Paskelbimo data: 2019-11-08
, autorius: Matas Šalčiukas

Išmetimo sistemų rebusai

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ nurodo, kad netvarkinga ir nesandari išmetimo sistema vis dar yra tarp dažniausiai pasitaikančių tikrinamų automobilių trūkumų. Kaip tokias problemas sprendžia mūsų šalies vairuotojai ir ką tokiais atvejais daryti pataria specialistai?

išmetimo sistemos.jpg

Dažniausiai išmetimo sistemos kontrolieriams užkliūva dėl pašalintų katalizatorių ar kietųjų dalelių filtrų (DPF) arba automobilio sistemų siunčiamų pranešimų apie klaidas. Nors internete gausu skelbimų, kuriuose siūloma už kelis šimtus eurų sutvarkyti tokias problemas, tačiau aklas pasitikėjimas nekvalifikuotais meistrais ne vienam vairuotojui baigėsi dvigubomis išlaidomis, kai atvykus į techninės apžiūros stotį paaiškėjo, kad išmetimo sistemos remontas atliktas nesilaikant reikalavimų: matėsi akivaizdūs išmetimo sistemos pažeidimai, virinimo siūlės arba programuojant sistemas palikta spragų, kurias galima pastebėti prisijungus per diagnostinę jungtį OBD ir kt.

„Praktika rodo, kad žmonės nenori išlaidauti remontuodami automobilius, taip pat ir jų išmetimo sistemas. Dažnai iš pradžių išbandomi kone visi alternatyvūs pigesni variantai – kai kas bando išjungti sistemas, perprogramuoti kompiuterį, išpjauti filtrus.

Bet neretai vairuotojai, pasirinkę patį pigiausią remonto būdą ir galvojantys, kad sutaupė, po kurio laiko nuvykę į techninių apžiūrų stotį, išgirsta karčią tiesą: išmetimo sistema suremontuota netinkamai. Kai visi alternatyvūs būdai neduoda teigiamo rezultato, galiausiai prieinama ir prie teisingų, bet brangesnių sprendimų. Tuomet reikia tvarkyti viską iš naujo ir paaiškėja, kad dalis pinigų „išmesta į balą“, – sako „Inter Cars Lietuva“ Pirkimų ir logistikos skyriaus vadovas Kęstutis Imbrasas.

Techninių apžiūrų specialistai pabrėžia, kad išmetimo sistemos elementai turi atitikti gamintojo reikalavimus, jie negali būti prarūdiję, išmetamosios dujos neturi skverbtis per jungtis. Be to, išsamiai tikrinama transporto priemonių išmetamųjų dujų neutralizavimo (toksinių medžiagų mažinimo) įranga (katalizatorius). Jei transporto priemonės techninės apžiūros metu nerandama katalizatoriaus, kuris turi būti sumontuotas, tai vertinama kaip didelis trūkumas.

Kurios dalys turi būti sertifikuotos?

Bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius sako, kad pastaraisiais metais sumažėjo nesusipratimų dėl išmetimo sistemų vertinimo, o prie to nemaža dalimi prisidėjo ir tai, kad rinkoje atsirado pakankamai sertifikuotų neoriginalių katalizatorių, kurie yra pigesni už originalius, bet savo funkcijas atlieka ne prasčiau negu originalūs.

Jis atkreipė dėmesį į tai, kad techninės apžiūros metu iš išmetimo sistemos elementų tik kenksmingų išmetamųjų dujų neutralizavimo dalys tikrinamos dėl sertifikavimo, t. y. ar jos nėra pakeistos netinkamomis dalimis, ar nenukrypta nuo originalios konstrukcijos.

„Jeigu vietoj susidėvėjusio katalizatoriaus ar kietųjų dalelių filtro sumontuotas naujas filtras, techninės apžiūros metu tikrinama, ar tos dalys sertifikuotos, t. y. pažymėtos atitinkamais žymenimis. Tokiais atvejais netoleruojama jokia intervencija ir jokie požymiai negali rodyti, jog buvo įlįsta į mazgo vidų ir šalintas ar pažeistas katalizatorius arba pašalintas kietųjų dalelių filtras, – aiškino R. Vėlavičius. – Dėl kitų išmetimo sistemos dalių tokio reikalavimo nėra. Jeigu pati sistema yra originali, ant jos sertifikavimo žymenų gali ir nebūti, pakanka kad yra gamintojo prekės ženklas, detalės numeris, kuris leidžia susieti detalę su konkrečiu automobiliu“.

Specialūs sertifikavimo žymenys įrodo, kad išmetimo sistemos dalys sertifikuotos, tačiau, kaip ir buvo minėta, tai aktualu tik katalizatoriams.

„Apskritime esanti didžioji E raidė rodo, kad tokia detalė yra sertifikuota pagal Jungtinių Tautų taisykles O prie E raidės esantis skaičius nurodo, kurioje šalyje buvo atliktas sertifikavimas. Pavyzdžiui, E9 nurodo Ispaniją, o skaičius 103 – kad tai atitinka Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos 103 taisyklę, kurioje išaiškintos transporto priemonėse montuojamų katalizatorių nuostatos. Ši taisyklė netaikoma suodžių filtrams“, – aiškino specialistas.

Pataria saugotis klastočių

Jis prisiminė keletą atvejų, kai buvo bandoma kopijuoti sertifikavimo žymenis ant netinkamų dalių. Tad ką daryti vairuotojams, norintiems įsitikinti, kad jų automobilio išmetimo sistema buvo suremontuota naudojant sertifikuotą katalizatorių? R. Vėlavičius pripažino, kad eiliniams vairuotojams tai gali būti pernelyg kebli užduotis, nebent jie yra itin įsigilinę į šią sritį. Todėl jis pateikė vienintelį patarimą – dalys turėtų būti perkamos iš patikimų tiekėjų, išsaugomi pirkimo dokumentai, kad prireikus būtų galima įrodyti, jog parduota detalė buvo netinkama naudoti, ir ją būtų galima pakeisti.

„Tačiau, be sertifikavimo, išmetimo sistema turi atitikti ir kitus reikalavimus – neturi būti matoma pjovimo ar virinimo žymių ten, kur turi būti katalizatorius ar kietųjų dalelių filtras. Dalys turi būti sujungtos per ardomas jungtis, kad būtų galima patikrinti lambda zondą, slėgio matavimo įtaisus ir kt. Be to, jeigu techninės apžiūros metu paaiškės, kad dalis yra sertifikuota, bet pritaikyta ne tam automobiliui, tai bus traktuojama kaip pažeidimas“, – aiškino R. Vėlavičius.

„Inter Cars Lietuva“ Pirkimų ir logistikos skyriaus vadovas K. Imbrasas taip pat akcentavo, kad išmetimo sistemos gaminamos atsižvelgiant į kiekvieno automobilio technines savybes, tad tai nėra universalus produktas, tinkantis keliems modeliams: „Todėl perkamas naujas DPF filtras BMW markės modeliui kainuos brangiau nei toks filtras „Škodai“, nors jo techninės savybės bus gana panašios“.

Kalbėdamas apie patikimus išmetimo sistemų gamintojus, jis paminėjo du pavadinimus: „Nėra daug kompanijų, gaminančių ir katalizatorius, ir DPF filtrus. Pasaulyje pripažįstami du šios srities lyderiai – „Bosal“ ir „Walker“, siūlantys visas išmetimo sistemos dalis ir gaminantys jas tiek naujiems automobiliams, tiek atsarginių dalių rinkai. Kitų specializacija – vienos ar kitos dalies gamyba. Technologiškai paprastesnių išmetimo vamzdžių gamintojų, žinoma, yra kur kas daugiau“.

Reikalavimai tik griežtės

„Bosal“ kompanijos atstovas Rafal‘as Dabek‘as, akcentuodamas tvarkingų išmetimo sistemų svarbą, sakė, kad anksčiau pagrindinis išmetimo sistemų tikslas buvo mažinti automobilio skleidžiamą garsą ir kartu išlaikyti numatytą variklio galią, o emisijos nebuvo reguliuojamos. Tačiau dėl griežtėjančių ES reikalavimų mažinti emisijas automobilių gamintojai diegia vis sudėtingesnius sprendimus tam, kad sulaikytų pačias kenksmingiausias medžiagas.

„Todėl norime atkreipti dėmesį į tai, kad išimti DPF filtrus ar juos pakeisti nesertifikuotais produktais Europos Sąjungoje griežtai draudžiama, o automobiliai, kurių išmetimo sistema veikia netinkamai ir kurie neatitinka emisijų reikalavimų, negali būti eksploatuojami. Reikia pridurti, kad nekokybiškos dalys gali pridaryti žalos ir kitiems variklio komponentams, turbinoms, o tuomet remontas gali kainuoti dar daugiau, nei būtų kainavę iškart pasirinktos tinkamos išmetimo sistemos dalys“, – sakė pašnekovas.

Jis taip pat paminėjo, kad dėmesys automobilių išmetimo sistemoms itin padidėjo po vadinamojo „dyzelgeito“ skandalo. Tendencijos rodo, kad siekiama dar labiau mažinti automobilių teršalų emisiją – DPF filtrai ir pažangūs katalizatoriai, atitinkantys „Euro 6“ standartus, tampa vis svarbesni tobulinant išmetimo sistemas. Atsižvelgiant į tai, kad susirūpinimas aplinkosauga tik stiprėja, DPF filtrų sektorius yra vienas iš sparčiausiai augančių tarp visų išmetimo sistemos dalių grupių.

„Nepaisant to, kad Vakarų šalyse sparčiai daugėja elektromobilių, analitikai prognozuoja, kad vidaus degimo varikliai pasaulinėje automobilių pramonėje dominuos dar iki 2050 m. Atsižvelgdami į tokias rinkos realijas, siekiame, kad mūsų kompanija tiektų geriausias išmetimo sistemas ir taip padėtų mažinti automobilių taršą“, – pabrėžė R. Dabek‘as.