Paskelbimo data: 2021-05-04

Kaip prižiūrėti rutulines jungtis?

Rutulinė jungtis, kaip ir visi vairo mechanizmo bei pakabos sistemos komponentai, yra svarbi transporto priemonės saugos dalis. Nusidėvėjusi rutulinė jungtis gali pakenkti transporto priemonės riedėjimui bei kontrolei. Tačiau įvykus rutulinės jugties gedimui pasekmės gali būti kur kas blogesnės. „Delphi“, kuri yra  pramonės lyderė, tiekianti vairo mechanizmo ir pakabos komponentus, pateikia įžvalgų apie rutulinės jungties veikimą ir į ką atkreipti dėmesį jei ši sugenda bei kaip ją pakeisti nauja.

Rutulinė jungtis.png

Kas yra rutulinė jungtis?

Rutulinė jungtis – tai viena iš svarbiausių transporto priemonės vairo mechanizmo ir pakabos sistemos dalių, paprastai įrengta transporto priemonės priekyje. Ši jungtis veikia kaip sukimosi centras tarp transporto priemonės ratų ir pakabos, kuris užtikrina patogų transporto priemonės vairavimą. Panašiai kaip žmogaus klubo sąnarys, ji sukasi per kelias plokštumas bei kampus, dėlto pastoviai dėvisi.

Kokie yra rutulinės jungties tipai?

Rutulinės jungtys gali būti skirtomos į du tipus, kurių priežiūra tarpusavyje šiek tiek skiriasi. Daugelyje transporto priemonių yra įrengta „MacPherson“ pakabos statramsčio sistema. Tarp apatinio statramsčio galo ir valdymo svirties įrengiama po vieną jungtį iš abiejų pusių.

Dvigubose išsišakojimo sistemose dvi jungtys yra pakabos sistemos viršuje (viršutinė rutulinė jungtis) ir apačioje (apatinė rutulinė jungtis). Atsižvelgiant į jos padėtį, apatinė rutulinė jungtis patiria didesnes apkrovas, padidintą purvo ir druskos poveikį, todėl greičiau susidėvi.

Kaip suprasti, kad sugedo rutulinė jungtis?

Nors rutulinės jungtys yra suprojektuotos taip, kad išliktų itin patvarios, vis dėlto laikui bėgant  jos dėvisi, kurias vėliau reikia pakeisti. Kadangi rutulinių jungčių keitimas nėra įprastos techninės priežiūros dalis, jas reikia reguliariai, gamintojo nustatytais intervalais tikrinti, ar nėra pažeidimų ir (arba) pernelyg laisvo judėjimo požymių. Pastebėję kurį nors iš šių požymių, jungtį reikia keisti. Kiti įprasti susidėvėjusios rutulinės jungties požymiai:

  • važiuojant per nelygumus ar atliekant posūkius girdimas klinksėjimas, sklindantys iš transporto priemonės priekinės pakabos. Jungtims susidėvėjus, jos tampa laisvos lizde ir barška, pakabai judant aukštyn ir žemyn. Tai taip pat gali sukelti pernelyg didelę vibraciją iš abiejų transporto priemonės pusių arba vairo mechanizmo;
  • transporto priemonės vairavimo mechanizmas ima savaime judėti iš kairės į dešinę. Prastėjant rutulinės jungties būklei, šie požymiai palaipsniui didėja, kol įtaisas visiškai sugenda. Gali būti pavojinga laukti, kol jungtis suges, nes ratas gali susmukti ir vairuotojas iš karto praras vairavimo kontrolę.

Todėl rekomenduojama, pastebėjus kurį nors iš šių požymių, patikrinti rutulinę jungtį ir, jei reikia, pakeisti.

Kodėl svarbu pakeisti visą rutulinę jungtį, o ne tik jos batą?

Dažna rutulinės jungties gedimo priežastis yra guminio bato įtrūkimas ar skilimas. Kai taip atsitinka, vanduo, druska ir nešvarumai prasiskverbia į jungčių vidinius komponentus ir sugadina batą. Šiuo atveju patartina pakeisti visą jungtį, nes naujas batas greičiausiai užsandarintų žalą keliančias medžiagas, o dėl to greičiau susidėvėtų ir atsirastų korozija.

Be to, ji suprojektuota taip, kad veiktų su tepamuoju lubrikantu, kuris yra sandarus ir skirtas pailginti jungties naudojimo laiką. Dėl sugedusio bato gali kilti nuostolių arba labai užteršti šį nepakeičiamą tepalą. Be tepimo formos, jungties trintis žymiai padidėja, dėl to vairas gali tapti sunkus arba įstrigti. Verta paminėti, kad kai kurių senesnių transporto priemonių rutulinės jungtys yra tinkamos naudoti, tik jas reikia periodiškai sutepti.

Kaip pakeisti rutulinę jungtį?

Kad būtų užtikrintas kokybiškas vairo mechanizmo ir pakabos remontas, rekomenduojama, keičiant rutulines jungtis atlikti toliau nurodytus veiksmus:

  • pakėlę ir pritvirtinę transporto priemonę, patikrinkite rutulines jungtis, kad nustatytumėte, ar jas reikia pakeisti – jos neturėtų būti pernelyg laisvos, susidėvėję ar sugadintos. Patikros būdas pasirenkamas pagal konkretų transporto priemonės pakabos tipą. Iš esmės, tai galima patikrinti naudojant laužtuvą arba specialų įrankį, tačiau, jei kyla abejonių, daugiau informacijos ieškokite transporto priemonės gamintojo specifikacijose;
  • nuimkite ratą, kad pasiektumėte jungtį, ir nustumkite stabdžius į šoną. Priklausomai nuo vairo mechanizmo, gali tekti nuimti slankmačius, o tai pailgins remonto trukmę. Taip pat gali prireikti atlaisvinti laikiklius, laikančius valdymo svirtį ar skersinį stabilizatorių, kad būtų daugiau vietos pakabos dalims judėti;
  • prieš nuimdami seną jungtį, visus varžtus sudrėkinkite prasiskverbiančia alyva, kad jas atlaisvintumėte. Išimkite tvirtinimo varžtus. Tada nuimkite „užspaudžiantį varžtą“, kuris užspaudžia rutulinės jungties kaištį, ir naudodamiesi laužtuvu, išjudinkite jungtį. Atsukite ir nuimkite varžtus, pritvirtinančius jungtį prie pakabos svirties, ir išimkite jungtį;
  • atkreipkite dėmesį, kad ją galima pritvirtinti prie valdymo svirties keliais būdais: įspausti, pritvirtinti spaustuku arba prisukti varžtais. Kai kuriais atvejais rutulinė jungtis netgi gali būti integruota į vairo svirtį, todėl reikia pakeisti visą svirtį. Įspaustoms rutulinėms jungtims reikės hidraulinio preso, kad jas būtų galima išimti ir pakeisti;
  • patikrinkite, ar išsišakojimo tvirtinimo angos nėra pažeistos, o metalas nėra susidėvėjęs. Nusidėvėjusi rutulinė jungtis gali pažeisti šią angą, o tai savo ruožtu gali sugadinti naują jungtį. Pritvirtinkite naują rutulinę jungtį prie pakabos svirties, užtikrindami, kad visi nauji tvirtinimai būtų naudojami ir sukami pagal gamintojo pateiktas specifikacijas. „Delphi“ tiekia reikiamus tvirtinimo elementus su visais jų komponentais. Niekada nenaudokite pneumatinių ar elektrinių įrankių, nes jie gali sugadinti komponentus;
  • įkiškite rutulinės jungties kaištį į vairo įvorę. Užfiksuokite ją nauju varžtu ir fiksavimo veržle, priverždami iki reikiamo sukimo momento. Uždėkite ratą ir rato veržles ir priveržkite iki reikiamo sukimo momento. Komponentus visada sukite užfiksuotoje padėtyje, nuėmus ratus. Tai apsaugos komponentus nuo papildomo įtempimo nuleidus transporto priemonę ant žemės;
  • pabaigoje pastatykite transporto priemonę ant pakabos ir, jei reikia, suderinkite ratus bei sureguliuokite pasvirimą.