Paskelbimo data: 2019-12-05
, autorius: Marek Warmus, ATE techninis patarėjas

Cypiančios stabdžių trinkelės – kas kaltas?

Važiavimo automobiliu komfortas priklauso ne tik nuo variklio galios, įrangos, bet ir nuo tinkamai veikiančių stabdžių. Juk būtent stabdžiai suteikia mums saugumo jausmą kasdien važiuojant keliais ir per atostogų bei savaitgalių išvykas. Labai gerą stabdžių sistemos veikimą užtikrina tinkama periodinė priežiūra ir tinkamų eksploatacinių medžiagų parinkimas. Dėl puikiai veikiančios stabdžių sistemos mūsų transporto priemonė sustos tada, kai to norime, ir toje vietoje, kur norime sustoti.

stabdžių trinkeles.jpg

Kasdieninė statistinio vartotojo automobilio eksploatacija apsiriboja trumpomis atkarpomis – kelias į darbą ir sugrįžimas namo su pirkiniais. Tikimės nepriekaištingo stabdžių veikimo, nes greitį riboja spūstys ir kelių eismo taisyklės.

O vairuotojas, kuris važinėja į darbą arba pas klientą greitkeliais ir regioniniais keliais, dažnai važiuoja greitai ir daug kartų naudoja stabdžius, tikėdamasis labai aukšto jų patikimumo ir komforto, t. y. labai trumpo stabdymo kelio, sąlygoto greitos reakcijos laiko ir stabdžių pedalo nuspaudimo jėgos.

Kaip tinkamai pasirinkti stabdžių trinkeles ir stabdžių diskus, kad vartotojo lūkesčiai būtų patenkinti bet kurioje situacijoje, nepriklausomai nuo to, ar tik riedama miesto spūstyse į darbą, ar išvykstama gerai pakrautu automobiliu atostogauti ir važiuojama dideliu greičiu greitkeliais?

Frikcinės poros elementų – stabdžių diskų ir trinkelių – parinkimas yra nemažas iššūkis dirbtuvėms. Vairuotojas dažnai pasirenka pigų produktą, kurio kokybė nėra pagrindinis pasirinkimo kriterijus. Toks pasirinkimas trumparegiškas, nes, atsisakydami kokybės, rizikuojame likti be stabdžių tada, kai jie bus labiausiai reikalingi.

Jei nusprendėte remontuoti stabdžių sistemą, verta investuoti į savo ir kitų eismo dalyvių saugumą ir pasirinkti eksploatacinius elementus to gamintojo, kuris siūlo OE kokybės produktus (pvz., ATE). Ypač tuo atveju, jei ankstesnės stabdžių trinkelės nepatenkino Jūsų lūkesčių.

Ar stabdžių trinkelės cypia?

Sumontavus naujus stabdžių diskus ir trinkeles, nuvažiavus kelis tūkstančius kilometrų arba po rudens ir žiemos sezono stabdant girdimas nemalonus ausiai cypimas. Nepageidaujama garsas, kuris labai nervina. Kas atsitiko? Kodėl stabdžiai cypia? Prieš tai buvusieji necypė! Skundas autoservisui neišvengiamas.

Prisiminkime, kas yra šis cypimas. Tai tam tikro dažnio žmogaus ausiai girdimi virpesiai. Stabdymo metu trinkelių sąveika su disku sukelia virpesius, bet dažnai šie virpesiai gali būti sustiprinami kitų elementų, pvz., vairo mechanizmo arba pakabos elementų. OE kokybės stabdžių trinkelėse, kaip ir naujuose automobiliuose montuojamose trinkelėse, gamybos metu įmontuojami elementai, kurie slopina virpesius, atsirandančius trinkelių prispaudimo prie disko metu.

Kodėl pakeitę dirbtuvėse trinkeles arba trinkeles ir diskus susiduriame su cypimo problema?

Priežasčių gali būti įvairių. Štai kelios iš jų:

  • Keičiant trinkeles nebuvo atliktas tinkamas stabdžių apkabos valymas, ypač stabdžių trinkelių kreipiančiųjų apkaboje. Dėl šios priežasties neišlaikomas tinkamas atstumas tarp trinkelės ir apkabos.
  • Apkabos eksploatacinis išdilimas taip pat sukelia virpesius.
  • Netinkamai nuvalyti stabdžių cilindro ir apkabos paviršiai. Nelygiagretūs darbiniai paviršiai pakreipia trinkeles ir sukelia virpesius bei trinkelių pažeidimus.
  • Buvo sutepti apkabos elementai, kurie niekuomet neturi būti tepami, pvz., guminės kreipiančiosios įvorės ATE sistemos apkabose. Šios įvorės turi būti keičiamos kas 100 tūkstančių kilometrų arba trečią kartą keičiant stabdžių trinkeles, neatsižvelgiant į guminių įvorių ir plieninio kreipiančiojo elemento būklę. Deja, dėl žinių stokos jos yra sutepamos ir dėl tepalo nelieka darbinio tarpo tarp stabdžių trinkelės ir disko. Todėl pažeidžiamas stabdžių diskas ir nuvažiavus keletą tūkstančių kilometrų stabdymo metu atsiranda vibracija. Problema gali būti ir prastos kokybės guminės įvorės, kurios sukelia tą patį efektą.

TRW ir „Bosch“ stabdžių apkabose tepimas rekomenduojamas, bet tai nereiškia, kad gali būti naudojamas bet koks tepalas. Būtina prisiminti, kad guminės įvorės turi būti keičiamos dažnai, taip pat kad ATE apkabose būna įvorės su plastikiniu įdėklu (jų nebūna pakaitaluose) ir jos turi būti sumontuotos tinkamose vietose. Prieš montuojant gumines įvores ir kreipiančiąsias į apkabą, jų įpresavimo vietos turi būti tinkamai paruoštos naudojant specialius įrankius, kad nebūtų pažeistas kiaurymių cilindriškumas ir neatsirastų ovališkumas.

Hidraulinės sistemos darbas, stabdžių skystis ir stabdžių cilindro darbas stabdžių apkaboje yra labai svarbūs ir gali turėti įtakos stabdžių diskų pažeidimui, greitam stabdžių trinkelių nusidėvėjimui bei pasireikšti cypimu stabdant.

OE ir OE kokybę atitinkančios stabdžių trinkelės (pvz., „ATE Original“) pasižymi savybėmis, užtikrinančiomis sklandų stabdžių apkabos darbą. Tam tikrais atvejais būtinos papildomos lipnios juostos ant trinkelių, kurios turi būti priklijuojamos ant paruošto trinkelių darbinio paviršiaus (pvz., automobilyje „Volkswagen Transporter T5-T6“).

Ant trinkelių arba apkaboje montuojamos papildomos plokštelės, apsaugančios nuo vibracijos. Įdomus faktas, kad šie elementai neįeina į trinkelių komplektaciją. Dažnai jie atsiduria šiukšliadėžėje, nes pakaitaluose taikomi kitokie sprendimai ir šie elementai netinka. Sumontavus OE trinkeles arba OE kokybę atitinkančias trinkeles, stabdant atsiranda cypimas, nes dėl žinių stokos tarp trinkelių ir stabdžių apkabos nebuvo sumontuoti būtent šie elementai. Kai kuriais atvejais juos galima pakeisti ATE virpesius slopinančių plokštelių komplektu (IC kodas – 13.0460-0400.2).

Dažna problema – netinkamas „kryptinių“ stabdžių trinkelių montavimas. Tokios trinkelės turi būti montuojamos nurodyta kryptimi. Kartais būna reikalingos papildomos plokštelės tarp trinkelių ir apkabos, kurios nustato montavimo kryptį. Deja, montuojant stabdžių trinkelių komplektą, to nepaisoma.

Stabdžių trinkelių montavimas naudojantis asmenine patirtimi yra netinkamas būdas. Trinkelės turi būti montuojamos naudojantis instrukcija. Dažnu atveju ją galima rasti tik OE arba gerų gamintojų stabdžių trinkelių pakuotėse. Žinių stoka, rekomendacijų nesilaikymas arba pakaitinių elementų, neturinčių OE trinkelės savybių, naudojimas lemia apkabos pažeidimus, ir, žinoma, netinkamą veikimą, dėl kurio, be kita ko, stabdant įvairiais momentais atsiranda cypimas.

Taigi kokias trinkeles pasirinkti?

Medžiagos, iš kurios yra pagamintos trinkelės, mišiniai, priklausomai nuo gamintojo ir paskirties, skirstomi į minkštus ir kietus. Sportiniuose automobiliuose naudojami vadinamieji kieti mišiniai, kurie „mėgsta“ cypti, bet kurie užtikrina, kad transporto priemonės sustabdymas, neatsižvelgiant į besitrinančių elementų temperatūrą, yra nuspėjamas. Stabdžių trinkelės paprastoms transporto priemonėms dažnai gaminamos iš vadinamųjų minkštų mišinių. Naudojant tokius mišinius, neretai kyla problemų dėl stabdymo kelio, esant stipriai įkaitusiems stabdžiams, pvz., greitkelyje stabdant pakrautą transporto priemonę.

Stabdymas trinkelėmis, pagamintomis iš tokių mišinių, yra komfortiškas miesto sąlygomis – nėra cypimo ir pakanka efektyvumo. Tačiau greitkelyje dėl įkaitusių stabdžių jų efektyvumas labai sumažėja. Šiandieną turime suderinti kainą, komfortą ir efektyvumą, nesvarbu, kaip eksploatuojame transporto priemonę – lėtai važiuodami mieste ar greitai važiuodami greitkeliais. Visuomet rekomenduojame OE kokybe ir savybėmis pasižyminčias trinkeles. Tokios trinkelės kartu su stabdžių sistema veikia bet kurioje iš paminėtų situacijų ir užtikrina tinkamą stabdymo kelią. Ar ne to siekiame?

Kadangi kalbame apie cypiančias trinkeles, negalima pamiršti ir stabdžių diskų. Perkaitusio stabdžių disko paviršiaus struktūra pakinta, todėl pasikeičia frikcinės poros parametrai ir gali atsirasti cypimas stabdant. Storio pasikeitimas lemia disko masės pasikeitimą ir greitesnį jo įkaitimą iki aukštos temperatūros, kuri turi įtakos sąveikai su stabdžių trinkelėmis ir cypimo atsiradimui įvairiose situacijose (esant šaltiems ar įkaitusiems stabdžiams). Šiuolaikiški diskai, o ypač dviejų dalių (pvz., BMW), paprastai turi būti keičiami susidėvėjus vienam trinkelių komplektui. Jų minimalus leistinas kiekvienos pusės storis skiriasi tik 0,8 mm, lyginant su maksimaliu, t. y. naujo stabdžių disko storiu.

Eksploataciniai stabdžių disko trinties žiedo pažeidimai sukelia stabdžių trinkelių pažeidimus, ypač rudens ir žiemos laikotarpiu. Pažeidimai dėl kartu su ventiliuojančiuoju oru patenkančių išorinių teršalų atsiranda ant plokščio disko paviršiaus. Teršalai (smėlis ar žvyras) patenka tarp disko ir trinkelės, išplėšia trinkelės frikcinę medžiagą ir sukelia žiedinę stabdžių disko paviršiaus deformaciją. To pakanka, jau nekalbant apie tokio disko sąveiką su naujų trinkelių komplektu, kad atsirastų cypimas stabdant. Korozija, atsirandanti mažai eksploatuojant transporto priemonę, taip pat sukelia diskų ir trinkelių pažeidimus, lemiančius cypimą ir garsų veikimą – taigi skundui yra pakankamai priežasčių.

Akivaizdu, kad cypimo stabdžiuose tema yra sudėtinga ir atsakyti į klausimą, kodėl trinkelės cypia stabdant, neįmanoma neapžiūrėjus transporto priemonės dirbtuvėse ir neišnagrinėjus sudėtingos diskų ir trinkelių parinkimo, montavimo ir eksploatacijos problemos. O kaip atsakyti į tokį klausimą: turime X gamintojo diskus ir Y gamintojo trinkeles. Stabdant girdimas cypimas, o anksčiau Y trinkelės kartu su Z diskais necypė. Kur problema? Diskuose ar trinkelėse? Tai, ko gero, beveik neišsprendžiama problema, o kliento skundas yra… Todėl rekomenduojame montuoti vieno gamintojo komplektus, tuomet žinosite, kur kreiptis su skundu. Rūpindamasi aukščiausia siūlomų gaminių kokybe ir aukščiausiu stabdymo efektyvumu, įmonė ATE prisiima atsakomybę už savo produktus ir talkina mechanikams, sprendžiantiems stabdžių elementų montavimo ir priežiūros problemas.                                                

Jus taip pat gali sudominti: