Paskelbimo data: 2020-11-16

Kaip patikrinti, ar susidėvėjo rutulinis lankstas?

Rutuliniai lankstai, kurie yra beveik visose šiuolaikinių automobilių pakabose, – labai svarbios dalys. Jie yra vieni pagrindinių pakabos posūkių taškų ir transporto priemonės svirtis sujungia su posūkių gembėmis. Priekiniai rutuliniai lankstai taip pat užtikrina priekinių ratų ir pakabos judesius į priekį ir atgal, taip pat į viršų ir į apačią, kai važiuojant sukamas vairas arba kai automobilis juda nelygia kelio danga.

rutuliniai lankstai.jpg

Šiuolaikiniai rutuliniai lankstai nereikalauja priežiūros, o daugelis jų atlaiko iki automobilio eksploatacijos pabaigos. Pakabos sistemoje jie atlieka itin reikšmingą funkciją, todėl labai svarbu atpažinti jų galimų gedimų požymius ir juos tinkamai įvertinti. Jei pastebėjote rutulinio lanksto problemą, rekomenduojama pakeisti ne tik pažeistą lankstą, bet ir esantį kitoje automobilio pusėje, nes, susidėvėjus vienam rutuliniam lankstui, netrukus gali atsirasti problemų ir kitoje pusėje.

Kas yra rutulinis lankstas?

Prieš tęsdami, trumpai apžvelkime, kas yra rutulinis lankstas.

Dažniausiai rutulinis lankstas yra pagamintas kaip lizdas su tepalu, kuriame yra pirštas su rutuliu gale, uždengtas apsauga nuo dulkių. Šiuolaikiniai rutuliniai lankstai yra sandarūs – tai apsaugo juos nuo pažeidimų purvu, dulkėmis ir kitais teršalais,  be to, jiems nereikia periodinės priežiūros. Taigi jei atsiranda rutulinio lanksto gedimas, būtina keisti visą komponentą.

Priklausomai nuo pakabos rūšies, dauguma automobilių turi viršutinius ir apatinius rutulinius lankstus. Apatiniai rutuliniai lankstai dažniausiai yra didesni ir dėl didesnio automobilio priekio svorio greičiau susidėvi.

Yra keletas požymių, rodančių, kad rutuliniai lankstai galėjo susidėvėti.

Pagrindiniai jų:


Kaip patikrinti rutulinių lankstų susidėvėjimą?


Kartais susidėvėjusių rutulinių lankstų požymiai pasireiškia iš lėto, todėl kurį laiką jie gali būti nepastebimi. Jei pastebėjote bent vieną iš šių požymių ir norite patikrinti rutulinių lankstų būklę, prieš apžiūrą geriausia juos patikrinti važiuojant.


Kaip rutulinius lankstus patikrinti važiuojant?


Važiuojant rutulinius lankstus patikrinti paprasta:

1. Atlikite bandomąjį važiavimą

Važiuokite automobiliu viešuoju keliu leidžiamu greičiu ir atkreipkite ypatingą dėmesį į variklio, vairavimo sistemos veikimo ir bendruosius automobilio valdymo parametrus.

Į ką atkreipti dėmesį?

Vibracijos – kai rutulinis lankstas susidėvi, atsiranda laisvumas, dėl kurio važiuojant galima jausti pakabos arba vairo vibracijas.

Vairas pats pasisuka į kairę arba dešinę – dėl susidėvėjusių rutulinių lankstų vairo sistema savaime traukia automobilį iš kairės į dešinę. Dėl šios priežasties taip pat gali būti netolygiai susidėvėjusios padangos.

2. Važiuokite per greičio mažinimo kalnelius

Pavažiavę leidžiamu greičiu, nuvažiuokite į vietą, kurioje yra greičio mažinimo kalneliai ir pervažiuokite per juos mažu greičiu. Sustokite ir pervažiuokite kelis kartus bei atlikite keletą posūkių.

Į ką atkreipti dėmesį?

Triukšmas – cypimas arba girgždėjimas. Bildėjimas atsiranda dėl susidėvėjusių rutulinių lankstų, kurie bilda, kai pakaba juda aukštyn ir žemyn. Cypimas gali atsirasti dėl pažeistos guminės apsaugos, kuri apsaugo tepalą rutulinio lanksto viduje. Jei apsauga pažeista, rutulinis lankstas pradeda cypti. Kuo rutuliniai lankstai labiau pažeisti, tuo šie garsai stipresni.

3. Sukite vairą

Paskutinis žingsnis – sustokite, pasukite vairą kelis kartus ir paklausykite garsų, sklindančių iš rutulinių lankstų.


Kaip vizualiai patikrinti rutulinius lankstus?


Po rutulinių lankstų patikros važiuojant, atėjo laikas patikrinti juos vizualiai ir fiziškai. Prieš pradėdami patikrą, įsitikinkite, kad turite šiuos įrankius:

  • keltuvą,
  • atramas,
  • žibintuvėlį,
  • pakabos patikros mentelę,
  • raktą ratų varžtams,
  • medines kaladėles arba pleištus po ratais.

Vizualinė ir fizinė patikra apima šiuos žingsnius:

1. Patikrinkite padangos protektoriaus susidėvėjimą

Kai padidėja rutulinių lankstų laisvumas, važiuojant jie negali išlaikyti pakabos vienoje linijoje. Dėl netolygaus guminio protektoriaus paviršiaus susilietimo su kelio danga  padangos greičiau susidėvi. Jei pastebėsite protektoriaus dantytumą (t. y. nevienodą padangų susidėvėjimą) arba jei rato priekis yra pakrypęs į išorę (t. y. ratai išsiskėtę), didelė tikimybė, kad rutulinius lankstus reikia nuodugniai patikrinti. Tačiau jei padangų susidėvėjimas abiejose pusėse yra tolygus, tikriausiai kalti ne rutuliniai lankstai, o per žemas oro slėgis padangose.

2. Atlaisvinkite ratų varžtus (veržles)

Atlaisvinkite ratų varžtus (veržles) iki rankinio priveržimo lygio. Tai leis pajudinti ratą jo ašies kryptimi visiško neišmontuojant.

3. Pakelkite automobilį ir padėkite atramas

Pakelkite automobilio priekį ir padėkite atramas. Kad automobilis nenuriedėtų, už galinių ratų būtina padėti pleištus arba medines kaladėles. Taip bus lengviau patikrinti rutulinius lankstus.

4. Pajudinkite padangą

Suimkite viršutinę ir apatinę padangos dalį ir pajudinkite ją įvairiomis kryptimis. Jei rutuliniai lankstai veikia tinkamai, atliekant šiuos judesius neturėtų būti didelio laisvumo.

Į ką atkreipti dėmesį?

Triukšmas ir laisvumas viršuje – viršutinio rutulinio lanksto problema.

Triukšmas ir laisvumas apačioje – apatinio rutulinio lanksto problema.

5. Nuimkite ratą

Nuimkite ratą ir su žibintuvėliu atlikite vizualinę viršutinio ir apatinio rutulinio lanksto patikrą.

Į ką atkreipti dėmesį?

Ar yra matomų rūdžių žymių, guminės apsaugos pažeidimų, ar matyti prasisunkusio tepalo arba kitų problemų? Jei taip, vadinasi, tikriausiai atėjo laikas keisti rutulinį lankstą.

6. Atlenkite rutulinį lankstą

Mentele pamėginkite atstumti apatinę svirtį ir posūkio gembę (du elementus sujungtus rutuliniu lankstu).

Į ką atkreipti dėmesį?

Per didelis laisvumas ir judėjimas arba spragtelėjimai reiškia, kad rutulinių lankstų laisvumas per didelis.

7. Uždėkite ratą

Atlikus rutulinio lanksto patikrą, reikia uždėti ratą, nuleisti automobilį ir priveržti rato varžtus (veržles).

8. Pakartokite veiksmus su likusiais ratais

Atlikus pirmojo rato patikrą, būtina patikrinti likusius tris ratus (2–7 žingsniai).

Aukštos kokybės rutuliniai lankstai

Keičiant rutulinius lankstus reikia kreipti dėmesį į kokybę – jie privalo atlaikyti visą automobilio svorį.

MOOG savo asortimente yra plati visų markių ir modelių rutulinių lankstų pasiūla. Patikrinkite MOOG dalių paieškos kataloge, kurie rutuliniai lankstai tiks Jūsų automobiliui.