Paskelbimo data: 2020-11-27

Į ką reikia atkreipti dėmesį ABS daviklio gedimo atveju?

Nors tradiciniai stabdžių sistemos elementai nepasikeitė, papildomos elektroninės kontrolės sistemos padarė jas saugesnėmis ir išmanesnėmis. ABS technologija, t. y., sistema, neleidžianti užsiblokuoti ratams stabdymo metu, stabdymo asistentas bei elektroninė trajektorijos sistema (ESP) tapo standartine automobilių stabdžių sistemų dalimi. Tačiau verta pažymėti, kad be nedidelių, bet nepaprastai svarbių įrenginių, tokių kaip ABS davikliai arba rato apsukų greičio davikliai, šios sistemos negalėtų funkcionuoti. Daviklio gedimas gali neigiamai paveikti šių sistemų funkcionavimą, todėl verta žinoti, kokias užduotis atlieka daviklis, dėl ko ir kokiu būdu jis gali būti pažeidžiamas, o taip pat, kaip pažeidimai turi būti nustatomi ir davikliai keičiami.

abs daviklis.jpg

Kaip veikia ir kokias užduotis atlieka ABS daviklis?


ABS daviklis seka rato sukimosi greitį ir optimizuoja sistemos, atsakingos už stabdymo ir sukibimo kontrolę, darbą. Dažniausiai jis yra montuojamas prie rato ir susideda iš dviejų komponentų: rato dantyto žiedo ir impulsinio žiedo, pritvirtinto prie ašies ir besisukančio kartu su ratu bei magnetinio daviklio arba daviklio, naudojančio Holo efektą, kurie siunčia duomenis į ABS kontrolės modulį. Duomenys apie rato sukimosi greitį yra naudojami ABS stiprintuvo aktyvavimui ir slėgio, reikalingo transporto priemonės sustabdymui be ratų blokavimo. Informacija apie rato sukimosi greitį iš ABS valdymo bloko taip pat yra perduodama kitoms sistemoms (variklio, pavarų dėžės, navigacijos bei pakabos kontrolės).


Dėl ko genda ABS davikliai?


Savo montavimo vietoje rato dantytas žiedas ir impulsinis žiedas gali būti pažeisti arba užteršti. Ant daviklio taip pat gali susikaupti dulkių ir purvo. Dėl šių veiksnių daviklis veikia netinkamai arba nesiunčia signalo. Kitos dažnos gedimų priežastys:

  • laidų / daviklio vijų nutraukimas dėl padidintos vibracijos;
  • vidiniai trumpi jungimai;
  • per dideli ratų guolių laisvumai;
  • daviklio mechaninis pažeidimas kitų stabdžių sistemos elementų keitimo metu.

Pažeistas ABS daviklis turi įtakos daugeliui stabdžių sistemos funkcijų. Daviklio gedimą gali signalizuoti šie požymiai:

  • ABS kontrolinė lemputė: dažniausiai tai yra pirmasis ABS sistemos gedimo požymis, kuris gali būti sukeltas daviklio arba valdymo bloko gedimo;
  • ESP kontrolinė lemputė: kadangi ABS daviklis siunčia signalus ir trajektorijos kontrolės sistemai, jo gedimo atveju taip pat gali užsidegti ši kontrolinė lemputė;
  • sumažėjusi stabdymo jėga staigiai stabdant: transporto priemonės stabdymo kelias gali pailgėti arba staigaus stabdymo metu transporto priemonė gali prarasti trajektoriją ir kontrolę;
  • prastesnis stabilumas ant šlapios arba apledėjusios kelio dangos: važiuojant šlapia arba apledėjusia kelio danga, vairuotojas gali pajusti sumažėjusį sukibimą arba ratų praslydimą.


ABS daviklių problemų sprendimas


Bet kurio daviklio gedimo priežasties nustatymui būtina imtis šių žingsnių:

  • prijunkite diagnostinį prietaisą, užrašykite klaidų kodus ir patikrinkite ABS daviklio realių duomenų parametrus;
  • multimetru ir osciloskopu patikrinkite maitinimo įtampą ir signalą – atlikite matavimus prie daviklio jungties, tokių būdu diagnozuosite sujungimą tarp valdymo bloko ir daviklio;
  • patikrinkite daviklių jungtis ir laidus, įsitikinkite, kad jie yra tinkamai išvedžioti ir užfiksuoti, o po to patikrinkite, ar jie nėra pažeisti arba užteršti;
  • patikrinkite daviklį ir impulsinį žiedą pažeidimų atžvilgiu;
  • jei jie yra užteršti, nuvalykite jungčių paviršius vielos šepečiu.


Kokie dažniausi ABS daviklių klaidų kodai?


Tipiniai klaidų kodai ir jų priežastys:

  • C0060: Grandinės gedimas priekinė kairioji ritė 1 ABS;
  • C0065: Grandinės gedimas priekinė kairioji ritė 2 ABS;
  • C0070: Grandinės gedimas priekinė dešinioji ritė 1 ABS;
  • C0075: Grandinės gedimas priekinė dešinioji ritė 2 ABS;
  • C0080: Grandinės gedimas galinė kairioji ritė 1 ABS;
  • C0085: Grandinės gedimas galinė kairioji ritė 2 ABS;
  • C0090: Grandinės gedimas galinė dešinioji ritė 1 ABS;
  • C0095: Grandinės gedimas galinė dešinioji ritė 2 ABS.


Kaip pakeisti pažeistą ABS daviklį?


Identifikavę ABS daviklio gedimą, imkitės šių veiksmų:

  • Prieš pakeldami automobilį, atpalaiduokite ratų varžtus / veržles (šiame etape dar nereikia išsukti varžtų arba nuimti veržlių). Informaciją apie tinkamus kėlimo taškus rasite transporto priemonės aptarnavimo instrukcijoje. Įsitikinkite, kad transporto priemonė buvo saugiai pakelta, tinkamai nustatyta ir užfiksuota ant keltuvo.
  • Nuimkite ratus ir padėkite juos į šoną, tokiu būdu gausite prieigą prie stabdžių sistemos.
  • Kartais, norint pasiekti ABS daviklį, yra būtinas stabdžių trinkelių ir diskų demontavimas. Pažiūrėkite mūsų vaizdo įrašą „YouTube“ kanale ir sužinokite, kaip reikia atlikti šiuos veiksmus bei gaukite geriausios praktikos patarimų.
  • Gavus prieigą prie daviklio, atsukite varžtą, tvirtinantį daviklį prie stebulės, bei segtukus, tvirtinančius daviklio laidus prie transporto priemonės važiuoklės / kėbulo.
  • Atjunkite daviklį.
  • Nuvalykite paviršių aplink daviklį švitriniu popieriumi ant audinio pagrindo.
  • Atėjo laikas sumontuoti naują ABS daviklį. Atlikite visus veiksmus atvirkštine tvarka. Pradėkite nuo daviklio prijungimo, o po to išvedžiokite laidus tinkamose vietose bei pritvirtinkite juos prie važiuoklės / kėbulo. Po to įstatykite daviklį į stebulę.
  • Jei reikėjo demontuoti stabdžių trinkeles ir diskus, juos būtina sumontuoti atgal ir priveržti tinkamu sukimo momentu.
  • Uždėkite ir priveržkite ratus, o po to nuleiskite transporto priemonę.
  • Priveržkite ratus sukimo momentu, atitinkančiu gamintojo specifikaciją.
  • Dar kartą prijunkite diagnostinį prietaisą ir pašalinkite visus klaidų kodus. Įjunkite variklį ir dar kartą patikrinkite, ar nėra naujų klaidų kodų. Išjunkite diagnostinio prietaiso programinę įrangą ir išjunkite variklį.
  • Patikrinkite, ar užgeso variklio kontrolinė lemputė ir atlikite kontrolinį važiavimą.