Paskelbimo data: 2019-11-15
, autorius: Simas Šančius

Akumuliatorius – ne tik baterija

Žiemą, paspaudus 20 0C šaltukui, paaiškėja, kuris savininkas geriau pasirūpino savo transporto priemonės akumuliatoriumi. Pasukus užvedimo raktelį, vieniems tenka klausytis šalčiui besipriešinančio variklio skleidžiamo garso, kitiems pasiseka mažiau – iš paskutiniųjų besisukantis variklio starteris tarsi aimanuoja, kol galiausiai variklis pradeda dirbti, o tretiesiems belieka žiūrėti į blausiai prietaisų skydelyje šviečiančias lemputes, po to akimis ieškoti laimingų kaimynų, kurie lanksčiąja vilktimi ar užvedimo laidais padėtų pažadinti transporto priemonę.

akumuliatorius.jpg

Taigi ką reikia daryti, kad būtumėte tarp laimingųjų, kurių akumuliatoriai leis per daug nestresuoti šaltais žiemos rytais?

Dažnai vienintelis sprendimas – patikėti automobilio priežiūrą specialistams, kurie pasirūpins Jūsų akumuliatoriumi ir, jeigu reikės, jį pakeis, nes šiuolaikinėje transporto priemonėje pakeistą naują akumuliatorių reikia užregistruoti vidiniame automobilio kompiuteryje, o tai gali būti gana sudėtinga. Jeigu bus nutraukta elektros grandinė tarp akumuliatoriaus ir transporto priemonės kompiuterio, gali būti prarasti transporto priemonės valdymo blokų ir informacijos bei pramogų modulių duomenys. Elektroniškai valdomas funkcijas, pavyzdžiui, saugos ir komforto sistemas, gali reikėti užprogramuoti iš naujo. Kitas iššūkis, susijęs su akumuliatoriaus keitimu, – jo vieta transporto priemonėje. Akumuliatorius gali būti montuojamas po kapotu, bet taip pat gali būti paslėptas bagažinėje arba po sėdyne. Ir visi šie veiksniai išties komplikuoja savarankišką akumuliatoriaus keitimą.

Bet akumuliatorių reikia keisti kritiniu atveju, o jo eksploatavimo laiką pailginti ir būklę pagerinti gali ir pats transporto priemonės savininkas. Remiantis ADAC turimais duomenimis, daugiau kaip 33 proc. automobilių gedimų susiję su akumuliatoriaus problemomis, kylančiomis dėl netinkamo jo eksploatavimo. Dažniausi veiksniai, darantys didelę įtaką netinkamai akumuliatoriaus būklei, yra tokie:

  1. Ilgos transporto priemonės naudojimo pertraukos, t. y. nereguliarus transporto priemonės naudojimas. Priklausomai nuo aplinkos temperatūros ir akumuliatoriaus nusidėvėjimo, dėl savaiminio išsikrovimo proceso akumuliatorius per keletą savaičių gali visiškai išsikrauti.
  2. Važinėjimas trumpais atstumais – automobiliu įveikiant trumpus atstumus, nepakanka laiko akumuliatoriui įkrauti. Žiemą situacija dar blogesnė, nes naudojama daug papildomų funkcijų, pavyzdžiui, stiklo arba sėdynių šildymas.
  3. Ekstremalios temperatūros (tiek didelės, tiek mažos) bei nepalankios oro sąlygos.
  4. Netinkamas transporto priemonės akumuliatoriaus pasirinkimas.
  5. Netinkamas naudojimas.
  6. Natūralus susidėvėjimas.

Reguliariai tikrinant automobilio akumuliatoriaus būklę, vairuotojams užtikrinamas saugus važiavimas. Tikrinant visų į servisą atvykstančių transporto priemonių akumuliatorius nustačius prastą techninę jų būklę, galima užkirsti kelią dėl šios priežasties ateityje kilsiančioms problemoms. Atlikdami tokią diagnostiką, servisai klientams užtikrina važiavimą be problemų ir padeda išvengti nereikalingų išlaidų bei rūpesčių, galinčių kilti dėl netikėto akumuliatoriaus gedimo. Prevencinės priemonės ir profesionalus aptarnavimas padidins klientų lojalumą, todėl jie bus labiau linkę sugrįžti į tą patį servisą.

Manoma, kad šiuo metu rinkoje yra daugiau nei 4 000 transporto priemonių modelių, turinčių „Start&Stop“ sistemą. Pagrindinis „Start&Stop“ sistemos komponentas („širdis“) – akumuliatorius, kurį reikia nuolat tikrinti, pavyzdžiui, atliekant periodinius serviso darbus, o kartais ir pakeisti. Automobiliuose, turinčiuose šią sistemą, būtina naudoti tik EFB (angl. Enhanced Flooded Battery) – pagerintą švino akumuliatorių – arba AGM (angl. Absorbed Glass Mat) – elektrolitu prisotinto stiklo pluošto akumuliatorių. Automobilyje, turinčiame „Start&Stop“ sistemą, naudojamas įprastinis akumuliatorius per anksti susidėvės (nuo 3 savaičių iki 5 mėnesių). AGM akumuliatorių būtina keisti tokiu pačiu akumuliatoriumi (AGM), o EFB akumuliatorių galima keisti tokiu pačiu arba geresniu akumuliatoriumi (AGM). Keičiamą akumuliatorių reikia išmontuoti, kaip nurodyta transporto priemonės gamintojo instrukcijose, tada montuoti naują. Tai atliekant būtina programiškai įdiegti akumuliatorių, t. y. informuoti automobilio kompiuterį apie naujo akumuliatoriaus sumontavimą. Kalbant paprastai, procesas apima atitinkamų duomenų įrašymą (dažniausiai reikia nurodyti akumuliatoriaus numerį kataloge) į prietaisą, kuriuo atliekamas šis veiksmas. Tik taip galima užtikrinti tinkamą „Start&Stop“ sistemos veikimą. Jeigu akumuliatorius nebus suderintas su sistema arba bus suderintas netinkamai, tam tikri „Start&Stop“ sistemos elementai neveiks tinkamai.

Jeigu visgi nusprendėte akumuliatorių keisti ir prižiūrėti pats, mūsų patarimai Jums:

MONTAVIMO INSTRUKCIJA:

  1. Sumontuoti akumuliatorių transporto priemonėje gamintojo numatytu būdu.
  2. Išvalyti laidų polinius gnybtus.
  3. Plonu techninio vazelino sluoksniu sutepti automobilyje esančius gnybtus ir išorinius akumuliatoriaus polius.
  4. Prie akumuliatoriaus teigiamo (+) poliaus prijungti teigiamo laido gnybtą ir jį pakankamai priveržti.
  5. Prie masės neigiamo (-) poliaus prijungti neigiamo laido gnybtą ir jį pakankamai priveržti.
  6. Patikrinti transporto priemonės elektros instaliacijos (įkrovimo grandinės, starterio ir generatoriaus) būklę ir prireikus ją suremontuoti.

PRIEŽIŪRA:

  • Būtina reguliariai tikrinti transporto priemonės elektros instaliacijos būklę.
  • Būtina reguliariai tikrinti akumuliatoriaus įkrovimo būklę (prie polių prijungtas voltmetras, esant išjungtam varikliui, turi rodyti 12,6 V–12,8 V įtampą). Taip pat reikia matuoti elektrolito lygį akumuliatoriaus sekcijose ir, esant reikalui, papildyti distiliuotu vandeniu (tikrinamas įkrauto akumuliatoriaus elektrolito lygis). Elektrolito lygis turi būti 10 mm virš švino plokštelių bloko. Jeigu akumuliatorių tenka dažnai ir dideliais kiekiais papildyti vandeniu, reikėtų patikrinti generatoriaus įtampos relę. Ant akumuliatoriaus esančio indikatoriaus („akies“) rodmenys yra tik orientacinio pobūdžio.
  • Automobilinė akumuliatoriaus įkrovimo įranga turi gerai veikti. Veikiant varikliui, prijungto akumuliatoriaus įtampa turi būti nuo 13,9 V iki 14,4 V, o 24 V sistemose – nuo 27,6 V iki 28,8 V, nepriklausomai nuo to, ar įjungti papildomi elektros energijos vartotojai (ilgos / trumpos šviesos, stiklo šildymas, ventiliatorius, kondicionierius, garso aparatūra ir t. t.).
  • Negalima naudoti jokių papildomų chemikalų.
  • Akumuliatorius turi būti eksploatuojamas visiškai įkrautas.
  • Tam tikrais atvejais (daugiau važinėjant mieste, dažnai paleidžiant / išjungiant variklį, esant sumontuotai įrangai, kuri papildomai naudoja elektros energiją) gali prireikti periodiškai įkrauti akumuliatorių iš išorinio šaltinio – įkroviklio (žr. akumuliatoriaus įkrovimas).
  • Išsikrovusį akumuliatorių būtina nedelsiant įkrauti (siekiant išvengti sulfatacijos).
  • Akumuliatorius turi būti tinkamai pritvirtintas ir stabiliai laikytis savo vietoje.
  • Laidų gnybtų jungtys su akumuliatoriaus poliais turi būti periodiškai tikrinamos.
  • Akumuliatoriaus išorė turi būti švari ir sausa.
  • Nebenaudojamas akumuliatorius turi būti visiškai įkrautas ir saugomas sausoje, vėsioje vietoje (esant apie 0 °C oro temperatūrai, savaiminis išsikrovimas praktiškai nevyksta). Jeigu nenaudojamą akumuliatorių paliekate automobilyje, turi būti atjungtas neigiamas gnybtas.
  • Bandymas užvesti transporto priemonę negali trukti ilgiau negu 10–15 sekundžių.

Jus taip pat gali sudominti:

Išmetimo sistemų rebusai

Išmetimo sistemų rebusai

HEPU – mechanikas kontroliuoja paskirstymo mechanizmą

HEPU – mechanikas kontroliuoja paskirstymo mechanizmą

Cypiančios stabdžių trinkelės – kas kaltas?

Cypiančios stabdžių trinkelės – kas kaltas?

Įkaitęs variklis – ne įkaitusi alyva

Įkaitęs variklis – ne įkaitusi alyva