasukiu, kuriame būna nustatyta per didelė sukimo momento vertė. Tokiais veiksmais sukeliamas pavojus negrįžtamai deformuoti stebulę, o vienintelis sprendimas – stebulę pakeisti nauja.

Peržiūrėkite pirmąjį vaizdo įrašą iš serijos #Pravartu žinoti