Paskelbimo data: 2022-06-21

Dažniausiai pasitaikantys vairavimo mechanizmo gedimai

Vairavimo mechanizmas – tai automobilio valdymo centras, kuriuo vairuotojas nurodo tinkamą važiavimo kryptį.

Šiuolaikiniai vairavimo mechanizmai labai padeda vairuotojui važiuojant ir statant automobilį, bet... jie taip pat genda. Vairavimo mechanizmo gedimai yra labai pavojingi ir kelia grėsmę vairuotojo, keleivių ir kitų eismo dalyvių saugumui. Dėl to kiekvienas vairuotojas privalo žinoti, kaip tokius gedimus atpažinti.

Vairavimo mechanizmas atlieka keletą užduočių. Juo vairuotojas vairuoja transporto priemonę ir tuo pat metu turi galimybę greitai reaguoti į kelyje atsiradusius pavojus. Kalbant technine kalba, vairavimo mechanizmas keičia ratų sukimosi plokštumos kampą transporto priemonės kėbulo atžvilgiu. Jau keliolika metų taip pat svarbus yra vairuotojo patogumas – sukant vairą neturėtų reikėti didelių pastangų. Vairavimo mechanizmai yra projektuojami taip pat atsižvelgiant ir į aktyvaus ir pasyvaus saugumo reikalavimus.

Šiuolaikinio automobilio vairavimo mechanizmą galima suskirstyti į kelias dalis. Pirmoji – tai vairas, vairo kolona ir vairo velenas (dažnai laužtas, dviejų arba daugiau dalių), tai yra vairo mechanizmas. Jo užduotis – perduoti vairo judesį rato posūkio mechanizmui.

O pats rato posūkio mechanizmas yra antroji vairavimo mechanizmo dalis. Rato posūkio mechanizmas susideda iš rato kronšteino svirties, rato kronšteino traukės, skersinės traukės ir išilginės traukės bei vairo traukių antgalių. Rato posūkio mechanizmo užduotis – reaguoti į vairo judesius ir atitinkamai pasukti ratus.

Trečioji vairavimo mechanizmo sudedamoji dalis yra vairo stiprintuvas. Šis mechanizmas palengvina vairo sukimą manevravimo metu. Pirmasis ir seniausias sprendimas – tai hidraulinis vairo stiprintuvas. Jo pagrindą sudarė juostiniu diržu varomas hidraulinis siurblys.

Hidraulinis vairo stiprintuvas buvo pakeistas elektrohidrauliniu stiprintuvu. Jame yra naudojamas elektros variklio varomas siurblys, kuris veikia tik tuomet, kai vairuotojas suka vairą. Tai leido sumažinti vairo stiprintuvo siurblio ir automobilio variklio apkrovą. Abiejuose sprendimuose buvo naudojama skysta vairavimo mechanizmo dalis – darbinis skystis (vairo stiprintuvo hidraulinė alyva). Šiuo metu yra labai populiarūs elektriniai vairo stiprintuvai. Šiuo atveju vairo stiprintuvo mechanizmas yra integruotas, užima mažai vietos ir nereikalauja skysčio naudojimo.

Laikui bėgant, taip pat pasikeitė transporto priemonių vairai – svarbiausias vairavimo mechanizmo elementas, su kuriuo susiduria vairuotojas. Jau daugelį metų juose yra montuojamos vairuotojo oro pagalvės. O pastaraisiais metais beveik masiškai pradėta montuoti daugiafunkcius vairus. Tai vairai, kuriuose yra sumontuoti automobilio įrangos valdymo mygtukai (pvz., garso aparatūrai).

Kodėl genda automobilių vairavimo mechanizmai?

Važiavimo metu automobilio vairavimo mechanizmą veikia įvairios jėgos, sudėtyje esantys komponentai eksploatacijos metu susidėvi. Tai gali būti medžiagos senėjimas, kuris yra ypač pastebimas guminiuose elementuose. Atskiri komponentai turi tam tikrą numatytą mechaninį atsparumą. Taip pat gedimai galimi ir dėl aptarnavimo klaidų.

Vairavimo mechanizmas reikalauja reguliaraus aptarnavimo, kurio apimtis priklauso nuo vairavimo mechanizmo sandaros. Kiekviename automobilyje būtina kontroliuoti ir reguliuoti pakabos geometriją.

Tipiški vairavimo mechanizmo gedimų požymiai

Vairavimo mechanizmo gedimai yra labai pavojingi važiavimo saugumui. Dėl jų gali įvykti rimtų eismo įvykių. Ne be reikalo techninių apžiūrų metu ypatingas dėmesys yra skiriamas vairavimo mechanizmo būklei įvertinti. 

Į ką reikia atkreipti ypatingą dėmesį? Aiškiai jaučiamas vairo laisvumas, pasipriešinimas sukant vairą, problemos pasukant ratus, vairo stiprintuvo darbo trikdžiai arba stiprintuvo neveikimas, pašaliniai garsai iš vairavimo mechanizmo, triukšmas iš ratų pusės, siurblio kaukimas hidraulinėse sistemose, netolygus padangų protektoriaus susidėvėjimas – tai dažniausiai iškylančios problemos. Jas būtina kuo skubiau diagnozuoti ir pašalinti.

Tipiniai ir dažniausiai pasitaikantys vairavimo mechanizmo gedimai

Vairo traukių antgalių susidėvėjimą galima atpažinti pagal triukšmus, sklindančius iš po variklio gaubto. Jie girdimi net tuomet, kai automobilis stovi. Susidėvėję vairo traukių antgaliai taip pat yra vibracijos ir drebėjimo, jaučiamo ant vairo, priežastimi.

Dažniausiai gedimas pasireiškia laisvumais, dėl kurių automobilis labai lėtai reaguoja į lengvus vairo judesius. Vairo traukių antgaliai gali būti pažeisti dėl eksploatacinio susidėvėjimo. Taip pat jų susidėvėjimas gali būti nulemtas kitų pažeistų pakabos elementų poveikio, jie gali būti pažeisti per neatsargumą užvažiavus ant aukšto bordiūro.

Kita dažniausiai pasitaikanti problema – tai netinkama ratų geometrija. Problema su tinkamu ratų geometrijos nustatymu gali iškilti jau po vieno rato įvažiavimo į duobę kelyje. Netinkamai nustatytos geometrijos požymiai: automobilio tempimas į kurią nors pusę, nuolatinis judėjimo trajektorijos koregavimas, lėta reakcija į vairo judesius, o taip pat netolygus padangų protektoriaus dilimas (nupjovimas).

Senesniuose automobiliuose gali kilti problemų dėl susidėvėjusių ratų posūkių kronšteinų, kurie dažniausiai yra paveikti korozijos.

Labai dažnas gedimas – ratų guolių susidėvėjimas. Jo požymis, visų pirma, yra įvairaus pobūdžio ir lygio triukšmas: dūzgimas, trintis, nykstanti trintis, metalo garsai, ūžimas, barškėjimas ir t. t. Tai labai pavojingas gedimas, kurį būtina kuo skubiau pašalinti. Kai kurių automobilių atveju į stebules yra presuojami nauji guoliai. Taip pat yra naudojami ir kiti techniniai sprendimai, pvz., kai kuriuose naujesniuose automobiliuose gali būti naudojamos stebulės su nekeičiamais guoliais. Tuomet būtina pakeisti visą elementą.

Vairo kolonėlės gedimas taip pat yra gana dažna ir, deja, brangi problema. Vairo kolonėlės gedimo požymiai – tai vairo strigimas posūkio metu, nenatūraliai didelis laisvumas sukant vairą, o taip pat įvairių rūšių triukšmai, atsirandantys sukant vairą. Yra daug priežasčių, dėl kurių atsiranda vairo kolonėlės gedimai. Tai gali būti eksploatacinis susidėvėjimas dėl automobilio intensyvios eksploatacijos, tepalo prasisunkimas pro nesandarias apsaugas, vandens patekimas į kolonėlės vidų ir korozijos atsiradimas, įvorės susidėvėjimas, rutulinių jungčių išmušimas, alyvos kanalų užsikimšimas ir pan.

Vairo stiprintuvo sistemos gedimasyra ta problema, kuri „nesustabdo“ automobilio. Vis dėlto daugybei nepatyrusių vairuotojų tai gali būti nemaloni staigmena – vairo pasukimui reikės didelės jėgos. Apsunkintas automobilio valdymas ir galima panika gali baigtis avarija. Tipiniai vairo stiprintuvo gedimų požymiai yra apsunkintas vairo pasukimas, stiprintuvo darbo trikdžiai (užsikirtimai), triukšmas, hidraulinėse sistemose – siurblio kaukimas ir prietaisų skydelyje deganti vairo stiprintuvo kontrolinė lemputė. Yra daug vairo stiprintuvo gedimų priežasčių: nepakankamas vairo stiprintuvo skysčio lygis, skysčio nuotėkiai, stiprintuvo siurblio arba jo pavaros diržo pažeidimas.

Elektriniuose vairavimo mechanizmuose gedimo priežastimi gali būti perdegęs saugiklis, pažeista valdymo pynė, sistemos perkaitimas dėl ilgalaikio intensyvaus manevravimo statant automobilį arba kurio nors daviklio gedimas. Tipiniai vairavimo mechanizmo gedimai gali atsirasti kiekviename automobilyje. Juos būtina kuo skubiau pašalinti, nes jie gali sukelti eismo įvykį.