Paskelbimo data: 2025-01-22

EURO 7: „TMD Friction“ plečia ribas, kad sumažintų stabdžių išmetamų teršalų kiekį

Pasaulinė originalios įrangos stabdžių gamybos lyderė „TMD Friction“ pateikia svarbią informaciją apie artėjantį EURO 7 direktyvos įgyvendinimą ir stabdžių dulkių emisijos mažinimą.

EURO 7
Nustačius naujus EURO 7 standartus, pirmą kartą atkreiptas dėmesys į stabdžių dulkių emisiją. Priėmus 2026 m. pabaigoje įsigaliosiantį naująjį teisės aktą, stabdžių ekspertai ruošiasi užtikrinti, kad gaminiai atitiktų naujuosius reikalavimus. Pirmaujanti stabdžių trinties sprendimų gamintoja „TMD Friction“ nuo 2016 m. aktyviai dalyvauja Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos (JT EEK) Dalelių matavimo programos (PMP) darbo grupės veikloje, siekdama sukurti EURO 7 standarto stabdžių dulkių emisijos matavimo metodiką, bandymų ciklą ir bandymų stendo konstrukciją. „TMD Friction“, būdama svarbiu partneriu rengiant šį naują teisės aktą, dalijasi įžvalgomis apie pramonės sektoriui kylančius iššūkius ir atsiveriančias galimybes.

Dėl griežtesnių taisyklių ir vis pažangesnių technologijų, šiuolaikinės transporto priemonės natūraliai tapo ekologiškesnės. Sumažėjo degimo sistemų keliama smulkių dulkių tarša. Visgi nepaisant šių automobilių pramonės laimėjimų ir augančio elektromobilių skaičiaus, oro tarša išlieka didelė, ypač miestuose.

Taip yra todėl, kad didžiąją dalį kelių transporto teršalų sudaro nebe išmetamosios dujos, o stabdžių ir padangų nuodilos, kurios nepriklauso nuo pavaros technologijos. Dėl stabdymo metu sukuriamos trinties neišvengiamai pasklinda smulkios dalelės. Kietosios dalelės ne tik sukelia nepatogumų blizgančius ratlankius vertinantiems vairuotojams, bet ir gali pakenkti žmonių sveikatai bei aplinkai. Jau netrukus įsigalios naujas reglamentavimas, todėl savo gaminiais ES prekiaujantys gamintojai pirmiausia turės rasti sprendimus, kurie atitiktų teisės aktus ir sumažintų poveikį aplinkai.

Spaudimas gamintojams sumažinti ribines normas


EURO 7 standartas numato, kad ateityje reikės labai apriboti stabdžių nuodilų normas, todėl sugriežtės stabdžių trinkelėms keliami reikalavimai. Neužteks pasirūpinti, kad jos veiktų taip, kaip numatyta, bet reikės sukurti ir naujų švaresnį stabdymą užtikrinančių koncepcijų.

Pirmą kartą bus apribotos stabdžių nuodilų normos; dėl to jau sutarė svarbiausios Briuselio institucijos. Projekte nustatyta, kad stabdžių nuodilų kietųjų dalelių (KD10) kiekis negali viršyti 3–11 mg/km vienai transporto priemonei, priklausomai nuo transporto priemonės klasės ir pavaros tipo. Standartas buvo priimtas ir netrukus turi įsigalioti ES. Akivaizdu, kad bus nustatyti pereinamieji laikotarpiai, todėl originalios įrangos ir atsarginių dalių rinkos dalyviams bus suteikta šiek tiek daugiau laiko tinkamiems sprendimams sukurti ir sertifikuoti, nei buvo numatyta iš pradžių. Pavyzdžiui, EURO 7 direktyvai įgyvendinti bus taikomi 30–60 mėnesių pereinamieji laikotarpiai, priklausomai nuo transporto priemonės klasės ir pardavimo kanalo (originali įranga ir pakeitimas). Stabdžių technologijų specialistė „TMD Friction“ jau dirba su automobilių gamintojais, plėtodama naujas koncepcijas, kad sukurtų jų transporto priemonėms idealiai tinkamus netaršius sprendimus.

Naujų trinties koncepcijų poreikis


Dažnai klaidingai manoma, kad pagrindinis nuodilų šaltinis yra stabdžių trinkelės, tačiau iš tikrųjų apie 80 proc. ratlankio emisijų ar dulkių sudaro disko nuodilos. Nudylančios disko medžiagos kiekį lemia pasirinktos stabdžių trinkelės trinties medžiagos sudėtis. Vien tik to nebepakanka, kad būtų pasiektos pagal EURO 7 leistinos normos, todėl reikia naujų, dar inovatyvesnių trinties koncepcijų.

Šio pramonės sektoriaus įmonės dabar ieško koncepcijų, kurios atitiktų EURO 7 numatytas emisijų normas. Yra keletas idėjų. Viena iš jų – susidariusių stabdžių dulkių surinkimas, naudojant filtrus. Kitas būdas – kovoti su išmetamais teršalais ir stabdžių dulkių susidarymu tiesiogiai prie šaltinio, t. y. stabdžių trinkelių ir stabdžių disko.

„TMD Friction“ transporto priemonių programos vyresnysis vadovas Vincenzo Di Caro mano, kad naujojo EURO 7 standarto ribinę normą galima pasiekti protingai suderinus trinties poras.

„Nereikia specialių filtrų ar ištraukimo sistemų, kurios vėliau surinktų jau susidariusias išmetamąsias dujas. Šiuo metu perspektyviausia išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo koncepcija yra kietuoju metalu dengtas diskas“, – teigia Vincenzo Di Caro.

„TMD Friction“, turinti nei 110 metų patirtį originalios įrangos gamyboje, specializuojasi kurdama specialiai pritaikytus, didelio efektyvumo sąrankų junginius. Įmonė, kuri yra viena iš nedaugelio stabdžių trinkelių gamintojų, galinčių pradėti serijinę gamybą, per pastaruosius 30 metų jau sukūrė daugiau kaip 50 000 stabdžių trinkelių junginių. Siekiant norimo galutinio rezultato, iš 43 atrinktų aukštos kokybės žaliavų maišomas labai sudėtingas mišinys. Siekdamas sukurti kiekvienos transporto priemonės stabdžių sistemai pritaikytą sprendimą, mokslinių tyrimų ir plėtros skyrius nuolat stebi trinties porų poveikį eksploatacinėms savybėms, ilgaamžiškumui ir ekonomiškumui. Ekspertų komanda bandymų stende ir bandymų trasoje taip pat nuolat tikrina komforto ir triukšmo charakteristikas. Labai daug priklausys nuo padengtų pilkojo ketaus diskų tribologinių ir NVH (triukšmo, vibracijos, kietumo) savybių. Kompromisą tarp mažo dilumo, nepaisant maksimalių eksploatacinių parametrų, ir išmetamųjų teršalų šalinimo prie jų susidarymo šaltinio gali rasti tik specialistai, kurie patys kuria medžiagas ir ankstyvajame etape įsitraukia į atitinkamus projektus.

EURO 7 standartų keliamus techninius iššūkius dar labiau apsunkina tai, kad naujasis reguliavimas taip pat sukels papildomų ekonominių problemų kai kuriems sektoriaus subjektams. Norin pasiūlyti EURO 7 reikalavimus atitinkančius ir tinkamus sprendimus atsarginių dalių rinkai, reikia įdėti daug pastangų. Investicijos į bandymų stendą siekia 1,5 mln. eurų, o bendra vienos medžiagos testavimo trukmė – apie 27 valandos. Tai apima šešis ciklus, kurių kiekvienas imituoja 303 stabdymo operacijas 192 km ilgio kelyje. „TMD Friction“ aukščiausios kokybės gaminių asortimentas įprastai testuojamas laikantis aukščiausių standartų, tačiau dėl griežtėjančių reikalavimų pigiems standartiniams junginiams bus vis sunkiau išsilaikyti Europos rinkoje.

Ne tik originali įranga


Naujieji standartai bus taikomi originalios įrangos gaminiams, tačiau neabejotinai prasiskverbs ir į nepriklausomą atsarginių dalių rinką, greičiausiai per ECE R90 direktyvą. Dėl to EURO 7 standartai bus aktualūs ir originalios įrangos, ir atsarginių dalių rinkos gaminiams.

Ateityje atsarginių dalių rinkoje parduodamos stabdžių trinkelės ir stabdžių diskai turės atitikti ne tik originalių gaminių charakteristikas ir stabdymo savybes, kaip buvo iki šiol, bet ir išmetamųjų teršalų normas.

EURO 7 sertifikavimo reikalavimai nepriklausomai atsarginių dalių rinkai vis dar rengiami, tačiau tikimasi, kad netrukus jie bus nustatyti, numatant ir pereinamuosius laikotarpius. Tikėtina, kad tai suteiks laiko atsarginių dalių rinkai susipažinti su įvairiais transporto priemonių gamintojų siūlomais sprendimais ir sukurti bei sertifikuoti atitinkamus gaminius.

Reikia bent vienerių ar dvejų metų, kad naujos transporto priemonės pasiektų nepriklausomus autoservisus arba ateitų laikas pakeisti trinkeles ar diskus. Jei iki pereinamojo laikotarpio pabaigos atsiranda poreikis anksčiau pakeisti originalias dalis, pavyzdžiui dėl intensyvaus automobilio eksploatavimo, įgaliotuose autoservisuose galima atkurti jų pirminę būklę.

Iš esmės, dilumo sumažėjimas reikš, kad keitimo intervalai bus nustatomi ne pagal pasiektą nusidėvėjimo ribą, kaip buvo anksčiau, bet pagal laiko intervalus. Tai galima laikyti tinkamumo naudoti terminu, nes detalių senėjimą lemia aplinkos ir eksploatavimo sąlygos, todėl jas būtina atitinkamai pakeisti.

Lyderės pozicija atsarginių dalių rinkoje


Siekdama kilus poreikiui nedelsiant užtikrinti efektyvų atsarginių dalių rinkos aprūpinimą netaršiais stabdymo sprendimais, „TMD Friction“ jau dabar nagrinėja, kokios trinties medžiagos yra tinkamos būtent remonto rinkai. Spręsdamas šį uždavinį, gamintojas remiasi pažangia serijinės gamybos trinties medžiagų koncepcija, kuri jau dabar užtikrina optimalų mažesnio stabdžių dulkių kiekio bei patikimo ir efektyvaus stabdymo santykį – net ir važiuojant dideliu greičiu.

„TMD Friction“ turi visas galimybes laiku aprūpinti atsarginių dalių rinką; mes jau rengiame sprendimą, kuris autoservisams taps prieinamas ne vėliau, nei to prireiks“, – užtikrina vyresnysis vadovas Vincenzo Di Caro.

Artėjantis terminas


Naujieji EURO 7 standartai įsigaliojo 2024 m. gegužės 28 d. Nors pereinamasis laikotarpis suteikia mums šiek tiek daugiau laiko, labai svarbu, kad automobilių pramonė būtų informuota apie būsimus pokyčius ir jiems pasirengtų. Reikia laiko rasti tinkamą sprendimą, kuris ne tik atitiktų teisinius reikalavimus, bet ir veiktų taip, kaip tikimės. Naujos koncepcijos kūrimas reikalauja didelių investicijų, daug žinių ir patirties. Todėl automobilių pramonei reikia ekspertų-partnerių, suprantančių sudėtingą stabdžių sistemą ir siūlančių atitinkamus bandymų ir plėtros pajėgumus – ir ne vien tik serijinėje gamyboje.