Paskelbimo data: 2025-02-05
Astronominis kainų augimas. Nepriklausomos dirbtuvės turės pakovoti už išlikimą
Tyrimų rezultatai, paskelbti Frankfurte vykusioje „Automechanika“ mugėje (parodoje), atskleidžia transporto priemonių remonto rinkos ateities tendencijas Europoje. Nors skamba kaip ekspertams skirta tema, iš tikrųjų ji aktuali kiekvienam iš mūsų – juk kone visiems yra tekę perduoti automobilį autoservisui. O dabar įsivaizduokime, kad toks apsilankymas kainuos gerokai brangiau.
Automobilių remontas kainuoja vis brangiau
Įsivaizduokite save tipinėje situacijoje, kai automobilyje kažkas sugedo. Daugumai mūsų remontas dažniausiai reiškia tik kelias dienas be automobilio ir tam tikras, nors ir pakeliamas, išlaidas. Deja, situacija gali pablogėti. Įmonių „Alix Partners“ ir „Berylls“ kartu su Briuselio organizacijomis CLEPA ir FIGIEFA atliktas tyrimas rodo, kad remonto kainos gali gerokai padidėti dėl galimos dominuojančios autorizuotų autoservisų pozicijos ir vis didesnių kliūčių, su kuriomis susiduria nepriklausomos dirbtuvės.
Kodėl? Šiuolaikiniai automobiliai vis labiau yra „skaitmeniniai“ nei „hardware“. Be to, įvedami vis nauji reikalavimai, kurie turi pagerinti saugumą, tačiau kartu tai riboja nepriklausomoms dirbtuvėms prieigą prie pagrindinių duomenų, techninės informacijos ir atsarginių dalių. Efektas vairuotojui? Didesnė priklausomybė nuo autorizuotų autoservisų, kurie ne visuomet yra prieinami dėl kainos.
Nepriklausomų dirbtuvių ateitis
Tyrime buvo analizuojama automobilių remonto rinkos situacija septyniose valstybėse (Vokietija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Lenkija, Italija, Norvegija) net iki 2035 metų. Atskleisti du potencialūs scenarijai. Pirmajame automobilių gamintojai vis labiau dominuoja, o tai veda prie drastiško kainų padidėjimo. Tokiu atveju iki 2035 metų remonto vertė gali pasiekti astronominius 197,9 milijardo eurų. Tai 35 milijardais daugiau nei standartiniame scenarijuje ir tai, be abejo, atsilieps vairuotojų piniginėms.
Kitas scenarijus – kiek optimistiškesnis, jame rinka išlieka subalansuota, o prieiga prie dalių ir techninių duomenų yra vienoda tiek autorizuotiems, tiek nepriklausomiems autoservisams. Dėl to remonto vertė gali net nukristi iki 159,8 milijardo eurų ir tai pagreitins elektrinių automobilių plėtrą bei palaikys ekologiją ir tvarų transportą.
Dalys – tik išrinktiesiems?
Vienas didžiausių iššūkių nepriklausomoms dirbtuvėms – atsarginių dalių prieinamumas. Vis daugiau komponentų yra pasiekiama tik pas automobilių gamintojus, o jų montavimas reikalauja specialios programinės įrangos, kuri papildomai didina remonto darbų kainas. 2024 metų liepos mėnesį įsigalioję reikalavimai, susiję su kibernetiniu saugumu, tikriausiai dar labiau apsunkins šią situaciją. O priėjimas prie techninės informacijos, kurį teoriškai garantuoja teisės aktai, dažnai yra ribojamas arba suteikiamas sudėtingais formatais ir tai apsunkina remonto darbus ir generuoja nereikalingas išlaidas. Programinės įrangos atnaujinimui nepriklausomos dirbtuvės vietoje modernių sprendimų dažnai turi naudoti pasenusius įrankius.
„Siekiant, kad vartotojai turėtų laisvę rinktis, kur nori aptarnauti savo automobilius, reikalingos griežtos taisyklės, kurios apibrėžtų kibernetinį saugumą, prieigą prie techninių duomenų bei atsarginių dalių, – sako Frank Schlehuber, CLEPA vyresnysis konsultantas rinkos reikalams. – Tai skamba gan techniškai, bet kalbame apie paprastus dalykus: turime teisę pasirinkti, kur remontuosime savo automobilį, o aptarnavimo kainos neturi mūsų stebinti.“
Automobilių gamintojai įgauna vis didesnę persvarą dėl jų interesus ginančių įstatymų. Tačiau tai stato į keblią padėtį vartotojus. Dėl to būtina, kad įstatymų leidėjai sureaguotų ir sukurtų teisinę bazę, kuri užtikrins vienodą prieigą prie atsarginių dalių ir techninių duomenų, nepriklausomai nuo to, ar naudojamės autorizuoto, ar nepriklausomo autoserviso paslaugomis.
Atsižvelgiant į tai, labai svarbu išplėsti ir peržiūrėti reglamentą dėl bendrųjų išimčių automobilių pramonėje (MVBER), kuris po 2028 metų turi užtikrinti nepriklausomoms dirbtuvėms prieigą prie atsarginių dalių. Taip pat svarbūs homologacijos reglamentų pakeitimai, nes juose būtina atsižvelgti į naujas grėsmes, susijusias su kibernetiniu saugumu ir prieiga prie remonto bei aptarnavimo duomenų.
„Automobilių remonto rinkos Europoje laukia rimti iššūkiai. Dėl technologijų plėtros, didėjančio transporto priemonių generuojamų duomenų ir programinės įrangos vaidmens bei naujų kibernetinio saugumo taisyklių automobilių remontas gali tapti brangesne ir sudėtingesne paslauga. Atlikti tyrimai aiškiai rodo, kad be atitinkamų reglamentų vartotojai gali netekti galimybės pigiai remontuoti automobilius, o tai padidins jų priežiūros išlaidas. Taip pat labai svarbu, kad taisyklės užtikrintų nepriklausomoms dirbtuvėms prieigą prie atsarginių dalių ir techninių duomenų. Vienoda konkurencija reiškia mažesnes kainas vairuotojams. Be tokių veiksmų, automobilių gamintojai gali dominuoti rinkoje, priversdami klientus naudotis brangiomis autorizuotų autoservisų paslaugomis. Jei nesuteiksime galimybės remontuoti automobilius už prieinamą kainą, mobilumas gali tapti prabanga, kurią nedaugelis galės sau leisti“, – komentuoja Tomasz Bęben, Automobilių dalių platintojų ir gamintojų asociacijos prezidentas (SDCM).
Šaltinis: motofocus.pl