Paskelbimo data: 2022-10-05

Automatinės pavarų dėžės transporto priemonių konstrukcijose

Įmonė „Elring“ jau ilgą laiką tiekia sandariklius ir sandarinimo komplektus plačiai automatinių pavarų dėžių gamai. Ši technologija sulaukia vis didesnio pripažinimo, nes dauguma naujai registruojamų transporto priemonių turi sumontuotas automatines pavarų dėžes, nepriklausomai nuo šalies ir regiono, transporto priemonės markės ir modelio. Šios pavarų dėžės pagerina kelionių patogumą ir reikalauja mažiau aptarnavimo.

Praeityje dažnai buvo minimi automatinių pavarų dėžių trūkumai: mažas našumas arba didesnės degalų sąnaudos. Tačiau dėl naujausių technologijų ir elektronikos pritaikymo šie trūkumai iš esmės jau yra praeityje.

Gerai, jei dirbtuvių savininkas žino, kur galima gauti geros kokybės atsarginių dalių remontui arba aptarnavimui – tokias tarpines siūlo įmonė „Elring“ – sandarinimo ekspertas iš Detingeno!

Kodėl taip aukštą kokybė yra tokia svarbi? Atsakymą rasite žemiau pateiktuose paaiškinimuose!

Pažvelkime į klasikinę automatinę pavarų dėžę su hidrokinetine pavara. Kitos technologijos, pvz., pavarų dėžės su tiesioginiu pavarų perjungimu, reikalauja platesnės apžvalgos. Čia taip pat nelyginsime skirtingų technologijų ir inžinerinių pasiekimų. Mūsų tikslas – bendras sistemos suvokimas ir aptarnavimo būtinybė, kurią turi suprasti galutinis vartotojas.

Hidrokinetinė pavara I Bendras veikimas

Pirmas žvilgsnis į hidrokinetinę pavarą parodo, kad iš išorės nelabai kas matosi: visi pagrindiniai elementai, tokie kaip siurblio diskas ir kreipiančioji, yra sumontuoti sandariame korpuse.

Pavaros veikimas yra paremtas hidrokinetiniu jėgos perdavimo principu. Tokioje sistemoje skystis, šiuo atveju automatinės pavarų dėžės alyva (angl. Automatic Transmission Fluid – ATF), yra pagaunamas ir pagreitinamas siurblio disko mentelėmis. Vadinamojoje pirminėje pusėje siurblio diskas, kurį tiesiogiai varo variklis, paverčia mechaninę energiją srauto energija.

Tam priešinasi vadinamoji antrinė pusė. Čia turbinos diskas yra tiesiogiai sujungtas su pavaros išeinančiu velenu. Tokia konstrukcija apibūdina hidrodinaminę pavarą. Antrinėje pusėje srauto energija yra vėl perimama ir tiesiogiai paverčiama mechanine energija, kuri po to yra pasiekiama pavaros išėjime.

Kreipiančioji yra nejudamai pritvirtinta prie korpuso ir negali suktis. ATF sutinka stačiuoju kampu išlenktų kreipiančiosios mentelių pasipriešinimą. Susidaro stipri atbulinė banga, kuri sukelia sukamojo momento padidėjimą ant turbinos disko mentelių.

Dabar tikrasis efektas yra akivaizdus! Sukamasis momentas ant išėjimo veleno (turbinos diskas) yra aukštesnis nei variklio sukamasis momentas, perduodamas hidrokinetinei pavarai. Be to, kreipiančiąją veikia momentas, kuris turi būti palaikomas. Tai būtina, nes kitaip negali pasikeisti sukamasis momentas. Augant apsukoms, taip pat auga ir galia šioje sistemoje.

Tikrasis sukamojo momento pasikeitimas priklauso nuo skirtumo tarp siurblio ir turbinos disko apsukų. Čia galioja taisyklė, kad didėjant apsukų skirtumui, didėja ir sukamojo momento prieaugis. Jei apsukų skirtumas pasidaro mažesnis, krenta pavaros našumas ir sukamojo momento augimas. Šiuo metu yra kelios naujos technologijos, kurios apsaugo nuo šio reiškinio. Tačiau, jų šiame straipsnyje nenagrinėsime.

Automatinių pavarų dėžių alyvos I ATF I Tepimas

Automatinėje transporto priemonės pavarų dėžėje transmisinė alyva ATF atlieka ne tik tepimo, kuris mažina trintį tarp mechaninių elementų ir mažina jų susidėvėjimą, funkciją. Tai labiau galios perdavimo priemonė, todėl būtinas tinkamo ir saugaus automatinės pavarų dėžės funkcionavimo užtikrinimas.

Per senos arba užterštos alyvos dažnai pasižymi reikšmingu klampumo praradimu. Dėl to padidėja trintis ir su ja susijęs susidėvėjimas. Atsiranda gedimų ir kyla rimtų pavaros pažeidimų rizika.

Aptarnavimas I Alyvos keitimas I Filtrų keitimas

Išskyrus tam tikras išimtis, transmisinės alyvos keitimas periodinio aptarnavimo metu yra vykdomas tik automatinėse pavarų dėžėse.

Transporto priemonių gamintojai dažniausiai nurodo transmisinės alyvos keitimo terminus, kurie yra susieti su klasikiniais periodiniais aptarnavimais. Automatinių pavarų dėžių transmisinės alyvos ATF dažniausiai yra pritaikytos ilgiems laikotarpiams tarp keitimų. Gamintojų rekomenduojami laikotarpiai tarp keitimų vidutiniškai sudaro apie 100 000 km. Kai kurie gamintojai gerokai viršija šį limitą, o dirbtuvės dažnai rekomenduoja trumpesnius laikotarpius. Vienintelis dalykas, kuris gali padėti vairuotojui susiorientuoti – tai žvilgsnis į automobilio aptarnavimo žurnalą.

Tačiau galima pastebėti ir požymių, kurie nurodo, kad transmisinė alyva turėtų būti keičiama arba kad toks keitimas jau yra neišvengiamas.

Pavyzdžiui, reikėtų apsilankyti dirbtuvėse, jei važiavimo metu pastebite vėlesnį nei įprasta pavarų perjungimą. Taip pat reikėtų sunerimti, jei pavarų perjungimo metu girdite neaiškų triukšmą arba pastebėjote taškinius alyvos pėdsakus ant kelio.

Ankstesnio alyvos keitimo taip pat gali pareikalauti ir važiavimo būdas. Labai sportiškas vairavimo stilius arba dažnas važiavimas su priekaba gali gerokai sutrumpinti alyvos tarnavimo laikotarpį.

Tikslinio alyvos keitimo metu iš pradžių yra išleidžiama sena alyva. Dažnai šiam tikslui būtina demontuoti važiuoklės apsaugą. Automatinių pavarų dėžių atveju beveik visuomet yra būtinas transmisinės alyvos karterio demontavimas. Po to, visa alyva yra surenkama tinkamai utilizacijai. Dirbtuvės dažnai rekomenduoja praplauti pavarų dėžę. Tai logiška, nes plovimas pašalina ne tik nuosėdas nuo komponentų, bet ir senos alyvos likučius, kurie dėl techninių priežasčių negali būti visiškai išleisti. Minėtos nuosėdos – tai metalo dalelės ir labai smulkios pavarų dėžės frikcinių diskų dangos dalelės. Dėl šių dalelių gali užsiblokuoti arba netinkamai veikti valdymo stūmokliai. O tai gali sukelti rimtų jautraus valdymo bloko arba net visos pavarų dėžės pažeidimų.

Darbo apimtis, keičiant alyvą automatinėje pavarų dėžėje, yra daug didesnė nei keičiant alyvą variklyje. Dėl to labai rekomenduojama šį darbą patikėti specializuotoms dirbtuvėms, kurios turi pakankamai žinių ir tinkamą įrangą.

Automatinės pavarų dėžės filtras

Svarbu! Keičiant alyvą, labai rekomenduojama pakeisti ir transmisinės alyvos filtrą!

Dabar žinome ir suprantame: norint patikimai atkurti šiuolaikiškus našumo parametrus ir kartu patenkinti aukštus vairuotojų poreikius pavarų perjungimo komforto srityje, alyvos kokybė šiuolaikinėje pavarų dėžėje turi būti atitinkama, o taip pat turi būti užtikrintas optimalus aptarnavimas.

Be aukšto efektyvumo tepimo priemonių, tai taip pat apima patikimus filtruojančius įdėklus, kurie iki numatyto aptarnavimo valo alyvą nuo anksčiau minėtų dalelių ir tokiu būdu užtikrina kiek įmanoma ilgesnį tepančios medžiagos tarnavimo laikotarpį. Pasirinkti filtruojantys elementai turi atitikti griežtus automobilių pramonės arba pavarų dėžės gamintojo reikalavimus. Jie taip pat turi atitikti griežtus visų specifikacijų reikalavimus, pvz., medžiagos kokybės arba tikslumo laipsnio srityse.

Tik filtruojantys įdėklai, kurie yra individualiai pritaikyti konkrečiai pavarų dėžės konstrukcijai ir techninei specifikacijai, gali atitikti ir net viršyti tokius kriterijus. Taip yra dėl įvairų filtruojančių medžiagų naudojimo, pvz., popieriaus, pluošto su kompozitiniais priedais. O taip pat svarbus ir tvirtinimas įvairių formų korpusuose, dažniausiai naudojama plokščių filtrų forma.

Visos išlaidos, kurias reikia suplanuoti keičiant automatinės pavarų dėžės alyvą, apima alyvos, sandarinimo komplekto ir filtro bei darbų kainą. Priklausomai nuo transporto priemonės ir pavarų dėžės rūšies, kainos gali gerokai skirtis. Be to, yra dideli skirtumai tarp šalių ir regionų. Dėl to, beveik neįmanoma tiksliai įvertinti šio darbo kainos. Tikslią kainą vairuotojas gali sužinoti tik patikimose dirbtuvėse.

Išvados

Transmisinė alyva automatinėje pavarų dėžėje – tai daugiau nei tik tepimo priemonė. Tai medžiaga, perduodanti galią, kuri yra atsakinga už tinkamą pavarų dėžės ir visos transporto priemonės funkcionavimą!

Ji turi būti periodiškai aptarnaujama, būtina griežtai laikytis šio periodiškumo.

Reikia dar kartą aiškiai pabrėžti, kad aptarnavimo metu rekomenduojama naudoti aukštos kokybės atsargines dalis, kurios atitinka griežtus gamintojų reikalavimus.

Todėl „Elring – Das Original“ rekomenduoja naudoti specialias aukšto efektyvumo alyvas ir montuoti aukštos kokybės „Elring“ sandarinimo komplektus su filtrais automatinėms pavarų dėžėms!

Daugiau informacijos rasite internetiniame tinklapyje www.elring.com.